2011-02-25, 23:14
Medlem
Du r ju helt ute och cyklar!

En normalskiva ryggbiff r ca 2cm tjock. Lgg fram tv timmar innan tillagning, s det r rumstemperatur inte bara p utsidan utan genom hela biten.

Lgg frst i olja i pannan fr att f upp hettan.

Lgg drefter i en rejl klick smr.

Lt sedan biffen stekas 2 minuter p varje sida. Vnd EN gng!

Lgg sedan biffen i direkt i aliminiumfolie och lt vila i 6-7 minuter.

Detta gller MEDIUMSTEKT RYGGBIFF!

Arbetar dagligen med grdsktt och vet vad jag talar om!
Citera
2011-02-28, 19:03
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgs
Du r ju helt ute och cyklar!

Arbetar dagligen med grdsktt och vet vad jag talar om!

Men herregud. Jag tror knappast att TS r ute och cyklar med tanke p att han tillagar kttet p samma stt som mnga proffskockar.
Citera
2011-02-28, 20:14
Medlem
Fader Jacks avatar
Shr steker man den perfekta biffen
http://www.youtube.com/watch?v=rdnQ0nO3AcY
Citera
2011-02-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Men herregud. Jag tror knappast att TS r ute och cyklar med tanke p att han tillagar kttet p samma stt som mnga proffskockar.

Prva du s fr du se vem som r bst

I helgen t jag ett Isterdoppat 10 veckors hngt ryggbiffktt. KB slngh dig i vggen!
Citera
2013-07-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag tror knappast att TS r ute och cyklar med tanke p att han tillagar kttet p samma stt som mnga proffskockar.

Enda invndningen jag har r att TS torkar kttet med hushllspapper, annars +++++
Citera
2014-06-14, 13:04
Medlem
Kuittsas avatar
Stekte mig en biff enligt de anvisningar som finns p Gordon Ramsays video i trden. Biffen blir helt klart bttre nr den frst steks i en neutral olja fr att sedan sas med stekt smr. Jag har tidigare alltid stekt i smr vilket inte varit s lyckat d jag inte kunnat ha tillrckligt hg temperatur i stekpannan.
Citera
2014-06-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Enda invndningen jag har r att TS torkar kttet med hushllspapper, annars +++++

Det har uppenbara vinster att f bort lite vatten frn kttet. Det finns andra metoder, men hushllspapper fungerar bra. Att frnga ytvattnet tar en massa energi, som skulle kunna anvndas till att faktiskt tillaga kttet istllet.
Citera
2014-06-15, 20:24
Medlem
BushKillingtons avatar
Olja+Smr i pannan som r p 2/3 r perfekt
Citera
2014-06-16, 18:36
Medlem
christerys avatar
Fr se vad reaktionerna blir p denna godbit av forumet d, eller jag anar "inte s mycket wasabi och citron till" kanske...

https://www.youtube.com/watch?v=fyI6TQ0dnPw
Citera
2014-06-17, 08:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fr se vad reaktionerna blir p denna godbit av forumet d, eller jag anar "inte s mycket wasabi och citron till" kanske...

https://www.youtube.com/watch?v=fyI6TQ0dnPw
Fantastisk marmorering, vilket ktt...

Tycker dock han pensionrssteker kttet det grvsta.
Upp med temperaturen i med smr och s biffen.

Tillbehren, hade slagit den kocken hrt som serverat wasabi och lime till ett ktt som kostar typ upp till 2500:- kr/kg, ibland mer. Det r att fullstndigt frstra kttet.
Citera
2014-09-27, 22:17
Medlem
Moordreds avatar
Jag tnkte jag skulle bumpa min egen start hr fem r senare fr att bertta att jag fortfarande inte funnit ngot bttre utfrande frutom att jag nu saltar innan jag steker. (Sen kanske jag skulle formulerat mig lite mindre hgtravat i vissa fall, men vafan)

Det r mnga som har sikter om att man skall ha olja i pannan eftersom man vill kunna steka i hg temperatur. Frgan r dock, varfr ngon mnniska behver komma upp i hgre temperaturer n vad smr klarar av. Fr mig r smret en visuell vgvisare fr optimal "Maillardtemperatur".

Jag har sklart full respekt fr att det finns mnniskor med helt andra preferenser. Fr mig r det inte aktuellt att anvnda olja av rent smakmssiga anledningar eftersom den inte tillfr ngonting annat, varken teoretiskt eller praktiskt.
Jag tycker ocks att vila en biff i folie eftert gr ytan mindre krispig. terigen, man kanske fredrar det lite saggigare.
Citera
2014-09-27, 22:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moordred
Jag tnkte jag skulle bumpa min egen start hr fem r senare fr att bertta att jag fortfarande inte funnit ngot bttre utfrande frutom att jag nu saltar innan jag steker. (Sen kanske jag skulle formulerat mig lite mindre hgtravat i vissa fall, men vafan)

Det r mnga som har sikter om att man skall ha olja i pannan eftersom man vill kunna steka i hg temperatur. Frgan r dock, varfr ngon mnniska behver komma upp i hgre temperaturer n vad smr klarar av. Fr mig r smret en visuell vgvisare fr optimal "Maillardtemperatur".

Jag har sklart full respekt fr att det finns mnniskor med helt andra preferenser. Fr mig r det inte aktuellt att anvnda olja av rent smakmssiga anledningar eftersom den inte tillfr ngonting annat, varken teoretiskt eller praktiskt.
Jag tycker ocks att vila en biff i folie eftert gr ytan mindre krispig. terigen, man kanske fredrar det lite saggigare.
Du fr in lite av kttsaften i kttet om du gr det.
Serverar du kttet direkt frn pannan till tallriken och serverar s kommer du mrka att kttet tappar vtska och drmed uppfattas torrare, sedan r ju allt relativt, ter man snabbt nog mrks det ju inte .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in