2014-05-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71
Jag failade idag och känner mig sämst i världen. Misslyckades där man inte får misslyckas vid en stopskylt och att jag borde varit mer observant vid ett fordon som stod dumt parkerat vid ett övergångsställ.

Synd såklart, var bra förutsättningar samtidigt som jag i övrigt är nöjd med de 45 minuterna. Nerverna släppte efter att vred om startnyckeln, klarade alla taktiska moment och inga motorstopp. Höll hastigheterna bra med tanke på att jag är trygghets narkoman. Vet dock inte hur jag ska göra nu!

Klarade teorin och ska väl göra ny uppkörning inom 2 mån.
Ska jag göra den på samma ställe?(Köping) som jag känner till väl?

Vet ni hur/om examinatorn läser på på en person som redan kuggat en uppkörning?

Jag har kuggat två gånger, båda gångerna på saker som jag aldrig har gjort fel på tidigare vilket känns så jäkla surt. Vet inte riktigt om jag förstod din fråga men när jag körde upp andra gången så visste inspektören att jag hade kört upp innan och har för mig att han till och med visste exakt vad det var jag hade kuggat på.
Citera
2014-05-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klartvit
Jag har kuggat två gånger, båda gångerna på saker som jag aldrig har gjort fel på tidigare vilket känns så jäkla surt. Vet inte riktigt om jag förstod din fråga men när jag körde upp andra gången så visste inspektören att jag hade kört upp innan och har för mig att han till och med visste exakt vad det var jag hade kuggat på.

Ja, dem ser ditt senaste körprovsprotokoll i sin platta.
Citera
2014-05-19, 17:50
Medlem
ok, men vad betyder det för bedömningen? Borde inte betyda någonting eller har man klarat "avklarade" moment? Har hört att skillnaden mellan att köra upp som privatist eller bokad från skola kan ha stor betydelse. Är det så eller är det bara snack?
Citera
2014-05-19, 17:57
Medlem
Citat:
ok, men vad betyder det för bedömningen? Borde inte betyda någonting eller har man klarat "avklarade" moment?
Nej, bara för att du klarade av att köra en sparsam körning förra gången behöver inte betyda att du blir godkänd på det vid nästa körprov.

Citat:
Har hört att skillnaden mellan att köra upp som privatist eller bokad från skola kan ha stor betydelse. Är det så eller är det bara snack?
Bedömningsmässigt är det lika. Däremot är det så att den som kommer med en trafikskola är mer förberedd än den som bara kört hemma.
Citera
2014-05-22, 16:40
Körde upp för andra gången idag men kuggade. Första gången körde jag visst för säkert, samt visade en osäkerhet och låg på för låg växel för länge. Andra gången var det omvänt i princip, jag körde för osäkert (för snabbt vid vissa situationer), hade dålig planering och såg inte riskerna.

Har min tredje imorgon, förhoppningsvis klarar jag det och jag hoppas på att få en annan handledare - om jag inte klarar det vet jag inte vad jag gör, känns lite så.
Citera
2014-05-23, 14:00
Medlem
donaukinds avatar
Misslyckades med min uppkörning igår. Känns inte särskilt roligt. Felet var att jag hade för högt tempo i stadstrafik, och jagade folk över övergångsställen... Inget annat. Bara det och att jag parkerade för nära en annan bil. Kände mig så säker inför uppkörningen, tog en tur med läraren innan och allt gick perfekt, som på räls sa läraren... Inget om för högt tempo, inget om högerregeln och inget om accelerationsfält. Sen gick det bra på uppkörningen, körde först på landsväg, backade runt hörn och körde tillbaka, fick följa lite skyltar och småprata med läraren.

Sen när jag kom in i bostadsområden så tystnade hon och jag tänkte att "fan... har jag dålig uppsikt?" så såg till att stanna i varje någorlunda skymd korsning. Sen körde vi igenom stan, släppte förbi alla gående och cyklister som var nära inpå eller på övergångsställen, saktade alltid ner när övergångsställena var skymda av bilar men ändå så hade jag tydligen för högt tempo... Varför har inte min lärare sagt något om det? När jag ändå kört ca 20 lektioner med honom... När vi hade en sån där "låtsasuppkörning" så var det bara påfart till lands- och motorväg som var problemet.

Fan vad tråkigt det är, ska ut och övningsköra nu men är inte alls taggad inför det, det är inte roligt att köra bil längre.
Citera
2014-05-23, 23:18
Bannlyst
Misslyckades min uppkörning idag, väldigt jobbigt och tråkigt att misslyckas!

Man tappar all ork till att försöka igen.

Kändes som det var första gången jag någonsin kört bil då jag ej var van med deras bil, deras koppling och deras växel osv.

Körde upp med en golf och många säger det är jobbigt med just den bilen...
Citera
2014-05-24, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omar194
Misslyckades min uppkörning idag, väldigt jobbigt och tråkigt att misslyckas!

Man tappar all ork till att försöka igen.

Kändes som det var första gången jag någonsin kört bil då jag ej var van med deras bil, deras koppling och deras växel osv.

Körde upp med en golf och många säger det är jobbigt med just den bilen...
Körde också upp med golf igår och den är skitjobbig. Dåligt att uppkörningsbilarna är diesel för det tar så jävla mycket när man bromsar mjukt, då blir det en tvärbroms istället. Hade varit skönare om det var bensinbilar där växeln och pedalerna är mjuka.

Men av dina tidigare inlägg att döma så tycker inte jag att du är mogen nog att ta körkort. Du ställer de mest simpla frågorna dagarna innan din uppkörning vilket tyder på att du inte är förberedd överhuvudtaget. Kör lite med trafikskola istället och kör upp med deras bilar.

Jag kuggade själv igår men jag har i alla fall till skillnad från dig lite självinsikt och ser mina brister. Du OCH jag måste visa inspektören från första sekund att avsökningsrutinerna är där. Problemet som många elever gör när de kör upp är att inte göra sin avsökning tidigare så att de kan planera sin körning och veta vad de ska göra. Elever går bara in och chansar. Sedan tycker jag att trafikskolorna ska "tvinga" eleverna att verkligen anstränga sig med avsökningen från allra första början så att det sitter i ryggmärgen. Uppvisar du inga avsökningsrutiner så är det bara att glömma körkortet.

Jag själv kuggade på avsökning och har tidigare ALDRIG vetat ens hur man avsöker. Synd bara att man inte lyssnade tillräckligt på morsan för hon är enligt mig expert på det här med avsökning. Övningskörde lite idag och tränade på avsökning och det blir faktiskt bättre och bättre känns det som. Till slut kommer det sitta som en smäck så ge fan aldrig upp!

Boka ny uppkörning tänker jag verkligen inte göra tills avsökningsrutinerna sitter som en smäck.
Senast redigerad av anti-svensk 2014-05-24 kl. 00:51.
Citera
2014-05-24, 01:02
Bannlyst
Med andra ord. Om inspektören ser att du bara blickar framåt vid korsningar trots att det är "din" väg så måste du ändå vara rörlig med blicken och kolla ända fram.

Du kan ha den bästa körtekniken någonsin, växla rätt, planera bra men om du bara fokuserar din körning inom ett avstånd av tio meter framåt så kommer de aldrig ge dig körkortet.

Ett annat fel som folk gör vid villaområden är att de förutom avsökning inte håller en hastighet på max 20 km/h. Det kan komma lekande barn. Jag körde t.ex. 30 och han sa direkt att det kan komma lekande barn och så började han lägga anmärkning på sin ipad. Redan då visste jag att jag hade kuggat. Men med all rätt för jag visste inte att så var fallet. Dåligt av min trafiklärare att inte påpeka det.

Vid vägarbete på 50 väg körde jag inte på 30. Var så dum att jag accelererade till trean helt i onödan för att jag tänkte på "miljökörning, ha så hög växel som möjligt".

Och sen glömde jag att stanna tidigare för en lastbil som skulle in på "min" väg. Hade så dålig avsökning där att han själv var tvungen att ingripa och säga till "låt lastbilen köra in och stanna i tid".

Och om ni känner er ovana vid att hoppa över växlarna, gör inte det i så fall. Ni kan inte bli kuggad för det. Stor bedömning läggs istället på om du accelererar bestämt till en högre växel och nedväxlar enbart om nödvändigt. Vid korsningar där det är fri sikt så kan du oftast fortsätta genom nedväxling och lätt broms. Man måste köra på ett automatiserat sätt så att du inte växlar så mycket i onödan heller.
Senast redigerad av anti-svensk 2014-05-24 kl. 01:18.
Citera
2014-05-24, 10:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk
Körde också upp med golf igår och den är skitjobbig. Dåligt att uppkörningsbilarna är diesel för det tar så jävla mycket när man bromsar mjukt, då blir det en tvärbroms istället. Hade varit skönare om det var bensinbilar där växeln och pedalerna är mjuka.

Men av dina tidigare inlägg att döma så tycker inte jag att du är mogen nog att ta körkort. Du ställer de mest simpla frågorna dagarna innan din uppkörning vilket tyder på att du inte är förberedd överhuvudtaget. Kör lite med trafikskola istället och kör upp med deras bilar.

Jag kuggade själv igår men jag har i alla fall till skillnad från dig lite självinsikt och ser mina brister. Du OCH jag måste visa inspektören från första sekund att avsökningsrutinerna är där. Problemet som många elever gör när de kör upp är att inte göra sin avsökning tidigare så att de kan planera sin körning och veta vad de ska göra. Elever går bara in och chansar. Sedan tycker jag att trafikskolorna ska "tvinga" eleverna att verkligen anstränga sig med avsökningen från allra första början så att det sitter i ryggmärgen. Uppvisar du inga avsökningsrutiner så är det bara att glömma körkortet.

Jag själv kuggade på avsökning och har tidigare ALDRIG vetat ens hur man avsöker. Synd bara att man inte lyssnade tillräckligt på morsan för hon är enligt mig expert på det här med avsökning. Övningskörde lite idag och tränade på avsökning och det blir faktiskt bättre och bättre känns det som. Till slut kommer det sitta som en smäck så ge fan aldrig upp!

Boka ny uppkörning tänker jag verkligen inte göra tills avsökningsrutinerna sitter som en smäck.
Vad har bilens bränsle för betydelse för bromsar och växellåda menar du? Självklart är bilar olika, men vad de drivs av påverkar knappast bromsarna.
Citera
2014-05-24, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk
Med andra ord. Om inspektören ser att du bara blickar framåt vid korsningar trots att det är "din" väg så måste du ändå vara rörlig med blicken och kolla ända fram.

Du kan ha den bästa körtekniken någonsin, växla rätt, planera bra men om du bara fokuserar din körning inom ett avstånd av tio meter framåt så kommer de aldrig ge dig körkortet.

Ett annat fel som folk gör vid villaområden är att de förutom avsökning inte håller en hastighet på max 20 km/h. Det kan komma lekande barn. Jag körde t.ex. 30 och han sa direkt att det kan komma lekande barn och så började han lägga anmärkning på sin ipad. Redan då visste jag att jag hade kuggat. Men med all rätt för jag visste inte att så var fallet. Dåligt av min trafiklärare att inte påpeka det.

Vid vägarbete på 50 väg körde jag inte på 30. Var så dum att jag accelererade till trean helt i onödan för att jag tänkte på "miljökörning, ha så hög växel som möjligt".

Och sen glömde jag att stanna tidigare för en lastbil som skulle in på "min" väg. Hade så dålig avsökning där att han själv var tvungen att ingripa och säga till "låt lastbilen köra in och stanna i tid".

Och om ni känner er ovana vid att hoppa över växlarna, gör inte det i så fall. Ni kan inte bli kuggad för det. Stor bedömning läggs istället på om du accelererar bestämt till en högre växel och nedväxlar enbart om nödvändigt. Vid korsningar där det är fri sikt så kan du oftast fortsätta genom nedväxling och lätt broms. Man måste köra på ett automatiserat sätt så att du inte växlar så mycket i onödan heller.

Har övningskört privat och trafikskola båda sa att jag ver helt redo men det var så himla svårt med deras bil och jag var väldigt stressad o nervös.
Citera
2014-06-09, 17:04
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Kuggade i Västerås idag. Gubben sa att jag "bara" misslyckades med motorbroms, och att backa in mellan två bilar vid Hälla. Sen fick man ett protokoll när man kom hem där det stod att jag i princip hade misslyckats med allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in