2009-09-13, 15:42
Medlem
nollans avatar
Jag har sett kockar smrsa bland annat pilgrimsmusslor s det hr skall jag prova nsta gng det vankas biff. Tack fr tipset!

(Till herren ovan som inte upptckt skillnaden mellan smr och margarin kan jag bara beklaga)
Citera
2009-09-13, 18:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Nej, jag r seris.
Har fr mig att de smret som jag hade frut s stod det att det inte var till fr att stekas.
Brukar alltid anvnda rapsolja.
Men jag antar att ni menar det jag brukar kalla fr margarin?

Btw, vad fr slags ktt rekommenderar ni till fattiga studenter som vill ta en biff?
Bregott r smr och rapsolja.

Och det som man inte ska steka i r fettsorter med lg fetthalt, finns ett helt gng med dessa kemiska produkter.
Citera
2009-09-13, 18:42
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Nej, jag r seris.
Har fr mig att de smret som jag hade frut s stod det att det inte var till fr att stekas.
Brukar alltid anvnda rapsolja.
Men jag antar att ni menar det jag brukar kalla fr margarin?

Btw, vad fr slags ktt rekommenderar ni till fattiga studenter som vill ta en biff?
Margarin skall aldrig, aldrig, aldrig anvndas i matlagning.

r du en fattig student s rekommenderar jag att du kper en l eller tv mindre p puben i mnaden och kper en bra kttbit istllet fr att snla p kvaliteten. Visst, du kan kpa en ddstrkig kttbit utan fett fr 100 spnn kilot, men nr du steker den s kommer den smaka gammal skosula. Lgg d istllet ngra extra tior p en bra kttbit en eller ett par gnger i mnaden. En bra ryggbiff eller en entrecote med mycket insprngt fett, till exempel.
Citera
2009-09-14, 18:28
Medlem
headnods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Jag testade att sa med smret, med lutad gjutjrnspanna och allt. Biffen blev helt perfekt. Nu brukar jag inte direkt misslyckas med att steka ktt, och det var en vldigt fin bit amerikansk utskuren biff (t.o.m. sambons genomstekta ex blev riktigt tbart) s det r vl svrt att sga efter ett frsk om den metodiken gjorde s mycket, men det blev som sagt mycket bra och kommer att testas igen!

/Hast

Kkade ni upp hennes ex? Haha fan vad brutalt
Citera
2009-09-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Margarin skall aldrig, aldrig, aldrig anvndas i matlagning.

r du en fattig student s rekommenderar jag att du kper en l eller tv mindre p puben i mnaden och kper en bra kttbit istllet fr att snla p kvaliteten. Visst, du kan kpa en ddstrkig kttbit utan fett fr 100 spnn kilot, men nr du steker den s kommer den smaka gammal skosula. Lgg d istllet ngra extra tior p en bra kttbit en eller ett par gnger i mnaden. En bra ryggbiff eller en entrecote med mycket insprngt fett, till exempel.

Varfr skall margarin inte anvndas?
Citera
2009-09-14, 20:59
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap

Tja...fr att det bara r en massa kemisk srja?
Citera
2010-01-30, 23:31
Medlem
testade detta idag. Tyckte nog att det blev lite vl mycket extra smak pga smret,, visserligen anvnde jag bregott,, s nsta gng blir det kta smr. r det inte bttre d s tar jag nog mindre smrsning i fortsttningen.. Men nog vare gott alltid!
Citera
2010-03-17, 15:52
Medlem
Struttens avatar
Jag stekte en hngmrad ryggbiff p just detta stt, och det blev verkligen otroligt gott! Nu har ju kttet en del i det hela, och kanske placeboeffekten, men jag gillar det!
Citera
2010-03-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap

Margarin r fr det mesta en blandning av mjlkfett (smr) och diverse vegetabiliska oljor, emulgeringsmedel etc. Detta har de i vissa fall positiva egenskaperna att det blir billigare, och r mjukt direkt ur kylen. Bra om man vill bre mackor, eller har ont om pengar.

Steker gr man i smr eller olja, olja har frdelen att det r billigt och tl hg temperatur, smr tl inte lika hg temperatur, men smakar gott som bara den.

Steker du i margarin fr du det smsta av alla vrldar; dyrare n olja(?), inte lika gott som smr, smre temperaturtlighet n olja.
Citera
2010-03-17, 22:03
Medlem
apanola IIs avatar
har ngon nmnt att tallriken ska vara varm?
inte het, utan varm, annars svalnar kttet fortare n kvickt
Citera
2011-02-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moordred
Test

Sg dem tillaga vaktel i nt kockprogram shr, ska ltt testas!
Citera
2011-02-25, 18:14
Medlem
Grainger-13s avatar
Jag gr som TS beskriver med ett par undantag.

Anvnder nstan aldrig svartpeppar utan undantaget vitpeppar.
Saltar helst lite innan stekningen men Saltar ven efter.
Sprinklar lite paprikapulver ver kttbiten innan stekningen bde fr smak men ven fr frgens skull, nt som jag antar puritaner har svrt fr
Anvnder lite olja vid frsta stekningen eftersom olja gr att smret tl vrme bttre och inte riskerar att brnnas vid.
Anvnder ibland en timjankvist fr extra smak.
Kttet blir grymt gott ivf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in