2014-02-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Att Rossi skulle vara en bluffmakare tror jag inte på.
För att få det att se ut så krävs en konspirationsteori så komplicerad att den rasar av sin egen tyngd.
Frågan är istället hur robust tekniken är. Jag har ännu inte sett mätningar som visar på ett högt COP, varken hos Rossi eller Defkalion eller Brillouin.
Jasså? Jag tycker det är rätt uppenbart att Rossi inte är särdeles ärlig. Det hade varit hur lätt som helst för honom att bevisa att hans apparat fungerar; han hade bara behövt skicka den till ett par olika oberoende universitet och låta dem testa dem hur de ville. Istället får den bara testas av personer som har arbetat med Rossi, och bara på de sätt han godkänner. Och ingen får öppna den magiska maskinen och titta inuti.

Resonemang om hur Rossi inte är en vetenskapsman utan en uppfinnare som vill tjäna pengar på sin uppfinning och därför inte kan ge ut detaljer eller tillåta oberoende tester är bara löjligt. Om han faktiskt har en fungerande kall fusion maskin, så är det ju en samhällsomstörtande uppfinning, och han hade blivit världsberömd väldigt snabbt, ett nobelpris hade nog varit ganska garanterat osv.. Så att han skulle hålla på sina hemligheter för att kunna tjäna pengar är direkt löjligt. Vilket leder till den enda rimliga slutsatsen att det hela är en scam.
Citera
2014-02-03, 10:43
Medlem
adolf512s avatar
ni som tror på rossi borde kolla in http://shutdownrossi.com/ notera att sidan inte är negativ till lenr utan rossis bedrägeri som kommer bara kommer ge lenr dåligt rykte, man får bara hoppas att någon mer seriös person drar till sig uppmärksamhet innan rossis bluff avslöjas ordentligt.
Citera
2014-02-03, 14:02
Avslutad
Starta en tråd om rossi om ni vill gnälla :P svartmåla inte hela fusionämnet
Citera
2014-02-03, 20:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Starta en tråd om rossi om ni vill gnälla :P svartmåla inte hela fusionämnet
Cirkus Rossi har sin välförtjänta plats inom denna tråd likväl som alla andra som lovat guld och gröna skogar år efter år utan att producera så mycket som en enda fungerande apparat. Hör av dig när det finns något otvivelaktigt bevis för att LENR är en realitet, till dess betraktar jag ämnet som pseudovetenskap.
Citera
2014-02-03, 21:16
Medlem
adolf512s avatar
jag såg denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=7FilflaqbVI och det finns uppenbarnligen ingen brist på experiment, det jag saknar är en fungerande apparat och det var väl mer än ett år sedan rossi mottogs som en rockstjärna till ett seminarium där vattenfalls VD deltog och han sa "we have developed a product that is not yet ready for the market" detta översätts till "jag har dold strömförsörjning till E-CAT:en och jag försöker mjölka ur så mycket pengar som möjligt innan jag fortsätter med nästa bedrägeri.

widom larsen teorin skulle kunna förklara vissa resultat men håller den teorin verkligen?

backligt power har funnits i 22 år nu men en fungerande produkt verkar dröja, de pratar om hydrino och annat som inte har mycket experimentellt stöd och som väldigt få fysiker tror ens kan existera.

nasa verkar inte ha så mycket framgång, håller de bara tyst om ev framsteg?
Citera
2014-02-04, 06:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Cirkus Rossi har sin välförtjänta plats inom denna tråd likväl som alla andra som lovat guld och gröna skogar år efter år utan att producera så mycket som en enda fungerande apparat. Hör av dig när det finns något otvivelaktigt bevis för att LENR är en realitet, till dess betraktar jag ämnet som pseudovetenskap.

Om du inte hittar några experiment som gått vägen är det ditt fel, det finns så många att du knappast letat om du inte hittar dem. Sluta be folk att ta fram informationen åt dig. Fb är ingen länksida utan ett forum.
Citera
2014-02-04, 06:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Om du inte hittar några experiment som gått vägen är det ditt fel, det finns så många att du knappast letat om du inte hittar dem. Sluta be folk att ta fram informationen åt dig. Fb är ingen länksida utan ett forum.
Nej det finns det inte. Sluta låtsas som att LENR är bevisat när det inte är det.
Citera
2014-02-04, 08:55
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Nej det finns det inte. Sluta låtsas som att LENR är bevisat när det inte är det.
problemet med i princip alla experiment är att de inte kan visa att ev överskottsvärme veror på en kärnreaktion, ur injengörssynvinkel så spelar det naturligtvis mindre roll varför man får ut energi utan det som räknas är att energin man är värd mer än brukkostnaden för reaktorn, om rossi eller någon annan släpper en produkt som faktiskt fungerar så är detta naturlugtvis jättebra.

finns det några seriōsa försök som faktiskt visar påproduktion av nya isotoper? har någon gjort ett försök där ex gammastrålning faktiskt uppstår?
Citera
2014-02-04, 09:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
problemet med i princip alla experiment är att de inte kan visa att ev överskottsvärme veror på en kärnreaktion, ur injengörssynvinkel så spelar det naturligtvis mindre roll varför man får ut energi utan det som räknas är att energin man är värd mer än brukkostnaden för reaktorn, om rossi eller någon annan släpper en produkt som faktiskt fungerar så är detta naturlugtvis jättebra.

finns det några seriōsa försök som faktiskt visar påproduktion av nya isotoper? har någon gjort ett försök där ex gammastrålning faktiskt uppstår?
Jag tycker det är ett betydligt större problem att de experiment som indikerat överskottsvärme varit så små (svårt att mäta energiflöden i mikroskala), dåligt genomförda och/eller inte låtit sig upprepas av andra forskare.

Problemet är inte att vi inte kan förklara överskottsenergin, problemet är att någon sådan inte har påvisats med någon form av säkerhet.
Citera
2014-02-04, 10:19
Medlem
adolf512s avatar
rossis E-cat skulle levereras för mer än två år sedan http://www.nyteknik.se/asikter/ledare/article3535984.ece och hur var det med hans fabrik som skulle byggas, nu har någon köpt tekniken och det återstår att se vad detta leder till.

Citat:
Jag tycker det är ett betydligt större problem att de experiment som indikerat överskottsvärme varit så små (svårt att mäta energiflöden i mikroskala), dåligt genomförda och/eller inte låtit sig upprepas av andra forskare.

Problemet är inte att vi inte kan förklara överskottsenergin, problemet är att någon sådan inte har påvisats med någon form av säkerhet.
Det finns många sätt att få ut överskottsvärme vilket bland annat universitetsrektorn i lund demonstrerade med en vattenkokare och vatten, han fick då ut dubbelt så mycket energi som han puttadde in.

avsaknad av gammastrålnin kan inte avfärde kall fusion http://www.drboblog.com/celani-cells-produce-gamma-rays/ men då kan man visa att det skulle röra sig om kärnreaktion på andra sätt, detta har givetvis redan gjorts men det finns studier som visar attite strålning är hälsosamt för att inte nämna andra typer av tveksam forskning.
Senast redigerad av adolf512 2014-02-04 kl. 10:53.
Citera
2014-02-04, 10:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det finns många sätt att få ut överskottsvärme vilket bland annat universitetsrektorn i lund demonstrerade med en vattenkokare och vatten, han fick då ut dubbelt så mycket energi som han puttadde in.

avsaknad av gammastrålnin kan inte avfärde kall fusion http://www.drboblog.com/celani-cells-produce-gamma-rays/ men då kan man visa att det skulle röra sig om kärnreaktion på andra sätt, detta har givetvis redan gjorts men det finns studier som visar attite strålning är hälsosamt för att inte nämna andra typer av tveksam forskning.
Jag nämnde ingenting om att avfärda LENR pga avsaknad av gammastrålning, tvärt om och det såg du väl.

Vad var det med vattenkokaren och skåningen?
Citera
2014-02-04, 11:11
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Jag nämnde ingenting om att avfärda LENR pga avsaknad av gammastrålning, tvärt om och det såg du väl.

Vad var det med vattenkokaren och skåningen?
han medverkade i programmet vetenskapens värld hade, jag har inte hittat hela klippet http://www.youtube.com/watch?v=2D-yHkmmkDc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in