Citat:
Ursprungligen postat av
LuxVeritatis
De flesta som sitter i fängelse är inte våldsbenägna. Om så vore så skulle kriminalvården, och samhället, se helt annorlunda ut. Att ha tex rånat en bank innebär inte med automatik att man tänder till för minsta lilla och försöker döda folk.
Att råna en bank räknas som våldsbrott faktiskt.
När jag talar om mitt arbete på en högsäkerhetsanstalt så får du väl ändå utgå ifrån att jag faktiskt vet vilket klientel jag arbetat med -- och det handlade för de flesta om våld, våldsbenägna, personer.
De flesta som sitter i fängelse gör det för skitbrott - dock är det inte synonymt med att det skulle vara "säkert" för personalen att hantera dem utan stöd av kollega.
Citat:
Där har du en poäng. Dock så är det nog viktigt att andra som läser tråden förstår att arbete på anstalt (eller häkte) inte innebär att man hanterar intagna dagligen med våld. Våldsincidenter mot kriminalvårdspersonal är otroligt ovanliga och de som sker, sker på häkten och det är inte konstigt eftersom häktena är första anhalt för psykiskt sjuka och extremt våldsamma.
Detta är något som du läst in och inget som jag påstått .... i övrigt är det högre personaltäthet och lägre grad av våld mot personalen på häkte än på anstalt.
Citat:
Extremt våldsamma som döms till fängelse sätts inte på normalavdelningar ens på högsäkerhetsanstalt utan de sitter på isoleringsavdelningar och andra specialavdelningar som har kapacitet att hantera enskilda våldsutbrott. Om du sedan även klassar alla bankrånare, mördare osv som "extremt våldsamma" så ligger snarare problematiken hos dig i form av en usel människokännedom. Jag skulle inte ha några som helst problem med att umgås ensam med tex Jackie Arklöv som antagligen har flera liv på sitt samvete medan jag skulle tycka det var väldigt obehagligt att vistas ensam i samma rum som den för den här tråden aktuelle Erik Ljungström.
Extremt våldsamma bedöms de i allmänhet inte som före de gett sig på personal eller medintagna. Den normala placeringen i grunden är just en sådan avdelning som jag arbetat på - på anstalt med högst säkerhet.
Specialavdelningarna är i övrigt förlagda på just sådana anstalter - som en avdelning för särskilt svårhanterliga inom kriminalvården.
Din referens till Jackie Arklöv, en av de mer skötsamma intagna vi haft på anstalt i Sverige bland långsittarna är väl knappast relevant i sammanhanget.
Det som är relevant är den arbetssituation som råder för många som hanterar både sådana som Jackie Arklöv och andra inom kriminalvården betydligt mer våldsbenägna personer.
Det är inte acceptabelt med ensamarbete bland intagna helt enkelt.