2013-02-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeV
Oskyldigt dömd rättfärdigar alltså mord?

Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
enligt stjärnskottet så låter det så.

Nja, är det inte uppenbart vilken sort person och bakgrund vederbörande har?
Citera
2013-03-12, 13:21
Medlem
Lodjurens avatar
En del av nedanstående är redan känt men somligt är kanske nytt.

DN skriver idag att av dom kriminalinspektörerna som ansvarade för häktet nu har befodrats:
Citat:
"Kriminalvårdsinspektören utreds för arbetsmiljöbrott och är misstänkt för att ha vållat Karen Gebreabs död. Ändå vikarierar inspektören på Huddingehäktets högsta post – med ansvar för personalfrågor. ”Det är absurt”, säger Mathias Gebreab, bror till den mördade vårdaren."

Den ordinarie chefen säger att det beslutades redan 2012 att den 44-åriga kvinnan skulle bli ställföreträdande:
Citat:
"Vi gjorde en intern utredning efter mordet och den personen som vi diskuterar nu har inte figurerat i den utredningen. Om det kommer fram nya uppgifter får vi göra en ny utvärdering."

Facket har reagerat och menar att det är fel att den brottsmisstänkte personen nu har en hög chefsbefattning. Enligt en uppgiftslämnare till DN är personalen upprörd:

Citat:
Att en brottsmisstänkt ansvarar för personalfrågor och arbetsmiljö på samma arbetsplats som mordet skedde har upprört personalen på häktet, enligt DN:s uppgiftslämnare.

Jag fattar inte riktigt: om man är skäligen misstänkt, räcker inte det som skäl i just den här frågan, för att arbetsgivaren (och/eller man själv) bör besluta att det är lämpligt att den tf chefen tar ett kliv åt sidan? Jag kan förstå om det som praxis inte skulle räcka med att vara skäligen misstänkt, innan ens åtal är väckt. Men just när det handlar om misstänkt arbetsmiljöbrott vid samma myndigheten? Undrar hur Kriminalvården kommer att agera om åtal väcks? Lyfts personen åt sidan från chefsjobbet då eller avvaktar KV ända tills eventuell dom har vunnit laga kraft? Någon gång på vägen måste ju KV hantera den interna förtroendefrågan likväl som förtroendefrågan utåt.
Citera
2013-03-12, 18:48
Medlem
Desert-eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Hört talas om oskyldigt dömd?

Visst,Visst! Erik har alltid varit en idiot o kommer så förbli tom hans brorsa tycker att han kan förbli inlåst,HAN ÄR STÖRD "oskyldigt dömd" Du måste vara ett troll!!!
Citera
2013-03-12, 20:14
Medlem
lirareflashbacks avatar
Alltid undrat över varför hon såg så oerhört glad ut, nästan skrattande, på sista bilden innan attacken.
Kanske sa något oerhört nedlåtande till honom.
http://rastreadordenoticias.com/wp-content/uploads/2011/11/karen.jpg
Nåt måste hon ju gjort som fick honom att flippa ur så fullständigt.
Skönt att kräket fick livstid.
Senast redigerad av lirareflashback 2013-03-12 kl. 20:18. Anledning: Länk
Citera
2013-03-29, 15:45
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Den här händelsen visar tydligt att man bör införa könskvotering på arbetsplatser av den här typen.
Citera
2013-03-29, 18:37
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Två anställda inom kriminalvården gjorde sig bland annat skyldiga till dataintrång då de försökte kartlägga den 28-årige man som hade slagit ihjäl vårdaren. Båda får nu betala böter.

Personuppgifterna som låg till grund för slagningen fick befälet från en annan anställd som kollat upp mannen på sajten Flashback.

http://www.dagensjuridik.se/2013/03/mordet-pa-haktet-ledde-till-olagliga-dataslagningar-tva-anstallda-vid-kriminalvarden-falls

Detta forum - ständigt en grogrund för kriminalitet.
Citera
2013-03-29, 19:28
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Detta forum - ständigt en grogrund för kriminalitet.
Problemet är snarare att samtlig kriminalvårdspersonal, från en sketen nyanställd till högsta höns kan slå i kriminalvårdsregistret - ett register som innehåller utförliga anteckningar om alla som någonsin tagits in i fängelse eller häkte och som gallras senare än själva brottsregistret. Det inbjuder verkligen till missbruk.
Citera
2013-04-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Problemet är snarare att samtlig kriminalvårdspersonal, från en sketen nyanställd till högsta höns kan slå i kriminalvårdsregistret - ett register som innehåller utförliga anteckningar om alla som någonsin tagits in i fängelse eller häkte och som gallras senare än själva brottsregistret. Det inbjuder verkligen till missbruk.

Gäller det verkligen fortfarande då? Det var ett tag sedan jag lämnade den firman men det sk miniinfo kan inte längre sökas hur som helst har jag för mig.
Citera
2013-04-09, 20:41
Medlem
För övrigt: lite nyheter. Ternert får nya uppgifter. Liksom de som nu står åtalade blir hon som gott dåligt exempel, sparkad, åtminstone nästan, snett uppåt. Det är bara byte av region, som ju knappt tjänar till mycket annat än att hysa oförmögna chefer inom verket. Plus diverse jurister som ofta ligger på gränsen av sina prestationsnivåer.
Citera
2013-04-09, 22:06
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av precidio
Gäller det verkligen fortfarande då? Det var ett tag sedan jag lämnade den firman men det sk miniinfo kan inte längre sökas hur som helst har jag för mig.

Man har under de senaste åren fasat ut KLAS och börjat använda sig av ett nytt system. Dock vet jag inte vilka sökmöjligheter man har idag då också jag har lämnat firman.

Citat:
Ursprungligen postat av precidio
För övrigt: lite nyheter. Ternert får nya uppgifter. Liksom de som nu står åtalade blir hon som gott dåligt exempel, sparkad, åtminstone nästan, snett uppåt. Det är bara byte av region, som ju knappt tjänar till mycket annat än att hysa oförmögna chefer inom verket. Plus diverse jurister som ofta ligger på gränsen av sina prestationsnivåer.

Hon får knappast basa över en annan region, utan det blir till att lyfta lön fram till den pension som nog inte ligger så långt fram i tiden. Att paddan i själva verket förtjänar att steglas på Marenplan för sin inkompetens lär tyvärr aldrig komma ifråga.
Citera
2014-06-12, 23:43
Medlem
UrkelOnAcids avatar
Kommer man någonsin kunna få tag på filmen där hon blir påbankad?
Citera
2014-06-13, 01:57
Medlem
Linda-Bernbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrkelOnAcid
Kommer man någonsin kunna få tag på filmen där hon blir påbankad?

Sekretess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in