2014-06-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Kul! You had us there for a while.
Så vad är din åsikt om Fantastic Frank och såna "nymodigheter"? Är ni fotografer lika trötta på sånt trams som vi i denna tråd? Och vad är din åsikt- säljer det verkligen bättre med en massa paprikor i varje rum, eller stirrar spekulanter sig blinda på det och glömmer fastigheten? En massa Hemnet-klick betyder ju ingenting om det inte är en massa folk som sen kommer på visningen och många som också budar.

Jag tycker det är roligt när någon försöker en egen väg som Fantastic Frank. Rör om lite i grytan!
Men jag tror knappast att det påverkar försäljningen nämnvärt. Bilderna är fina men dom ger
mig ingen bra uppfattning om bostaden. Stylisterna och fotograferna hos FF är yrkesfolk
men jag förstår att alla inte tilltalas av denna inriktning.

Paprikavillan känns bara fånig men, det väcker uppmärksamhet.
Citera
2014-06-07, 12:02
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Här reagerade jag egentligen mest på utsidan (och den fejkslitna insidan med avrivna tapeter). Känns inte som världens vanligaste arkitektur...

Tror jag länkade den där förra sommaren eller nåt just som skräckexempel på frilagda tegelväggar. Det ser förjävligt ut...
Citera
2014-06-07, 12:13
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
säljer det verkligen bättre med en massa paprikor i varje rum, eller stirrar spekulanter sig blinda på det och glömmer fastigheten? En massa Hemnet-klick betyder ju ingenting om det inte är en massa folk som sen kommer på visningen och många som också budar.

Det handlar inte riktigt lika mycket om att sälja som att skapa uppmärksamhet. Framförallt när det gäller objekt som det går tretton på dussinet av. Hur många ljust & fräscht klarar man av innan man storknar? Hur många ettor i Stockholms innerstad ser exakt likadana ut? Fantastic Frank jobbar vanligtvis på två sätt, antingen utgår dom från den tilltänkta köpgruppen. Hur ser köparna ut? Exempelvis etablerade medelklasshipters med stadiga inkomster. Då formger dom en säljpitch som passar exakt för denna målgrupp, och ingen annan. Alla andra kommer bara att bli förbannade, men den tilltänkta målgruppen kommer att känna sig utvald. Det andra sättet dom jobbar på är att skapa uppmärksamhet genom att göra precis tvärtom mot dom andra i branchen. Lite vild & crazy liksom. Ballonger i kylskåpet, sneakers i bokhyllan. Osv. Det handlar bara om att stå ut från mängden, bara om att skapa diskussion och uppmärksamhet. I vilket fall som helst så vinner dom, eftersom det snackas jävligt mycket om deras annonser.
Citera
2014-06-07, 12:13
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gamla-rosengard-malmo-kommun-vastra-kattarpsvagen-3-4910887

Här reagerade jag egentligen mest på utsidan (och den fejkslitna insidan med avrivna tapeter). Känns inte som världens vanligaste arkitektur...
Vitto!! så fruktansvärt. En flykting från Beirut kanske som inte helt vill släppa känslan av bombskadade interiörer.
Citera
2014-06-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det handlar inte riktigt lika mycket om att sälja som att skapa uppmärksamhet. Framförallt när det gäller objekt som det går tretton på dussinet av. Hur många ljust & fräscht klarar man av innan man storknar? Hur många ettor i Stockholms innerstad ser exakt likadana ut? Fantastic Frank jobbar vanligtvis på två sätt, antingen utgår dom från den tilltänkta köpgruppen. Hur ser köparna ut? Exempelvis etablerade medelklasshipters med stadiga inkomster. Då formger dom en säljpitch som passar exakt för denna målgrupp, och ingen annan. Alla andra kommer bara att bli förbannade, men den tilltänkta målgruppen kommer att känna sig utvald. Det andra sättet dom jobbar på är att skapa uppmärksamhet genom att göra precis tvärtom mot dom andra i branchen. Lite vild & crazy liksom. Ballonger i kylskåpet, sneakers i bokhyllan. Osv. Det handlar bara om att stå ut från mängden, bara om att skapa diskussion och uppmärksamhet. I vilket fall som helst så vinner dom, eftersom det snackas jävligt mycket om deras annonser.

För de flesta säljarna är inte uppmärksamhet det viktigaste utan ett bra pris och en smidig affär.
Jag håller egentligen med dig i dina tankegångar. FF har klart en egen inriktning på en speciell målgrupp.

Själv skulle jag dock inte sälja genom denna firma. Inte för att de gör ett dåligt jobb, tvärtom!
Men att utesluta "vanliga" spekulanter blir i min värld fel. Jag tror på att ge de tilltänkta köparna
en hyfsat neutral bild av bostaden. Inte paprikor, ballonger och mordtema...
Stylingen och bilderna "kräver" helt enkelt för mycket av spekulanter.

I mitt arbete möter jag flera hundra säljare årligen som inte valt FF.
Säljare som själva oftast också är spekulanter. FF nämns ganska ofta men bemöts
inte sällan av skratt. Men visst är det onekligen roligt med FF de har hittat sin nisch.
Senast redigerad av vitguld 2014-06-07 kl. 13:15.
Citera
2014-06-07, 13:30
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitguld
För de flesta säljarna är inte uppmärksamhet det viktigaste utan ett bra pris och en smidig affär.

Precis. Och så länge det finns en norm, så kommer det att finnas utrymmet för normbrytare. Branchen behöver se ut på ett visst sätt för att tilltala så många som möjligt. Alltså kommer merparten av säljarna att följa normen. Men mäklare som FF ser ett utrymme att bara vända sig till vissa. Och det är nischat, och dom verkar klara sig bra på det. Och det funkar bara med en liten byrå med begåvade och kreativa medarbetare, som ser en möjlighet att vara annorlunda. Den marknad som dom har gett sig in på är tillräckligt liten och tillräckligt medveten för att dom ska kunna klara sig på det. Hade dom varit större så hade dom inte haft möjlighet att vara lika smala.
Citera
2014-06-07, 15:11
Medlem
CarolynHaxs avatar
Titta va ja hitta...Hon fotograferar åt Frank: http://silversaga.se/coffee/
Citera
2014-06-07, 15:17
Medlem
Skidaddles avatar
Fjorton och en halv miljoner för ett gatuhus i Lund. Konstnärligt shabby chic, och med en hel del renoveringsbehov för att få det fräscht. Jag är väldigt tveksam till den prisnivån.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-centrum-lunds-kommun-vastergatan-14-6373208
Citera
2014-06-07, 16:28
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Fjorton och en halv miljoner för ett gatuhus i Lund. Konstnärligt shabby chic, och med en hel del renoveringsbehov för att få det fräscht. Jag är väldigt tveksam till den prisnivån.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-centrum-lunds-kommun-vastergatan-14-6373208

Ja, det var svindyrt.

Den där blå soffan i ateljen irriterar mig. Det verkar vara en helt autentisk atelje, med färgtuber och färg-whatever, samt massor av färgstänk på golvet. Att då ställa in en fin soffa mitt i denna produktionsmiljö - nää. Eller kan man utgå ifrån att produktionen upphört?
Citera
2014-06-07, 16:39
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Känns väldigt bohem i flera rum annars är det säkert fint
Citera
2014-06-07, 16:41
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Ja, det var svindyrt.

Den där blå soffan i ateljen irriterar mig. Det verkar vara en helt autentisk atelje, med färgtuber och färg-whatever, samt massor av färgstänk på golvet. Att då ställa in en fin soffa mitt i denna produktionsmiljö - nää. Eller kan man utgå ifrån att produktionen upphört?

Något som mäklaren ställt dit ?
Citera
2014-06-07, 16:48
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Ateljén ritades i varje fall av en av Lunds mer kända arkitekter, Klas Anshelm. Det finns en hel del byggnader av honom i skåne, och jag gillar honom. Klart sympatisk man...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klas_Anshelm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in