2014-05-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Ring fordringsägaren och gör upp med dem istället. Fordringsägaren kan återkalla målet alt säga åt fogden att vila på hanen (inhibition). Gör du inte rätt för dig enligt överenskommelse kan de skicka fogden efter dig på nytt.

Fel, det ska nog vara uppskov, inte inhibition.

Ordet du letar är nog anstånd?
Citera
2014-05-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Hmm, då är det kört. Får väl försöka göra en deal med dem att åtminstone ta 5000, inte 7. Annars ryker semester planering. Körkortet är nästan fixat ändå. Det är bara uppkörning och teori kvar, körlektioner är nästan klara.

Man dealar inte med kronkalle.... utan KK tar det han har rätt till rakt av och så får man stå där med det lilla som finns kvar. KK tar inte hänsyn till semester eller dylikt
Citera
2014-05-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Några tips på hur man fördröjer utmätning av lön?

Jag blev uppringd idag och de ska göra en utredning på det. Preliminär besked utifrån dem uppgifterna jag lämnade (som stämmer) är att de kan ta upp till 7000:-/månad.
Det är lite väl för mycket. I alla fall just nu, då jag är nästan klar med körkortet (som är ett krav för mitt jobb).
Jag tänker såklart inte strunta i att betala tillbaka, det handlar bara om ca 30 tusen, men jag vill inte göra det förrän typ slutet av augusti.
Nu lyssnar de inte på mig alltså, inte när jag frågade om det går med 5.000 istället för 7.000.

Vill de envisas så ska jag också göra det.
Ska jag kanske ringa upp dem och berätta att jag har sagt upp mig från jobbet? De kanske lägger ner utredningen och sedan kan jag kontakta dem igen i September.
Eller tar utredningen kanske flera månader? Tror knappast det med tanken på vilka hajar jobbar där.

jag sitter på samma stol som du men jag har akassa 9.000kr i månaden kan kfmn dra in min akassa
Citera
2014-05-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
jag sitter på samma stol som du men jag har akassa 9.000kr i månaden kan kfmn dra in min akassa

Kronis räknar ut hur mycket du har rätt att behålla till hyra+mat+skäliga levnadsomkostnader. Sedan tar de allt utöver det beloppet....

http://www.kronofogden.se/Existensminimum.html
Citera
2014-05-16, 16:29
Medlem
javlahelvetes avatar
Kronofogden

Jag undrar om någon vet hur kronkalle hittar vart man jobbar?

Har fått ett brev där jag ska skriva mina kostnader samt vart jag jobbar,tänkte skita i att fylla i den, men undrar hur dom hittar mig och hur lång tid kan det ta?

Började jobba på 2 mån sen

//Jävlahelvete
Citera
2014-05-16, 16:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlahelvete
Jag undrar om någon vet hur kronkalle hittar vart man jobbar?

Har fått ett brev där jag ska skriva mina kostnader samt vart jag jobbar,tänkte skita i att fylla i den, men undrar hur dom hittar mig och hur lång tid kan det ta?

Började jobba på 2 mån sen

//Jävlahelvete

Bland annat genom att fråga din bank vem som betalar ut lön till dina konton.

Det finns förövrigt en samlings tråd för alla KFM-frågor. Använd sökfunktionen.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-05-16 kl. 16:38.
Citera
2014-05-16, 16:36
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bland annat genom att fråga din bank vem som betalar ut lön till dina konton.

Tack för ett snabbt svar.

Hur vet dom vad jag har för bank då?

Vad pratar vi för tid tror du innan dom hittar en?
Citera
2014-05-16, 16:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack för ett snabbt svar.

Hur vet dom vad jag har för bank då?

Vad pratar vi för tid tror du innan dom hittar en?

De vet vad du har för bank genom att fråga bankerna om ditt personnummer r. Om du har fått en sån blankett hem så HAR de redan hittat att du har inkomst.

Återigen, använd sökfunktionen.
Citera
2014-05-16, 16:50
Medlem
javlahelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
De vet vad du har för bank genom att fråga bankerna om ditt personnummer r. Om du har fått en sån blankett hem så HAR de redan hittat att du har inkomst.

Återigen, använd sökfunktionen.

Oki,sökte men hittade inte svar där, men då kan jag räkna med att dom börja mäta ut mig i juni då,för dom ville ha svar sista Maj.
Citera
2014-05-16, 17:32
Medlem
Nån som haft en delgivnings man hos er!! HJÄLP

Jag fick brev om föreläggande ja skulle skriva under när jag skulle skriva under hittade jag inte papperet så jag ringde kronofogden direkt o bad dom skicka hem en ny vilket dom gjorde,jag har nu skrivit under och postat det idag! Ringde kronofogden och sa att jag postat det och att dom förmodligen har brevet med underskriften på nu på måndag/tisdag efter helgen. Fick då till svar att dom ansökt om en delgivningman!! Skickar dom verkligen ut delgivningsmän så snabbt!?? fick ju hem en påminelse o har skrivit under o skickat in ju. Hur snabba är dom o komma hit??

Om jag inte är hemma lämnar dom nån lapp då att dom varit där?
Kommer dom kontakta nån av mina grannar om ja inte skulle vara hemma!?
Står det kronofogden på deras bil elr är dom neutrala?

Fan va detta blev jobbigt nu,mår redan fruktansvärt dåligt över detta o skäms nå enormt
Citera
2014-05-16, 17:44
Medlem
javlahelvetes avatar
Har 22.000 till csn, någon som vet om man erbjuder sig att betala 10.000 uppfront återkallar dom resten då och gör upp en avbetalning?
Citera
2014-05-16, 17:55
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Har 22.000 till csn, någon som vet om man erbjuder sig att betala 10.000 uppfront återkallar dom resten då och gör upp en avbetalning?

Det ligger hos KFM?

Det beror på vad det är, om det är återbetalningskrav så gör CSN ingen deal. Är det vanligt lån, så beror det lite på hur din situation kommer att se ut framöver. Dom tittar alltså på dina betalningsmöjligheter i framtiden.

Ser det illa ut, så kan dom gå med på en deal men absolut inte alltid. Ligger det väl hos KFM och om du har utmätning på din lön, så drar dom inte tillbaka det eftersom dom nu är säkra på att få sina pengar från KFM.

För att gå vidare med detta, så får du ringa CSN och be om en blankett för ditt ändamål. Där får du uppge hur din situation ser ut samt ekonomi. Då tittar dom på den och återkommer till dig med ett beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in