2009-09-13, 15:42
Medlem
nollans avatar
Jag har sett kockar smörösa bland annat pilgrimsmusslor så det här skall jag prova nästa gång det vankas biff. Tack för tipset!

(Till herren ovan som inte upptäckt skillnaden mellan smör och margarin kan jag bara beklaga)
Citera
2009-09-13, 18:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Nej, jag är seriös.
Har för mig att de smöret som jag hade förut så stod det att det inte var till för att stekas.
Brukar alltid använda rapsolja.
Men jag antar att ni menar det jag brukar kalla för margarin?

Btw, vad för slags kött rekommenderar ni till fattiga studenter som vill äta en biff?
Bregott är smör och rapsolja.

Och det som man inte ska steka i är fettsorter med låg fetthalt, finns ett helt gäng med dessa kemiska produkter.
Citera
2009-09-13, 18:42
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Nej, jag är seriös.
Har för mig att de smöret som jag hade förut så stod det att det inte var till för att stekas.
Brukar alltid använda rapsolja.
Men jag antar att ni menar det jag brukar kalla för margarin?

Btw, vad för slags kött rekommenderar ni till fattiga studenter som vill äta en biff?
Margarin skall aldrig, aldrig, aldrig användas i matlagning.

Är du en fattig student så rekommenderar jag att du köper en öl eller två mindre på puben i månaden och köper en bra köttbit istället för att snåla på kvaliteten. Visst, du kan köpa en dödstråkig köttbit utan fett för 100 spänn kilot, men när du steker den så kommer den smaka gammal skosula. Lägg då istället några extra tior på en bra köttbit en eller ett par gånger i månaden. En bra ryggbiff eller en entrecote med mycket insprängt fett, till exempel.
Citera
2009-09-14, 18:28
Medlem
headnods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Jag testade att ösa med smöret, med lutad gjutjärnspanna och allt. Biffen blev helt perfekt. Nu brukar jag inte direkt misslyckas med att steka kött, och det var en väldigt fin bit amerikansk utskuren biff (t.o.m. sambons genomstekta ex blev riktigt ätbart) så det är väl svårt att säga efter ett försök om den metodiken gjorde så mycket, men det blev som sagt mycket bra och kommer att testas igen!

/Hast

Käkade ni upp hennes ex? Haha fan vad brutalt
Citera
2009-09-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Margarin skall aldrig, aldrig, aldrig användas i matlagning.

Är du en fattig student så rekommenderar jag att du köper en öl eller två mindre på puben i månaden och köper en bra köttbit istället för att snåla på kvaliteten. Visst, du kan köpa en dödstråkig köttbit utan fett för 100 spänn kilot, men när du steker den så kommer den smaka gammal skosula. Lägg då istället några extra tior på en bra köttbit en eller ett par gånger i månaden. En bra ryggbiff eller en entrecote med mycket insprängt fett, till exempel.

Varför skall margarin inte användas?
Citera
2009-09-14, 20:59
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap

Tja...för att det bara är en massa kemisk sörja?
Citera
2010-01-30, 23:31
Medlem
testade detta idag. Tyckte nog att det blev lite väl mycket extra smak pga smöret,, visserligen använde jag bregott,, så nästa gång blir det äkta smör. Är det inte bättre då så tar jag nog mindre smörösning i fortsättningen.. Men nog vare gott alltid!
Citera
2010-03-17, 15:52
Medlem
Struttens avatar
Jag stekte en hängmörad ryggbiff på just detta sätt, och det blev verkligen otroligt gott! Nu har ju köttet en del i det hela, och kanske placeboeffekten, men jag gillar det!
Citera
2010-03-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap

Margarin är för det mesta en blandning av mjölkfett (smör) och diverse vegetabiliska oljor, emulgeringsmedel etc. Detta har de i vissa fall positiva egenskaperna att det blir billigare, och är mjukt direkt ur kylen. Bra om man vill bre mackor, eller har ont om pengar.

Steker gör man i smör eller olja, olja har fördelen att det är billigt och tål hög temperatur, smör tål inte lika hög temperatur, men smakar gott som bara den.

Steker du i margarin får du det sämsta av alla världar; dyrare än olja(?), inte lika gott som smör, sämre temperaturtålighet än olja.
Citera
2010-03-17, 22:03
Medlem
apanola IIs avatar
har någon nämnt att tallriken ska vara varm?
inte het, utan varm, annars svalnar köttet fortare än kvickt
Citera
2011-02-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moordred
Test

Såg dem tillaga vaktel i nåt kockprogram såhär, ska lätt testas!
Citera
2011-02-25, 18:14
Medlem
Grainger-13s avatar
Jag gör som TS beskriver med ett par undantag.

Använder nästan aldrig svartpeppar utan undantaget vitpeppar.
Saltar helst lite innan stekningen men Saltar även efter.
Sprinklar lite paprikapulver över köttbiten innan stekningen både för smak men även för färgens skull, nåt som jag antar puritaner har svårt för
Använder lite olja vid första stekningen eftersom olja gôr att smöret tål värme bättre och inte riskerar att brännas vid.
Använder ibland en timjankvist för extra smak.
Köttet blir grymt gott ivf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in