Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2014-05-30, 12:35
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Tänkte börja byggfasen i min träning efter 3,5 månaders deffande. Jag ligger just nu på ynka 72kg181cm och har legat på samma vikt i 3 veckor i näst intill svältläge. Känns som att jag ökar i vikt så fort jag stoppar i mig en bördskiva (i princip).

Har räknat ut att mitt energibehov just nu ligger på 2058 kcal/dag. För att kunna bygga så leant som möjligt så behöver jag ligga på ca +300 kcal/dag. Nu är det så att jag med största sannolikhet kommer att gå upp i vikt VÄLDIGT fort i början om jag börjar äta ordentligt (Går just nu hungrig exakt hela tiden om dagarna men får i mig 2-2,5g protein/kg samt all fett och kolisar).

Frågan är hur jag lättast skapar ett kostschema som gör att jag inte går upp i vikt FÖR mycket i början? Ska jag satsa på att bara lägga till lite kolhydrater, typ 200g/dag och ta det därifrån? Har ni några tips på hur ni själva gör när ni väger lite och VET att om ni äter för mycket så går ni upp fruktansvärt fort i vikt vilket man såklart ej önskar när man ska försöka att lägga på sig fettvikt istället för muskelvikt?

Högt i protein och kolhydrater, lågt i fett (och socker).
Citera
2014-05-30, 12:38
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Högt i protein och kolhydrater, lågt i fett (och socker).
Socker är ju kolhydrat.
Citera
2014-05-30, 12:45
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Frågan är hur jag lättast skapar ett kostschema som gör att jag inte går upp i vikt FÖR mycket i början? Ska jag satsa på att bara lägga till lite kolhydrater, typ 200g/dag och ta det därifrån? Har ni några tips på hur ni själva gör när ni väger lite och VET att om ni äter för mycket så går ni upp fruktansvärt fort i vikt vilket man såklart ej önskar när man ska försöka att lägga på sig fettvikt istället för muskelvikt?
Det är nog mest fördelaktigt att reglera viktökningen med kolhydrater om det är lean gains du är ute efter. Se den här tråden.
Citera
2014-05-30, 12:54
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Socker är ju kolhydrat.

Därav parantesen
Citera
2014-05-31, 16:30
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Sitter och planerar inför kommande viktökning. Ligger på ca. 80kg och kommer träna runt 3-4 gånger i veckan, träning anpassad för muskeltillväxt. Då jag ligger på en sträv budget ska jag försöka hålla mig undan ifrån kosttillskott men funderar lite på whey-80, det får jag se. Här är i alla fall upplägget:

06:30 Frukost: Havregrynsgröt (1 portion), två dubbelmackor med ost och skinka, två glas mjölk.
10:20 Mellanmål: Dubbelmacka, frukt
12:00 Lunch: Pasta/ris/potatis, kött och grönsaker, mjölk
14:00 Mellanmål: Dubbelmacka, 33cl mjölk
16:30 3 ägg innan träningen
18:00 Middag: Som lunchen
20:00 Kvällsmål liknande mellanmålen

Är anpassat för att smälta in fint i min vardag och jag planerar att ligga på runt 1.4g protein/kg och lite mer än 3000 kcal. Vad säger ni om detta?
Citera
2014-05-31, 17:38
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Sitter och planerar inför kommande viktökning. Ligger på ca. 80kg och kommer träna runt 3-4 gånger i veckan, träning anpassad för muskeltillväxt. Då jag ligger på en sträv budget ska jag försöka hålla mig undan ifrån kosttillskott men funderar lite på whey-80, det får jag se. Här är i alla fall upplägget:

06:30 Frukost: Havregrynsgröt (1 portion), två dubbelmackor med ost och skinka, två glas mjölk.
10:20 Mellanmål: Dubbelmacka, frukt
12:00 Lunch: Pasta/ris/potatis, kött och grönsaker, mjölk
14:00 Mellanmål: Dubbelmacka, 33cl mjölk
16:30 3 ägg innan träningen
18:00 Middag: Som lunchen
20:00 Kvällsmål liknande mellanmålen

Är anpassat för att smälta in fint i min vardag och jag planerar att ligga på runt 1.4g protein/kg och lite mer än 3000 kcal. Vad säger ni om detta?

Hur stort energiöverskott beräknar du att det är? Såvida det inte är av det större slaget är proteinintaget lite i underkant. I övrigt ser det bra ut, omotiverat många måltider, men om det passar bra in i din vardag så kör på det.
Citera
2014-06-01, 23:04
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Tjena,

Tänkte höra om era åsikter och samt lite hjälp kring detta upplägg:

Kön: Man
Ålder: 26
Vikt: 81kg (är ganska bitig, så nog mest hull som måste bort)
Längd: 173cm
Typ av träning: Kampsport (mma/muay thai) 2 gånger i veckan, gym 3 gånger, konditionsträning 2 gånger i veckan

Energibehov vid träning 5-7 gånger i veckan i veckan: 2763 kcal för behåll av nuvarande vikt.
Mål: 73 kg till sista september. Kaloribehov 2263 kcal

Jag har räknat på konceptet, 2 x kroppsvikt protein, 1 x kroppsvikt fett, kolhydrater för att fylla upp till behov av kcal

Frukost:
80g Havregryn, en matsked jordnöttssmör, en skvätt mjölk, två ägg

Lunch:
250 g kyckling/fläsk 100g Råsris och 50 Broccoli:

Mellanmål:
100 g keso, en näve nötmix (blandning utav: valnötter, solrosfrön, pumpakärnor, gojibär)

Träning:
Efter träning, 1 dl Whey 100

Kvällsmål:
250g kvarg, lite honung, 150 g tonfisk

Summan är följande ( och här kommer mitt problem)
Totalt:
Kcal: 1731
Protein: 191,8g
Kolhydrater: 97,87g
Fett: 64,7g

Jag upplever att ovan är ganska mycket mat, trots detta är jag ca 500 kcal kort + att jag har ett överskott utav protein (160g ) samt ett underskott (80)

Skulle vara jätte tacksam om någon har några förslag på vad jag bör göra för att få rätt balans i mitt kostschema?

Mvh,
Citera
2014-06-02, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Jag har räknat på konceptet, 2 x kroppsvikt protein, 1 x kroppsvikt fett, kolhydrater för att fylla upp till behov av kcal

Summan är följande ( och här kommer mitt problem)
Totalt:
Kcal: 1731
Protein: 191,8g
Kolhydrater: 97,87g
Fett: 64,7g

Jag upplever att ovan är ganska mycket mat, trots detta är jag ca 500 kcal kort + att jag har ett överskott utav protein (160g ) samt ett underskott (80)

Skulle vara jätte tacksam om någon har några förslag på vad jag bör göra för att få rätt balans i mitt kostschema?

Mvh,

Det beror på vad du trivs med, det finns ju gott om utrymme att öka på fettet vilket många känner är viktigt för humöret.

Själv hade jag lätt ökat på kolhydraterna, speciellt efter träningen! Du ser ut att köra rätt mycket kondition ändå, lite extra kolhydrater kan behövas då... 250g kvarg, lite honung, 150 g tonfisk hade ju kunnat bli en grym macka eller liten baguett som variation. Lägg till bröd, byt ut honung till dijonsenap och minska kvargen lite. Vill du öka på fett, kör annat pålägg än tonfisk bara.
10% ost är kanske inte den godaste men kan bli härligt på en deff, och ger ok med protein/100g. Sås till lunchen ser också ut att saknas, alltid schysst sätt att öka fettmängden en smula.

Flingor + mjölk/miniyoghurt är annars också rätt grymt som återhämtningsmål i mina ögon, mycket kolhydrater, samtidigt lite protein ändå och lågt på fett. Gott också när man vill ha något sött. Om du ligger för högt på protein hade jag plockat bort kvällens tonfisk...

Bara att prova dig fram, skriv matdagbok och utvärdera
Citera
2014-06-10, 12:49
Medlem
Hej kära Flashbackare.

En lång historia kort, jag har alltid varit extremt lat och ätit dåligt, haft stressiga jobb och inte skött min kost något speciellt.

vägde in på 111Kilo på mina 180 centimeter.

Har dragit igång och tränat och kört igång ett eget kostschema.
Tränar efter "Starting strength" och emellan dom dagarna ska jag springa och köre lite extra magövningar.

Hur tycker ni mitt kostschema ser ut? det kanske är lite väl lite men jag gillar att vara extrem i det jag gör, det är inte snabba resultat som driver mig egentligen men det ökar såklart på självförtroendet.

Frukost: 250g kvarg

Lunch: 120g kyckling 40g ris ev broccoli el spenat till

mellanmål: 250g Kvarg

sen är det träning och till träningen tillhör PWO BCAA och Proteinshake

här kanske jag äter 120g kyckling och 40g ris igen, lite beroende på om jag blir hungrig.
Senast redigerad av Cashmanone 2014-06-10 kl. 12:54.
Citera
2014-06-10, 15:01
Medlem
Timpsiiis avatar
Min vikt ligger i dagsläget på 74,5kg efter en avslutad deff.

Ålder: 22
Längd: 181cm
BF%: Ca 12% uppskattningsvis

Mitt kostschema såg ut som följer vid deff vid 72,5kg:

Frukost: 250g kvarg 0,1%

Lunch: 150g kött/fisk/fågel + 100g broccoli

Mellis: 250g kvarg 0,1%

--EAA innan och efter träning--

Middag: 200g kött/fisk/fågel + 150-200g broccoli

Detta ger i runda slängor 1900kcal, vilket är ett väldigt lågt intag jag vet, men så är verkligheten.

Nu har jag lagt till 150g kokt ris/pasta (ca 40-50g okokt) vid lunchen och middagen så att jag ligger +300-400kcal och 60-70g kolhydrater. Intaget torde då vara runt 2300kcal. Kan detta verkligen stämma? Jag antar att man får lita på vågen från vecka till vecka, men i teorin är detta redan alldeles för lågt intag men i praktiken så ökar jag i vikt. Blir tokig på detta!
Citera
2014-06-10, 16:06
Medlem
Maaans avatar
Citat:

Detta ger i runda slängor 1900kcal

Kan någon annan också räkna på detta? Enligt min beräkning hamnar du på drygt 900-1000 kcal. Är det jag som är ute och cyklar?
Citera
2014-06-10, 16:21
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Kan någon annan också räkna på detta? Enligt min beräkning hamnar du på drygt 900-1000 kcal. Är det jag som är ute och cyklar?
Ja, ursäkta! Skrev fel. Det stämmer att det hamnar runt 1000kcal faktiskt + - lite mer grönsaker osv på kvällen. Men det är det som är så sjukt, att jag låg på jämnvikt under den dieten och verkligen fick pressa mig för att gå ner i vikt när jag ändå vägde 72kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in