2014-05-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Hur stort kan cosinus vara som max? (Hint, enhetscirkeln talar om hur stort cosinus är när cosinus är som störst.)

När du vet hur stort cos-max är så är det bara att ersätta det och du kommer få den största möjliga lutning.

Okej, så det är alltså kurvans amplitud som ger maxvärdet, och där är lutningen som allra störst?
Citera
2014-05-23, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanja91
Om jag får 0 = 0 och har 3 variabler kvar på två kvarvarande ekvationer så bör jag väl ha oändligt med lösningar?
Under förutsättning att de övriga ekvationerna är konsistenta så blir det så. Du kan ju annars få t e x

x+y+z=1
0=1
0=0

Citat:
Det sista med x=3 och x=5 är när jag gjort om ekvationsystemet och försökt lösa ut alla variabler, bara för att upptäcka att systemet motsäger sig självt. Hur borde jag göra för att undvika att hamna i en sådan situation?
Om systemet motsäger sig själv, så kan man inte undvika det. Om man löser det med radreduceringsalgoritmen kommer raderna x=3 att och x=5 tillsammans kunna omvandlas till x=3 och 0=2.
Citera
2014-05-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
http://www.extracoach.se/upload/NaP/ma_2c_vt12.pdf

Elevlösning 1 på uppgift 23 b måste väl vara fel? Förstår verkligen inte vad han får 28 m från på första ekvationen i ekvationssystemet, det borde väl bara vara 24 m?
Ja, det ska vara 24 m.
Citera
2014-05-23, 01:39
Medlem
Citat:
Har nu stött på ett problem vid matrisberäkning.

(Undersök för varje värde på A om matrisen har 0, 1 eller oändligt antal lösningar.)

Matris A (3x3)
( A 1 3 ) = 2
( 2 1 A ) = 2
( 2 1 3 ) = A

Räknade ut att för att DET(A) skulle vara = 0 så behövde A vara 2 eller 3.

Testade sätta in 2 och får följande:

(2 1 3 = 2)
(2 1 2 = 2)
(2 1 3 = 2)

Hur ska jag fortgå här? Rad 1 och 3 säger samma sak.

Det jag gjorde var att dra bort en rad 1 från rad 2 och landar på

(2 1 3 = 2)
(0 0 -1= 0)
(2 1 3 = 2)

Kan då Z anses vara 0? Vad gör jag med resten av de identiska ekvationerna?
Du kan subtrahera den första från den sista. Då blir systemet

(2 1 3 = 2)
(0 0 -1= 0)
(0 0 0 = 0)

Systemet är konsistent och eftersom det finns en fri variabel finns det oändligt många lösningar.

Citat:
Kan jag utgå från att om A är någonting annat än 2 eller 3, som jag fann via determinanten, så finns det en unik lösning?
Ja.
Citera
2014-05-23, 03:05
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xczr
Har problem med att räkna ut en dubbelintegral:

[; \int \int xy^{2}dxdy\\ ;]
På området
[;(x,y):x^{2}+x^{2}\leqslant 4,x \geqslant0;]
\\

Jag vet att området definieras av halvcirkeln där:
[; \frac{-\pi }{ 2} \leqslant \theta \leqslant \frac{-\pi }{ 2} ;]

[; 0 \leqslant \theta \leqslant 2
\\
\int \int xy^{2}dxdy\\
\\
\int_{\frac{-\pi }{ 2} }^{\frac{\pi }{ 2} }sin^{2}\theta cos d\theta \int_{0}^{2}r^{4}dr ;]

Förstår inte riktigt vad [;r^{4};]kommer ifrån?
Du övergår ju till polära koordinater. De polära koordinaterna [;r;] och [;\theta;] kan uttryckas i kartesiska koordinater genom
[;\begin{cases}
x=r\cos\theta\\
y=r\sin\theta
\end{cases};]
vilket ger dig
[;xy^{2}=r^{3}\cos\theta\sin^{2}\theta.;]
Därefter gör Jacobianen att areaelementet kan uttryckas som
[;dxdy=rdrd\theta.;]
Nu har du [;r^{4};].
Citera
2014-05-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Du kan subtrahera den första från den sista. Då blir systemet

(2 1 3 = 2)
(0 0 -1= 0)
(0 0 0 = 0)

Systemet är konsistent och eftersom det finns en fri variabel finns det oändligt många lösningar.

Ja.

Tack för dina svar!

Du har varit till stor hjälp för att minska tentastress!
Citera
2014-05-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Du övergår ju till polära koordinater. De polära koordinaterna [;r;] och [;\theta;] kan uttryckas i kartesiska koordinater genom
[;\begin{cases}
x=r\cos\theta\\
y=r\sin\theta
\end{cases};]
vilket ger dig
[;xy^{2}=r^{3}\cos\theta\sin^{2}\theta.;]
Därefter gör Jacobianen att areaelementet kan uttryckas som
[;dxdy=rdrd\theta.;]
Nu har du [;r^{4};].
Jag förstår att man ersätter den med polära koordinater och att x och y ersätts med [; r cos \theta ;] och [; r sin \theta ;]. Då antar jag att man får [; r^{2} ;] men vart får du [; r^3;] ifrån? Vart kommer den r ifrån? Antar att man sedan slår ihop dom två r:en från areaelementet och får [; r^{4};].

Tror jag behöver en förklaring exakt vad som händer mer r och vad man ska integrera med avseende på när man ersätter x och y i polära koordinater.
Senast redigerad av xczr 2014-05-23 kl. 09:49.
Citera
2014-05-23, 10:12
Medlem
Citat:
Jag förstår att man ersätter den med polära koordinater och att x och y ersätts med [; r cos \theta ;] och [; r sin \theta ;]. Då antar jag att man får [; r^{2} ;] men vart får du [; r^3;] ifrån?
Du har x y^2 och får ett r från x, och två r från y^2, totalt tre r, dvs r^3.

Citat:
Vart kommer den r ifrån? Antar att man sedan slår ihop dom två r:en från areaelementet och får [; r^{4};].

Frågar du om r i areaelementet? Det gäller att dx dy = |d(x,y)/d(u,v)| du dv, när man går från koordianaterna (x, y) till (u, v). Här är d(x,y)/d(u,v) determinanten av matrisen bestående av partialderivatorna dx/du, dx/dv, dy/du, dy/dv. Ställ upp den för polära koordinater och se vad dess determinant blir.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polar_coordinate_system#Generalization

Du kan även förstå det om du studerar följande bild:
http://moodle.capilanou.ca/file.php/11141/Images/polar_area_element.JPG
Citera
2014-05-23, 10:56
Medlem
Någon som kan hjälpa med denna?

En person har sju trafikljus på vägen till sin arbetsplats. Personen bedömer att sannolikheten för att ett trafikljus lyser rött när han når fram till det är 60 procent. Låt X = antal trafikljus som lyser rött på väg till arbetet en slumpmässig vald arbetsdag

a) Vad är sannolikheten för att åtminstone ett trafikljus lyser rött?

b) Hur många trafikljus kan personen i genomsnitt förvänta sig lyser rött på väg till arbetet en slumpmässigt vald dag?
Citera
2014-05-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powercyty
Någon som kan hjälpa med denna?

En person har sju trafikljus på vägen till sin arbetsplats. Personen bedömer att sannolikheten för att ett trafikljus lyser rött när han når fram till det är 60 procent. Låt X = antal trafikljus som lyser rött på väg till arbetet en slumpmässig vald arbetsdag

a) Vad är sannolikheten för att åtminstone ett trafikljus lyser rött?

b) Hur många trafikljus kan personen i genomsnitt förvänta sig lyser rött på väg till arbetet en slumpmässigt vald dag?
Det borde vara binomialfördelat.

a) P(minst ett rött)=1-P(inget rött)=1-0.4^X

b) X*0.6
Citera
2014-05-23, 14:21
Medlem
Hej vet någon hur man löser denna?

Bestäm k och m i f(x)=kx+m om f(3x-2)=6x-5
Citera
2014-05-23, 14:26
Medlem
13x^2+2x-12=0

Hur ska jag göra? PQ formeln blir för krångligt, samt nollprodukts-metoden funkar inte, inte heller kvadratkomplettering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in