2014-06-25, 13:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottets krönika 1959.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ja..Widegren stämde flera av sina grannar för förtal. Exakt hur många och vilka som blev dömda vet jag inte. Och familjen hotades även till livet som sagt. Man skulle bränna ned huset..skjuta Eva-Marie och liknande hot. Fallet med djurplågeri finns beskrivet i Brottes krönika..minns inte vilken.

Finns beskrivet i Brottets krönika, tredje delen, 1959 på sidorna 531-566.

På sidan 563 finns ett foto på "Mannen med radarhjärnan" då han bärs bort efter att han hade kollapsat.
Citera
2014-06-25, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
En vak på isen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En kropp som sänks i en vak i isen har stora chanser att aldrig mer synas till.

Så skedde i detta fall (FB) Mord och våldtäkt: Mannen från Väja, 1970-71. "Ådalsmannen". då GM slängde sitt första offer från Sandöbron och ner på isen. Lillemor Torssons kropp kom tyvärr aldrig att återfinnas.

Samma sak gäller även för en person som genom misstag har gått ner sig i en vak.
Citera
2014-06-25, 14:43
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så skedde i detta fall (FB) Mord och våldtäkt: Mannen från Väja, 1970-71. "Ådalsmannen". då GM slängde sitt första offer från Sandöbron och ner på isen. Lillemor Torssons kropp kom tyvärr aldrig att återfinnas.

Samma sak gäller även för en person som genom misstag har gått ner sig i en vak.

Om ingen ser när det händer och gör något direkt för att få upp personen ur vattnet skulle jag gissa att det är minst 90% ren tillfällighet att människan återfinns. Då brukar det handla om fynd i fiskenät och liknande. Att leta efter någon som försvunnit för flera dagar sedan är ju bara upp till om dom har tur i oturen.
Citera
2014-06-25, 14:50
Medlem
Tänk att det skrivs så mycket om isvakar och att lillasystern inte såg något och om självmord.
För mig står ett troligt scenario klart.
Viola rusar ut, rädd och i kränkt tillstånd efter stryk hon fått av sin pappa. Hon kanske tänkt gömma sig och sedan uppsöka en granne. Pappan rusar strax efter.
Säger att han ska leta efter henne....
När han får fatt i henne händer det saker - och hon mördas - uppsåtligt eller av misstag. Lillasyster hör inte. Det kan ha skett i ladugården.
Inte går Viola till sjön och isen där hon hade varit väl synlig, eftersom hon då var rädd för pappan.
Det har hänt mord förr, varför inte i detta skumma fall.
De hade nyligen förlorat ett spädbarn ... Pappan kan ha tyckt att de hade nog av bekymmer - och mycket (sjukligt) elak som han var - så såg han till att hon försvann.
Lappen som någon skrivit med texten "Tack för husrum ..Sök mig inte i Vanncaver" (stavas ju egentligen Vancouver) kan pappan ha skrivit en lämplig tid efteråt. Han verkade inte direkt stavningskunnig av sig. Men det verkade Viola.
Detta är det enda jag tror, att pappan är gm, tills annat bevisats.
Mannen i trädgården som hade setts skymta - av grannens dotters pojkvän - efter midnatt var såklart pappan som hade fixat gömställe för Violas kropp.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-25 kl. 15:09.
Citera
2014-06-25, 15:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Men allvarligt, tråden handlar om Violas försvinnande. Av vilken anledning ska diverse idiotiska rykten dras upp
Givetvis för att eftersom pappan de facto var dömd för djurplågeri mot katter, är det inte alls omöjligt att även denna händelse varit sann. Du vet ju inte om det var ett idiotiskt rykte.
Denna typ av detaljer bör absolut kunna diskuteras här eftersom pappans beteende är högintressant i fallet. Vad säger Cleolin eller hans mamma om just denna historia?

Domen angående det första fallet bör väl finnas på Landsarkivet i Härnösand. Intressant läsning, tror jag.

Och eftersom nu syterdottern frivilligt gått ut på nätet och önskat att Violafallet skulle diskuteras mer, kan det knappast räknas som ett "uthängande" att nämna hennes fullständiga namn. Det vore ju grymt intressant att ta kontakt med henne.

VM, det är alltid bra när rena felaktigheter rättas till av någon som har ägnat sig länge åt ett fall, men sluta upp och lek trådpolis - det hämmar bara diskussionen!

Gott folk - diskutera på!
Citera
2014-06-25, 16:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Helt rätt, att med vilje hoppa i en isvak kräver en otrolig beslutsamhet, undrar om jag nånsin hört talas om att man begått självmord på det sättet.
Jag vet en som i alla fall försökte - revymannen Ernst Rolf hoppade vid Lidingö julen 1932 rätt ner i det iskalla vattnet. Men han verkar ha ändrat sig öch försökte kravla upp.
Citera
2014-06-25, 16:44
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Givetvis för att eftersom pappan de facto var dömd för djurplågeri mot katter, är det inte alls omöjligt att även denna händelse varit sann. Du vet ju inte om det var ett idiotiskt rykte.
Denna typ av detaljer bör absolut kunna diskuteras här eftersom pappans beteende är högintressant i fallet. Vad säger Cleolin eller hans mamma om just denna historia?

Domen angående det första fallet bör väl finnas på Landsarkivet i Härnösand. Intressant läsning, tror jag.

Och eftersom nu syterdottern frivilligt gått ut på nätet och önskat att Violafallet skulle diskuteras mer, kan det knappast räknas som ett "uthängande" att nämna hennes fullständiga namn. Det vore ju grymt intressant att ta kontakt med henne.

VM, det är alltid bra när rena felaktigheter rättas till av någon som har ägnat sig länge åt ett fall, men sluta upp och lek trådpolis - det hämmar bara diskussionen!

Gott folk - diskutera på!

Och var tycker du att gränsen för debatten ska dras då? Det finns ju hur många rykten och spekulationer som helst om pappan. Hur menar du att all smörja ska kunna tillföra nåt av intresse.. eftersom vi ju inte VET vad som är skvaller eller rena fakta? Det enda trovärdiga fakta som finns är att hon försvann denna kväll. Hur det gick till vet bara Viola. Och kanske nån fler..
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-25 kl. 16:51.
Citera
2014-06-25, 16:49
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
VM, det är alltid bra när rena felaktigheter rättas till av någon som har ägnat sig länge åt ett fall, men sluta upp och lek trådpolis

Och vad gör du själv FDC? Leker trådpolis tror jag minsann!
Citera
2014-06-25, 16:51
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Och var tycker du att gränsen för debatten ska dras då? Det finns ju hur många rykten och spekulationer som helst om pappan. Hur menar du att all smörja ska kunna tillföra nåt av intresse.. eftersom vi ju inte VET vad som är skvaller eller rena fakta?
Som jag sa, den första domen om djurplågeri rättfärdigar andra spekulationer om grymhet mot katter, vilket var vad Trapizo tog upp.
Citat:
Det enda trovärdiga fakta som finns är att hon försvann denna kväll.
Och ändå har vi denna tråd där alla spekulerar och diskuterar...
Citera
2014-06-25, 16:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Och vad gör du själv FDC? Leker trådpolis tror jag minsann!
Att jag vill förhindra förekomsten av dylika, betyder knappast att jag själv är en sådan.
Citera
2014-06-25, 16:57
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Som jag sa, den första domen om djurplågeri rättfärdigar andra spekulationer om grymhet mot katter, vilket var vad Trapizo tog upp.

Och ändå har vi denna tråd där alla spekulerar och diskuterar...

Rättfärdigar domen ALLA spekulationer då.. menar du? För jag tror knappast att alla beskyllningar handlade om katter. Och ja..tråden är till för diskussioner och spekulationer..eftersom det är det enda vi kan göra. Men det innebär väl inte att man måste köpa alla sagor och lögner som spridits om Widegren? Inte jag i alla fall.
Citera
2014-06-25, 17:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Rättfärdigar domen ALLA spekulationer då.. menar du? För jag tror knappast att alla beskyllningar handlade om katter. Och ja..tråden är till för diskussioner och spekulationer..eftersom det är det enda vi kan göra. Men det innebär väl inte att man måste köpa alla sagor och lögner som spridits om Widegren? Inte jag i alla fall.
Jag har enbart syftat på hans djurplågeri mot katter, eftersom detta i ett fall är belagt. Och det var just angående detta tema som Trapizo så befängt blev tillrättavisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in