Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-05, 23:44
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkWorm
Tack för svar!

Låter ändå rätt lovande... må vara värt några extrakilon om man blir att må bättre. Men tanken på viktuppgång stressar mig...

Skulle man kunna testa sänka dosen Voxra tillfälligt för att sen öka för att få tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den på något sätt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Sänkt effekt? Inte för att jag tar det ofta, men skulle gärna fortsätta få smärtlindring av dem då jag har mycket snål förskrivning på dem...

Förresten... är det aptitökning, sänkt metabolism eller vätskeansamling som är boven i dramat?

God natt

Gällande det sista så är det lite oklart, viktökning tros nästintill enbart bero på ökad aptit inte som t.ex. zyprexa som sabbar glukos och fettmetabolismen och gör att folk garanterat mer eller mindre ökar i vikt trots bra kost och motion. Så det gör det svårare att hålla vikten, men det är inte som att du kommer öka i vikt oavsett. Gällande vätskeansamling tror jag inte det är särskilt vanligt, har inte hört nån här på forumet som fått ödem av mirtazapin men kan ju hända i vissa fall men inte särskilt troligt.

Du får bättre antidepressiv effekt vid kombination, eftersom du får mediciner med olika verkningsmekanismer som bidrar till en sammantaget bättre effekt.

Gällande interaktioner så krockar tramadol och voxra rätt hårt, citerat från sfinx interaktionstjänst.
"Medicinsk konsekvens
Bupropion minskar den analgetiska effekten av tramadol, kodein och etylmorfin. Risken för noradrenerga biverkningar (så som takykardi och postural hypotension) kan öka.

Rekommendation
Kombinationen bör undvikas. Överväg behandling med annat anlagetikum än tramadol, kodein eller etylmorfin så som t.ex. morfin, buprenorfin eller fentanyl."
Citera
2014-06-06, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilkWorm
Tack för svar!

Låter ändå rätt lovande... må vara värt några extrakilon om man blir att må bättre. Men tanken på viktuppgång stressar mig...

Skulle man kunna testa sänka dosen Voxra tillfälligt för att sen öka för att få tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den på något sätt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Sänkt effekt? Inte för att jag tar det ofta, men skulle gärna fortsätta få smärtlindring av dem då jag har mycket snål förskrivning på dem...

Förresten... är det aptitökning, sänkt metabolism eller vätskeansamling som är boven i dramat?

God natt

Tror inte det hjälper. Snarare så skulle man kunna avsluta behandlingen helt i några veckor och sedan börja igen om man nu vill ha "honey moon-effekten". Detta är dock inget jag rekommenderar. Prova L-tyrosin och se om det hjälper.

Angående Mirtazapin:

http://www.medscape.com/viewarticle/588676
Citera
2014-06-12, 15:52
Medlem
Har lagt in 15mg mot mina sömnbesvär, tycker faktiskt att det har fungerat rätt bra hittills. Enda nackdelen är att jag "får ont i magen" som fan, känns som att jag är hungrig 24/7, även fast jag just ätit. Trodde att den bara skulle öka suget så som min lyrica gör, men icket.
Tar det ett tag innan den bieffekten försvinner? Annars ger jag upp.
Citera
2014-06-13, 16:10
Medlem
Ja, du kan ju prova men du måste ju ha lite skoj med din beroendenisseläkare. Tiden bara slösas på allmängiltiga slutsatser isf att se till individen. Billiga pills. Och hur missbrukar man och blir beroende out of control om man har en kompetent läkare? En psykiatriker skriver ut medicin och olika intyg och andra papper samt alltför sällan biologiska tester. Jobbet är svårt pga det tar tid att analysera, läkaren får heller sällan hjälp av andra eller besöker den sjuke i hemmet. Behavorismen står i fokus, inte det vi uppfattar som "anden", eller "själen". Och det behöver inte vara fel, har man en mani kan det vara bra att ta 100mg Nozinan med 4 mg Iktorivil så man liksom passiviseras. Men det är ju bara tillfälligt.

Men om du skiter i tramadolen, byt mot ketogan, och sen kanske byter voxra mot zyban så...
Jag är själv testkanin på dessa mirtrazipin nu, kör 45 mg sen igår, tveksam meds, händer mest troliga biverkningar, speciellt om man ändrar dosen men annars vet jag inte vad jag ska säga, jag är lite segare och blev än segarepå 45, då tar man ju 15 om morgonen.
Citera
2014-06-13, 18:23
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BG.knoccOut
Har lagt in 15mg mot mina sömnbesvär, tycker faktiskt att det har fungerat rätt bra hittills. Enda nackdelen är att jag "får ont i magen" som fan, känns som att jag är hungrig 24/7, även fast jag just ätit. Trodde att den bara skulle öka suget så som min lyrica gör, men icket.
Tar det ett tag innan den bieffekten försvinner? Annars ger jag upp.

Så var det för mig med på lägre dos, den ständiga hungern försvann inte förrns jag kom upp i 45mg.
Jag gick ständigt hungrig, fick skevt förhållande till mat, hetsåt, hungern gjorde att jag fick panik och ångest och det hjälpte inte att äta, satt tom och grät ibland när jag åt för jag visste att det ändå inte skulle hjälpa att äta men jag kunde inte sluta. Man skulle kunna säga att jag "kedjeåt", så fort jag ätit klart så var jag tvungen att äta mer. Ibland åt jag tills jag fick svårt att andas och nästan kräktes. Och får erkänna att jag faktiskt kräktes med flit några gånger då jag blev så äcklad av mig själv. Gick upp 10kg snabbt och fick bristningar på köpet. För att hålla hungern någorlunda i schack så började jag sedan röka som en skorsten. Hjälpte lite.
Ett råd från en som inte önskar detta beteende åt någon är att be att få höja dosen snarast.
Tycker även att högre dos ger mig mer effektiv sömn plus att jag inte går runt och är trött hela dagarna, sover inte lika länge som jag gjorde på lägre dos men är ändå utvilad.
Citera
2014-06-13, 21:25
Bannlyst
Prata med läkaren om att få prova att kombinera in medicinen Voxra i den medicinska behandlingen ihop med Mirtazapin. Detta kan eventuellt sänka hungern.
Citera
2014-06-13, 23:27
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Prata med läkaren om att få prova att kombinera in medicinen Voxra i den medicinska behandlingen ihop med Mirtazapin. Detta kan eventuellt sänka hungern.

Efter många om och men så tog jag faktiskt upp detta med min läkare men jag fick inte testa. Enligt honom så fick man alltså välja att gå på antidepressivt och ta emot eventuella bieffekter eller vara utan. Att man inte ska medicinera en medicins bieffekter med en annan.
Dock skulle han höra med kollegor ang kombinationen då han inte verkade ha så mycket koll, så jag skulle höra av mig efter några veckor igen och se igen om jag kunde få prova.
Citera
2014-06-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Efter många om och men så tog jag faktiskt upp detta med min läkare men jag fick inte testa. Enligt honom så fick man alltså välja att gå på antidepressivt och ta emot eventuella bieffekter eller vara utan. Att man inte ska medicinera en medicins bieffekter med en annan.
Dock skulle han höra med kollegor ang kombinationen då han inte verkade ha så mycket koll, så jag skulle höra av mig efter några veckor igen och se igen om jag kunde få prova.
Kombon är inte effektmässigt dum, men heroiska medicineringar "reser vissa frågor": ska man söka symptomtrimning eller ska man ta i tu med livets problem på ett mer varaktigt vis. Det handlar om livssyn.

Jag är inte farmakafiende, tvärtom, jag skriver recept dagligen. Däremot bekymras jag av mångas inställning till livet och vardagen. Många missköter kost, motion, hygien, värderingar, missbrukar sex, spel, tobak, alkohol, relationer, narkotika utan att blinka. Deras störda sömn och kraschade ekonomi kommer de till vården för att rädda upp... Inte sjukt, men stört. I bättre tider hade man kallat den sortens volymproblem bristande uppfostran eller karaktärsstörning.

Jag vet att genuina psyksjukdomar finns, de är mitt gebiet. Däremot gillar jag inte medikaliseringen av livets villkor.
Citera
2014-06-14, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin

Inkompetent mupp. Så läskigt att kombinera två antidepressiva mediciner med varandra när man inte vet något, trots flertalet år av utbildning. Skrämmande? Ja!

Du ska självklart byta läkare, om denne inte ger med sig, och inte fjolla runt med en dåligt påläst sådan. Hoppas inte personen är psykiatriker, gissar dock på allmänläkare. Hänvisa till Stephen M. Stahl och hans böcker, se vad idioten säger.

Kombon av båda dessa preparat (Voxra + Mirtazapin) är förespråkad av tidigare nämnda herre och är allmänt välkänd.

Jag tar ibland upp Dr. Stephen M. Stahls studier och utdrag från hans böcker i mina källhänvisningar så varför inte källhänvisa honom självt:

http://stahlonline.cambridge.org/aboutus.jsf
Citera
2014-06-14, 21:35
Medlem
E.W.s avatar
Voxra och Mirtazapin är för många en bra kombination.

Dock är det väldigt viktigt att ta Voxra på morgonen, och Mirtazapin på kvällen. Gör man på något annat sätt blir man väldigt trött på dagen, och får svårare att sova på natten.

Alla läkare är tyvärr inte tillräckligt tydliga med ovanstående anvisningar.
Citera
2014-06-17, 12:23
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Inkompetent mupp. Så läskigt att kombinera två antidepressiva mediciner med varandra när man inte vet något, trots flertalet år av utbildning. Skrämmande? Ja!

Du ska självklart byta läkare, om denne inte ger med sig, och inte fjolla runt med en dåligt påläst sådan. Hoppas inte personen är psykiatriker, gissar dock på allmänläkare. Hänvisa till Stephen M. Stahl och hans böcker, se vad idioten säger.

Kombon av båda dessa preparat (Voxra + Mirtazapin) är förespråkad av tidigare nämnda herre och är allmänt välkänd.

Jag tar ibland upp Dr. Stephen M. Stahls studier och utdrag från hans böcker i mina källhänvisningar så varför inte källhänvisa honom självt:

http://stahlonline.cambridge.org/aboutus.jsf

Jo det var en allmänläkare, misstänker det iaf då jag haft honom vid andra besök som inte handlat om detta. Är inte den läkare jag haft från början.
Får se om jag pallar ringa, är så mycket med sjukvården just nu så vet inte om jag orkar krångla med detta Och nu vid högre dos mirta så har jag ändå blivit av med det allra värsta och jag klarar av att stå emot hungern även om det kan vara jobbig ibland.
Citera
2014-06-17, 21:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har tagit fluoxetin och zoloft tidigare. Båda medicinerna fuckade upp mig totalt och mådde bättre utan. Så fick oxascand och imovane att sova på. Har mått skitbra genom att bara ta imovane, har alltså inte ens behövt ta oxascand. Har somnat på imovane och även dagen efter har ångesten varit borta.

Nu fick jag bara imovane "vid behov" och ska försöka sova på Mirtazapin istället. Känner mig orolig för att börja med en ny medicin när jag mått psykiskt ganska bra senaste tiden. Går det att ha mirtazapin som ren sömnmedicin? Vill inte bli "bakis" dagen efter heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in