2011-02-25, 23:14
Medlem
Du är ju helt ute och cyklar!

En normalskiva ryggbiff är ca 2cm tjock. Lägg fram två timmar innan tillagning, så det är rumstemperatur inte bara på utsidan utan genom hela biten.

Lägg först i olja i pannan för att få upp hettan.

Lägg därefter i en rejäl klick smör.

Låt sedan biffen stekas 2 minuter på varje sida. Vänd EN gång!

Lägg sedan biffen i direkt i aliminiumfolie och låt vila i 6-7 minuter.

Detta gäller MEDIUMSTEKT RYGGBIFF!

Arbetar dagligen med gårdskött och vet vad jag talar om!
Citera
2011-02-28, 19:03
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgs
Du är ju helt ute och cyklar!

Arbetar dagligen med gårdskött och vet vad jag talar om!

Men herregud. Jag tror knappast att TS är ute och cyklar med tanke på att han tillagar köttet på samma sätt som många proffskockar.
Citera
2011-02-28, 20:14
Medlem
Fader Jacks avatar
Såhär steker man den perfekta biffen
http://www.youtube.com/watch?v=rdnQ0nO3AcY
Citera
2011-02-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Men herregud. Jag tror knappast att TS är ute och cyklar med tanke på att han tillagar köttet på samma sätt som många proffskockar.

Pröva du så får du se vem som är bäst

I helgen åt jag ett Isterdoppat 10 veckors hängt ryggbiffkött. KB slängh dig i väggen!
Citera
2013-07-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag tror knappast att TS är ute och cyklar med tanke på att han tillagar köttet på samma sätt som många proffskockar.

Enda invändningen jag har är att TS torkar köttet med hushållspapper, annars +++++
Citera
2014-06-14, 13:04
Medlem
Kuittsas avatar
Stekte mig en biff enligt de anvisningar som finns på Gordon Ramsays video i tråden. Biffen blir helt klart bättre när den först steks i en neutral olja för att sedan ösas med stekt smör. Jag har tidigare alltid stekt i smör vilket inte varit så lyckat då jag inte kunnat ha tillräckligt hög temperatur i stekpannan.
Citera
2014-06-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Enda invändningen jag har är att TS torkar köttet med hushållspapper, annars +++++

Det har uppenbara vinster att få bort lite vatten från köttet. Det finns andra metoder, men hushållspapper fungerar bra. Att förånga ytvattnet tar en massa energi, som skulle kunna användas till att faktiskt tillaga köttet istället.
Citera
2014-06-15, 20:24
Medlem
BushKillingtons avatar
Olja+Smör i pannan som är på 2/3 är perfekt
Citera
2014-06-16, 18:36
Medlem
christerys avatar
Får se vad reaktionerna blir på denna godbit av forumet då, eller jag anar "inte så mycket wasabi och citron till" kanske...

https://www.youtube.com/watch?v=fyI6TQ0dnPw
Citera
2014-06-17, 08:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Får se vad reaktionerna blir på denna godbit av forumet då, eller jag anar "inte så mycket wasabi och citron till" kanske...

https://www.youtube.com/watch?v=fyI6TQ0dnPw
Fantastisk marmorering, vilket kött...

Tycker dock han pensionärssteker köttet å det grövsta.
Upp med temperaturen i med smör och ös biffen.

Tillbehören, hade slagit den kocken hårt som serverat wasabi och lime till ett kött som kostar typ upp till 2500:- kr/kg, ibland mer. Det är att fullständigt förstöra köttet.
Citera
2014-09-27, 22:17
Medlem
Moordreds avatar
Jag tänkte jag skulle bumpa min egen start här fem år senare för att berätta att jag fortfarande inte funnit något bättre utförande förutom att jag nu saltar innan jag steker. (Sen kanske jag skulle formulerat mig lite mindre högtravat i vissa fall, men vafan)

Det är många som har åsikter om att man skall ha olja i pannan eftersom man vill kunna steka i hög temperatur. Frågan är dock, varför någon människa behöver komma upp i högre temperaturer än vad smör klarar av. För mig är smöret en visuell vägvisare för optimal "Maillardtemperatur".

Jag har såklart full respekt för att det finns människor med helt andra preferenser. För mig är det inte aktuellt att använda olja av rent smakmässiga anledningar eftersom den inte tillför någonting annat, varken teoretiskt eller praktiskt.
Jag tycker också att vila en biff i folie efteråt gör ytan mindre krispig. Återigen, man kanske föredrar det lite saggigare.
Citera
2014-09-27, 22:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moordred
Jag tänkte jag skulle bumpa min egen start här fem år senare för att berätta att jag fortfarande inte funnit något bättre utförande förutom att jag nu saltar innan jag steker. (Sen kanske jag skulle formulerat mig lite mindre högtravat i vissa fall, men vafan)

Det är många som har åsikter om att man skall ha olja i pannan eftersom man vill kunna steka i hög temperatur. Frågan är dock, varför någon människa behöver komma upp i högre temperaturer än vad smör klarar av. För mig är smöret en visuell vägvisare för optimal "Maillardtemperatur".

Jag har såklart full respekt för att det finns människor med helt andra preferenser. För mig är det inte aktuellt att använda olja av rent smakmässiga anledningar eftersom den inte tillför någonting annat, varken teoretiskt eller praktiskt.
Jag tycker också att vila en biff i folie efteråt gör ytan mindre krispig. Återigen, man kanske föredrar det lite saggigare.
Du får in lite av köttsaften i köttet om du gör det.
Serverar du köttet direkt från pannan till tallriken och serverar så kommer du märka att köttet tappar vätska och därmed uppfattas torrare, sedan är ju allt relativt, äter man snabbt nog märks det ju inte .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in