2012-12-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droid.
Hoppas någon har svar på min fråga...

Antagen till en kurs på 15hp och till en annan kurs som också är på 15hp men är reserv på den tredje kursen som jag verkligen vill läsa som också är på 15hp. Kan jag tacka ja till båda kurserna som jag är antagen på med sammanlagt 30hp och stå reserv till den som är på 15hp? Kanske lite luddigt förklarat men hoppas ni förstår.

Ja, utan minsta problem. Kommer du in på reservplats kan du läsa alla tre kurserna om du vill med.
Citera
2012-12-12, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Ja, utan minsta problem. Kommer du in på reservplats kan du läsa alla tre kurserna om du vill med.

Jaså det var ju perfekt, tack för svaret min vän
Citera
2012-12-12, 13:54
Medlem
anton mordarens avatar
Behöver lite praktisk information, såhär ser min lista ut (kurser):

1. Antagen 15p
2. Antagen 7,5p
3. Antagen 7,5p
4. Reserv 7,5p <- Sen anmälan, plats 23
5. Reserv 7,5p <- Sen anmälan, plats 36
6. Antagen 7,5p
7. Antagen 7,5p

Jag uppfyller behörighetskraven gott och väl, missade dock att anmäla mig i tid till de två kurserna jag är reserv på. Jag kan tänka mig att läsa kurs 6 och 7, men läser mycket hellre de två jag är reserv på.

Om jag tackar ja till kurserna jag är antagen till, behåller jag mina reservplatser (4,5) och kan tacka ja till dem vid nästa antagningsbesked? Eller är det så att min reservplats stryks om jag tackar ja till 45 poäng?
Citera
2012-12-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren

1. Antagen 15p
2. Antagen 7,5p
3. Antagen 7,5p
6. Antagen 7,5p
7. Antagen 7,5p

Jag uppfyller behörighetskraven gott och väl, missade dock att anmäla mig i tid till de två kurserna jag är reserv på. Jag kan tänka mig att läsa kurs 6 och 7, men läser mycket hellre de två jag är reserv på.

Om jag tackar ja till kurserna jag är antagen till, behåller jag mina reservplatser (4,5) och kan tacka ja till dem vid nästa antagningsbesked? Eller är det så att min reservplats stryks om jag tackar ja till 45 poäng?

Jag svarade på frågan i antagning vt-13-tråden, men föreslår även att du (ni) LÄSER på antagning.se.
Citera
2012-12-12, 14:19
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag svarade på frågan i antagning vt-13-tråden, men föreslår även att du (ni) LÄSER på antagning.se.

Hittar faktiskt inte det. Länk?
Citera
2012-12-12, 14:22
Medlem
Knutbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren

1. Antagen 15p
2. Antagen 7,5p
3. Antagen 7,5p
6. Antagen 7,5p
7. Antagen 7,5p

Om du tackar ja till alla sju alternativen, så kommer du att behålla dina reservplatser till nästa urval. Skulle du då bli antagen till dina reservplatser så kommer platserna nedanför ( 6, 7 ) att strykas.

Blir du inte antagen till dina reservplatser så blir du antagen på 6 & 7.

Skulle du tacka nej till dina reservplatser så kan du endast, vid nästa urval, göra en ny anmälan till kursena du tilldelats reservplats på.
Citera
2012-12-12, 14:24
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutbollen
Om du tackar ja till alla sju alternativen, så kommer du att behålla dina reservplatser till nästa urval. Skulle du då bli antagen till dina reservplatser så kommer platserna nedanför ( 6, 7 ) att strykas.

Blir du inte antagen till dina reservplatser så blir du antagen på 6 & 7.

Skulle du tacka nej till dina reservplatser så kan du endast, vid nästa urval, göra en ny anmälan till kursena du tilldelats reservplats på.

Bra skit.
Citera
2012-12-12, 15:21
Medlem
Jag blev antagen till det jag ville, men kan manse om man blev antagen på HP eller betyg?
Citera
2012-12-12, 16:36
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl1
Jag blev antagen till det jag ville, men kan manse om man blev antagen på HP eller betyg?
Nej inte riktigt, men om du kollar på statistik.vhs.se kan du se vad högsta poäng var i respektive grupp, har du högre än lägst antagna i ena och tvärtom i andra så kan du veta att du blev antagen med första Hehe, lite flummigt, men om du har högre än lägst antagna i varje urvalsgrupp så blev du antagen med båda (haha, nej egentligen inte, men ändå)
Citera
2012-12-12, 16:41
Medlem
Jadu, har ett litet dilemma här som jag skulle behöva hjälp med. Blev antagen till mitt förstahandsval, men skulle även vilja veta ifall jag har något chans att komma in på mitt fjärdeval.

Anledningen till att jag blev struken är för att jag redan är antagen till högsta möjliga antal högskolepoäng. För att "anmäla igen" så krävs det då att jag tackar ja eller nej till mitt förstaval.

Det jag undrar är vad som händer om jag tackar ja/nej till mitt förstaval och söker till fjärdevalet. Vad händer då om jag kommer in eller inte på fjärdevalet? Har jag fortfarande en backup i form av förstavalet?

1. ANTAGEN (180Hp)
Vill du behålla platsen?
JA
NEJ

2.
STRUKEN (180Hp)
Anmäl igen.

3.
STRUKEN (240Hp)
Anmäl igen.

4.
STRUKEN (180Hp)
Anmäl igen.
Citera
2012-12-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingsallad
Jadu, har ett litet dilemma här som jag skulle behöva hjälp med. Blev antagen till mitt förstahandsval, men skulle även vilja veta ifall jag har något chans att komma in på mitt fjärdeval.

Anledningen till att jag blev struken är för att jag redan är antagen till högsta möjliga antal högskolepoäng. För att "anmäla igen" så krävs det då att jag tackar ja eller nej till mitt förstaval.

Det jag undrar är vad som händer om jag tackar ja/nej till mitt förstaval och söker till fjärdevalet. Vad händer då om jag kommer in eller inte på fjärdevalet? Har jag fortfarande en backup i form av förstavalet?

1. ANTAGEN (180Hp)
Vill du behålla platsen?
JA
NEJ

2.
STRUKEN (180Hp)
Anmäl igen.

3.
STRUKEN (240Hp)
Anmäl igen.

4.
STRUKEN (180Hp)
Anmäl igen.

Tackar du JA till förstahandsvalet har du det som back-up. Du kan sedan söka om fjärdehandsvalet som nytt förstahandsval. Kommer du inte in är du fortfarande antagen till ditt tidigare förstahandsval. Kommer du in stryks det tidigare förstahandsvalet (som nu är ditt andrahandsval).
Citera
2012-12-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Tackar du JA till förstahandsvalet har du det som back-up. Du kan sedan söka om fjärdehandsvalet som nytt förstahandsval. Kommer du inte in är du fortfarande antagen till ditt tidigare förstahandsval. Kommer du in stryks det tidigare förstahandsvalet (som nu är ditt andrahandsval).

Så man ungefär reserverar platsen men accepterar inte den tills urvalet är över? Om jag har tolkat det rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in