Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy
Hon hade kappan på sig..ja. Kan isen verkligen varit en halv meter i November? Du minns inte var du läste det?
Citat:
Ursprungligen postat av
moncalisa
Läste det i tråden........men var? Vet att jag reagerade på att isen var så pass tjock.
Första gången, som jag har hittat och som vi kunde läsa om isen och vaken överhuvudtaget var 2010-08-24:
Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy
Ja..det fanns is på älven. Och en stor vak i mitten.
Hade varit förträffligt om vi kunde få del av en bra källhänvisning, om det är möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Jag ser framför mig att Viola - förutsatt att hon gav sig iväg ut och lämnade gården - inte ville bli hittad av sin pappa? Då hade hon säkert inte tagit enklaste vägen tillbaka till bussen? Undrar också om Viola faktiskt var så listig att hon lämnade hatt och väska med flit, just för att föräldrarna inte skulle komma efter henne utan på så sätt köpa sig mer tid att komma undan? Kanske hade hon lösa pengar i kappfickan att åka buss för? Och en sjal att svepa runt huvudet?
Det fanns en större väg på andra sidan älven, kanske ville hon ta sig dit? Isen låg, det sägs att man lett en ko över älven samma dag eller någon dag innan. Höll isen för kossan höll den för en späd 17-åring. Däremot fanns det en vak och eftersom Viola inte bott hemma den senaste tiden kanske hon inte visste var? Det bör ha varit mörkt och Viola kanske halvsprang eller halkade och kom kanande, föll i vaken och drunknade?
Om man kunde leda en ko över isen, måste isen varit tjock. Även här hade det varit förträffligt med en bra källhänvisning.
Det kan förmodligen finnas mer "matnyttigt" i dessa källor.
I den länkade artikel från Allers (sista länken nedan), skrevs det ”När ryktena om att Viola mördats tar allt allvarligare form” och nya förhör hållits, beslutar man om att dyka. Polis, ortsbor och representanter för hela svenska pressen infann sig ”på den nu halvmetertjocka isen och följer det dramatiska dykandet.”
Citat:
Ursprungligen postat av
Crap_Fucks_Crap
Någon som vet när dyken gjordes? Det måste ha gått ett antal dagar från det Viola försvann. Början av december och slutet därav, eller kanske rentav i januari, brukar vara en stor skillnad på vinterkyla och isarnas bärighet.