Citat:
Ursprungligen postat av
Moordred
Jag tänkte jag skulle bumpa min egen start här fem år senare för att berätta att jag fortfarande inte funnit något bättre utförande förutom att jag nu saltar innan jag steker. (Sen kanske jag skulle formulerat mig lite mindre högtravat i vissa fall, men vafan)
Det är många som har åsikter om att man skall ha olja i pannan eftersom man vill kunna steka i hög temperatur. Frågan är dock, varför någon människa behöver komma upp i högre temperaturer än vad smör klarar av. För mig är smöret en visuell vägvisare för optimal "Maillardtemperatur".
Jag har såklart full respekt för att det finns människor med helt andra preferenser. För mig är det inte aktuellt att använda olja av rent smakmässiga anledningar eftersom den inte tillför någonting annat, varken teoretiskt eller praktiskt.
Jag tycker också att vila en biff i folie efteråt gör ytan mindre krispig. Återigen, man kanske föredrar det lite saggigare.
Du får in lite av köttsaften i köttet om du gör det.
Serverar du köttet direkt från pannan till tallriken och serverar så kommer du märka att köttet tappar vätska och därmed uppfattas torrare, sedan är ju allt relativt, äter man snabbt nog märks det ju inte

.