2014-06-25, 07:35
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Helt rätt, att med vilje hoppa i en isvak kräver en otrolig beslutsamhet, undrar om jag nånsin hört talas om att man begått självmord på det sättet.

Jag tror en hel del av den komplicerade relationen mellan Viola och hennes far kom sig av att hennes biologiska mamma var svårt sjuk under flera år och sedan dog. Viola måste tytt sig till sin far, hon hade ju bara honom. Och sen blev brytningstiden när hon kom i tonåren säkert svårare än vanligt för dem båda.

Jag har ju hört om folk som tagit livet av sig på liknande och även värre sätt men då har det handlat om djupt olyckliga människor i högre ålder som oftast haft psykiska sjukdomar. Det har ju handlat om folk utan utväg men Viola hade ju en framtid inom räckhåll. Visst, hoppa från en bro i vattnet men då vet man ju att man slås medvetslös i kontakten med vattenytan. Innan valet att hoppa i en iskall vak fanns ju det hon hade i Sollefteå. Det logiska vore ju att hon tagit sig dit och hade det inte gått att lösa där skulle rymma eller självmord blivit nästa steg.
Citera
2014-06-25, 07:40
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ja.just det. Om man inte vill bli hittad lägger man knappast ut spår?

När man försvinner frivilligt är det ju antingen på allvar eller ett statement för att säga något. Det går ju inte att kombinera dessa två. Då hade hon ju försökt hålla koll på vad som hände och försökt ta kontakt med Eva Mari när hon blivit vuxen. Efter 1981 när fadern dött hade hon ju ingen anledning att hålla sig borta om hon haft kontakt med Eva Mari och hade hon dött innan men haft kontakten med systern hade ju hon berättat för att rentvå föräldrarna. Skrev hon lappen lär hon försökt kontakta syrran.
Citera
2014-06-25, 07:41
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Likhundar idag är ju helt överjävulska på att spåra döda människor. Var dom lika tränade 1948 eller var hunden mer ett redskap som spårade lite av varje? Idag tränas ju hundarna till spetskompetens och spårar bara det dom är tränade till. När började man att träna hundarna så?

Försvarets hundar var sannolikt tränade i enbart vanlig spårning, tror inte begreppet lik- eller kadaverhund ens var känt i Sverige på 40-talet.
Citera
2014-06-25, 07:45
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Försvarets hundar var sannolikt tränade i enbart vanlig spårning, tror inte begreppet lik- eller kadaverhund ens var känt i Sverige på 40-talet.

Det är ju det jag misstänker. En modern likhund kan ju spåra en död nästan vart som helst. Nu har vi ju knark, mögel, bomb och alla möjliga hundar som ju bara är bra på sin uppgift. En hund som är en kombo av vakt och spårhund lär ju inte varit lika vass.
Citera
2014-06-25, 07:53
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
På denna länk står det att gårdens ladugård fann ett helt nycementerat golv som ska ha grävts upp. Det måste ju varit omöjligt att ens under dagarna mellan försvinnandet och att det anmäldes ha gjuta upp ett cementgolv utan att någon ska ha sett något? När fallet blev känt var det ju helt omöjligt. Det kan ju visa lite av tunnelseendet som dom som sökte hade. Koncentrera sig på ett cementgolv när man borde letat på ett större område kan ju vara en av anledningarna att det gick som det gick? Bröt dom verkligen upp golvet och la energi på det slösades ju resurser som borde kommit till större nytta någon annanstans. Ville farsan bli av med Viola under dagarna innan hon anmäldes saknad lär han ju försökt få bort hon från gården, inte gjuta in henne för evigt.

http://www.ingesundsbladet.ingesund.se/node/128
Citera
2014-06-25, 08:09
Medlem
Citat:
Allt som står i Allers är väl sant? Eller?
Men jösses, du missade ironin. Ingenstans säger jag heller att det skulle vara sant eller att jag tror på det. Däremot tror jag att det fanns någonting bakom detta och man får ju hoppas att han inte blev dömd helt utan grund. Läsa lite mellan raderna och inte tolka allting åt det negativa hållet kan vara bra ibland.
För övrigt kan det ha stått i Aftonbladet också, spelar ingen roll vilket.
Citera
2014-06-25, 08:12
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Den lappen påstås ha hittats på självaste midsommarafton ungefär 30 år efter Violas försvinnande i ett skrin hos en dam som bodde på en liten ort inte så långt från Helgum. Texten "Tack för husrummet Sök mig ej i Vancouver Viola Videgren" syftar naturligtvis på det som hänt i Canada; S2 har redovisat det i #289.

Jag hade missat att lappen hittades på en ort nära Helgum. Där faller ju all logik. Då skulle hon ju fått husrum kort efter försvinnandet. Hade hon planerat att starta ett nytt liv i Canada lär hon ju inte ens åk hem till Helgum. 1948 var ju inte resandet lika vanligt och Canada för en tjej i Helgum var på om hon ens var medveten om dess existens en plätt på jordgloben. Att spontant välja Vancouver i Canada när man rymmer hemifrån utan planering vore ju ologiskt. Att sen avslöja det innan man ens lämnat kommunen vore ju helt korkat. Skulle hon fått husrummet efter det gått massa år om hon ville återse sin hembyggd hade hon ju startat ett nytt liv och troligast kunnat bo på hotell eller liknande.
Citera
2014-06-25, 08:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Om man släppt lös den egna hunden samma kväll så är det tämligen säkert att den hittat Viola utan problem. Eller för all del larmat hundskolan i Sollefteå innan spåren kallnat. Detta förutsatt att föräldrarna inte var gärningsmännen förstås.
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-25 kl. 08:41.
Citera
2014-06-25, 10:20
Medlem
Ankias avatar
'
Tack till Crime-boy och WaltzingMatilda för bra och saklig information.

Jag tror att Viola Widegren omkommit genom olyckshändelse när hon skulle ta sig över Faxälven och vidare till Sollefteå. För mig är det den logiska lösningen på försvinnandet. Därför är vaken som fanns i isen intressant. Är det någon som vet var den låg någonstans och om den låg den i anslutning till någon väg eller stig. Skulle också vara intressant att veta om det var vanligt att man vintertid tog vägen över isen för att nå nuvarande riksväg 331.
Vad jag förstår så var isen halvmetertjock den 5 december 1948 så om någon fallit i vaken så var det omöjligt att ta sig upp.
'
Citera
2014-06-25, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Stämmer också..men som sagt.var hamnade kroppen i såna fall? Man sökte igenom gården och omgivningarna med hundar från I21 i Sollefteå. Dom borde fått upp nåt spår om hon funnits i ladugården eller huset? Kan man ju tycka..
En kropp som sänks i en vak i isen har stora chanser att aldrig mer synas till.
Citera
2014-06-25, 11:23
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En kropp som sänks i en vak i isen har stora chanser att aldrig mer synas till.

Man läser ju ofta om båtolyckor på sjöar där folk inte hittas i nutid. Ska man då jämföra med Violafallet så försvinner ju dels alla moderna radar verktyg i sökandet och alla problem som det innebar med att det var vintertid. Många som hittas drunknade hittas ju när folk fiskar tillexempel och dom är ju inte aktuella på vintern. Det var ju dessutom en älv där vattnet rör sig.
Citera
2014-06-25, 13:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stavningen av Vancouver.

Citat:
Ursprungligen postat av shagarustan
Artikel i Aftonbladet idag

http://www.aftonbladet.se/nyheter/feature/article19085837.ab?teaser=true

.

När man tittar på den här lappen som någon skrev så stavades Vancouver som Vanncouver. Detta skulle kunna tyda på personen ifråga som skrev den här texten inte visste hur staden Vancouver stavas.

Även "o.et" i stadens namn är misstänkt skrivet likt ett "a".
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-25 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in