2014-06-05, 23:44
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkWorm
Tack fr svar!

Lter nd rtt lovande... m vara vrt ngra extrakilon om man blir att m bttre. Men tanken p viktuppgng stressar mig...

Skulle man kunna testa snka dosen Voxra tillflligt fr att sen ka fr att f tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den p ngot stt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Snkt effekt? Inte fr att jag tar det ofta, men skulle grna fortstta f smrtlindring av dem d jag har mycket snl frskrivning p dem...

Frresten... r det aptitkning, snkt metabolism eller vtskeansamling som r boven i dramat?

God natt

Gllande det sista s r det lite oklart, viktkning tros nstintill enbart bero p kad aptit inte som t.ex. zyprexa som sabbar glukos och fettmetabolismen och gr att folk garanterat mer eller mindre kar i vikt trots bra kost och motion. S det gr det svrare att hlla vikten, men det r inte som att du kommer ka i vikt oavsett. Gllande vtskeansamling tror jag inte det r srskilt vanligt, har inte hrt nn hr p forumet som ftt dem av mirtazapin men kan ju hnda i vissa fall men inte srskilt troligt.

Du fr bttre antidepressiv effekt vid kombination, eftersom du fr mediciner med olika verkningsmekanismer som bidrar till en sammantaget bttre effekt.

Gllande interaktioner s krockar tramadol och voxra rtt hrt, citerat frn sfinx interaktionstjnst.
"Medicinsk konsekvens
Bupropion minskar den analgetiska effekten av tramadol, kodein och etylmorfin. Risken fr noradrenerga biverkningar (s som takykardi och postural hypotension) kan ka.

Rekommendation
Kombinationen br undvikas. vervg behandling med annat anlagetikum n tramadol, kodein eller etylmorfin s som t.ex. morfin, buprenorfin eller fentanyl."
Citera
2014-06-06, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilkWorm
Tack fr svar!

Lter nd rtt lovande... m vara vrt ngra extrakilon om man blir att m bttre. Men tanken p viktuppgng stressar mig...

Skulle man kunna testa snka dosen Voxra tillflligt fr att sen ka fr att f tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den p ngot stt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Snkt effekt? Inte fr att jag tar det ofta, men skulle grna fortstta f smrtlindring av dem d jag har mycket snl frskrivning p dem...

Frresten... r det aptitkning, snkt metabolism eller vtskeansamling som r boven i dramat?

God natt

Tror inte det hjlper. Snarare s skulle man kunna avsluta behandlingen helt i ngra veckor och sedan brja igen om man nu vill ha "honey moon-effekten". Detta r dock inget jag rekommenderar. Prova L-tyrosin och se om det hjlper.

Angende Mirtazapin:

http://www.medscape.com/viewarticle/588676
Citera
2014-06-12, 15:52
Medlem
Har lagt in 15mg mot mina smnbesvr, tycker faktiskt att det har fungerat rtt bra hittills. Enda nackdelen r att jag "fr ont i magen" som fan, knns som att jag r hungrig 24/7, ven fast jag just tit. Trodde att den bara skulle ka suget s som min lyrica gr, men icket.
Tar det ett tag innan den bieffekten frsvinner? Annars ger jag upp.
Citera
2014-06-13, 16:10
Medlem
Ja, du kan ju prova men du mste ju ha lite skoj med din beroendenisselkare. Tiden bara slsas p allmngiltiga slutsatser isf att se till individen. Billiga pills. Och hur missbrukar man och blir beroende out of control om man har en kompetent lkare? En psykiatriker skriver ut medicin och olika intyg och andra papper samt alltfr sllan biologiska tester. Jobbet r svrt pga det tar tid att analysera, lkaren fr heller sllan hjlp av andra eller besker den sjuke i hemmet. Behavorismen str i fokus, inte det vi uppfattar som "anden", eller "sjlen". Och det behver inte vara fel, har man en mani kan det vara bra att ta 100mg Nozinan med 4 mg Iktorivil s man liksom passiviseras. Men det r ju bara tillflligt.

Men om du skiter i tramadolen, byt mot ketogan, och sen kanske byter voxra mot zyban s...
Jag r sjlv testkanin p dessa mirtrazipin nu, kr 45 mg sen igr, tveksam meds, hnder mest troliga biverkningar, speciellt om man ndrar dosen men annars vet jag inte vad jag ska sga, jag r lite segare och blev n segarep 45, d tar man ju 15 om morgonen.
Citera
2014-06-13, 18:23
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BG.knoccOut
Har lagt in 15mg mot mina smnbesvr, tycker faktiskt att det har fungerat rtt bra hittills. Enda nackdelen r att jag "fr ont i magen" som fan, knns som att jag r hungrig 24/7, ven fast jag just tit. Trodde att den bara skulle ka suget s som min lyrica gr, men icket.
Tar det ett tag innan den bieffekten frsvinner? Annars ger jag upp.

S var det fr mig med p lgre dos, den stndiga hungern frsvann inte frrns jag kom upp i 45mg.
Jag gick stndigt hungrig, fick skevt frhllande till mat, hetst, hungern gjorde att jag fick panik och ngest och det hjlpte inte att ta, satt tom och grt ibland nr jag t fr jag visste att det nd inte skulle hjlpa att ta men jag kunde inte sluta. Man skulle kunna sga att jag "kedjet", s fort jag tit klart s var jag tvungen att ta mer. Ibland t jag tills jag fick svrt att andas och nstan krktes. Och fr erknna att jag faktiskt krktes med flit ngra gnger d jag blev s cklad av mig sjlv. Gick upp 10kg snabbt och fick bristningar p kpet. Fr att hlla hungern ngorlunda i schack s brjade jag sedan rka som en skorsten. Hjlpte lite.
Ett rd frn en som inte nskar detta beteende t ngon r att be att f hja dosen snarast.
Tycker ven att hgre dos ger mig mer effektiv smn plus att jag inte gr runt och r trtt hela dagarna, sover inte lika lnge som jag gjorde p lgre dos men r nd utvilad.
Citera
2014-06-13, 21:25
Bannlyst
Prata med lkaren om att f prova att kombinera in medicinen Voxra i den medicinska behandlingen ihop med Mirtazapin. Detta kan eventuellt snka hungern.
Citera
2014-06-13, 23:27
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Prata med lkaren om att f prova att kombinera in medicinen Voxra i den medicinska behandlingen ihop med Mirtazapin. Detta kan eventuellt snka hungern.

Efter mnga om och men s tog jag faktiskt upp detta med min lkare men jag fick inte testa. Enligt honom s fick man allts vlja att g p antidepressivt och ta emot eventuella bieffekter eller vara utan. Att man inte ska medicinera en medicins bieffekter med en annan.
Dock skulle han hra med kollegor ang kombinationen d han inte verkade ha s mycket koll, s jag skulle hra av mig efter ngra veckor igen och se igen om jag kunde f prova.
Citera
2014-06-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Efter mnga om och men s tog jag faktiskt upp detta med min lkare men jag fick inte testa. Enligt honom s fick man allts vlja att g p antidepressivt och ta emot eventuella bieffekter eller vara utan. Att man inte ska medicinera en medicins bieffekter med en annan.
Dock skulle han hra med kollegor ang kombinationen d han inte verkade ha s mycket koll, s jag skulle hra av mig efter ngra veckor igen och se igen om jag kunde f prova.
Kombon r inte effektmssigt dum, men heroiska medicineringar "reser vissa frgor": ska man ska symptomtrimning eller ska man ta i tu med livets problem p ett mer varaktigt vis. Det handlar om livssyn.

Jag r inte farmakafiende, tvrtom, jag skriver recept dagligen. Dremot bekymras jag av mngas instllning till livet och vardagen. Mnga misskter kost, motion, hygien, vrderingar, missbrukar sex, spel, tobak, alkohol, relationer, narkotika utan att blinka. Deras strda smn och kraschade ekonomi kommer de till vrden fr att rdda upp... Inte sjukt, men strt. I bttre tider hade man kallat den sortens volymproblem bristande uppfostran eller karaktrsstrning.

Jag vet att genuina psyksjukdomar finns, de r mitt gebiet. Dremot gillar jag inte medikaliseringen av livets villkor.
Citera
2014-06-14, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin

Inkompetent mupp. S lskigt att kombinera tv antidepressiva mediciner med varandra nr man inte vet ngot, trots flertalet r av utbildning. Skrmmande? Ja!

Du ska sjlvklart byta lkare, om denne inte ger med sig, och inte fjolla runt med en dligt plst sdan. Hoppas inte personen r psykiatriker, gissar dock p allmnlkare. Hnvisa till Stephen M. Stahl och hans bcker, se vad idioten sger.

Kombon av bda dessa preparat (Voxra + Mirtazapin) r fresprkad av tidigare nmnda herre och r allmnt vlknd.

Jag tar ibland upp Dr. Stephen M. Stahls studier och utdrag frn hans bcker i mina kllhnvisningar s varfr inte kllhnvisa honom sjlvt:

http://stahlonline.cambridge.org/aboutus.jsf
Citera
2014-06-14, 21:35
Medlem
E.W.s avatar
Voxra och Mirtazapin r fr mnga en bra kombination.

Dock r det vldigt viktigt att ta Voxra p morgonen, och Mirtazapin p kvllen. Gr man p ngot annat stt blir man vldigt trtt p dagen, och fr svrare att sova p natten.

Alla lkare r tyvrr inte tillrckligt tydliga med ovanstende anvisningar.
Citera
2014-06-17, 12:23
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Inkompetent mupp. S lskigt att kombinera tv antidepressiva mediciner med varandra nr man inte vet ngot, trots flertalet r av utbildning. Skrmmande? Ja!

Du ska sjlvklart byta lkare, om denne inte ger med sig, och inte fjolla runt med en dligt plst sdan. Hoppas inte personen r psykiatriker, gissar dock p allmnlkare. Hnvisa till Stephen M. Stahl och hans bcker, se vad idioten sger.

Kombon av bda dessa preparat (Voxra + Mirtazapin) r fresprkad av tidigare nmnda herre och r allmnt vlknd.

Jag tar ibland upp Dr. Stephen M. Stahls studier och utdrag frn hans bcker i mina kllhnvisningar s varfr inte kllhnvisa honom sjlvt:

http://stahlonline.cambridge.org/aboutus.jsf

Jo det var en allmnlkare, misstnker det iaf d jag haft honom vid andra besk som inte handlat om detta. r inte den lkare jag haft frn brjan.
Fr se om jag pallar ringa, r s mycket med sjukvrden just nu s vet inte om jag orkar krngla med detta Och nu vid hgre dos mirta s har jag nd blivit av med det allra vrsta och jag klarar av att st emot hungern ven om det kan vara jobbig ibland.
Citera
2014-06-17, 21:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har tagit fluoxetin och zoloft tidigare. Bda medicinerna fuckade upp mig totalt och mdde bttre utan. S fick oxascand och imovane att sova p. Har mtt skitbra genom att bara ta imovane, har allts inte ens behvt ta oxascand. Har somnat p imovane och ven dagen efter har ngesten varit borta.

Nu fick jag bara imovane "vid behov" och ska frska sova p Mirtazapin istllet. Knner mig orolig fr att brja med en ny medicin nr jag mtt psykiskt ganska bra senaste tiden. Gr det att ha mirtazapin som ren smnmedicin? Vill inte bli "bakis" dagen efter heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in