2014-06-25, 17:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så skedde i detta fall (FB) Mord och våldtäkt: Mannen från Väja, 1970-71. "Ådalsmannen". då GM slängde sitt första offer från Sandöbron och ner på isen. Lillemor Torssons kropp kom tyvärr aldrig att återfinnas.
Inga spår av kläder heller, alltså?

Jag antar att det "mörka hår" man fann i spaningarna efter Viola inte är bevarat? En DNA-test vore ju intressant.
Citera
2014-06-25, 19:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Handväskan hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Inga spår av kläder heller, alltså?

Jag antar att det "mörka hår" man fann i spaningarna efter Viola inte är bevarat? En DNA-test vore ju intressant.

Inte vad jag känner till i a f. Däremot hittades hennes handväska. Den låg då på isen under Hammaröbron.

Vad som hände med detta mörka hår som en av fiskarna fick upp många år efter att Viola försvann vet jag inte.
Citera
2014-06-25, 19:56
Medlem
... Men har hennes handväska hittats alltså, på isen under en bro? Det har ju stått i hela tråden, som jag läst ganska väl, att hon lämnade just handväska och hatt hemma, att handväskan placerades på köksbordet - strax innan hon örfilades, slängdes ner på en ottoman för vidare prygel, fick en smocka i ansiktet som orsakade näsblod - och sprang ut!
Hur långt bort ligger denna bro från deras hem?
Kan vara gm som lade ut villospår. Men den kan inte vara både på köksbordet och under en bro samtidigt.
Citera
2014-06-25, 20:29
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Jag hade missat att lappen hittades på en ort nära Helgum. Där faller ju all logik. Då skulle hon ju fått husrum kort efter försvinnandet. Hade hon planerat att starta ett nytt liv i Canada lär hon ju inte ens åk hem till Helgum. 1948 var ju inte resandet lika vanligt och Canada för en tjej i Helgum var på om hon ens var medveten om dess existens en plätt på jordgloben. Att spontant välja Vancouver i Canada när man rymmer hemifrån utan planering vore ju ologiskt. Att sen avslöja det innan man ens lämnat kommunen vore ju helt korkat. Skulle hon fått husrummet efter det gått massa år om hon ville återse sin hembyggd hade hon ju startat ett nytt liv och troligast kunnat bo på hotell eller liknande.

Jag funderar över de utländska brevvänner som hon sades ha? Kan det finnas en millimeter av en chans att någon av dem fanns i Kanada? Googlar man finns en Viola Widegren på ett fartyg från Göteborg till Amerika före 1951. Säkert bara en namne men fantasierna drar igång måste erkännas.
Citera
2014-06-25, 20:35
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
... Men har hennes handväska hittats alltså, på isen under en bro? Det har ju stått i hela tråden, som jag läst ganska väl, att hon lämnade just handväska och hatt hemma, att handväskan placerades på köksbordet - strax innan hon örfilades, slängdes ner på en ottoman för vidare prygel, fick en smocka i ansiktet som orsakade näsblod - och sprang ut!
Kan vara gm som lade ut villospår. Men den kan inte vara både på köksbordet och under en bro samtidigt.

Har jag missat nåt? Handväskan blev kvar i köket tillsammans med kappan. Man hittade kvitton och pengar och en del annat i den. Så sitt inte och fabulera här nu..det räcker så bra med våra andra sago-berättare. Skrattar..
Citera
2014-06-25, 20:37
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Jag funderar över de utländska brevvänner som hon sades ha? Kan det finnas en millimeter av en chans att någon av dem fanns i Kanada? Googlar man finns en Viola Widegren på ett fartyg från Göteborg till Amerika före 1951. Säkert bara en namne men fantasierna drar igång måste erkännas.

Vancouver-historien var fejk. Uppdiktad av en svensk sjöman.
Citera
2014-06-25, 20:40
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Vancouver-historien var fejk. Uppdiktad av en svensk sjöman.
Attans.
Citera
2014-06-25, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej Violas handväska utan från fallet 1970.

Citat:

Det som skrevs om handväskan var ett svar på om den försvunna Lillemor Thorsson 1970. Hennes handväska kom att hittas på isen. Den försvunnas kropp kom aldrig att hittas. Detta handlar alltså inte om Violas handväska utan om fallet 1970.

Fallet från 1970 togs upp p.g.a. att den försvunna hamnade i en vak (ränna) och kroppen kom aldrig att hittas.

Om Viola föll i vaken mitt på isen, så kan mycket väl hennes kropp ha förts bort med strömmarna. Om en kropp hamnar under isen så är det tyvärr stor chans att den aldrig återfinns.

Se inlägg # 679.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-25 kl. 20:53.
Citera
2014-06-25, 21:19
Medlem
Citat:
Kan du inte lägga ut skolfotot med Viola? Skulle vara kul att se!
Cleolin,

Klickade på Citera under Cleolins inlägg men råkade svara Crime boy av misstag!Tekniskt fel?
Ny i tråden men har läst den ganska så ingående, utom några inlägg i mitten, hittills ..
Man kanske inte kan dra den slutsatsen att pappan månade om sin dotter pga den utbildning han bidrog till. Det handlar ju om mycket prestige förmodligen. Han ville att hon skulle arbeta på post/bank. Det vet jag, att det var fint på den tiden. Apropå det hade pappan ett adligt tilläggs-efternamn också, och ville vara fin.
Detta motsäger inte att han högst troligt, efter allt man läst om det, verkligen var hur jobbig som helst i olika våldsyttringar. Kan inte varit frisk. Något av en psykopat.
Psykopater är dubbelnaturer, kan charmera, övertala och övertyga. Viola hade som dotter genomskådat det draget.
I och för sig tror jag Viola faktiskt hade kunnat emigrera själv, eller med hjälp av någon äldre person. Hon verkar varit viljestark, som nämnts. Hon lär ju ha varit bekant med, eller svärmat för, en läkare på lasarettet där hon arbetade. T ex den mannen kan ha hjälpt henne bort - t ex om hon blivit gravid - det tar ju ett tag innan det märks -
Drunkningsteori anser jag vara näst intill uteslutet.
Det mest logiska är att pappan gick för långt på den där ottomanen där hon misshandlades, eller att han gick efter henne ut och fortsatte misshandeln utomhus. Lillasystern hade ju redan hört bråket - men varande i annat rum kunde hon väl inte avgöra exakt vad som hände.
Om pappan gick för långt tystnade Viola. Den tystnaden kan användas till att förklara för lillasystern att Viola "gått ut".
Vikariatet som blev förlängt, skulle ju bara vara i en vecka. Det kunde ha retat upp pappan ytterligare, förutom att Viola uppträtt rätt morskt - "Ska jag behöva komma hem för bara en och en halv timme" - hade hon sagt inledningsvis.
Hon kan även ha sagt att hon ville ha ut pengar i förväg av sitt arv för att kunna dra lång väg! Detta kan ha retat pappan ytterligare. "Här har jag kostat på henne det och det - Hermodskurs och låtit henne arbeta 2 mil bort ... och nu vill hon åka iväg" ... typ.

I vilket fall så verkar det logiskt att pappan är gm. Möjligheten finns ju också att pappan planerat allt och hade en medhjälpare - som kan ha varit "Mannen i trädgården" som grannens dotters pojkvän såg efter midnatt i deras trädgård. Han lär ha varit kortväxt - pappan ser ju inte "kortväxt" ut.
Tycker man bör arbeta efter det mest logiska och följa trådar som uppstår ..om det uppstår några ... hm.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-25 kl. 21:27.
Citera
2014-06-25, 21:26
Medlem
Citat:

Citat:
Har jag missat nåt? Handväskan blev kvar i köket tillsammans med kappan. Man hittade kvitton och pengar och en del annat i den. Så sitt inte och fabulera här nu..det räcker så bra med våra andra sago-berättare. Skrattar..

Crime-boy, vänligheten haglar ibland all trevlighet. Tydligen bara för att...

Det Jeannemarie skriver stämmer helt överens med alla uppgifter som kommit fram. Väskan blev kvar på köksbordet och kappan hade hon på sig hela tiden.
Skaraborg2 har dessutom förtydligat vilken handväska som åsyftades.
Citera
2014-06-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har en adress från 1980 som jag tror skall vara rätt adress. Om den är fel v.v. och skriv ut den rätta adressen.

Agnes och Karl Widegren var 1980 skrivna på följande adress: Holmstrand 3871, 882 00 Långsele.

Har sett att pappan var född i Anundsjö 1905!
Undrar när de flyttade till Helgum / Långsele?
Citera
2014-06-25, 22:56
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Har sett att pappan var född i Anundsjö 1905!
Undrar när de flyttade till Helgum / Långsele?
Karl Widegren med familj flyttade till Helgum den 22/5 1944 enligt Inflyttningsboken för Helgums församling. Gården i Västerbränna inköptes i januari 1944.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in