2014-06-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrkelOnAcid
Kommer man någonsin kunna få tag på filmen där hon blir påbankad?

Har inte den filmen varit uppe här?
Citera
2014-06-13, 09:34
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Har inte den filmen varit uppe här?
Nej. Det som släppts i förundersökningen och därmed till allmänheten och media är foton från övervakningskameran och en rörlig sekvens. Dessa visar endast när Karen och Erik går till rastcellen och när kollegan och senare kollegorna kommer till undsättning.
Citera
2014-06-13, 09:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrkelOnAcid
Kommer man någonsin kunna få tag på filmen där hon blir påbankad?

Den är tack och lov inlåst för att våldspervon som du inte ska se det.
Citera
2014-06-24, 13:13
Medlem
cavaliers avatar
Då var det dags:

http://www.expressen.se/nyheter/tre-atalas-efter-haktesvakts-dod/
Citat:
Tre anställda vid Kriminalvården åtalas för arbetsmiljöbrott efter händelsen då en häktesvakt i oktober 2011 slogs ihjäl av en intagen på häktet i Huddinge.
De åtalas för grovt vållande till annans död, enligt ett pressmeddelande från åklagarmyndigheten.
Citera
2014-06-24, 14:10
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Då var det dags:

http://www.expressen.se/nyheter/tre-atalas-efter-haktesvakts-dod/

Bra att blir något. Intressant också att åtalet gäller vållande till annans död, och inget mildare.
Citera
2014-06-24, 14:38
Avstängd
micro113s avatar
Jag håller tummarna för ett fällande eftersom det är enda sättet att få de på chefsnivå att sluta acceptera neddragningar som innebär ensamarbete med intagna.

Själv transporterade jag på min tid intagna i grupp genom en lång kulvert utan kollega som assisterade. Jag arbeta på högsäkerhetsanstalt och det var inga duvungar som lufsade bakom genom kulvertsystemet.
Kontentan blev att man fick luta sig mot att intagna skulle ingripa mot varandra - inte angripa vårdaren - om någon eller några i gruppen vänt sig emot vårdaren.

Kändes rätt sjukt vissa gånger.
Citera
2014-06-24, 14:48
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag håller tummarna för ett fällande eftersom det är enda sättet att få de på chefsnivå att sluta acceptera neddragningar som innebär ensamarbete med intagna.

Själv transporterade jag på min tid intagna i grupp genom en lång kulvert utan kollega som assisterade. Jag arbeta på högsäkerhetsanstalt och det var inga duvungar som lufsade bakom genom kulvertsystemet.
Kontentan blev att man fick luta sig mot att intagna skulle ingripa mot varandra - inte angripa vårdaren - om någon eller några i gruppen vänt sig emot vårdaren.

Kändes rätt sjukt vissa gånger.
Vad du beskriver är inget konstigt, man kan inte behandla alla i fängelse som om de vore våldsgalningar helt utan konsekvenstänk. I så fall fick man hålla alla konstant isolerade och endast servera mat genom en lucka och transporter ske med väldigt mycket säkerhet. Något sådant skulle kräva enorma resurser och är helt enkelt inte värt det, dessutom skulle de intagna i ett sådant system fara väldigt illa psykiskt vilket i sin tur skulle riskera säkerheten och sätta ut mänskliga vrak på gatorna vid frigivning.

När våld sker mot personal inom kriminalvården så sker det pga obefintliga eller felaktiga personbedömningar. Ibland missar man att bedöma, ibland missbedömer man och ibland, som i det här fallet, så agerar man inte adekvat efter den bedömning som gjorts. Alla visste att mördaren Ljungström var totalt labil och våldsbenägen. Han var så farlig och våldsbenägen att rättspsykiatriska kliniken inte vågade ha honom kvar utan skickade tillbaka honom till häktet. Till och med en ur personalen reagerade ju när denne via en övervakningskamera såg Gebreab gå med Ljungström i korridoren helt ensam. Hela fallet med mordet på Karen Gebreab hade kunna undvikits om man bara hade följt de föreskrifter man hade. Det är också därför som jag tror att vissa befattningshavare inom kriminalvården kan komma att dömas för den underlåtenheten. Men detta återstår att se, bara för att en arbetsgivare inte följer föreskrifter och arbetsmiljösäkerhetslagen så måste inte detta betyda att någon hålls till ansvar.

För övrigt sorglig historia.
Citera
2014-06-24, 14:53
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Vad du beskriver är inget konstigt, man kan inte behandla alla i fängelse som om de vore våldsgalningar helt utan konsekvenstänk. I så fall fick man hålla alla konstant isolerade och endast servera mat genom en lucka och transporter ske med väldigt mycket säkerhet. Något sådant skulle kräva enorma resurser och är helt enkelt inte värt det, dessutom skulle de intagna i ett sådant system fara väldigt illa psykiskt vilket i sin tur skulle riskera säkerheten och sätta ut mänskliga vrak på gatorna vid frigivning.

När våld sker mot personal inom kriminalvården så sker det pga obefintliga eller felaktiga personbedömningar. Ibland missar man att bedöma, ibland missbedömer man och ibland, som i det här fallet, så agerar man inte adekvat efter den bedömning som gjorts. Alla visste att mördaren Ljungström var totalt labil och våldsbenägen. Han var så farlig och våldsbenägen att rättspsykiatriska kliniken inte vågade ha honom kvar utan skickade tillbaka honom till häktet. Till och med en ur personalen reagerade ju när denne via en övervakningskamera såg Gebreab gå med Ljungström i korridoren helt ensam. Hela fallet med mordet på Karen Gebreab hade kunna undvikits om man bara hade följt de föreskrifter man hade. Det är också därför som jag tror att vissa befattningshavare inom kriminalvården kan komma att dömas för den underlåtenheten. Men detta återstår att se, bara för att en arbetsgivare inte följer föreskrifter och arbetsmiljösäkerhetslagen så måste inte detta betyda att någon hålls till ansvar.

För övrigt sorglig historia.

De intagna jag arbetade med var i stor utsträckning just våldsbenägna - det var liksom grunden till att de satt på sina straff..

Nej, man skall inte ensam behöva hantera intagna på en högsäkerhetsanstalt.
Citera
2014-06-24, 15:40
Medlem
Rooters avatar
Jag är glad att äntligen någon ställs till svars eftersom ansvarsfrågan högre upp oftast är oklar.
Tråkigt för familjen som fått vänta såpass länge på det här.
Gissar på att de som är verkligen bär ansvaret för detta dessvärre inte går att komma åt.
Och ingen är väl idag ännu fälld för något.
Riskerna med jobbet var kända så där råder inget tvivel.

Hur är det möjligt att en sådan utredning tar tre år innan dom kommer fram till detta?
Förlorar jag armen på jobbet i en maskin så har jag svårt att tro att det tar tre år och att någon annan än min chef åker på detta.
Är det verkligen så pass svårt att utreda vem som bär ansvaret så kanske det finns en hel del att arbeta med.
Om organisationen är så pass luddig att ansvarsfrågan inte kan preciseras så är det dags att se över vem som har ansvaret.
Citera
2014-06-24, 16:00
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
De intagna jag arbetade med var i stor utsträckning just våldsbenägna - det var liksom grunden till att de satt på sina straff..
De flesta som sitter i fängelse är inte våldsbenägna. Om så vore så skulle kriminalvården, och samhället, se helt annorlunda ut. Att ha tex rånat en bank innebär inte med automatik att man tänder till för minsta lilla och försöker döda folk.
Citat:
Där har du en poäng. Dock så är det nog viktigt att andra som läser tråden förstår att arbete på anstalt (eller häkte) inte innebär att man hanterar intagna dagligen med våld. Våldsincidenter mot kriminalvårdspersonal är otroligt ovanliga och de som sker, sker på häkten och det är inte konstigt eftersom häktena är första anhalt för psykiskt sjuka och extremt våldsamma. Extremt våldsamma som döms till fängelse sätts inte på normalavdelningar ens på högsäkerhetsanstalt utan de sitter på isoleringsavdelningar och andra specialavdelningar som har kapacitet att hantera enskilda våldsutbrott. Om du sedan även klassar alla bankrånare, mördare osv som "extremt våldsamma" så ligger snarare problematiken hos dig i form av en usel människokännedom. Jag skulle inte ha några som helst problem med att umgås ensam med tex Jackie Arklöv som antagligen har flera liv på sitt samvete medan jag skulle tycka det var väldigt obehagligt att vistas ensam i samma rum som den för den här tråden aktuelle Erik Ljungström.
Citera
2014-06-24, 17:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
De flesta som sitter i fängelse är inte våldsbenägna. Om så vore så skulle kriminalvården, och samhället, se helt annorlunda ut. Att ha tex rånat en bank innebär inte med automatik att man tänder till för minsta lilla och försöker döda folk.
Att råna en bank räknas som våldsbrott faktiskt.

När jag talar om mitt arbete på en högsäkerhetsanstalt så får du väl ändå utgå ifrån att jag faktiskt vet vilket klientel jag arbetat med -- och det handlade för de flesta om våld, våldsbenägna, personer.

De flesta som sitter i fängelse gör det för skitbrott - dock är det inte synonymt med att det skulle vara "säkert" för personalen att hantera dem utan stöd av kollega.

Citat:
Där har du en poäng. Dock så är det nog viktigt att andra som läser tråden förstår att arbete på anstalt (eller häkte) inte innebär att man hanterar intagna dagligen med våld. Våldsincidenter mot kriminalvårdspersonal är otroligt ovanliga och de som sker, sker på häkten och det är inte konstigt eftersom häktena är första anhalt för psykiskt sjuka och extremt våldsamma.
Detta är något som du läst in och inget som jag påstått .... i övrigt är det högre personaltäthet och lägre grad av våld mot personalen på häkte än på anstalt.

Citat:
Extremt våldsamma som döms till fängelse sätts inte på normalavdelningar ens på högsäkerhetsanstalt utan de sitter på isoleringsavdelningar och andra specialavdelningar som har kapacitet att hantera enskilda våldsutbrott. Om du sedan även klassar alla bankrånare, mördare osv som "extremt våldsamma" så ligger snarare problematiken hos dig i form av en usel människokännedom. Jag skulle inte ha några som helst problem med att umgås ensam med tex Jackie Arklöv som antagligen har flera liv på sitt samvete medan jag skulle tycka det var väldigt obehagligt att vistas ensam i samma rum som den för den här tråden aktuelle Erik Ljungström.
Extremt våldsamma bedöms de i allmänhet inte som före de gett sig på personal eller medintagna. Den normala placeringen i grunden är just en sådan avdelning som jag arbetat på - på anstalt med högst säkerhet.
Specialavdelningarna är i övrigt förlagda på just sådana anstalter - som en avdelning för särskilt svårhanterliga inom kriminalvården.

Din referens till Jackie Arklöv, en av de mer skötsamma intagna vi haft på anstalt i Sverige bland långsittarna är väl knappast relevant i sammanhanget.
Det som är relevant är den arbetssituation som råder för många som hanterar både sådana som Jackie Arklöv och andra inom kriminalvården betydligt mer våldsbenägna personer.
Det är inte acceptabelt med ensamarbete bland intagna helt enkelt.
Senast redigerad av micro113 2014-06-24 kl. 17:19.
Citera
2014-06-24, 20:04
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:

På ett häkte sitter folk som är misstänkta för alltifrån mord till kontokortsbedrägerier och stöld av kopparskrot. Inget direkt homogent klientel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in