2014-03-27, 08:16
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Ett inkassokrav måste enligt lag skickas innan man får ta till inkassoåtgärder.

Nejdå, du har fel. Ingen behöver/måste gå till fogden via något inkassobolag. Det står fodringsägaren fritt att välja om de vill gå via inkasso eller ej.
Tycker hela inkassosvängen är galen och skulle skicka direkt till kfm om jag hade någon som var skyldig mig pengar.
Citera
2014-03-27, 10:30
Medlem
har turren betalat handpenning? låt det vara så gud

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18617917.ab
Citera
2014-03-27, 12:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Nu blir jag lite nyfiken på vilket lagrum det framgår i..

LG

Man brukar stödja sig på IkL första kapitlet, paragraf 4-6 (har jag för mig).

Lagen innehåller ju den luddiga formuleringen att man skall använda "god inkassosed"

Eftersom ordet "skall" används håller jag med om att det är märkligt att man tillåter det luddiga "enligt god sed".
Citera
2014-03-27, 13:32
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Man brukar stödja sig på IkL första kapitlet, paragraf 4-6 (har jag för mig).

Lagen innehåller ju den luddiga formuleringen att man skall använda "god inkassosed"

Eftersom ordet "skall" används håller jag med om att det är märkligt att man tillåter det luddiga "enligt god sed".

Det där gäller bara inkassobolag.
Citera
2014-03-27, 20:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det där gäller bara inkassobolag.

Ja, det är ju ett sånt som derullo har efter sig.
Citera
2014-03-27, 20:28
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ja, det är ju ett sånt som derullo har efter sig.

Jag svarade på ditt svar "Nej. Ett inkassokrav måste enligt lag skickas innan man får ta till inkassoåtgärder."

Du hade fel.
Citera
2014-03-28, 11:38
Medlem
Brain-Levels avatar
I följande länk står de vanligaste frågorna och svaren på frågor angående, åtminstone påminnelser m.m.

http://www.3binkasso.se/vanliga-fragor
Citera
2014-03-28, 11:45
Medlem
emmapemma123s avatar
Vad galler ifall nagon koper nagot med ditt personnummer, inte betalar sa kronofogden kopplas in och skickar brev till mig om indrivning? Kopet gjordes 2009 da jag befann mig utomlands. Blev forst kontaktad I veckan.
Citera
2014-03-28, 12:05
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmapemma123
Vad galler ifall nagon koper nagot med ditt personnummer, inte betalar sa kronofogden kopplas in och skickar brev till mig om indrivning? Kopet gjordes 2009 da jag befann mig utomlands. Blev forst kontaktad I veckan.

Då bör du göra en polisanmälan. KFM bryr sig inte.
Citera
2014-03-28, 13:06
Medlem
Råkade på brevbäraren idag; frågade om Postens rutiner när postbox/brevlåda blir överfull.

"Retur till avsändaren" blev svaret. Ganska mycket post kan hopas för en person som oväntat blir häktad, där häktningstiden förlängs gång på gång.

Med returer lär de som skickat fakturor, inkassobrev och Kronofogden själv få någon sorts förklaring?
Citera
2014-04-11, 15:26
Medlem
Revelationss avatar
Lura Kronofogden?

Några tips på hur man fördröjer utmätning av lön?

Jag blev uppringd idag och de ska göra en utredning på det. Preliminär besked utifrån dem uppgifterna jag lämnade (som stämmer) är att de kan ta upp till 7000:-/månad.
Det är lite väl för mycket. I alla fall just nu, då jag är nästan klar med körkortet (som är ett krav för mitt jobb).
Jag tänker såklart inte strunta i att betala tillbaka, det handlar bara om ca 30 tusen, men jag vill inte göra det förrän typ slutet av augusti.
Nu lyssnar de inte på mig alltså, inte när jag frågade om det går med 5.000 istället för 7.000.

Vill de envisas så ska jag också göra det.
Ska jag kanske ringa upp dem och berätta att jag har sagt upp mig från jobbet? De kanske lägger ner utredningen och sedan kan jag kontakta dem igen i September.
Eller tar utredningen kanske flera månader? Tror knappast det med tanken på vilka hajar jobbar där.
Citera
2014-04-11, 15:36
Medlem
Matärgotts avatar
Enda sättet att "lura" kronofogden är att jobba svart. Annars kommer de åt dina pengar var du än gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in