2013-12-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie
Hade uppkörning igår i Helsingborg, mitt i stormen Sven. Gjorde några fel men vad de sa var huvudsaken att jag blev kuggad var att jag höll för låg hastighet.
Som sagt storm, det hade haglat som fan hela morgonen, ca 1-2 grader ute...

1 höll 90-100 på motorvägen.
2. Låg bakom en bil som körde 80 på motorvägen, körde ej om.
3. Svängar med övergångsställe smög jag över försiktigare än vanligt även om jag inte såg någon gående.

Jag tänkte att pga vädret ville jag ha säkerhetsmarginalerna, men de rekommenderade mer krut till nästa uppkörning.
Sammantaget gjorde jag lite väl många mkndre fel så håller med om att jag blev kuggad men just detta var märkligt tycker jag.

Vad tycker ni?
Lite konstigt är de ju. Men du får också tänka på att teorin säger att man inte ska köra onödigt långsamt, inte för jag vet vad dem menar med det när du säger att de är halt och strax 0 gradigt. Men jag antar att de är därför du blev kuggad.
Citera
2014-01-23, 16:18
Medlem
Körde upp i Farsta idag och kuggade. Körläraren hade mycket goda förhoppningar och likaså jag. Börjar bra tills vi kommer ut på stora vägen mot hökarängen dit hon vill att jag ska röra mig. Ligger i rätt fil för avfarten och får för mig av någon jävla anledning att jag ligger fel i sista sekunden och drar snabbt över i mitten-körfältet precis innan avfarten. Var ingen trafikfara då jag hade koll bakåt även om det var nära heldragen linje, men det faktum att jag kör en snabb sväng över till fel körfält i sista sekunden fick mitt hjärta att sjunka ner i magen. Resten av körningen var bara en gigantisk uppförsbacke där jag gjorde småmiss efter småmiss och självklart blev underkänd.

Jag vet inte exakt vad som orsakade det hjärnsläppet eller följande skitmissar, men man mår definitivt piss efter att ha begått misstag efter misstag på en uppkörning som du senast begick under övningskörning 3-4 månader sen.

Funderar på betablockerare till nästa försök om det är nervositeten spökade. Kände mig hyfsat lugn med tanke på omständigheterna i alla fall när vi först rullade iväg.

Aja, avundas er som klarar och klarade det på första försöket, för att kugga är inte kul alls.
Citera
2014-01-23, 16:31
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rev-
Körde upp i Farsta idag och kuggade. Körläraren hade mycket goda förhoppningar och likaså jag. Börjar bra tills vi kommer ut på stora vägen mot hökarängen dit hon vill att jag ska röra mig. Ligger i rätt fil för avfarten och får för mig av någon jävla anledning att jag ligger fel i sista sekunden och drar snabbt över i mitten-körfältet precis innan avfarten. Var ingen trafikfara då jag hade koll bakåt även om det var nära heldragen linje, men det faktum att jag kör en snabb sväng över till fel körfält i sista sekunden fick mitt hjärta att sjunka ner i magen. Resten av körningen var bara en gigantisk uppförsbacke där jag gjorde småmiss efter småmiss och självklart blev underkänd.

Jag vet inte exakt vad som orsakade det hjärnsläppet eller följande skitmissar, men man mår definitivt piss efter att ha begått misstag efter misstag på en uppkörning som du senast begick under övningskörning 3-4 månader sen.

Funderar på betablockerare till nästa försök om det är nervositeten spökade. Kände mig hyfsat lugn med tanke på omständigheterna i alla fall när vi först rullade iväg.

Aja, avundas er som klarar och klarade det på första försöket, för att kugga är inte kul alls.

Om du behöver nåt jävla lugnande medel för att köra bil ska du ej ha körkort. Skärp dig. Allt sitter i huvudet. Antingen är du redo eller ej. Både mentalt och i själva körningen. För mig föll det naturligt på uppkörningen. Kunde inte varit mer avslappnad. Och då hade jag tagit ca 25 lektioner och bara kört automat innan (i USA) och ingenting privat här i Sverige. Ta några till lektioner eller kör massa privat och jobba på det du fick i feedback.

Upp på hästen igen är det bästa du kan göra.
Citera
2014-01-25, 05:21
Medlem
Alla ni som kuggar, bara kämpa på! Jag blev kuggad 2 gånger och började tro att jag skulle få åka buss hela livet, så 3e gången bara sket jag i att vara nervös och körde precis som jag brukade göra när jag övningskörde- och blev godkänd! Första gången kuggades jag för att jag körde för fort- körde 70 på 50-väg haha nu fattar man ju att man blev kuggad, andra andra gången körde jag för sakta, men tredje gången gick det bra.
Skönt att man har skiten bakom sig dock...
Citera
2014-01-29, 17:15
Medlem
Cruella de Vils avatar
Upp med hakan alla ni som kuggar på uppkörningen! Det är många gånger okej att göra små missar, så länge det inte är något riktigt allvarligt eller att man blir så nervös av att man gjorde dem så att man kryper ur skinnet. Jag gjorde missar när jag körde upp för en sådär 6,5 år sedan. Men det som gjorde att jag blev godkänd ändå, enligt instruktören, var att jag behöll lugnet. Ja, jag fick kärringstopp t.ex. Och? Det är bara att starta bilen igen, det är ingenting med det.

Det finns ingen anledning att vara nervös och stressa upp sig. Antingen får man godkänt och då är det bara att invänta kortet, eller så får man icke godkänt och då är det bara att ta nya tag.

Lycka till och kämpa på alla ni körkortstagare!
Citera
2014-01-29, 22:12
Medlem
Uppkörning i Halmstad snart.. tips?
Citera
2014-01-31, 20:13
Medlem
Har kuggat min uppkörning två gånger denna veckan. Ena gången körde jag för fort i det dåliga väglaget och andra gången tyckte de jag körde för långsamt.
Exakt samma sorts väder båda gångerna.
Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta problem.

Körde 10 km/h under hastighetsgränsen båda gångerna.
Citera
2014-02-07, 14:18
Medlem
Kuggade första uppkörningen i Malmö
Kände själv att jag är inte 100% färdig förare, men har ingen att övningsköra privat med, så jag hoppades jag kunde klara det med så få körskolelektioner som möjligt. Körde genom ett 30-paket innan detta (hur bra kan man bli på något efter 20 timmar övning?). Sen var jag jättenervös vilket aldrig hjälper.

Körde ko-lungt i hastighet och växling.
Märkte direkt att jag gjorde ett fel när jag inte la mig tydligt nog till höger i utfarten från trafikverkets parkering. Testkillen fattade nog direkt att jag inte var färdig när detta hände.
I backningsmomentet körde jag upp på trottoaren (var en sån trottoar som går ner i hörnet så man inte känner kanten, fattade direkt att det var fel dock).
I två korsningar svängde jag alldeles för brett på ett sätt jag aldrig gjort innan, skitsurt.
I slutet missade jag att säkert sakta in förbi en buss som stod stannad och testkillen fick använda dubbelkommando. Då fattade jag att det var kört.
Övriga klagomål från testpersonen: Körde för nära parkerade bilar (trots låg farr, kan dom ju öppna dörren). Dubbelkollade inte alltid åt vänster halvvägs in i högerkorsningar.

dags att supa skallen av sig
Senast redigerad av greenl1ght 2014-02-07 kl. 14:24.
Citera
2014-04-03, 10:41
Medlem
Jag kuggade igår och det jag åkte dit på var manövrering av bilen. Jag körde lite ryckigt när jag gick från ettan till tvåan osv. De tyckte även att jag inte riktigt höll rak kurs när jag var ute på motorvägen. Jag förklarade efteråt att det sannolikt var nerverna som ställde till det där, och dem höll med.

Men helt ärligt vad tycker ni? Är det rätt eller fel att kugga någon för detta? Personligen anser jag att det någonstans främst handlar om att visa att man förstått alla regler och så. Samt en viss manövrering av bilen t.ex backa osv, vilket för mig gick helt okej. Jag tycker därför det kändes lite hårt. Det var ju inte jätteryckigt jag körde för den delen, och det var som sagt lite nerver som ställde till det.

Det är helt naturligt att det är mycket nerver med i bilden vid uppkörningar samt att sådana grejer som hitta perfekt samspel mellan koppling och gas kommer helt naturligt sen när man börjar köra själv. Nästan alla säger ju att man först då egentligen blir riktig trygg i sin körning.
Citera
2014-04-03, 11:00
Medlem
Att man kör vingligt på motorvägen handlar att du nog osäker fotfarande i de högre hastigheter. Träna på tider när motorvägar är tomma. Kör och känn efter att du har kontroll över bilen och hastigheten. Nerver på uppkörningen är nog inte till hjälp. Men mängdträna tills du får rutin att köra.
Citera
2014-05-13, 16:32
Medlem
Ojkans avatar
Klarade fantamej både uppkörningen och teorin idag! Trodde faktiskt att jag inte skulle bli godkänd på uppkörningen då jag bla trodde jag hade stoppplikt när jag egentligen bara hade väjningsplikt. Råkade även köra med nedfälld backspegel i 15 minuter efter jag hade backat runt hörn Jag blev godkänd men det var en del saker jag ska tänka på
Citera
2014-05-13, 16:52
Medlem
Jag failade idag och känner mig sämst i världen. Misslyckades där man inte får misslyckas vid en stopskylt och att jag borde varit mer observant vid ett fordon som stod dumt parkerat vid ett övergångsställ.

Synd såklart, var bra förutsättningar samtidigt som jag i övrigt är nöjd med de 45 minuterna. Nerverna släppte efter att vred om startnyckeln, klarade alla taktiska moment och inga motorstopp. Höll hastigheterna bra med tanke på att jag är trygghets narkoman. Vet dock inte hur jag ska göra nu!

Klarade teorin och ska väl göra ny uppkörning inom 2 mån.
Ska jag göra den på samma ställe?(Köping) som jag känner till väl?

Vet ni hur/om examinatorn läser på på en person som redan kuggat en uppkörning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in