Citat:
Vissa vill ju alltid göra ett försvinnande smaskigare än det är. Sjukt!Jag har aldrig trott att Viola blev mördad. Har skrivit om det tidigare också.
Vi vet nu att Viola konfirmerades när hon var 14 år i Helgums kyrka. Hon var född 1931 och hon konfirmerades 1945.
Det gick en kabelfärja över älven mellan Gagnet och Västby och om jag har hittat rätt så är det bara en dryg km från Violas hem.
Bron som har varit upp i tråden otaliga gånger förut i tråden byggdes först 1978 och då först slutade kabelfärjan att gå.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=288330472934061&set=a.234001261700316
Då det inte fanns någon kyrka på norra sidan så konfirmerades ungdomar från båda sidorna av älven i Helgums kyrka på södra sidan och dom kom över med kabelfärjan.
Det är ju inte för otroligt att Viola hade blivit vän med någon från norra sidan sista året hon gick i skolan och dom konfirmerades även tillsammans.
Som jag ser det finns det tre alternativ varav ett är mindre troligt.
Troligast. Viola gick över älven för att ta sig till en vän på norra sidan men gick genom isen och drunknade. Den mindre vaken vid bäckens utlopp har ingen förklaring.
Hon fick lift med någon som förgrep sig på henne och mördade henne och gömde kroppen.
Mindre troligt är att hon skulle ta bussen från norra sidan för hon lämnade handväskan med pengarna kvar i huset.
Utan handväska och pengar, dåligt klädd för att gå långt. Hon visste att isen höll för en bonde gick med en ko över isen. Hon kände nog till den isen väl.
Den stora vaken kände hon väl till så den undvek hon. Fotspåren vid timmervältan kan mycket väl ha varit Violas.
Alternativt så ville hon dränka sig och gick i den stora vaken. Hon var ju deprimerad pga vetskapen att hon aldrig kunde få barn och med problemen med skolan, pappans ilska mm så tog hon den utvägen.
Att kroppen aldrig har hittats beror på att den har fastnat i meanderslingorna som älven gör söder om där hon gick genom isen.
Såna slingor ändras hela tiden. Kanterna skapas genom erosion i ytterkurvorna och sedimentation i innerkurvorna och meandern ändrar lopp med tiden och gör nya slingor.
När en meanderslinga blir för extrem kan floden bryta igenom nacken, vilket bildar en rakare fåra och lämnar kvar en avsnörd sjö, en så kallad korvsjö.
Violas kropp är sedan länge begravd i sediment och omöjlig att hitta.
Som vid alla försvinnanden så har massor med folk sett den försvunne personen, men än har jag inte sett att någon har haft rätt när personen har varit död. Folk vill se och tror men har fel.
Kartbild som visar hur meanderslingorna ser ut nu. Hur dom såg ut 1948 kan jag inte hitta men dom såg inte ut som dom gör nu.
https://www.hitta.se/kartan!~63.24640,16.80817,12z/tr!i=5QGL9PlR/search!q=S%C3%B6dra%20Holmstrand%20138!b=63.23561: 16.71787,63.25717:16.89846!sg=true!t=combined?tl=1 &zoom=16¢er=63.256134,16.74517
Senast redigerad av Timeout 2026-04-22 kl. 20:39.
Senast redigerad av Timeout 2026-04-22 kl. 20:39.