2014-06-26, 17:57
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Det är jag som kallar det "hittegods" (förklarat ovan).

Undra vem som är den största mytomanen? Du, pedofilen eller Dan Josefsson...

Citat:
Det kan det ha gjort, och om inte annat så tycker jag att det här är ganska "twisted":

Nej. Det kan det inte.

Överåklagare Björn Ericsson skriver:

”Att medicinering i kombination med terapi kan innebära en förhöjd risk för falska erkännanden, inte minst när det gäller en allvarligt psykiskt sjuk person, är i sig ett påstående som inte framstår som kontroversiellt. Det är emellertid mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att utreda vilken effekt terapi och medicinering haft på just Sture Bergwall vid den aktuella tiden. Medicineringen och terapin kan också ha haft den inverkan att han fått ökade möjligheter att berätta om tidigare traumatiska upplevelser. Det var känt för tingsrätten att Sture Bergwall var föremål för rättspsykiatrisk vård och terapi. Vid tingsrätten hördes Birgitta Ståhle om hur terapin gick till och att man noga skiljde på denna och brottsutredningen.”
Citera
2014-06-26, 18:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Jag tror man får skilja på regelrätta terapisessioner och stödsamtal.
Jo, det är exakt vad man gjort.

Citat:
- Det är möjligt att SB träffade sin terapeut en gång per månad, men någon terapi bedrevs inte då. - Det är högst troligt att rmv inte kan skilja på år och månad, eller att man blandat ihop sina avskrifter. Hur som helst: av s. 16 i rmv:s utlåtande 2013-12-13, avd. "Socialutredning", framgår att SB avslutade sin terapi i februari 2002 och att han då - för att inte göra sin terapeut besviken - sa att han ville göra ett avbrott i terapin.

Jo, vem tror du dom uppgifterna kommer ifrån.

Några inlägg tidigare hänvisar du till:

Det kan tilläggas att BS i en journalanteckning 020410 skriver:

Dagen därpå, 020411, skriver SB i sin almanacka:

Du har just bevisat att du är ett lömskare troll än tv4ove.
Citera
2014-06-26, 18:05
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Överåklagare Björn Ericsson skriver:

"Sture Bergwall har träffat chefspsykologen Birgitta Ståhle en gång per månad fram till september 2008, dvs. i drygt elva år"

Det bekräftas också av rmv:s utlåtande. När träffade pedofilen Råstam?
  • Råstam skrev brev 22 april 2008, fick svar "några dagar senare".
  • Första besök 2 juni 2008
  • Andra besök 28 augusti 2008
  • Tredje besök 17 september 2008
  • Fjärde besök 18 september 2008
Enligt Råstam (2012)
Citera
2014-06-26, 18:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
(...)
Hur som helst: av s. 16 i rmv:s utlåtande 2013-12-13, avd. "Socialutredning", framgår att SB avslutade sin terapi i februari 2002 och att han då - för att inte göra sin terapeut besviken - sa att han ville göra ett avbrott i terapin.
Är det en del som återger vad Bergwall uppgett till utredaren, eller "framgår" det att det var så?
Citera
2014-06-26, 19:06
Medlem
Citat:
epub, s. 29, 432, 434. - Nej, endast ett kort sammandrag av brevets innehåll, dvs att BS säger sig ha städat bort alla sina anteckningar direkt efter att SB 2002 avbröt sin psykoterapi. - En kopia tycks också ha gått till kriminalkommissarie J*n K**lsson (som utrett Quick-mord sedan 1998: "(2003-08-08). SP/JK, Polismyndigheten i Västernorrlands län".

Tack. Bussigt att du tog dig tid att leta upp det. Jag måste låna om Mannen som slutade ljuga. Vägrar köpa en endaste bok om Quick, det är för mycket schnelle gelt i farten överhuvudtaget.

Att hon slängde anteckningarna är kanske inte så konstigt men varför meddelar hon Penttinen? Är det en kopia av det brevet som "tycks" ha gått till kriminalkommissarie Karlsson?
(Jag kan alltså inte kolla upp det själv just nu men ska göra det). Synd att inte hela brevet är tryckt.
Citera
2014-06-26, 19:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Har du nån källa på att det var SB som rakryggat sa, nej nu låter jag mig inte drogas längre?
Ja, exempelvis att hans terapeut BS 2002 destruerade alla anteckningar från TQ-terapin eftersom TQ efter genomförd avgiftning i febr 2002 bara ägnade sig åt till intet förpliktande artighetsvisiter.
En helt bisarr slutledning.

Citat:
epub, s. 29, 432, 434. - Nej, endast ett kort sammandrag av brevets innehåll, dvs att BS säger sig ha städat bort alla sina anteckningar direkt efter att SB 2002 avbröt sin psykoterapi. - En kopia tycks också ha gått till kriminalkommissarie J*n K**lsson (som utrett Quick-mord sedan 1998: "(2003-08-08). SP/JK, Polismyndigheten i Västernorrlands län".
Bra! Men när det till sist kommer en konkret källhänvisning är den svårtydd. Har e-boken annan sidindelning än pappersboken?

Jag hittar uppgiften om detta brev som fotnot 37, på sidan 37, i Mannen som slutade ljuga (2013). Det kanske motsvaras av en sida 29?

Vad gäller s. 432, 434 och källhänvisning på kopia till Karlsson får du gärna förtydliga ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Är det inte märkligt hur många saker SB hittat, eller handlar om ren stöld??
Det är brottsligt att behålla ”hittegods”, än mer allvarligt när man vet vem den rättmätige ägaren är och ändå behåller hittegodset!
Att behålla något som du har hittat utan att anmäla det är ett brott. Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset.” (min fetning)
http://polisen.se/Start-Lattlast/Stulet-tappat-hittat/
Min gissning är att Josefsson hittat detta brev från Ståhle till Penttinen i det material Penttinen till sist skickade till Riksenheten för polismål i Malmö 2009 (de 13 pärmarna), vilket Råstam fick tillgång till 16/12 2009 (enligt Råstam 2012, s. 359-361). Men det är bara ett av flera tänkbara alternativ.

Josefsson skriver (s. 507):
"När Sture och Birgitta träffades nästa gång var det i augusti [2002]. (...) En dryg vecka senare hade de ett avslutande samtal. De bokade ingen ny tid."
De bokade ingen ny tid ? Men senare? tidigare? Vad Josefsson framhåller stämmer inte med hur RMV beskriver journalen.

Josefsson skriver (s. 508):
"Ibland noteras det [i journalen, mellan aug. 2002 och 2008?] att Seppo kom på besök. Han hoppades att Sture skulle ändra sig och fortsätta sitt "berättande". Ibland kom Birgitta och hälsade på i samma ärende."
- Det säger nåt om vad Bergwall kallar "sju tysta år, tvåtusen femhundrafemtiofem dagar utan människor och prat, utan rörelser och hopp".
- Det säger nåt om Seppos intresse.
- Det visar på en stor diskrepans mellan Josefssons framställning och RMV's.

Senast redigerad av Schlesien 2014-06-26 kl. 19:23.
Citera
2014-06-26, 20:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, det är exakt vad man gjort.

Jo, vem tror du dom uppgifterna kommer ifrån.

Några inlägg tidigare hänvisar du till:

Det kan tilläggas att BS i en journalanteckning 020410 skriver:

Dagen därpå, 020411, skriver SB i sin almanacka:

Du har just bevisat att du är ett lömskare troll än tv4ove.
ååmmdd.
Citera
2014-06-26, 20:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
/.../ Har e-boken annan sidindelning än pappersboken?
Ja, det bör den ha.
Citat:
Jag hittar uppgiften om detta brev som fotnot 37, på sidan 37, i Mannen som slutade ljuga (2013). Det kanske motsvaras av en sida 29?
Ja. - I epub-formatet finns noterna dels i den löpande texten och dels - tillsammans med referenser - samlade i slutet av boken.
Citat:
Vad gäller s. 432, 434 och källhänvisning på kopia till Karlsson får du gärna förtydliga ytterligare.
Det är sidorna för referens resp. not som hör till uppgiften på s. 29.
Citat:
"När Sture och Birgitta träffades nästa gång var det i augusti [2002]. (...) En dryg vecka senare hade de ett avslutande samtal. De bokade ingen ny tid."
De bokade ingen ny tid ? Men senare? tidigare? Vad Josefsson framhåller stämmer inte med hur RMV beskriver journalen.

"Ibland noteras det [i journalen, mellan aug. 2002 och 2008?] att Seppo kom på besök. Han hoppades att Sture skulle ändra sig och fortsätta sitt "berättande". Ibland kom Birgitta och hälsade på i samma ärende."
- Det säger nåt om vad Bergwall kallar "sju tysta år, tvåtusen femhundrafemtiofem dagar utan människor och prat, utan rörelser och hopp".
Ja, och det kan därför behöva klargöras vem/vilka RMV fått sina uppgifter från.
Citera
2014-06-26, 20:48
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ja, det bör den ha.Ja. - I epub-formatet finns noterna dels i den löpande texten och dels - tillsammans med referenser - samlade i slutet av boken.Det är sidorna för referens resp. not som hör till uppgiften på s. 29.Ja, och det kan därför behöva klargöras vem/vilka RMV fått sina uppgifter från.
Hm. Jag tror faktiskt att du är ett troll...
Citera
2014-06-26, 20:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Att hon slängde anteckningarna är kanske inte så konstigt men varför meddelar hon Penttinen?
Han ville väl fortsätta utreda mord och undrade om inte BS hade något matnyttigt att bidra med..?
Citat:
Är det en kopia av det brevet som "tycks" ha gått till kriminalkommissarie Karlsson?
Ja, om jag tolkar referensen rätt.
Citera
2014-06-26, 21:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Är det en del som återger vad Bergwall uppgett till utredaren, eller "framgår" det att det var så?
Både vad B uppgett och vad som stått att läsa i hans journal. - Skrivningarna i den här delen är som följer:
Det är fel årtal i Utlåtandet, s. 7: 2004 bör ändras till 2002.
Citera
2014-06-26, 21:53
Medlem
habets avatar
Citat:
En helt bisarr slutledning.

Bra! Men när det till sist kommer en konkret källhänvisning är den svårtydd. Har e-boken annan sidindelning än pappersboken?

Min gissning är att Josefsson hittat detta brev från Ståhle till Penttinen i det material Penttinen till sist skickade till Riksenheten för polismål i Malmö 2009 (de 13 pärmarna), vilket Råstam fick tillgång till 16/12 2009 (enligt Råstam 2012, s. 359-361). Men det är bara ett av flera tänkbara alternativ.

Hur beskrivs det av RMV då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in