2014-06-11, 01:19
Medlem
Jag har fått en bostad, ska bara skriva kontrakt på det. Problemet är att det är till mitt tredjeval med en intagningspoäng på 0.80 medans jag fick 0.85 på HP. Mitt första val ligger på 0.5 och andraval på 0.6. Det är ca 300-400 som har sökt till alla utbildingar. Vad tycker ni jag ska göra? Skriver jag på kontraket så är jag bunden i tre månader, dock så är första hyran gratis, så det blir bara två månader jag får betala för om jag inte flyttar dit. Dock så är jag inte så sugen på att betala 8000 för ingenting.

Jag pratar med min "kontakt" och säger som det är och han skriver att det är väldigt troligt att dom kan hitta någon som tar över mitt kontrakt om jag inte skulle komma in på skolan, eftersom trycket på bostäder nära skolan är väldigt högt i aug/sep men det är inget dom kan lova.

Vad hade ni gjort? Jag kan tyvärr inte vänta en månad utan dom vill ha svar om en vecka ca. Det är Borås det handlar om.
Citera
2014-06-11, 01:38
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Bruno.K, antagningsbeskedet kommer om mindre än en månad. Går det inte att fördröja kontraktsskrivningen? Känns segt att skriva på kontrakt i en stad där du inte ens vet om du ska plugga.
Citera
2014-06-11, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Bruno.K, antagningsbeskedet kommer om mindre än en månad. Går det inte att fördröja kontraktsskrivningen? Känns segt att skriva på kontrakt i en stad där du inte ens vet om du ska plugga.

Eller hur, känner samma sak. Jag skrev ungefär såhär...

Jag vet ju inte heller om jag kommer in till skolan till hösten, det får jag reda på om en månad. Hur funkar det med kontraket, kan vi skjuta på det tills jag vet om jag kommer in eller inte.

Får som svar: Kontraktet är ju alltid bindande, men det är bara 3 månaders uppsägningstid. Och dessutom är ju första månaden gratis vilket innebär att den enda risk du tar är två månadshyror, om du inte skulle komma in. (Det är också mycket troligt att vi hittar någon annan som vill ta över ditt kontrakt, då trycket är stort i Aug/Sep, men det är inget vi kan lova)

Efter antagningen är det dock mycket svårare att hitta lägenhet, det är nu man ska skaffa lägenhet om man vill ha en bra lägenhet nära skolan. Så är man ganska säker på att komma in, rekommenderar jag alltid att skriva kontrakt innan antagningen.

Så jag antar att det inte går...Men som sagt. Många som studerar i borås och en lägenhet går väl alltid åt? Men tänk om den inte gör det. Ångest!
Citera
2014-06-11, 02:50
Medlem
Har försökt googla fram Antagningspoäng för Copenhagen Business School men har inte lyckats, någon som har någon länk till det eller kan det utan till?
Citera
2014-06-11, 17:58
Avslutad
Vid vilken datum är det man ska besvara anmällan?

Hej, vet någon vilken datum det är när man kan börja att besvara sitt antagning till högskolan?
Citera
2014-06-11, 18:03
Medlem
VitalProfessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Hej, vet någon vilken datum det är när man kan börja att besvara sitt antagning till högskolan?

Detta finns det gott om information om på Google, men jag tar din hand och leder dig genom buskarna ändå. 11 Juli är det som gäller men du kommer få två veckor elr dylikt till att svara
Citera
2014-06-11, 20:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Eller hur, känner samma sak. Jag skrev ungefär såhär...

Jag vet ju inte heller om jag kommer in till skolan till hösten, det får jag reda på om en månad. Hur funkar det med kontraket, kan vi skjuta på det tills jag vet om jag kommer in eller inte.

Får som svar: Kontraktet är ju alltid bindande, men det är bara 3 månaders uppsägningstid. Och dessutom är ju första månaden gratis vilket innebär att den enda risk du tar är två månadshyror, om du inte skulle komma in. (Det är också mycket troligt att vi hittar någon annan som vill ta över ditt kontrakt, då trycket är stort i Aug/Sep, men det är inget vi kan lova)

Efter antagningen är det dock mycket svårare att hitta lägenhet, det är nu man ska skaffa lägenhet om man vill ha en bra lägenhet nära skolan. Så är man ganska säker på att komma in, rekommenderar jag alltid att skriva kontrakt innan antagningen.

Så jag antar att det inte går...Men som sagt. Många som studerar i borås och en lägenhet går väl alltid åt? Men tänk om den inte gör det. Ångest!

Alltså, om du tror att chansen är god att du kommer in och om du har pengar till att betala två månadshyror så är det väl inga problem. Själv hade jag tvekat av ekonomiska skäl.
Citera
2014-06-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack

Ja, alla läskunniga vet detta. https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/
Citera
2014-06-13, 10:14
Bannlyst
Har gjort ett par sena anmälningar men sökte redan tidigare i våras. De tidigare kurserna/programmen som jag sökte (ej sena anmälan) är väl fortfarande i tid?
Citera
2014-06-13, 10:19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Har gjort ett par sena anmälningar men sökte redan tidigare i våras. De tidigare kurserna/programmen som jag sökte (ej sena anmälan) är väl fortfarande i tid?

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Sen-anmalan/

Citat:
Om du har gjort en anmälan i tid, men vill lägga till någon utbildning efter sista anmälningsdag, kan du göra det. Det sena alternativet kan du lägga in var som helst i din anmälan. Om du till exempel placerar in den senaste utbildningen i mitten av din anmälan, kommer de utbildningar som ligger under att flyttas ner.
Citera
2014-06-13, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Sen-anmalan/

OK jag hade redan läst det men det svarade inte på min fråga men utgår från att jag har rätt
Citera
2014-06-13, 10:23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
OK jag hade redan läst det men det svarade inte på min fråga men utgår från att jag har rätt

Du kan lägga till sena anmälningar. De anmälningar som du gjorde i tid är fortfarande i tid, däremot kan du inte ändra ordningen på de anmälningar som du gjorde i tid, men du kan placera in de sena anmälningarna var du vill i din anmälan. Då flyttas de andra ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in