Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-19, 15:47
Medlem
Laxermedels avatar
Tack för svaren om hönset, då kokar jag som jag brukar göra. Täntke att man kunde spara lite tid, men det är ändå ingen mat man gör när man har ont om tid så då är det lika bra att låta det ha sin gång.
Citera
2014-05-19, 17:08
Medlem
rayraviolis avatar
Jag köpte några hönor för att göra en klassisk höns i currysås. Tyvärr blev det inte så bra. Först slogs jag av hur otroligt beniga de var. Jag förstår att värphöns inte är feta som broilerkycklingar, men de här fåglarna såg osunt spinkiga ut. Därefter insåg jag att hönorna behövde koka i timtal för att mjuka upp köttet som var som traktordäck i konsistensen. Sen, obegripligt nog med tanke på hur taniga hönorna var, blev buljongen väldigt oljig. Dessutom smakade den inte särskilt gott.

Så jag undrar: är det verkligen värt besväret att koka höns?
Citera
2014-05-19, 17:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag köpte några hönor för att göra en klassisk höns i currysås. Tyvärr blev det inte så bra. Först slogs jag av hur otroligt beniga de var. Jag förstår att värphöns inte är feta som broilerkycklingar, men de här fåglarna såg osunt spinkiga ut. Därefter insåg jag att hönorna behövde koka i timtal för att mjuka upp köttet som var som traktordäck i konsistensen. Sen, obegripligt nog med tanke på hur taniga hönorna var, blev buljongen väldigt oljig. Dessutom smakade den inte särskilt gott.

Så jag undrar: är det verkligen värt besväret att koka höns?

Brukade köpa urvärpta (tja eller vad dom nu kallas) höns som faktiskt gav lite ägg över sommaren och fick tillbaka fjäderdräkten åxå. Men dräpte dom på hösten, ingen som var sugen på gammal höna helt enkelt. Inte när det finns skogsfågel eller sjöfågel att tillgå i alla fall.

Så, svaret: Nej, inte om det finns annat att käka i alla fall. Men äggen var goda, färska är dom dock ett litet helskotta att skala.
Citera
2014-05-19, 18:10
Medlem
irrblosss avatar
Vad passar sherryvinäger extra bra till? Jag har letat efter det i flera år, och idag fick jag äntligen syn på det, så jag köpte en flaska på ren instinkt. Nu kom jag på att jag glömt vad jag skulle ha den till...

Vill minnas att det var till någon salsasås eller liknande, men nu när jag har en stor flaska får ni gärna ge tips till var den gör sig bäst.
Citera
2014-05-19, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Brukade köpa urvärpta (tja eller vad dom nu kallas) höns som faktiskt gav lite ägg över sommaren och fick tillbaka fjäderdräkten åxå. Men dräpte dom på hösten, ingen som var sugen på gammal höna helt enkelt. Inte när det finns skogsfågel eller sjöfågel att tillgå i alla fall.

Så, svaret: Nej, inte om det finns annat att käka i alla fall. Men äggen var goda, färska är dom dock ett litet helskotta att skala.

Hehe, bodde i närheten av ett hönseri som snorunge och vi köpte alltid gamla uttjänta värphöns och gjorde "kokt höns i curry" var tokbilligt men krävde en hel del arbete att få fanskapet ätligt.

Är dock än idag "allergisk" mot kycklingfett (inga problem med krispigt skin dock) pga dessa gamla hönor, fettet i dom är inte roligt...
Citera
2014-05-19, 18:35
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad passar sherryvinäger extra bra till? Jag har letat efter det i flera år, och idag fick jag äntligen syn på det, så jag köpte en flaska på ren instinkt. Nu kom jag på att jag glömt vad jag skulle ha den till...

Vill minnas att det var till någon salsasås eller liknande, men nu när jag har en stor flaska får ni gärna ge tips till var den gör sig bäst.
Jag skippade för många år sedan att köpa balsamvinäger och använder sherryvinäger när recept påkallar balsamvinäger. Jag använder den faktiskt på alla andra sätt som vinäger kan tänkas användas. Så kör på och byt ut annan vinäger mot sherryvinägern och se var du gillar den smaken.
Citera
2014-05-19, 19:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Vinägretter, majonnäs, you name it. Där man kan använda vitvinsvinäger (och tydligen balsamvinäger enligt föregående talare) kan man använda sherryvinäger tycker jag. Likaså maltvinäger. Lite annan smak blir det förstås, men variation är ju trevligt ibland.
Citera
2014-05-21, 18:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Alltså det beror på vilken typ av sherryvinäger du har köpt. Jag antar att det är den här?

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Minsherryvinaumlger.jpg

Observera att liksom balsamvinäger så finns sherryvinäger i ett antal kvalitetsgrader, varvid de alla har olika användningsområden.

Skriv därför gärna vilken typ det är du har hemma så blir det lättare att ge tips.

~Paul~
Citera
2014-05-21, 19:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså det beror på vilken typ av sherryvinäger du har köpt. Jag antar att det är den här?

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Minsherryvinaumlger.jpg

Observera att liksom balsamvinäger så finns sherryvinäger i ett antal kvalitetsgrader, varvid de alla har olika användningsområden.

Skriv därför gärna vilken typ det är du har hemma så blir det lättare att ge tips.

~Paul~
Ja, precis den var det. Går den att ha till något vettigt? Kanske passar bra i en fräsch potatissallad utan creme fraiche/majonnäs?
Citera
2014-05-21, 19:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, precis den var det. Går den att ha till något vettigt? Kanske passar bra i en fräsch potatissallad utan creme fraiche/majonnäs?
Det rör sig om en s k bordsvinäger, dvs en tämligen simpel 7%-ig variant som bäst lämpar sig (i utspätt tillstånd) till sallader, inläggningar och majonnäser.

Den funkar däremot inte så bra till reduceringar, fonder eller såser.

~Paul~
Citera
2014-05-22, 00:48
Medlem
Brmcs avatar
Googlat runt lite men får delade svar överallt, så vänder mig helt enkelt hit.

Jag vill göra en egen enkel chiliolja och tänker mig då att det räckte med att köra i hackad chili i olja, låta den stå och dra och sen vips, klart. Skita i att sila och bröta för det blir snyggt med bös i glasflaskorna tänker jag. Men en del hävdar att det enbart håller 2 dagar och somliga säger månader.

Vad stämmer? Om jag nu då behöver göra något med chilin, vad behövs göras? Gäller samma regler för örter, typ rosmarin, samt vitlök? Ska man torka det i ugn eller hur ska jag gå tillväga?
Citera
2014-05-22, 00:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Googlat runt lite men får delade svar överallt, så vänder mig helt enkelt hit.

Jag vill göra en egen enkel chiliolja och tänker mig då att det räckte med att köra i hackad chili i olja, låta den stå och dra och sen vips, klart. Skita i att sila och bröta för det blir snyggt med bös i glasflaskorna tänker jag. Men en del hävdar att det enbart håller 2 dagar och somliga säger månader.

Vad stämmer? Om jag nu då behöver göra något med chilin, vad behövs göras? Gäller samma regler för örter, typ rosmarin, samt vitlök? Ska man torka det i ugn eller hur ska jag gå tillväga?

Hacka chilin litegrann (och låt fröerna vara med) och låt dra till önskad styrka, men ta bort den efteråt - är lite lur på att den kan bli besk åxå om den får stå mer än en vecka och dra. Oljan håller ett bra tag, men gör inte så förbenat mycket. En månad minst står den sig i kylen. Då är den redan nästan 5v gammal.

Så sila bort chilin, små mängder och testa. Den jag fick i thai hade ju chilin kvar, men jag tror inte den var lagrad vidare länge. Det är liksom förbrukningsvara därnere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in