Citat:
Ursprungligen postat av
Fanja91
Har nu stött på ett problem vid matrisberäkning.
(Undersök för varje värde på A om matrisen har 0, 1 eller oändligt antal lösningar.)
Matris A (3x3)
( A 1 3 ) = 2
( 2 1 A ) = 2
( 2 1 3 ) = A
Räknade ut att för att DET(A) skulle vara = 0 så behövde A vara 2 eller 3.
Testade sätta in 2 och får följande:
(2 1 3 = 2)
(2 1 2 = 2)
(2 1 3 = 2)
Hur ska jag fortgå här? Rad 1 och 3 säger samma sak.
Det jag gjorde var att dra bort en rad 1 från rad 2 och landar på
(2 1 3 = 2)
(0 0 -1= 0)
(2 1 3 = 2)
Kan då Z anses vara 0? Vad gör jag med resten av de identiska ekvationerna? Rent spontant vill jag säga att ovanstående ekvationer har oändligt många lösningar, då jag har fler variabler än ekvationer.
Hur borde jag ha gjort?
Kan jag utgå från att om A är någonting annat än 2 eller 3, som jag fann via determinanten, så finns det en unik lösning?
Det finns en sats som säger att ett inhomogent linjärt ekvationssystem har en entydig lösning omm dess koefficientmatris har nollskild determinant. Du bör alltså dela upp i två fall: det(A)=0 och det(A)!=0. I det förra fallet finns antingen inga eller oändligt många lösningar. Du kommer fram till att A=2 eller A=3 ger det(A)=0 (för övrigt väldigt olämpligt att använda samma symbol för skalären A som determinanten skalären ingår i). Du ska undersöka respektive fall och se om det finns 0 eller oändligt många lösningar. Du kommer fram till ett system där man kan få en hel rad att bli 0, vilket motsvarar en fri variabel och således finns oändligt många lösningar för A=2.
Nu har du fallen A=3 och {A}=R\{2,3} kvar.