Citat:
Ursprungligen postat av
Lanoo
Men ok, jag ska knipa käft och inse att ni har rätt i det ni säger :P
Det tycker jag inte, man kan aldrig undra för mycket anser jag!
Allt är matematik (som jag tyvärr är rätt dålig på) men vi försöker sätta lite perspektiv.
Du är en barbar eller hur? När spelet bestämmer sig för att du ska få en legendary sker två rolls.
1. Vilken typ av legendary det är (boots, ring etc)
2. Vilken legendary det är (puzzle ring, cindercoat..)
Vad jag vet eller minns finns ingen källa på hur stor chansen är att rolla vapen men den känns relativt hög. Jag
gissar på att blizzard har balanserat upp den lite för att det inte ska bli så att alla sitter på BiS-gear men aldrig får ett vapen eftersom det finns betydligt mer armor än pinnar så att säga.
Eftersom du är barbar blir ju vissa saker direkt uteslutna (har inte icke-smartloot drops i åtanke här eftersom det är så ovanligt) tex wands, bows etc så poolen blir genast mycket mindre.
Säg då att det droppar en 2-hand yxa, som Butcher's carver är. Det finns faktiskt bara fyra stycken! Har du tänkt på det? Butcher's carver, Executioner, Reaver och Skorn. Enligt dataminad källa så har alla dessa fyra ungefär 25% droprate, dvs lika hög.
För att göra tankegången simplare. Säg att du har en påse med fyra hundra pärlor i. 100 gula, 100 blå, 100 gröna och 100 röda. Känns det sjukt orimligt att ta 5 röda i rad? Det är samma urval.
Men alla legendaries har som sagt inte samma droprate. Här har du en
länk med dataminad information, den är alltså inte bekräftad av Blizzard men tittar man på den ser det korrekt ut. Den jämför alltså skillnaden mellan olika legendaries, inget om chansen att få en över huvud taget.