2014-06-04, 13:25
Medlem
Lanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det finns många med foliehattar som tror att det finns någon konspirationsteori bakom droppen, e.g vissa konton har större drop rate än andra, vissa chars har bättre drop rate än andra, vissa öppnade spel har bättre drop rate än andra, vissa rifts har hardcoded högre drop rate än andra osv.

RNG innebär just faktumet att det är random, och med RNG så finns det tillfällen när du får t.ex 5 beams på backen efter att ha dödad 2 elites och lite ranom vita mobs, men det kan också innebära att du inte får en enda beam efter att ha dödat ett goblinback med 20 goblins.

Av med foliehattarna nu gott folk.

Och det är helt ok. jag förstår att man har sina torra timmar och att det haglar legs ibland.
Men det är just biten att samma leg kan droppa sjukt intensivt som gör mig lite fundersam. p0ny fick tex 4-5 MoJ på några timmar för ett par kvällar sen. De flesta har väl varit med om liknande storys också. Så det gör mig fundersam på just den här biten. allt annat köper jag.

Tror absolut inte blizzard ger vissa konton bättre dropchans även om jag upplever att min WD aldrig får nåt och min Crusse får massa. DET är RNG
Citera
2014-06-04, 13:29
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
Väldigt enig i det du skriver.
Men det var bara att jag satt och lirade med "vettigt" folk som jag inte tror ljuger. Så kan missa på 5-10min hit och dit när man sitter och snackar om saken, det är ju mer tidsuppfattning i stundens hetta det går på, men det spelar heller inte så stor roll.

Jag har full kontroll på att det är betydligt högre chans att få tex ett par boj angelers än ett par ice climbers. tro mig, slet som en galning för att få mina ice climbers haha. Att det blir så hos Kadala går jag med på. Eftersom man typ slänger 500 shards i stöten på tex skor.
Men ute på fältet borde oddsen va så minimalt små så det borde knappt existera. Bara att få 2-hands vapen 4-5ggr på rad borde vara svårt, ändå sker det konstant när jag lirar Wiz. ännu värre blir det när det är samma jävla 2 hands man får. (Dock droppar det väldigt sällan 2hands när jag lirar crusse, men det är en annan femma)

Oavsett kommer blizzard aldrig gå ut med någon info ang det här, så det är och förblir spekulationer fram tills någon faktiskt kan lägga fram en form av bevis, vilket bara det är svårt att få till antar jag.

Se ur det stora perspektivet. Den tiden du och dina vänner spenderade i spelet, hur många andra tror du spelade samtidigt, hur såg deras drops ut? Ni fyra personer under den lilla tiden är liksom ingen statistik.

Första legendary bow jag hittade på min demon hunter var en kridershot. den FÖRSTA. Har dock aldrig sett någon del ur Marauder-setet. Fick fyra delar Akhan på två dagar till min Crusader. Rollat säkert 5 cindercoat och magefist från Kadala utan större svårigheter. Spenderat så sjukt mycket på gloves men aldrig sett frostburn. Droppar mest två-handsvapen för mig i allmänhet. Inte sett ett par legendary boots nu på flera veckor.

Random is random, för alla. Människans hjärna är inte byggd för att förstå sannolikhetslära över huvud taget, det krockar totalt med allt vi lärt oss förstå och hur vi tänker. Tror du på spöken och horoskop eller tycker du att det är dumheter? Det här är liksom lite samma grej.

Vissa saker får man bara acceptera att det är på ett visst sätt även om det kanske verkar annorlunda.

Ett tips är att du gör en spreadsheat. Skriv ner dina drops. Karaktär, tid, vilket item osv. Jag LOVAR att den där listan kommer se normalare och normalare ut ju mer du fyller på.

Annars kan du ju fundera på en annan grej jag sagt många gånger till foilehattarna och det är att vad skulle motivet bakom ett "orättvist" lootsystem vara? Det kan inte bli annat än katastrof ur marknadssynpunkt. Blizzard har absolut inget att tjäna på något sådant, bara förlora så chansen att de skulle göra något sådant är 0% tro mig.
Citera
2014-06-04, 13:43
Medlem
Lanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Se ur det stora perspektivet. Den tiden du och dina vänner spenderade i spelet, hur många andra tror du spelade samtidigt, hur såg deras drops ut? Ni fyra personer under den lilla tiden är liksom ingen statistik.

Första legendary bow jag hittade på min demon hunter var en kridershot. den FÖRSTA. Har dock aldrig sett någon del ur Marauder-setet. Fick fyra delar Akhan på två dagar till min Crusader. Rollat säkert 5 cindercoat och magefist från Kadala utan större svårigheter. Spenderat så sjukt mycket på gloves men aldrig sett frostburn. Droppar mest två-handsvapen för mig i allmänhet. Inte sett ett par legendary boots nu på flera veckor.

Random is random, för alla. Människans hjärna är inte byggd för att förstå sannolikhetslära över huvud taget, det krockar totalt med allt vi lärt oss förstå och hur vi tänker. Tror du på spöken och horoskop eller tycker du att det är dumheter? Det här är liksom lite samma grej.

Vissa saker får man bara acceptera att det är på ett visst sätt även om det kanske verkar annorlunda.

Ett tips är att du gör en spreadsheat. Skriv ner dina drops. Karaktär, tid, vilket item osv. Jag LOVAR att den där listan kommer se normalare och normalare ut ju mer du fyller på.

Annars kan du ju fundera på en annan grej jag sagt många gånger till foilehattarna och det är att vad skulle motivet bakom ett "orättvist" lootsystem vara? Det kan inte bli annat än katastrof ur marknadssynpunkt. Blizzard har absolut inget att tjäna på något sådant, bara förlora så chansen att de skulle göra något sådant är 0% tro mig.

Ja du har väl rätt i att börjar man skriva ner allt så kommer man se hur mycket olika grejer som droppas. För jag menar inte att jag inte får bra grejer, för det får jag alltid när jag bara spelat nog mycket.

Var just biten med att få samma leg flera gånger om jag funderat på. Men på totalen kommer det givetvis se annorlunda ut. ang den jävla Flesh Carvern har jag säkert totalt fått kanske 15st på mina typ 350h, men det är lite speciellt att halvparten kommer från samma kväll.

Ja ja jag ska ge mig. Nej jag tror varken på horoskop eller liknande.
Allt jag funderade på var om det kunde va att hela loot-tablen inte typ "får plats" i ett game eller hur man nu ska beskriva det. Utan man startar upp en runda och får då x-antal random loot som kan droppas och då kanske inte typ MoJen är med, men massa andra leg masker.
Typ som att jag får 3st Quetzalcoatl på en kväll men ingen MoJ, trots att det är dubbelt så stor chans att MoJ ska droppas (9% kontra 18%) Dock är det ett dåligt exempel då det blir under för lång speltid, typ 5h i sträck.

Men ok, jag ska knipa käft och inse att ni har rätt i det ni säger :P
Citera
2014-06-04, 13:50
Medlem
Citat:
Mjo var nog jag som tipsade om de, de är helt ok iaf 3 set bonusen (aldrig testat med den fjärde, hur ofta proccar den?).

Håller på att köra mer Cooldown nu, tappat lite skada men det går framåt, ska försöka rolla en bättre Helm of Rule så jag kan slänga in en diamond där.

Ja den funkar ju helt klart, tillsvidare så att säga.. Leker igenom T1 men försökte på T2 igår igen, inte en chans när det kommer mobs, framförallt inte om dom kör sina Arcanebollar/strålar eller hur jag nu ska förklara, spammar ju ut dessa så jag hinner inte sätta slagen eller hinna undan, känns som att det kommer större och tätare mobs på T2 än T1, rätt dåligt med täthet på monsters överlag när jag kör rifts, för att sedan ibland fullständigt hagla monsters, väldigt sällan tätheten är bra dock..

Vad menar du med proccar? Kan inte alla förkortningar
Citera
2014-06-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ixxen
Ja den funkar ju helt klart, tillsvidare så att säga.. Leker igenom T1 men försökte på T2 igår igen, inte en chans när det kommer mobs, framförallt inte om dom kör sina Arcanebollar/strålar eller hur jag nu ska förklara, spammar ju ut dessa så jag hinner inte sätta slagen eller hinna undan, känns som att det kommer större och tätare mobs på T2 än T1, rätt dåligt med täthet på monsters överlag när jag kör rifts, för att sedan ibland fullständigt hagla monsters, väldigt sällan tätheten är bra dock..

EDIT: (Tätheten på mobs på T1 är det jag syftar på är dåligt)
Citera
2014-06-04, 13:58
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixxen

procca - Proc is a common term used primarily in game programming to refer to an event - a "procedure" - triggered under particular circumstances.

e.g. hur ofta kommer dina följeslagare till undsättning? (vilket är 4:e setbonusen på ditt armor )

Vissa rifts har sämre density än andra, därför hatar jag de riftsen med stora ytor.
Citera
2014-06-04, 13:59
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
Men ok, jag ska knipa käft och inse att ni har rätt i det ni säger :P

Det tycker jag inte, man kan aldrig undra för mycket anser jag!

Allt är matematik (som jag tyvärr är rätt dålig på) men vi försöker sätta lite perspektiv.

Du är en barbar eller hur? När spelet bestämmer sig för att du ska få en legendary sker två rolls.

1. Vilken typ av legendary det är (boots, ring etc)
2. Vilken legendary det är (puzzle ring, cindercoat..)

Vad jag vet eller minns finns ingen källa på hur stor chansen är att rolla vapen men den känns relativt hög. Jag gissar på att blizzard har balanserat upp den lite för att det inte ska bli så att alla sitter på BiS-gear men aldrig får ett vapen eftersom det finns betydligt mer armor än pinnar så att säga.

Eftersom du är barbar blir ju vissa saker direkt uteslutna (har inte icke-smartloot drops i åtanke här eftersom det är så ovanligt) tex wands, bows etc så poolen blir genast mycket mindre.

Säg då att det droppar en 2-hand yxa, som Butcher's carver är. Det finns faktiskt bara fyra stycken! Har du tänkt på det? Butcher's carver, Executioner, Reaver och Skorn. Enligt dataminad källa så har alla dessa fyra ungefär 25% droprate, dvs lika hög.

För att göra tankegången simplare. Säg att du har en påse med fyra hundra pärlor i. 100 gula, 100 blå, 100 gröna och 100 röda. Känns det sjukt orimligt att ta 5 röda i rad? Det är samma urval.

Men alla legendaries har som sagt inte samma droprate. Här har du en länk med dataminad information, den är alltså inte bekräftad av Blizzard men tittar man på den ser det korrekt ut. Den jämför alltså skillnaden mellan olika legendaries, inget om chansen att få en över huvud taget.
Citera
2014-06-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det tycker jag inte, man kan aldrig undra för mycket anser jag!

Allt är matematik (som jag tyvärr är rätt dålig på) men vi försöker sätta lite perspektiv.

Du är en barbar eller hur? När spelet bestämmer sig för att du ska få en legendary sker två rolls.

1. Vilken typ av legendary det är (boots, ring etc)
2. Vilken legendary det är (puzzle ring, cindercoat..)

Vad jag vet eller minns finns ingen källa på hur stor chansen är att rolla vapen men den känns relativt hög. Jag gissar på att blizzard har balanserat upp den lite för att det inte ska bli så att alla sitter på BiS-gear men aldrig får ett vapen eftersom det finns betydligt mer armor än pinnar så att säga.

Eftersom du är barbar blir ju vissa saker direkt uteslutna (har inte icke-smartloot drops i åtanke här eftersom det är så ovanligt) tex wands, bows etc så poolen blir genast mycket mindre.

Säg då att det droppar en 2-hand yxa, som Butcher's carver är. Det finns faktiskt bara fyra stycken! Har du tänkt på det? Butcher's carver, Executioner, Reaver och Skorn. Enligt dataminad källa så har alla dessa fyra ungefär 25% droprate, dvs lika hög.

För att göra tankegången simplare. Säg att du har en påse med fyra hundra pärlor i. 100 gula, 100 blå, 100 gröna och 100 röda. Känns det sjukt orimligt att ta 5 röda i rad? Det är samma urval.

Men alla legendaries har som sagt inte samma droprate. Här har du en länk med dataminad information, den är alltså inte bekräftad av Blizzard men tittar man på den ser det korrekt ut. Den jämför alltså skillnaden mellan olika legendaries, inget om chansen att få en över huvud taget.

Dina senaste inlägg har varit väldigt pedagogiska och bra, tack för att du tog dig tid! Hoppas alla läser dessa inlägg noggrant.
Det selektiva minnet samt mönstersökandet är något som verkligen spelar oss människor spratt.
Har försökt förklara för tvivlare men har inte varit i närheten av att nå din tydlighet
Citera
2014-06-04, 14:56
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blirger
Dina senaste inlägg har varit väldigt pedagogiska och bra, tack för att du tog dig tid! Hoppas alla läser dessa inlägg noggrant.
Det selektiva minnet samt mönstersökandet är något som verkligen spelar oss människor spratt.
Har försökt förklara för tvivlare men har inte varit i närheten av att nå din tydlighet

japp håller med. väldigt tydliga inlägg om exakt hur det ligger till. bra jobbat moffin.
Citera
2014-06-04, 15:09
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
agentpewpew#2358
btw ta en titt på min wiz, och fundera om det är något jag borde uppgradera.
jag väntar på tal rasha (har en RORG i lådan) för jag tycker inte Vyrs set är speciellt bra. Alla archon runor låter nice men jag tycker inte om Archon riktigt. Gillar inte att vara beroende av en cooldown...

Som ni ser har jag optimerat mitt gear för min build och har en fin synergi. Arcane Mines crittar 25-50m. (ca 25 på non elites, 35m+ på elites)
Magic Missile crittar ca 7m x3 på elites.

Just nu gamblar jag bälten (vill få en witching hour)

bumpar för lite feedback
Citera
2014-06-04, 15:13
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
bumpar för lite feedback

Kan inget om wizards, men har köpt bälten sista 2 veckorna utan att få en WH

Kollade min WD, den hade en lvl 60 INT rollad WH, som ger mer skada än min STR rollade Fleeting Strap på min Crusader.

Vill inte ens tänka på hur mycket mer skada min Crusader kommer få med en 70 STR rollad WH.
Citera
2014-06-04, 15:30
Medlem
Citat:
Mjo var nog jag som tipsade om de, de är helt ok iaf 3 set bonusen (aldrig testat med den fjärde, hur ofta proccar den?).

Håller på att köra mer Cooldown nu, tappat lite skada men det går framåt, ska försöka rolla en bättre Helm of Rule så jag kan slänga in en diamond där.

Bry dig inte om din profilskada, cdr på crus är rätt, då man behöver ca 53 % för perm akkarat, med akkhan.
Jag har endast 450 k profil dps men flyger fortfarande igenom t6 på hc med en dps-mätare som säger runt 150 m. Blizzards inbyggda dps kalkylator lurar nog många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in