2014-06-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Ett starkt motargument mot E-cat är enligt mig den påstådda effektiviteten. I följande video, som ska vara ett sorts "bevis" för att det hela fungerar, påstår han att de förångar 7 liter vatten/timme. Detta motsvarar ca 1,9 ml flytande vatten/sek.

7 liter/tim = 7 kg/tim = 7000 g/tim
7000 g/3600 sek = 1,9 g/sek (3600 sek/tim)
1 mol vatten väger 18 g/mol
1,9 g vatten = 1,9 g/18 g/mol) = 0,11 mol
1 mol gas = 24 liter (Rossi påstår ju att det bildas vattenånga = gas)
0,11 mol vattenånga = 0,11/24 = 2,6 liter vattenånga/sek

1,9 ml vatten motsvarar 0,11 mol vatten. Den volym 1 mol gas upptar är ca 24 liter. Detta innebär att ca 2,6 liter gas ska "spruta" ut ur slangen varje sekund.
Om man nu tittar på dimensionen på den slang som används så ser man att den är ganska nära dimensionen för en trädgårdsslang. De flesta normalt funtade människor inser enkelt att det gasflöde som man ser är mycket långt ifrån de 2,6 liter/sekund som borde lämna slangen.

För er som inte tycker att det borde vara ett problem bör testa hur lång tid det tar att fylla en 10 liters hink med en vanlig trädgårdsslang.. Med det flöde som enl Rossi ska passera ut ur slangen ska det ta under 4 sek att fylla hinken.

Flödet av vattenånga kan man se vid ca 11.25
https://www.youtube.com/watch?v=m-8QdVwY98E
Det är humor på hög nivå. Vid cirka 11.01 tar han och häller ut det vatten som är i slangen så att bara den lilla mängd ånga som bildas kommer ut. Inte konstigt att kommentarsfältet är avstängt.

Om allt vatten förångades skulle han ju inte ens behöva ha någon slang. Det skulle räcka med att öppna fönstret så att det inte blev så fuktigt i rummet. Pröva själv med en kastrull på spisen om ni tror något annat.
Citera
2014-06-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det är humor på hög nivå. Vid cirka 11.01 tar han och häller ut det vatten som är i slangen så att bara den lilla mängd ånga som bildas kommer ut. Inte konstigt att kommentarsfältet är avstängt.

Om allt vatten förångades skulle han ju inte ens behöva ha någon slang. Det skulle räcka med att öppna fönstret så att det inte blev så fuktigt i rummet. Pröva själv med en kastrull på spisen om ni tror något annat.
Jag har kontrollräknat och får ungefär samma siffror.
Nu är 2,4 l/s gasflöde inte så mycket, ett tilluftsdon i en bostad blåser in c.a 10 l/s. Dessutom är vattenångans densitet hälften mot luft så impulsen blir bara hälften. Men jag tycker ändå att det ser ut att vara för lite vattenånga.
Citera
2014-06-30, 21:35
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Jag har kontrollräknat och får ungefär samma siffror.
Nu är 2,4 l/s gasflöde inte så mycket, ett tilluftsdon i en bostad blåser in c.a 10 l/s. Dessutom är vattenångans densitet hälften mot luft så impulsen blir bara hälften. Men jag tycker ändå att det ser ut att vara för lite vattenånga.
det är på tok för lågt flöde. dessutom sägs det i videon att man inte ser ångan så väl för att den är så het och därför har en lägre densitet. det är ju rena dagisnivån på ett sånt uttalande. och vi ska förvänta oss att dom utifrån denna observation ska göra en korrekt slutledning om hur mycket energi som omvandlas i katten? det finns som sagt enkla metoder att mäta energin i det här fallet. rossi vägrar använda den metoden antingen för att han tror att sin egna idiotiska metod är ofelbar, eller för att han vet att det skulle motbevisa hans påståenden. Oavsett vad som är sanningen om det, så visar det ändå med all tydlighet att han har fullständigt fel. Om han sen ljuger eller bara är dum i huvudet har inte så stor betydelse.
Citera
2014-07-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är på tok för lågt flöde. dessutom sägs det i videon att man inte ser ångan så väl för att den är så het och därför har en lägre densitet. det är ju rena dagisnivån på ett sånt uttalande. och vi ska förvänta oss att dom utifrån denna observation ska göra en korrekt slutledning om hur mycket energi som omvandlas i katten? det finns som sagt enkla metoder att mäta energin i det här fallet. rossi vägrar använda den metoden antingen för att han tror att sin egna idiotiska metod är ofelbar, eller för att han vet att det skulle motbevisa hans påståenden. Oavsett vad som är sanningen om det, så visar det ändå med all tydlighet att han har fullständigt fel. Om han sen ljuger eller bara är dum i huvudet har inte så stor betydelse.
Volymflödet är framräknat med den lägre densiteten.
Citera
2014-07-03, 21:45
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Volymflödet är framräknat med den lägre densiteten.
Den lägre densitet som man med ögonen uppfattar av "het" vattenånga som kommer ur en vattenslang vid helt normalt lufttryck? Ja, det är ju tur att COP bara låg runt 25 vid dessa test. Hade det varit med den förbättrade hetkatten så hade väl antagligen vattenångan varit så het och framkallats i en sån hög hastighet att man inte sett den alls!
Citera
2014-07-12, 20:18
Medlem
Jag kan inte förstå att Rossis apparater och experiment diskuteras överhuvudtaget. Han har suttit inne för miljöbrott och bedrägeri. Han har tre gånger tidigare påstått att han har en jättebra lösning på energiproblemen för stunden. De tre lösningarna har visat sig vara helt värdelösa. Det här är åtminstone den fjärde gången han kommer med den typen av påstående. Det lär vara likadant den här gången. Det kunde ju vara så att han tror på det själv, men nej han tjänar pengar på de här bedrägerierna. Det första var att ta emot avfall, som han påstod skulle gå att omvandla till diverse oljeprodukter med en ny process. Naturligtvis var det inte så. Däremot tog han emot pengar för att ta hand om avfall från flera företag. I det här fallet (E cat) har han fått pengar av investerare för att utveckla sin "uppfinning". Det enda säkra resultatet är en flott lägenhet i Miami.

De här uppgifterna har jag mest fått från Vetenskapsradions kortserie om Rossis samarbete med svenska institutioner.

Snälla lägg ner det här. Det handlar inte om teknik utan om juridik. Det här är vår tids "Kejsarens nya kläder" Fantastisk och tydligen alltid lika aktuell saga av H.C Andersen.
Citera
2014-07-14, 11:28
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma

De här uppgifterna har jag mest fått från Vetenskapsradions kortserie om Rossis samarbete med svenska institutioner.

.

ja det är bra att du lägger din tillit till en så n otroligt fakta och sanningsenligt medium som svensk media som får säga precis vad dom vill utan några fastslagna fakta eller bevis .

nej det är upp till honom att bevisa och slå bort alla tvivel , och det är svårt i såna här situationer för du vill inte dela med dig av för mycket för då kan andra bara kopiera .
nej jag ser på detta som allt anat , du tror att du kommit på en lösning , ok bygg färdigt och vissa mig när du äger rättigheten och kan visa att det fungerar . om om du behöver pengar , sälj en del av iden till en investerare som har kunskap och en någorlunda human inställning till användandet av iden .

det ända jag har sätt av detta experiment är att han har varit i utkanten av den egentliga lösningen men inte hittat enda fram , och använder nu media för att locka fram pengar för sin och experimentets överlevnad . så jag väntar och ser .
Citera
2014-07-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag kan inte förstå att Rossis apparater och experiment diskuteras överhuvudtaget. Han har suttit inne för miljöbrott och bedrägeri. Han har tre gånger tidigare påstått att han har en jättebra lösning på energiproblemen för stunden. De tre lösningarna har visat sig vara helt värdelösa. Det här är åtminstone den fjärde gången han kommer med den typen av påstående. Det lär vara likadant den här gången. Det kunde ju vara så att han tror på det själv, men nej han tjänar pengar på de här bedrägerierna. Det första var att ta emot avfall, som han påstod skulle gå att omvandla till diverse oljeprodukter med en ny process. Naturligtvis var det inte så. Däremot tog han emot pengar för att ta hand om avfall från flera företag. I det här fallet (E cat) har han fått pengar av investerare för att utveckla sin "uppfinning". Det enda säkra resultatet är en flott lägenhet i Miami.

Snälla lägg ner det här. Det handlar inte om teknik utan om juridik. Det här är vår tids "Kejsarens nya kläder" Fantastisk och tydligen alltid lika aktuell saga av H.C Andersen.

Välkommen till Flashback, även om det finns forum för "vetenskap" här, så handlar det mesta om rena dumheter
Citera
2014-07-15, 17:25
Medlem
Av TitanDuke
Citat:
ja det är bra att du lägger din tillit till en så n otroligt fakta och sanningsenligt medium som svensk media som får säga precis vad dom vill utan några fastslagna fakta eller bevis

Ja jag vet mina källor är inte säkra, men för den som har tid eller väldigt stort intresse är det inte så svårt. Finns det tidningsklipp mm från mitten av 70 talet och framåt som visar att Rossi har påstått de här sakerna jag nämner.

Oljersättning från avfall, vilket var en bluff han åkte dit för. El från temperaturskillnad tex spillvärme avlopp, industri etc och havsvatten. En process som fungerar, men ger otroligt lite utbyte speciellt med dom små temperaturskillnaderna det här gäller. E-cat som ännu efter flera år inte visat några påtagliga resultat. Pengar som använts till lägenhetsköp istället för forskning och utveckling.

Eftersom han är dömd, finns det säkerligen något offentligt domslut, men dock i Italien och det gör det lite krångligare.

För att återgå till själva E-cat, så förbrukar den kärnreaktion han beskriver energi. Den kan omöjligt ge energi. Processen ska enligt honom vara att nickel + proton blir koppar. Slutprodukten har lägre energi än startprodukten, alltså energiförlust.

Det skulle ju kunna vara en annan process, ett lyckligt misstag. Men det är knappast troligt. Troligen sker det ingen process alls där. Kanske vanlig förbränning möjligen. Jag undrar om vi någonsin får veta vad som döljer sig under aluminiumknytet han släpar runt.
Citera
2014-07-15, 22:29
Medlem
Man behöver knappast kolla så mycket. Hade inte Rossi gjort sig skyldig till det som SR sa så så skulle de troende ha upplyst oss om det för länge sedan. För att inte tala om det skadestånd de hade fått om halsen SR alltså.
Citera
2014-07-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Man behöver knappast kolla så mycket. Hade inte Rossi gjort sig skyldig till det som SR sa så så skulle de troende ha upplyst oss om det för länge sedan. För att inte tala om det skadestånd de hade fått om halsen SR alltså.
Det där var skvallerjournalistik av värsta sort.
Intressant är att Rossi fortsatte sin verksamhet i USA och att det idag finns andra företag som gör olja av sopor baserat på Rossis patent.
Han startade också upp och drev ett företag i Italien som han sedan sålde för att få loss pengar till utvecklingen av ekatten.
Påståendet att hans teknik skulle vara bluff är då uppenbart rena dumheterna. När det gäller utvecklingsprojekt, så finns det aldrig någon garanti för att det lyckas. Det handlar alltid om högriskprojekt. Kunderna har uppenbarligen varit medvetna om detta. Annars hade vi fått höra om bedrägerianklagelser från kunder.

Det intressanta är att hans ekatt nu testas av ett forskarlag, delvis finansierat av Elforsk. De skall enligt Rossi ha fullständig tillgång av ekatter på en neutral plats.
Rapporten skall vara färdig och genomgår nu peer review.
Samtidigt skall det nu finnas en 1MW anäggning installerad hos en neutral kund.
Rossi har sagt att detta är en anläggning som kommer att demonstreras för potentiella kunder och att data kommer att publiceras efter att rapporten från forskarlaget publicerats.
Detta är det intressanta, inte skvaller. Vi vill se verkliga resultat.
Citera
2014-07-20, 18:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det där var skvallerjournalistik av värsta sort.
Intressant är att Rossi fortsatte sin verksamhet i USA och att det idag finns andra företag som gör olja av sopor baserat på Rossis patent.
Han startade också upp och drev ett företag i Italien som han sedan sålde för att få loss pengar till utvecklingen av ekatten.
Påståendet att hans teknik skulle vara bluff är då uppenbart rena dumheterna. När det gäller utvecklingsprojekt, så finns det aldrig någon garanti för att det lyckas. Det handlar alltid om högriskprojekt. Kunderna har uppenbarligen varit medvetna om detta. Annars hade vi fått höra om bedrägerianklagelser från kunder.

Det intressanta är att hans ekatt nu testas av ett forskarlag, delvis finansierat av Elforsk. De skall enligt Rossi ha fullständig tillgång av ekatter på en neutral plats.
Rapporten skall vara färdig och genomgår nu peer review.
Samtidigt skall det nu finnas en 1MW anäggning installerad hos en neutral kund.
Rossi har sagt att detta är en anläggning som kommer att demonstreras för potentiella kunder och att data kommer att publiceras efter att rapporten från forskarlaget publicerats.
Detta är det intressanta, inte skvaller. Vi vill se verkliga resultat.
Var det något i SR:s program som du menar var felaktigt så vänligen peka ut det och led i bevis att så var fallet, annars kan du hålla tyst.

Vidare ska jag vara så snäll att länka till Rossis sopoljepatent (finns bara på italienska men du verkar ju veta vad du pratar om så då är du säkert redan insatt i patenttexten...): http://www.scribd.com/doc/231423045/BREVETTO-PETROLIO-1978

Vilken industri i USA är det som använder vilken del av detta patent? Du vet förstås att det finns många försök inom "waste-to-fuel" och därför vill jag att du anger vad just Rossi har åstadkommit som används inom området. Hans anläggning Petroldragon skulle väl använda sig av termisk depolymerisation, inte sant? I så fall så är det första patenten inom det från 1920- och 30-talen, alltså innan Rossi föddes, se https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_depolymerization#History

Eller är han kanske Hans Tropsch som återfötts som italiensk cirkuskonstnär?

Den där 1 MW-anläggningen, varför visar han inte upp den och tystar alla oss tvivlare på en enda gång? Jag har ju en gissning om varför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in