Ålder på dessa kids?
Jag och min vän mördade ett par dussin fåglar i våra yngre år, kring 10årsåldern alltså, inte på skolan då men polarn hade med sig en fångad råtta dit en gång... big deal liksom?
Hoppas dom kommer undan med ett argt samtal, så länge det är småttingar. Vissa fetton mognar senare...
Ålder på dessa kids?
Jag och min vän mördade ett par dussin fåglar i våra yngre år, kring 10årsåldern alltså, inte på skolan då men polarn hade med sig en fångad råtta dit en gång... big deal liksom?
Hoppas dom kommer undan med ett argt samtal, så länge det är småttingar. Vissa fetton mognar senare...
Ja om man går i mellanstadiet är det fullt normalt att fånga en mus för att ta med och visa på skolan.
Inte ok att döda djur sådär rakt av, inte däggdjur iaf.
Har yxat av min farmors hönas huvud en gång, inte blev jag skadad (av just det iaf)
Känns som det inte spelar någon roll att det är barn .. hängs dom ut , så kanske det ändå är räddningen och dom inte gör det igen ..
Exakt! Man ska egentligen vara försiktig när det gäller att hänga ut barn men det finns vissa undantag såklart och det är när det gäller en del sjuka saker. Om dom är kapabla att plåga djur på det här sättet så undrar man ju vad nästa dårgrej blir för dessa trashmänniskor Dom verkar uppenbarligen sakna spärrar och mänsklig empati. Bådar inte gott inför framtiden om ingen läxar upp dom ordentligt nu. Hoppas bara att det hjälper
Ja om man går i mellanstadiet är det fullt normalt att fånga en mus för att ta med och visa på skolan.
Har yxat av min farmors hönas huvud en gång, inte blev jag skadad (av just det iaf)
Har precis skickat mail till rektorn, har skrivit att det är vidrigt att hon försöker tysta ned händelsen. Jag hoppas att fler gör samma sak, eller kontaktar hennes chef. Här är hennes mailadress: mailto:mayvor.jonsson@sjobo.se
Tackar Jag ska också maila den där rektorn och ställa några frågor
Patetiskt att försöka tysta ner en sån här sak. Det funkar inte i dagens virtuella värld.
Ankor, ankor, ankor. Finns det ens vilda ankor i Sverige? Det måste väl ändå röra sig om änder?
Hur fan lyckades pojkarna fånga in dem, de är ju flygkunniga? Eller rör det sig ändå om tama ankor som kanske är lite lättare att fånga in? Då borde det finnas en ägare till dessa som inte är så förtjust i att högstadie-elever plågar ihjäl hens älsklingar.
SJÖBO. Ankorna i Malenas park går på svältkost i kylan. De har knappt något att äta. Snälla människor lägger ut bröd och korn, men Sjöbo kommun har beslutat att inte utfodra dem.
Det låter som om svältkosten + att snälla människor matar dem har gjort "ankorna" nästan domesticerade, och därmed lätta att fånga.
Jag har själv varit med om att mata gräsänder (för det är vad det rör sig om) som bildligt talat kliver på ens skor när man kommer med lite bröd åt dem. Höll man en bit bröd strax nedanför midjehöjd, så var det alltid någon and som hoppade och knep brödbiten med näbben. Ibland innebar det att man fick sig ett litet nyp i fingrarna (gör ej ont).
Detta förklarar nog hur de små "illbattingarna" kunde fånga änderna. Någon borde tipsa dem om att det är mycket roligare att plåga vilt levande björnar...
OT (om ankor/gräsänder):
Artikeln i skanska.se illustreras med en bild på uppemot hundra "klockrena" gräsänder. På ett ställe i artikeln står det:
Citat:
När Skånskans fotograf Claes Hall kom till dammen på fredagen möttes han av en hel armada gräsänder som i gemensam tropp vankande fram till honom för att få något att äta.
– Jag gick tillbaka till bilen och hämtade mina lunchmackor. Jag gav dem till ankorna, berättar Claes Hall.
Citatet är det enda stället där "gräsänder" nämns - i övrigt kallas änderna för "ankor". Det kanske är något dialektalt, unikt för Skåne?
Senast redigerad av cavalier 2014-05-28 kl. 13:35.
Det är inte farligt att yxa av huvet på en höna. Bara man aktar fingrarna så inte de också åker av.
Du kanske inte inser att detta var för 15 år sedan när min hjärna var långt långt ifrån fullutvecklad?
Plågeri och tortyr är en sak men jag dömer inte dessa ungar (beroende på ålder iofs) för att ha fångat ett par fåglar, tagit med dom till skolan o gett dem en hel(!) aula att vara i, sen när läraren kommer o panikgnäller gäller det ju att snabbt röja undan spåren...
Visst lite sjukt att det gick över i dödning men var knappast tanken när dom fångade fåglarna (tror jag).
Du kanske inte inser att detta var för 15 år sedan när min hjärna var långt långt ifrån fullutvecklad?
Plågeri och tortyr är en sak men jag dömer inte dessa ungar (beroende på ålder iofs) för att ha fångat ett par fåglar, tagit med dom till skolan o gett dem en hel(!) aula att vara i, sen när läraren kommer o panikgnäller gäller det ju att snabbt röja undan spåren...
Visst lite sjukt att det gick över i dödning men var knappast tanken när dom fångade fåglarna (tror jag).
Vet inte hur det var för dig men visst förstod man att djur kände smärta när man var 10...
Ni som skriker invandrare direkt... Jag säger inte att det INTE är invandrare, men svenska ungar i min umgängeskrets som 13-15-åring hade definitivt haft empatilöshet nog för att ta livet av djur på det viset. Kan vi inte chilla lite med att spy galla över invandringen tills vi vet om det öht finns en koppling? Invandrare är inte de psykopatiska monster ni gärna utmålar dem som.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!