2014-06-26, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur var vädret dagarna innan och under dagen 5/12?

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hon hade kappan på sig..ja. Kan isen verkligen varit en halv meter i November? Du minns inte var du läste det?

Ja Viola hade kappan på sig när hon gick men både hennes hatt och handväska blev kvar.

Jag tror att isen skulle ha kunnat vara ½ meter tjock första veckan i december så långt upp i landet. Nu vet jag i o f s inte hur vädret var dagarna innan den 5 december 1948, under natten samt under dagen då hon försvann.

Hur många minusgrader var det tiden innan den 5/12, natten mot detta datum och under dagen samma dag? Hade solen ev. skinit? Om jag minns rätt så fanns det i a f en del snö.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-26 kl. 19:38.
Citera
2014-06-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Man hade inga tvättmaskiner på den tiden så vintertid blev det till att skölja tvätten, iaf större textil som lakan etc, i isvak. Likaså om vattnet inte räckte, tex till kreaturen, så fick det hämtas ur tillgängligt vattendrag.

Man levde hårt förr i världen.

http://mittuniversum.wordpress.com/2010/03/03/vinterbyk-kulturhistorisk-tvatt-bandkrusning/

Viola MÅSTE ha vetat om att det fanns en farlig vak i mörkret någonstans...hon verkade vara för redig för att vilja springa ut på isen utan vidare....om ingen jagade henne förstås...
Citera
2014-06-26, 19:43
Medlem
Citat:
Hon hade kappan på sig..ja. Kan isen verkligen varit en halv meter i November? Du minns inte var du läste det?

Läste det i tråden........men var? Vet att jag reagerade på att isen var så pass tjock.
Citera
2014-06-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Svar från Trapizo:
Hur vet du att det verkligen var skitsnack det där sista...det kanske inte var det!? ....och VARFÖR gick ett sådant groteskt skvaller om KW?....Så hatad han måste ha varit, vilka hatade honom värst, de närmsta grannarna?...och varför?...även om han var råbarkad så drällde det väl av just råbarkade typer i trakten...han måste ha varit någonting extra!? I vilket fall...det djurplågeri han verkligen dömdes för visar att han var ordentligt sadistiskt lagd...och inte bara han...hans kompis som var med också...där har vi en sadist till...bodde han i närheten....och fick syn på Viola på vinternatten??

Just det! Om man kan jaga ner en katt från taket till väntande hundar för att roa sig med kompisen - så kan man även göra nästa sak som det står om. Denne man hade dåligt med gränser.
Och just det - säkerligen hade även han någon polare vid tiden för Violas försvinnande - liksom han hade i fallet med katterna.
Denne man var säkerligen kapabel att gå ännu längre. Det har framkommit i allehanda kriminalrekvisita ur olika domar, att gärningsmän till mördade även roat sig med djurplågeri! Det är tydligen ett sammanhang där, psykologiskt.
Hon aktade sig nog för att gå åt isens håll! Inte dummare än att förstå att om pappan sprang efter henne åt det hållet i aggressiv sinnesstämning, och startade ny misshandel på isen - så vore det lätt hänt att hamna i vaken!
Nej jag tror inte hon gick till isvaken inte -
Citera
2014-06-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Just det! Om man kan jaga ner en katt från taket till väntande hundar för att roa sig med kompisen - så kan man även göra nästa sak som det står om. Denne man hade dåligt med gränser.
Och just det - säkerligen hade även han någon polare vid tiden för Violas försvinnande - liksom han hade i fallet med katterna.
Denne man var säkerligen kapabel att gå ännu längre. Det har framkommit i allehanda kriminalrekvisita ur olika domar, att gärningsmän till mördade även roat sig med djurplågeri! Det är tydligen ett sammanhang där, psykologiskt.
Hon aktade sig nog för att gå åt isens håll! Inte dummare än att förstå att om pappan sprang efter henne åt det hållet i aggressiv sinnesstämning, och startade ny misshandel på isen - så vore det lätt hänt att hamna i vaken!
Nej jag tror inte hon gick till isvaken inte -

Jag håller med, helt klart. Att KW var helrasande för att han inte kunde kontrollera Viola som han ville var ju uppenbart...alla måste dansa efter hans pipa....ångan kokade säkert ur öronen på´n den där kvällen. Synd Viola inte fick leva...det hade säkert gått bra för henne. Hon verkade vara av en helt annan sort än pappan.
Citera
2014-06-26, 21:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Hur långt ut från stranden fanns den öppna vaken? Hur stor ska den ha varit?
Citera
2014-06-26, 21:15
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Om vi tar detta i beaktande så anser jag att även historien med katt-tassarna kan läggas i samma fack.
Och det är du i din fulla rätt att anse. Det jag opponerade mig mot var attityden att denna påstådda händelse inte ens skulle få nämnas här.
Citera
2014-06-26, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgiften i Lönnerstrands bok 1951.

När det gäller den här hårlocken som hittades, så kommer denna uppgift från Sture Lönnerstrands bok. Boken utkom redan 1951 men jag vet att jag även läste om detta i någon dagstidning under 1960-talet och där stod det beskrivet på ett litet annorlunda sätt.

Lönnerstrand skriver att den här hårlocken hittades i februari 1950 i Ångermanälven.

(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-26 kl. 22:43.
Citera
2014-06-26, 22:19
Medlem
Det har ju framkommit att pappan dömts för djurplågeri i minst ett av de fall som nämns om kattplågeri. Som jag nyss skrev så har forskning visat att många gm/mördare ägnat sig åt djurplågeri - särskilt tidigare i livet - liksom det inte är ovanligt att somliga våldtäktsmän haft tidelag! Det finns definitivt ett samband där! Så självklart är all sådan information högintressant även om detta inte utgör ett rent bevis
Citera
2014-06-26, 22:40
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Läste det i tråden........men var? Vet att jag reagerade på att isen var så pass tjock.

Första gången, som jag har hittat och som vi kunde läsa om isen och vaken överhuvudtaget var 2010-08-24:

Citat:
Ja..det fanns is på älven. Och en stor vak i mitten.

Hade varit förträffligt om vi kunde få del av en bra källhänvisning, om det är möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag ser framför mig att Viola - förutsatt att hon gav sig iväg ut och lämnade gården - inte ville bli hittad av sin pappa? Då hade hon säkert inte tagit enklaste vägen tillbaka till bussen? Undrar också om Viola faktiskt var så listig att hon lämnade hatt och väska med flit, just för att föräldrarna inte skulle komma efter henne utan på så sätt köpa sig mer tid att komma undan? Kanske hade hon lösa pengar i kappfickan att åka buss för? Och en sjal att svepa runt huvudet?

Det fanns en större väg på andra sidan älven, kanske ville hon ta sig dit? Isen låg, det sägs att man lett en ko över älven samma dag eller någon dag innan. Höll isen för kossan höll den för en späd 17-åring. Däremot fanns det en vak och eftersom Viola inte bott hemma den senaste tiden kanske hon inte visste var? Det bör ha varit mörkt och Viola kanske halvsprang eller halkade och kom kanande, föll i vaken och drunknade?

Om man kunde leda en ko över isen, måste isen varit tjock. Även här hade det varit förträffligt med en bra källhänvisning.

Det kan förmodligen finnas mer "matnyttigt" i dessa källor.

I den länkade artikel från Allers (sista länken nedan), skrevs det ”När ryktena om att Viola mördats tar allt allvarligare form” och nya förhör hållits, beslutar man om att dyka. Polis, ortsbor och representanter för hela svenska pressen infann sig ”på den nu halvmetertjocka isen och följer det dramatiska dykandet.”

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Hoppas dom fungerar! https://anonfiles.com/file/31b8948b0fad3764b962d71ca6405c01

https://anonfiles.com/file/b1bc409467b80e8000f6427265673ecc

https://anonfiles.com/file/2f1ee2cc4f207c4c7a555be7d06ddfc0

https://anonfiles.com/file/010df72c02173b93b99b267ce5f74fd1

Någon som vet när dyken gjordes? Det måste ha gått ett antal dagar från det Viola försvann. Början av december och slutet därav, eller kanske rentav i januari, brukar vara en stor skillnad på vinterkyla och isarnas bärighet.
Citera
2014-06-26, 23:04
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
http://www.efterlysning.nu/ad/2423/eferlyser-viola-widegren-ett-forsvinnande-som-ha/

Undrar vem Ker*ti * Nygr*n är? Hon låter tämligen resolut i sin förfrågan?
Citera
2014-06-26, 23:23
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Svar från Trapizo:
Hur vet du att det verkligen var skitsnack det där sista...det kanske inte var det!? ....och VARFÖR gick ett sådant groteskt skvaller om KW?....Så hatad han måste ha varit, vilka hatade honom värst, de närmsta grannarna?...och varför?...även om han var råbarkad så drällde det väl av just råbarkade typer i trakten...han måste ha varit någonting extra!? I vilket fall...det djurplågeri han verkligen dömdes för visar att han var ordentligt sadistiskt lagd...och inte bara han...hans kompis som var med också...där har vi en sadist till...bodde han i närheten....och fick syn på Viola på vinternatten??
De hade ju inte bott så länge i Västerbränna, kan tänka mig att hans status som hemmansägare i byn inte på många år skulle bli så hög? Ett rykte som tog fart riskerade nog bli manifest när rötterna inte fanns där innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in