Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-28, 22:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Kan jag ersätta bourbon whiskey till en BBQ-sås med något annat?

Byt recept? http://bbq.about.com/od/barbecuesaucerecipes/tp/10barbecuesauce.htm

eller hoppa över whiskeyn och testa. Utan att se receptet så är det lite marigt att svara, är det enda ingrediensen så nej. Är det 3 droppar på en liter så går det att vara utan.
Citera
2014-05-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Utan att se receptet så är det lite marigt att svara, är det enda ingrediensen så nej. Är det 3 droppar på en liter så går det att vara utan.

Jag förstår, blev tyvärr lite stressad för var precis innan jag skulle iväg och handla och eftersom jag inte hade receptet på datorn hann jag inte skriva ned alla ingredienser. Men det var iaf 1 dl till en relativt stor sats (jmf 1/2 dl äppelcidervinäger, 1½ dl passerade tomater, 400 g chilisås, 2 dl muscovadosocker etc.).

Jag tänkte att bourbon var till stor del för en rökig smak (jag dricker inte bourbon så har ingen aning om detta stämmer), så då hade man kunnat tillsätta något annat som tillför detta. Men får se hur jag gör. "Kansas-receptet" i din länk ser riktigt fin ut bland annat. Kanske tar den eller någon annan därifrån tack!

edit: Förresten, i många recept man kollar i (på engelska) står det att det ska vara melass. Hittar man detta i vanliga svenska matvarubutiker och/eller går detta att ersättas med sirap eller farinsocker?
Senast redigerad av jackielackiesaki 2014-05-28 kl. 23:40.
Citera
2014-05-28, 23:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag förstår, blev tyvärr lite stressad för var precis innan jag skulle iväg och handla och eftersom jag inte hade receptet på datorn hann jag inte skriva ned alla ingredienser. Men det var iaf 1 dl till en relativt stor sats (jmf 1/2 dl äppelcidervinäger, 1½ dl passerade tomater, 400 g chilisås, 2 dl muscovadosocker etc.).

Jag tänkte att bourbon var till stor del för en rökig smak (jag dricker inte bourbon så har ingen aning om detta stämmer), så då hade man kunnat tillsätta något annat som tillför detta. Men får se hur jag gör. "Kansas-receptet" i din länk ser riktigt fin ut bland annat. Kanske tar den eller någon annan därifrån tack!

Jag dricker ytterst sällan bourbon (kanske borde börja ), men såvitt jag vet är det sällan rökigt, utan snarare åt det söta hållet. Spriten ska ju innehålla minst 51 % majs. Det kan säkert finnas rökiga varianter, men de jag smakat på har inte varit det.

Citat:
edit: Förresten, i många recept man kollar i (på engelska) står det att det ska vara melass. Hittar man detta i vanliga svenska matvarubutiker och/eller går detta att ersättas med sirap eller farinsocker?

Den typen av melass som omnämns i recept från staterna kan vara lite knepigt att få tag på om du inte bor i en större stad, men mörk sirap bör funka hyfsat som ersättning. Eller kanske ännu hellre muscovadosocker eller liknande löst i lite vatten.
Citera
2014-05-29, 00:13
Medlem
irrblosss avatar
När vi ändå är inne på ämnet alkoholhaltiga drycker i matlagning så skulle jag vilja ha tips på en prisvärd sherry, om det nu finns något sådant. Det finns en del recept som ska ha en skvätt sherry, jag har ätit sådana rätter på restaurang och sherryn har verkligen tillfört ytterligare en dimension till rätterna. Jag är nykterist och dricker inte, men använder gärna vin och liknande i min matlagning, så en fördel hade varit om det fanns någon liiiiiiten flaska eftersom det inte kommer gå åt mycket i mitt hushåll. Sedan vet jag inte, sherry kanske håller flera år även öppnad? Någon som kan tipsa, gärna med artikelnummer hos Systembolaget .
Citera
2014-05-29, 08:42
Medlem
Bogbladsstek av gris, är det nått man kan grilla eller blir det för segt? Det är bra kvalitet på köttet.
Citera
2014-05-29, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrKimble
Bogbladsstek av gris, är det nått man kan grilla eller blir det för segt? Det är bra kvalitet på köttet.
Att bara grilla den direkt blir stenhårt. Jag har ett par gånger kokat den, ungefär som med revben. Har också lagat den i ugn på 150 grader i 3-4 timmar. Därefter glasera och på med den på grillen så man får den där goda smaken.
Citera
2014-05-29, 11:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Syftade på icke-alkoholhaltig dryck, men tack iaf
Måste jag säga nej på.
Till alkoholhaltiga drycker, så går det ersätta med en massa annat och då inte nödvändigtvis whisky.
Citera
2014-05-29, 11:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
När vi ändå är inne på ämnet alkoholhaltiga drycker i matlagning så skulle jag vilja ha tips på en prisvärd sherry, om det nu finns något sådant. Det finns en del recept som ska ha en skvätt sherry, jag har ätit sådana rätter på restaurang och sherryn har verkligen tillfört ytterligare en dimension till rätterna. Jag är nykterist och dricker inte, men använder gärna vin och liknande i min matlagning, så en fördel hade varit om det fanns någon liiiiiiten flaska eftersom det inte kommer gå åt mycket i mitt hushåll. Sedan vet jag inte, sherry kanske håller flera år även öppnad? Någon som kan tipsa, gärna med artikelnummer hos Systembolaget .
Denna har jag använt och varit nöjd med.
Cuco Oloroso Dry (nr 8239)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoff set=0&page=1&searchview=All&varugrupp=Sherry&pris= [%3b85%3E&groupfiltersheader=Default&artikelId=3383 88&varuNr=8239&filters=varugrupp%2cpris%2c

Den håller länge, men går ju en hel del gott med denna så den går nog göra slut på rätt snabbt.
En jag gillar med sherry i är champinjon stuvning.
Sen har du en del Kina mat som gillar sherry och marinader passar den säkert också.
Citera
2014-05-29, 12:58
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Denna har jag använt och varit nöjd med.
Cuco Oloroso Dry (nr 8239)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoff set=0&page=1&searchview=All&varugrupp=Sherry&pris= [%3b85%3E&groupfiltersheader=Default&artikelId=3383 88&varuNr=8239&filters=varugrupp%2cpris%2c

Den håller länge, men går ju en hel del gott med denna så den går nog göra slut på rätt snabbt.
En jag gillar med sherry i är champinjon stuvning.
Sen har du en del Kina mat som gillar sherry och marinader passar den säkert också.
Tack för tipset! Jag åt en gång en väldigt god hamburgare på en restaurang med hemlagad dressing som enligt kocken innehöll bl.a. sherry. Sedan är väl sherry nästan ett måste i "Chicken á la King". Kan även tänka mig att den passar i vissa (gräddiga) såser också?
Citera
2014-05-29, 13:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack för tipset! Jag åt en gång en väldigt god hamburgare på en restaurang med hemlagad dressing som enligt kocken innehöll bl.a. sherry. Sedan är väl sherry nästan ett måste i "Chicken á la King". Kan även tänka mig att den passar i vissa (gräddiga) såser också?
Lustigt nog när man väl köper sig en flaska, så har man den i allt.
Så tar den slut snabbt, och sen tar det evigheter innan man köper en ny.

Annars finns även en som är rätt vanlig, som många använder också.
Kommer inte på namnet, men tror det är en amontillado.
Annars om du köper nått annat, så se bara till att den är torr.
Då man inte alltid vill ha sötma i mat.

Annars är ju alkohol i tillagad mat, nåt som verkligen passar ihop.
Har en hamburgare med rödvinssås som dressing(purjio, vin, grädde och grönpeppar), som är riktigt jävla god.
Om man har boken så finns receptet där, heter "Härliga Hamburgare", kommer dock inte ihåg namnet.
Men tror det var grönpepparburgare eller vinburgare, orkar inte leta efter boken och kolla efter nu
Citera
2014-05-29, 14:04
Medlem
irrblosss avatar
Så hur förvarar man sin flaska sherry? Ska den stå i kylen eller räcker det att ha den stående i skafferiet? Antar att det är alkohol nog för att den inte ska bli dålig?
Citera
2014-05-29, 14:46
Medlem
Citat:
Så hur förvarar man sin flaska sherry? Ska den stå i kylen eller räcker det att ha den stående i skafferiet? Antar att det är alkohol nog för att den inte ska bli dålig?
Lägger mig i här...du kan ha den i skafferiet, folk brukar ju ha "barskåp" i vardagsrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in