Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2014-06-10, 18:02
Medlem
Maaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ja, ursäkta! Skrev fel. Det stämmer att det hamnar runt 1000kcal faktiskt + - lite mer grönsaker osv på kvällen. Men det är det som är så sjukt, att jag låg på jämnvikt under den dieten och verkligen fick pressa mig för att gå ner i vikt när jag ändå vägde 72kg.

Haha, vilken tur. Jag själv ligger nästan på -800 om dagen räknat med den lägsta aktivitetsnivån (1,2), även om jag bör ligga på 1,5 åtminstone. Viktnedgången går ändå uppseendeväckande långsamt... Du och jag kanske har Sveriges sämsta ämnesomsättning helt enkelt
Citera
2014-06-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Haha, vilken tur. Jag själv ligger nästan på -800 om dagen räknat med den lägsta aktivitetsnivån (1,2), även om jag bör ligga på 1,5 åtminstone. Viktnedgången går ändå uppseendeväckande långsamt... Du och jag kanske har Sveriges sämsta ämnesomsättning helt enkelt

Har ni testat att lite då och då lägga er på balans en kortare period?

Att konstant äta på ett rejält underskott kan göra att kroppen omedvetetet försöker spara energi genom att röra sig mindre. Den spontanta vardagsrörelsen kan göra rätt stor skillnad i hur mycket energi man gör av med per dag.
Citera
2014-06-11, 08:47
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Haha! Någonting skumt är det i alla fall. Men borde man inte bli typ sjukare osv ofta om kroppen inte omsätter ämnena ordentligt? Vet inte om det har någonting med sjukdomar att göra men jag är sjuk max 1 gång om året i snitt. Har aldrig ont i huvudet eller liknande heller.

Saken för mig är ju den att när jag väger lite så går jag upp i vikt hur lätt som helst med ett rätt litet intag, så en deff har jag uppfattat som väldigt svår då jag tydligen måste äta väldigt mycket mindre än genomsnittspersonen för att minska i vikt.
Senast redigerad av Timpsiii 2014-06-11 kl. 08:50.
Citera
2014-06-12, 10:11
Medlem
Stats:
183cm
88kg
Ca 15-16 % BF

Mål: 80-82kg med ca 10-12% BF

Kostscheman:

Frukost:
1 proteinshake
400g mjölk
100g havregryn
1 äpple

Lunch:
200g kött/kyckling/fisk
100g potatis/ris/couscous/pasta
Lite grönsaksmix

Mellanmål:
Milkshake (ingredienser: 500g mjölk, 1 banan, ca 100g blåbär & hallon, 100g havregryn)

Middag:
250 eller 500g kvarg med bär
Citera
2014-06-13, 12:44
Medlem
Kille 20 år,
82 kilo
183 cm,

Käkar en morgonsmoothie oftast, 250g kvarg, 2dl mjölk, 20g proteinpulver, lite hallon och funlight.

Lunchen blir antingen 200g kyckling eller nötfärs tillsammans med 50-80g fullkornspasta.

Kvällsmat är ofast en smoothie likt den första. Mellan detta tar jag oftast 2 proteinshakes och lite frukt.

Nu till målet: Jag har gått från 91 - 82 sedan i vintras och vill bli så rippad som möjligt nu i sommar! Vill minska min fett% som nu ligger på ca 13-14% men samtidigt bygga muskler!
Just nu tränar jag 4 dagar i veckan och kör ca 1,5-2 timmar varje pass. jag kör alla mina övningar 4x12 eller 5x15.

Tankar och idéer?
Senast redigerad av Wexo 2014-06-13 kl. 12:49.
Citera
2014-06-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wexo
Kille 20 år,
82 kilo
183 cm,

Käkar en morgonsmoothie oftast, 250g kvarg, 2dl mjölk, 20g proteinpulver, lite hallon och funlight.

Lunchen blir antingen 200g kyckling eller nötfärs tillsammans med 50-80g fullkornspasta.

Kvällsmat är ofast en smoothie likt den första. Mellan detta tar jag oftast 2 proteinshakes och lite frukt.

Nu till målet: Jag har gått från 91 - 82 sedan i vintras och vill bli så rippad som möjligt nu i sommar! Vill minska min fett% som nu ligger på ca 13-14% men samtidigt bygga muskler!
Just nu tränar jag 4 dagar i veckan och kör ca 1,5-2 timmar varje pass. jag kör alla mina övningar 4x12 eller 5x15.

Tankar och idéer?

Tror personligen på mer variation i kosten, men creed för att du lyckats gå ner så mycket.
Tycker man ska hitta en långsiktig väg. Äta sunt,träna ordentligt och må bra jämt.
Då behöver man tex få njuta av en schysst middag också.
Citera
2014-06-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Tjena,

Tänkte höra om era åsikter och samt lite hjälp kring detta upplägg:

Kön: Man
Ålder: 26
Vikt: 81kg (är ganska bitig, så nog mest hull som måste bort)
Längd: 173cm
Typ av träning: Kampsport (mma/muay thai) 2 gånger i veckan, gym 3 gånger, konditionsträning 2 gånger i veckan

Energibehov vid träning 5-7 gånger i veckan i veckan: 2763 kcal för behåll av nuvarande vikt.
Mål: 73 kg till sista september. Kaloribehov 2263 kcal

Jag har räknat på konceptet, 2 x kroppsvikt protein, 1 x kroppsvikt fett, kolhydrater för att fylla upp till behov av kcal

Frukost:
80g Havregryn, en matsked jordnöttssmör, en skvätt mjölk, två ägg

Lunch:
250 g kyckling/fläsk 100g Råsris och 50 Broccoli:

Mellanmål:
100 g keso, en näve nötmix (blandning utav: valnötter, solrosfrön, pumpakärnor, gojibär)

Träning:
Efter träning, 1 dl Whey 100

Kvällsmål:
250g kvarg, lite honung, 150 g tonfisk

Summan är följande ( och här kommer mitt problem)
Totalt:
Kcal: 1731
Protein: 191,8g
Kolhydrater: 97,87g
Fett: 64,7g

Jag upplever att ovan är ganska mycket mat, trots detta är jag ca 500 kcal kort + att jag har ett överskott utav protein (160g ) samt ett underskott (80)

Skulle vara jätte tacksam om någon har några förslag på vad jag bör göra för att få rätt balans i mitt kostschema?

Mvh,

Ska du träna 5-7 pass i veckan varav 2 Thai/mma pass med den kosten kommer du rasa i vikt.
Få in mer omega 3 fetter i kosten, kanske lax till lunch i bland istället för fläsk. Tror du kan öka
på med kolhydraterna mer också på lunchen och någonting mer efter träningen med kolhydrater till ditt protein. Kör du inga kosttillskott? Du kommer på sikt behöva mycket energi/bränsle till din kropp om det ska bli långsiktigt.
Citera
2014-06-24, 21:43
Medlem
Dags att ta tag i detta för mig med nu och tror jag har förstått det mesta.
Men behöver lite hjälp på traven.

Träning: Har tidigare tränat 4-5 dagar i veckan på gymmet så har koll på övningar m.m
Men har nu läst på lite angående 5x5 så funderar att hoppa över till det nu när jag ska påbörja denna deff.
Har då i tanke att utgå från mån-ons-fre men har även planer på att gå ner till gymmet tis-tors för att köra cardio. Kanske en dum idee då kroppen måste återhämta sig och man måste vara i skick för styrketräningen.
Viktnedgång: Har räknat ut att jag skall ligga på 2569 kcal om dagen för att gå ner 0.7 kilo i veckan,
vilket ger mig ca 3kg viktnedgång på en månad.
Vet att det rekommenderas att gå ner 0.5 kilo i veckan men anser att 0,7 fyller mina behov bättre.

Kosten: Maten kommer i största del bestå av kyckling, nötfärs, (tonfisk) jag har absolut inga problem att äta enformigt och anser att kyckling och nötfärs är godast.
Men skall även försöka klämma in tonfisk för lite varation kan även hända att de blir någon köttbit vid finare tillfällen.
När det kommer till sallad m.m så är jag ingen höjdare på att räkna på hur mycket som skall intas och vad m.m
Jag gillar det mesta har dock svårt för brocoli, blomkål och många rotfrukter.
Inom fruktvärlden äter jag nog det mesta men antar att de är vissa frukter man ska hålla sig borta från?

Schemat: Nu till det svåra jag har kollat upp vad det mesta innehåller inom protein, fett, kolhydrater och kalorier.
Jag är medveten om att jag ska hålla mig på 2-3g protein per kroppskilo och har ingen aning hur mycket fett man skall ha per dag.
Kolhydrater skall man hålla så lågt som möjligt om jag förstått det hela rätt men kan även vara bra för att få lite extra energi.
Då jag jobbar inom ett väldigt rörligt yrke så finns det inte alltid möjlighet för att värma mat och det händer då och då att man även får köpa.
Detta skall för mig bli en utmaning men jag har inga planer på att misslyckas.

Uppdelning med mat under dagen!
Det är framförallt nu jag behöver er hjälp då jag är väldigt dåligt på att slänga ihop ett matschema
trots att jag har alla siffror framför mig så blir det för invecklat

Frukost:
Är en person som hatar att äta när man stigit upp er sängen men är ett måste
Här får det antingen bli gröt med lättmjölk eller lättfil med havre (mängd vet ej)

Frukostrasten på jobbet:
Har aldrig med mig frukostmat då jobbet är som det är, men kanske dags att ha med sig det nu.
Saker jag kan komma på som inte behöver kylas ner-> Ägg, någon shake(tips?)

Kafferasten på jobbet:

Detta blir då mitt första mellanmål för dagen tanken är att slänga i sig kvarg och möjligtvis tonfisk med någon frukt?
500g kvarg = 310kcal, 60 protein, 0,3 fett och 2,9 kolhydrater
150g tonfisk (då är burken avrunnen från vatten) = 153kcal, 36protein, 1,5 fett och 0 kolhydrater
Frukt = Äpple, Apelsin eller banan räknar ej värdet på dessa.

Lunch:
Här är jag lite osäker på upplägget med mängd mat och om jag skall skippa pastan/ris (tips?)
Kommer som sagt äta kyckling eller nötfärs 10% för det mesta!
200g kyckling = 210kcal, 46,2 protein, 2,4 fett och 0 kolhydrater
25g fullkornspasta = 25kcal, 2 protein, ca 0 fett och 7,5 kolhydrater
Sallad = Är det någon ide att ens räkna på detta eller är det bara att göra en rejäl sallad(tips?)

Andra mellanmålet:
Vid denna tidpunkt är det inte långt kvar tills jobbet och vi har inte direkt någon rast så har oftast vart att jag dragit i mig en proteinshake då det inte finns tid till att äta.
Skall jag försöka få mig tid till att äta och om de nu är fallet kommer det bli samma mellanmål som det första.
Whey 100 2skopor räknat på ca 2dl = Kcal:240 Protein:46,8 Kolhydrater:2,1 Fett:2

Efter gym:

Whey 100 2skopor räknat på ca 2dl = Kcal:240 Protein:46,8 Kolhydrater:2,1 Fett:2

Middag: Samma som lunchen, inga konstigheter

Kvällsmat:
Äter jag ingen, men kanske är bra att börja? (tips?)

Innan sängen:
Caseinprotein 100g: (1,2dl ger)-> Kcal:123 Protein:25 Kolhydrater:2,6 Fett:1,2

Så när jag räknar ihop mitt dagsintag enligt vad jag nu skrivit får jag följande:
Kcal: 1536
Protein: 251
Kolhydrater: 24,7
Fett: 11,8

Nu har jag inte räknat med frukost, frukost på jobbet, frukter och sallader.
Men som vi kan se så ligger jag under med ca 1000 kcal och kan tänka mig med frukostna inräknade och sallader, frukt så hamnar vi på runt 500kcal under.
Protein intaget klarar jag galant och kolhydrater och fett har jag ingen aning på.
Så behöver lite extra hjälp som ni kan se hade uppskattat det enormt!

Nu har detta blivit en väldans massa text och jag tackar dig som lyckats läsa igenom hela förhoppningsvis har du några tips att ge mig då jag verkligen vill gå all in inför denna deff.
Målet är att gå ner ca 7kg och med tålamod vilja och med er hjälp så skall det nog gå vägen.
Tack på förhand mvh Shootoox
Senast redigerad av shootoox 2014-06-24 kl. 21:46.
Citera
2014-06-25, 19:02
Medlem
ibutus avatar
Har 2 frågor.

1. Är det sant att kroppen lär sig att förbränna fett bättre om man kör LCHF-diet?

2. Hur bör min kost se ut i grova drag om jag vill ner i underhudsfett och motionerar mycket?
Citera
2014-06-25, 22:03
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
1. Är det sant att kroppen lär sig att förbränna fett bättre om man kör LCHF-diet?
Den här artikeln av Jacob Guidol är rätt schyst att plöja igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
2. Hur bör min kost se ut i grova drag om jag vill ner i underhudsfett och motionerar mycket?
Om du gillar att motionera bör du, enligt mig, ej köra efter LCHF. Dra ner på kolhydraterna, men skippa dem inte helt. Det kommer sannolikt hämma din träning. Du kan även med fördel dra ner på fettintaget om du vill uppnå ett energiunderskott.
Citera
2014-06-26, 13:05
Medlem
Då ska vi se..

Har börjat träna sen ungefär 2 månader tillbaka. Jag har som inställning att gå in stenhårt och göra allt rätt enligt konstens alla regler och känner att jag har rätt bra koll på det mesta förutom käket.

Utgångsläget är att jag är smal (började på 65kg och idag står vågen på 71kg och är 186cm lång), inte vart direkt aktiv förutom 7-13 år (tennis) och idag är jag runt 22 år.

Träning:

Mån: Bröst, triceps
Tis: Rygg, biceps
Ons: Ben
Tors: Bröst, axlar
Fre: Armar
Lör: Vila
Sön: Vila

Det jag behöver är egentligen ett kostschema. Så här ser det ut just nu iaf

Frukost (kl 9-10): 3 ägg, havregröt med en banan + mjölk & en whey 100 shake
Träning börjar runt 12:00 och direkt efter träning kör jag en whey 100 shake och en banan
Duschar osv så runt 15:00 käkar jag typ kyckling/lax + potatis/ris med sallad. Brukar köpa detta på lokala fiket och be om extra kyckling/lax.
Senare på kvällen käkar jag typ 2-3 ägg till och lägger dessa på knäckebröd med smör inkl protein shake
1-2h innan jag lägger mig smäller jag i mig kasein shake och 30 min innan jag kommer somna käkar jag ZMA.

Ja, så brukar det se ut +/- nått mer kanske.

Tillskott: ZMA, Omega3, whey 100, kasein, PWO, BCAA

Vad jag förstått är detta inte tillräckligt (?). Hade vart skönt om man hade haft ett program att följa med "kl XX ska du äta XX osv" för är duktig på följa planering bara att jag vet inte vad fan jag ska äta..
Citera
2014-06-26, 19:15
Medlem
Highsounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20APRIL
Vad jag förstått är detta inte tillräckligt (?)
Enligt vem? Du går upp i vikt och det är väl målet? Kosten ser proteinrik ut så bara att kriga vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in