Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Det handlar inte riktigt lika mycket om att sälja som att skapa uppmärksamhet. Framförallt när det gäller objekt som det går tretton på dussinet av. Hur många ljust & fräscht klarar man av innan man storknar? Hur många ettor i Stockholms innerstad ser exakt likadana ut? Fantastic Frank jobbar vanligtvis på två sätt, antingen utgår dom från den tilltänkta köpgruppen. Hur ser köparna ut? Exempelvis etablerade medelklasshipters med stadiga inkomster. Då formger dom en säljpitch som passar exakt för denna målgrupp, och ingen annan. Alla andra kommer bara att bli förbannade, men den tilltänkta målgruppen kommer att känna sig utvald. Det andra sättet dom jobbar på är att skapa uppmärksamhet genom att göra precis tvärtom mot dom andra i branchen. Lite vild & crazy liksom. Ballonger i kylskåpet, sneakers i bokhyllan. Osv. Det handlar bara om att stå ut från mängden, bara om att skapa diskussion och uppmärksamhet. I vilket fall som helst så vinner dom, eftersom det snackas jävligt mycket om deras annonser.
För de flesta säljarna är inte uppmärksamhet det viktigaste utan ett bra pris och en smidig affär.
Jag håller egentligen med dig i dina tankegångar. FF har klart en egen inriktning på en speciell målgrupp.
Själv skulle jag dock inte sälja genom denna firma. Inte för att de gör ett dåligt jobb, tvärtom!
Men att utesluta "vanliga" spekulanter blir i min värld fel. Jag tror på att ge de tilltänkta köparna
en hyfsat neutral bild av bostaden. Inte paprikor, ballonger och mordtema...
Stylingen och bilderna "kräver" helt enkelt för mycket av spekulanter.
I mitt arbete möter jag flera hundra säljare årligen som inte valt FF.
Säljare som själva oftast också är spekulanter. FF nämns ganska ofta men bemöts
inte sällan av skratt. Men visst är det onekligen roligt med FF de har hittat sin nisch.