Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-12, 18:03
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imNOTwell
Som många skriver är tröttheten det jobbigaste med denna.
Man är sänkt ofta och ständigt om man inte får sova länge och så varje dag.
Ska inte klaga helt att det är gift, för det har gett effekt förr. Positivt.
Men i dagsläget vill jag bara kunna känna känslor igen och vara naturligt glad osv.

Antar att ingen kan gråta heller på 30 mg. En polare dog ju förut och jag har inte kunnat sörjt honom senaste månaderna naturligt pga jävla seratonin block. Var påväg att sluta när det hände och sen höjdes den till 30 mg och starkaste dosen jag ätit iallafall.
Tror det är fyfiskt omöjligt att gråta på 30 mg. Jag har iallafall inte lätt för att gråta direkt, men när det väl händer nån enstaka gång på ett år eller när det behhövs, då behövs det och det släpper jävligt mycket inombords.
Man har känslor av en anledning. Fuck it. Löser sig. Man får hålla ut.

En rättelse bara, mirtazapin blockerar inte serotonin utan ökar halterna serotonin, noradrenalin och vill viss del dopamin.

Citat:
Ursprungligen postat av varfor-inte
Eftersom den andra mirtazapin-tråden verkar vara rätt så död så skriver jag min fråga här istället:

Jag hoppas att någon kunnig kan svara på detta

Hade du problem med lusten under tiden du gick på mirtazapin eller försvann lusten när du slutade med det?

Citat:
Ursprungligen postat av addicted78
Kan någon möjligtvis förklara varför mirtazapin gör att man går upp massa i vikt?

Frågade läkaren som sade att det beror på ökad matlust och man äter mer mat. Detta stämmer inte ett skit. Har gått upp 28 kilo på mirtazapin och inte ätit en kalori mer än jag gjorde innan jag började.

Det är verkligen sjukt mkt, hur länge har du käkat det? Det jag skulle tänka mig som orsakat viktökningen är att mirtazapin på vissa personer ändrar metaboliseringen så att man ökar i vikt trots samma kcal intag om dagen.

Annars är ju den vanligaste orsaken till viktökningen just att man får ökat sug efter kolhydrater.

Blir du hjälpt utav det och viktökningen är ett problem så kombinera det med Voxra eftersom det snabbar på metaboliseringen och Voxra ger ingen viktökning alls.
Senast redigerad av Slingshot 2012-10-12 kl. 18:14.
Citera
2012-10-12, 18:13
Medlem
Midnights avatar
Ja som många redan sagt är det samma. Det är apotekets skyldighet att byta ut, om du godkänner det, till det billigaste läkemedlet (som innehåller exakt samma MVS.) Tror även bindeämnena är samma (d.v.s. det är en kopia rakt igenom) men det sistnämnda kan jag inte svära på.

Hur fungerar mirtazapin för er? Jag fick hemska ångestattacker av det läkemedlet och var tvungen att avbryta min behandling med dem. Jag tyckte även jag blev för trött. Hade väldigt svårt att gå upp på morgonen (tog dem på kvällen) och kände mig zombifierad, som jag kallar det, nästan hela dagen.

Men det kanske går över? Jag vet inte. Jag klarade inte av att fortsätta i alla fall. Ångestattackerna blev hemska.

Nu har jag cipramil samt lamotrigin istället som fungerar mycket bättre. Samt stilnoct att sova på.
Citera
2012-10-12, 18:19
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Ja som många redan sagt är det samma. Det är apotekets skyldighet att byta ut, om du godkänner det, till det billigaste läkemedlet (som innehåller exakt samma MVS.) Tror även bindeämnena är samma (d.v.s. det är en kopia rakt igenom) men det sistnämnda kan jag inte svära på.

Hur fungerar mirtazapin för er? Jag fick hemska ångestattacker av det läkemedlet och var tvungen att avbryta min behandling med dem. Jag tyckte även jag blev för trött. Hade väldigt svårt att gå upp på morgonen (tog dem på kvällen) och kände mig zombifierad, som jag kallar det, nästan hela dagen.

Men det kanske går över? Jag vet inte. Jag klarade inte av att fortsätta i alla fall. Ångestattackerna blev hemska.

Nu har jag cipramil samt lamotrigin istället som fungerar mycket bättre. Samt stilnoct att sova på.

Bindemedel skiljer från tillverkare till tillverkare.

Hur länge gick du på det? Jag har endast använt det i några veckor i låg dos för sömnen och det var för ett tag sedan men vill nu börja med det igen för sömnproblemen och min svåra depression i högre dos och ge det en chans på en månad minst. SSRI o SNRI ger för mkt biverkningar för min del förutom Cipralex.

För i början utav behandlingen man ju få mera ångest etc men sedan brukar det vända och blir det inte så får man testa något annat.
Citera
2012-10-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Hade du problem med lusten under tiden du gick på mirtazapin eller försvann lusten när du slutade med det?

Den försvann direkt när jag slutade med den, känns lite bättre nu men inte helt ok ännu kanske bara tar tid, men det va ju ett tag sedan nu så man tycker ju att man borde vara normal. Kanske en dum fråga men tror du att om jag tog någon ssri (har några sorter liggandes hemma här) några dar att det kan hjälpa? att det kanske hände något under utsättningen? Det var 30mg jag gick på.
Citera
2012-10-30, 03:10
Medlem
uscha, har haft ett återfall på mirtazapin. Har sovit minst 16 per dygn. Helt sinnessjukt. Är trött hela tiden. Blä. Detta är hopplöst.
Citera
2013-01-24, 18:13
Medlem
T-L-Ks avatar
Är det vanligt med magbesvär på mirtazapin? Tänkte mest på insättningen nu.
Citera
2013-03-07, 10:57
Medlem
jugbandbluess avatar
upplever en helt otrolig (negativ) skillnad på de olika generikan.

mirtazapin arrow - dålig, extrema biverkningar
mirtazapin alternova - dålig, mycket biverkningar
mirtazapin KRKA - fungerar bra, få biverkningar

tar mirtazapin mest för sömn/kliande ska sägas. med KRKA funkar det utmärkt, sover bra, fungerar i vardagen. med arrow är det katastrof! snooze-tillstånd hela dagen.

någon som upplever samma sak?
Citera
2013-03-09, 19:45
Medlem
Leskys avatar
Hur är det med dosering och koppling till viktökning?

Får man 3 x större viktökning om man äter 45 MG istället för 15 MG?

Eller har doseringen ingen betydelse för viktökning?
Citera
2013-03-10, 01:20
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Hur är det med dosering och koppling till viktökning?

Får man 3 x större viktökning om man äter 45 MG istället för 15 MG?

Eller har doseringen ingen betydelse för viktökning?

Bumpar denna fråga...vill också veta (om det finns något svar).
Citera
2013-03-10, 15:02
Medlem
zinkvitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Bumpar denna fråga...vill också veta (om det finns något svar).

Jag har legat på doser mellan 15-90 mg i ca 10 år, och blir lika hungrig/sugen på något oavsett dos. Står man emot hungern går man inte upp i vikt, inte jag i alla fall. Har t.o.m lyckat gå ner 20 kg med kostomläggning.
Citera
2013-03-10, 16:08
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinkvitt
Jag har legat på doser mellan 15-90 mg i ca 10 år, och blir lika hungrig/sugen på något oavsett dos. Står man emot hungern går man inte upp i vikt, inte jag i alla fall. Har t.o.m lyckat gå ner 20 kg med kostomläggning.

Hur kan du ligga på doser över 45 MG som är maxdosen? Min läkare säger att han inte kan ansvara för vad som kan hända om man tar doser över 45 MG.

På vilket sätt förändrade du kosten då du tappa 20 kg i vikt?

Själv vet jag inte om jag är hungrigare nu än tidigare, efter 4 år kommer jag inte ihåg hur det var förut.
Citera
2013-03-10, 18:29
Medlem
zinkvitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Hur kan du ligga på doser över 45 MG som är maxdosen? Min läkare säger att han inte kan ansvara för vad som kan hända om man tar doser över 45 MG.

På vilket sätt förändrade du kosten då du tappa 20 kg i vikt?

Själv vet jag inte om jag är hungrigare nu än tidigare, efter 4 år kommer jag inte ihåg hur det var förut.

Jag tappade vikt med hjälp av GI-kost (lite kolhydrater). Inom psykiatrin används högre doser än 45 mg, uppmot 120 mg i extrema fall har jag läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in