• 6
  • 7
2014-09-28, 23:43
Medlem
Om man vill att smret ska klara hgre temperaturer s gr det utmrkt att skira smret innan man anvnder det till stekning, d behvs ingen olja.

r middagen planerad s kan man lta kttet torka fritt i en kyl ett par dagar innan det ska stekas, d slipper man ocks torka med hushllspapper. Det som hnder r frsts att kttet frlorar lite vtska men blir dremot mer koncentrerat i smak. Skillnanden i smak r dock frsumbar nr det gller mindre kttbitar, helst br det vara med ben och en schyst fettkappa p 1 kilo eller mer.

S hr kan det se ut hos en strre leverantr, dock r det vl sllan man kper hem hela stockar:

imagizer.imageshack.us/v2/681x383q90/673/CDjy7t.jpg

Att linda ktt i folie r inte ndvndigt, man riskerar att tappa p bde stekyta och kontroll ver temperaturen. Flasha hellre kttet i en varm panna innan servering fr att f en nystekt knsla.

Vill man hja nivn ytterligare kan man kpa hngmrat ntfett och smlta p lg temperatur i ugnen fr att sedan pensla kttet vid servering, s gr det bl a till p AG. Alternativet r att hitta ett bra grdsproducerat smr, skillnaden mot det man kper i butik r som natt och dag.

Sjlv fredrar jag att salta kttet innan med finmalet salt d det r svrt att f samma tckning med flingsalt, tminstone nr det gller strre bitar. Kr endast flingsalt vid servering.
Citera
2019-02-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fr se vad reaktionerna blir p denna godbit av forumet d, eller jag anar "inte s mycket wasabi och citron till" kanske...

https://www.youtube.com/watch?v=fyI6TQ0dnPw

r han sponsrad av Tefal eller varfr har han en sn panna?
Sjlv kr jag grillpanna i gjutjrn till biffar. Inget fett i pannan, frst fastnar det men det slpper av sig sjlv. Man fr inte peta loss det d frstr man processen.
Dock r jag trtt p teflonpannorna i vrigt och gjutjrn verlag r inte aktuellt s jag funderar p en sn panna som gentlemannen i det hr klippet anvnder
https://m.youtube.com/watch?v=SLQ9FdJiHt8

Demeyere rostfri. Ser riktigt smarriga ut. Kocken i videon har fr vrigt gtt ner 120 kg sen inspelningen kan jag nmna som en parentes.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in