2014-06-26, 16:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Jo den är mycket spekulativ. För visst är det väl skillnad på att jaga ned en katt från ett tak ( också det ett mycket fult tilltag av djurplågeri) och att skära av kattens tassar för att sedan hänga upp dem till allmänn beskådan? Det sistnämda är rent skit-snack givetvis..
För att slå fast detta, bör man ha känt KW eller hans livshistoria rätt väl, och det gör väl ingen här. Finns det uppgifter som helt motsäger ett dylikt beteende?

Enligt vad som sagts, kastade KW ner den första katten från ett tak, rakt ner mot ett antal väntande hundar. Stämmer inte detta?
Vad säger domen?

Historien om den upphängda katten ligger inom ramen för vad som är fullt möjligt och går inte att jämföra med den om att han skulle matat grisar med sin egen dotter.
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-06-26 kl. 16:37.
Citera
2014-06-26, 17:22
Medlem
Crime-boys avatar
Självklart måste Viola känt till älvens farlighet. Säkert hade hon blivit varnad otaliga gånger av föräldrarna eftersom bostaden låg alldeles i närheten. Och lika självklart visste hon att det fanns vakar. Därför är jag lite skeptisk till att hon skulle rusat UT på isen som första utväg. Däremot kan hon sprungit efter älv-kanten och sen tappat fotfästet eller slagit sig så illa att hon drunknade. Följt med strömmarna ut under isen eller fastnat i nåt närmare stranden. Men hon visste säkert att älven var farlig. Inte minst i November.
Citera
2014-06-26, 17:30
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
För att slå fast detta, bör man ha känt KW eller hans livshistoria rätt väl, och det gör väl ingen här. Finns det uppgifter som helt motsäger ett dylikt beteende?

Enligt vad som sagts, kastade KW ner den första katten från ett tak, rakt ner mot ett antal väntande hundar. Stämmer inte detta?
Vad säger domen?

Historien om den upphängda katten ligger inom ramen för vad som är fullt möjligt och går inte att jämföra med den om att han skulle matat grisar med sin egen dotter.

Ja..det går ju att skriva en bok om alla beskyllningar som Widegren utsattes för? Och ALLT kan ju inte vara sant för i såna fall skulle han suttit på livstid och även avlidit i fängelse. Om vi tar detta i beaktande så anser jag att även historien med katt-tassarna kan läggas i samma fack.
Citera
2014-06-26, 17:42
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Självklart måste Viola känt till älvens farlighet. Säkert hade hon blivit varnad otaliga gånger av föräldrarna eftersom bostaden låg alldeles i närheten. Och lika självklart visste hon att det fanns vakar. Därför är jag lite skeptisk till att hon skulle rusat UT på isen som första utväg. Däremot kan hon sprungit efter älv-kanten och sen tappat fotfästet eller slagit sig så illa att hon drunknade. Följt med strömmarna ut under isen eller fastnat i nåt närmare stranden. Men hon visste säkert att älven var farlig. Inte minst i November.

Här verkar det ju finnas en överfart för vinterbruk som vore den naturliga vägen till väg 331 som väl på samma sätt som idag är den mer trafikerade av vägarna på varsin sida älven. Ville hon lifta borde ju 331an vara det naturliga valet. Även om hon hade vana av farorna med isen ger ju det ett mått av oförsiktighet genom åren. Även erfarna människor går ju genom isen även i nutid.

https://anonfiles.com/file/6b6cbed8d58e96c3086fc39a566a7b0a
Citera
2014-06-26, 17:53
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Här verkar det ju finnas en överfart för vinterbruk som vore den naturliga vägen till väg 331 som väl på samma sätt som idag är den mer trafikerade av vägarna på varsin sida älven. Ville hon lifta borde ju 331an vara det naturliga valet. Även om hon hade vana av farorna med isen ger ju det ett mått av oförsiktighet genom åren. Även erfarna människor går ju genom isen även i nutid.

https://anonfiles.com/file/6b6cbed8d58e96c3086fc39a566a7b0a

Utan kappa och hatt. I stads-skor. Dessutom var vaken synlig från stranden. När man går vägen som går ned från Widegrens hus kommer man fram till älvkanten som är mycket brant. Varje vår rasade mängder av grus och slam från åsen ner i älven. Om hon hamnade nära stranden så blev hon begravd under massorna eftersom tiden gick. Jag har ingen aning hur tjock isen kunde vara vid den tiden. Men jag kan tänka mig att den tjocknade långsamt eftersom vattnet ju är rörligt i en älv.

OM pappan talade sanning så sökte han..enligt egen utsago.. även nere vid älven utan att hitta några spår.
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-26 kl. 18:09.
Citera
2014-06-26, 18:22
Medlem
Citat:
Utan kappa och hatt. I stads-skor. Dessutom var vaken synlig från stranden. När man går vägen som går ned från Widegrens hus kommer man fram till älvkanten som är mycket brant. Varje vår rasade mängder av grus och slam från åsen ner i älven. Om hon hamnade nära stranden så blev hon begravd under massorna eftersom tiden gick. Jag har ingen aning hur tjock isen kunde vara vid den tiden. Men jag kan tänka mig att den tjocknade långsamt eftersom vattnet ju är rörligt i en älv.

OM pappan talade sanning så sökte han..enligt egen utsago.. även nere vid älven utan att hitta några spår.

Kappan hade väl Viola på sig? Har för mig att jag läste att isen var halvmetertjock..
Citera
2014-06-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Din teori är lika bra som någon annans eftersom Viola försvann "spårlöst". För att klargöra; isen låg på älven och som tidigare nämnts tillräckligt tjock för att man skulle våga gena med byns kor över den. Gick Viola ner sig gjorde hon sannolikt så i den vak som fanns upphuggen.

Mig veterligt har aldrig framkommit hur väl vaken var utmärkt eller om Viola kände till den - hon bodde ju i Sollefteå sedan en tid tillbaka. Föll hon i vaken klädd i vinterkläder, kanske även i strömt vatten, var det sannolikt över på ett ögonblick.

Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Kappan hade väl Viola på sig? Har för mig att jag läste att isen var halvmetertjock..

Det finns att läsa på flera håll att isen var tjock. Jag är något förbryllad över vaken. Varför har man huggit upp en vak? Vem högg upp vaken? När höggs den upp? Finns det någon som vet?

Det borde inte ha varit för fiske. Minns hur pappa borrade upp hål i isen när vi var ute, men aldrig så stort så en människa kunde gå igenom.
Citera
2014-06-26, 19:04
Medlem
Crime-boys avatar
Rättelse: Viola hade kappan på sig när hon försvann. Jag skrev för snabbt där. Sorry!
Citera
2014-06-26, 19:05
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa

Hon hade kappan på sig..ja. Kan isen verkligen varit en halv meter i November? Du minns inte var du läste det?
Citera
2014-06-26, 19:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Varför har man huggit upp en vak? Vem högg upp vaken? När höggs den upp? Finns det någon som vet?

Man hade inga tvättmaskiner på den tiden så vintertid blev det till att skölja tvätten, iaf större textil som lakan etc, i isvak. Likaså om vattnet inte räckte, tex till kreaturen, så fick det hämtas ur tillgängligt vattendrag.

Man levde hårt förr i världen.

http://mittuniversum.wordpress.com/2010/03/03/vinterbyk-kulturhistorisk-tvatt-bandkrusning/
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-06-26 kl. 19:08. Anledning: ,
Citera
2014-06-26, 19:22
Medlem
Citat:
Jo den är mycket spekulativ. För visst är det väl skillnad på att jaga ned en katt från ett tak ( också det ett mycket fult tilltag av djurplågeri) och att skära av kattens tassar för att sedan hänga upp dem till allmänn beskådan? Det sistnämda är rent skit-snack givetvis..precis som pölsan kokt på Viola. Och alltså ingen utfäst dom.

Svar från Trapizo:
Hur vet du att det verkligen var skitsnack det där sista...det kanske inte var det!? ....och VARFÖR gick ett sådant groteskt skvaller om KW?....Så hatad han måste ha varit, vilka hatade honom värst, de närmsta grannarna?...och varför?...även om han var råbarkad så drällde det väl av just råbarkade typer i trakten...han måste ha varit någonting extra!? I vilket fall...det djurplågeri han verkligen dömdes för visar att han var ordentligt sadistiskt lagd...och inte bara han...hans kompis som var med också...där har vi en sadist till...bodde han i närheten....och fick syn på Viola på vinternatten??
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-26 kl. 19:32.
Citera
2014-06-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Man hade inga tvättmaskiner på den tiden så vintertid blev det till att skölja tvätten, iaf större textil som lakan etc, i isvak. Likaså om vattnet inte räckte, tex till kreaturen, så fick det hämtas ur tillgängligt vattendrag.

Man levde hårt förr i världen.

http://mittuniversum.wordpress.com/2010/03/03/vinterbyk-kulturhistorisk-tvatt-bandkrusning/

Tack för svar. Då är jag med. Under mina första levnadsår hade vi det ungefär likadant, men vi hade en brunn med vatten. Den var såpass djup, så den frös aldrig. För övrigt minns mycket väl mammas hårda slit med stortvätt i grytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in