Citat:
Tack för svar!
Låter ändå rätt lovande... må vara värt några extrakilon om man blir att må bättre. Men tanken på viktuppgång stressar mig...
Skulle man kunna testa sänka dosen Voxra tillfälligt för att sen öka för att få tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den på något sätt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Sänkt effekt? Inte för att jag tar det ofta, men skulle gärna fortsätta få smärtlindring av dem då jag har mycket snål förskrivning på dem...
Förresten... är det aptitökning, sänkt metabolism eller vätskeansamling som är boven i dramat?
God natt
Låter ändå rätt lovande... må vara värt några extrakilon om man blir att må bättre. Men tanken på viktuppgång stressar mig...
Skulle man kunna testa sänka dosen Voxra tillfälligt för att sen öka för att få tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den på något sätt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Sänkt effekt? Inte för att jag tar det ofta, men skulle gärna fortsätta få smärtlindring av dem då jag har mycket snål förskrivning på dem...
Förresten... är det aptitökning, sänkt metabolism eller vätskeansamling som är boven i dramat?
God natt

Gällande det sista så är det lite oklart, viktökning tros nästintill enbart bero på ökad aptit inte som t.ex. zyprexa som sabbar glukos och fettmetabolismen och gör att folk garanterat mer eller mindre ökar i vikt trots bra kost och motion. Så det gör det svårare att hålla vikten, men det är inte som att du kommer öka i vikt oavsett. Gällande vätskeansamling tror jag inte det är särskilt vanligt, har inte hört nån här på forumet som fått ödem av mirtazapin men kan ju hända i vissa fall men inte särskilt troligt.
Du får bättre antidepressiv effekt vid kombination, eftersom du får mediciner med olika verkningsmekanismer som bidrar till en sammantaget bättre effekt.
Gällande interaktioner så krockar tramadol och voxra rätt hårt, citerat från sfinx interaktionstjänst.
"Medicinsk konsekvens
Bupropion minskar den analgetiska effekten av tramadol, kodein och etylmorfin. Risken för noradrenerga biverkningar (så som takykardi och postural hypotension) kan öka.
Rekommendation
Kombinationen bör undvikas. Överväg behandling med annat anlagetikum än tramadol, kodein eller etylmorfin så som t.ex. morfin, buprenorfin eller fentanyl."
Och nu vid högre dos mirta så har jag ändå blivit av med det allra värsta och jag klarar av att stå emot hungern även om det kan vara jobbig ibland.