2014-05-14, 09:59
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Måste man bo i lägenhet för att köpa gjutjärnspannor?
Nej men de som bor i lägenhet har oftast problem att grilla utomhus, då är väl en gjutjärnspanna ett alternativ - speciellt en grillpanna. Hur som helst så ryker det sjukt mycket i en grillpanna, så det är knappt det går att använda inomhus .
Citera
2014-05-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej men de som bor i lägenhet har oftast problem att grilla utomhus, då är väl en gjutjärnspanna ett alternativ - speciellt en grillpanna. Hur som helst så ryker det sjukt mycket i en grillpanna, så det är knappt det går att använda inomhus .
Haha okej
Citera
2014-05-14, 11:28
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Måste man bo i lägenhet för att köpa gjutjärnspannor?
I såna här tider vill man hellre grilla sina burgare än steka, men det går inte i lägenhet.
Citera
2014-05-14, 14:05
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Hmm... Kanske man ska ge sig på att köpa en för en gång skull. Det är väl bäst att steka burgare i gjutjärnspannor?
Min erfarenhet är att gjutjärnspannan är perfekt för att få en fin stekyta på styckningsdetaljer, fiskfiléer, och inte minst hamburgare.

Den går inte att förstöra ens om du försökte då den tål alla redskap, och tappar du den på golvet så är det golvet som går sönder och inte pannan. Vad som är värst låter jag dock vara osagt.

Föredrar du en stekpanna som klarar av diskmaskin kan den här rostfria utan beläggning kanske vara något: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90207336/

Vill även påminna att gjutjärnspannor ska bara diskas med varmt vatten och diskborste, och alltså inte med diskmedel. Den väger också lika mycket som 5 aluminiumpannor.
Citera
2014-05-14, 17:13
Medlem
christerys avatar
Citat:

Jag måste göra nåt fel, för det ryker inte vansinnigt mycket från min. Dock kan det väl ha att göra med hur mycket fett det droppar från burgarna åxå, älgfärsen även med lite inblandning är i magraste laget. Kött osv som jag marinerat utan olja är inte heller nåt problem.

Det jag inte gillar med min grillpanna är trähandtaget (samma som fanns till försäljning) eftersom det inte passar att köra färdigt köttslamsan i ugnen med.
Citera
2014-05-14, 21:31
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag måste göra nåt fel, för det ryker inte vansinnigt mycket från min. Dock kan det väl ha att göra med hur mycket fett det droppar från burgarna åxå, älgfärsen även med lite inblandning är i magraste laget. Kött osv som jag marinerat utan olja är inte heller nåt problem.

Det jag inte gillar med min grillpanna är trähandtaget (samma som fanns till försäljning) eftersom det inte passar att köra färdigt köttslamsan i ugnen med.
Använder du riktigt hög temperatur då? Jag kör max. Sedan har jag ingen riktig fläkt, utan endast en sådan där rund ventil ovanför spisen.

Nu har jag även testat Brooklyn-brödet. Tyckte det var riktigt bra, absolut det bästa hamburgerbrödet som går att få tag på om man inte bor nära något bageri som har hamburgerbröd. Hembakat är förstås godare, men kommer köra med det här fler gånger när man inte har några hembakta i frysen. Blev hamburgare kryddade med salt och peppar, perfekt grillade på kontaktgrillen. Till det Brooklyn-brödet med en stor klick Heinz majonnäs (mycket god!), dijonsenap, strimlad isbergssallad, en skiva ost och en klick Texas Longhorn jalapeñoketchup.
Citera
2014-05-14, 21:38
Medlem
Isnatts avatar
Jag själv köper mitt bröd från ett bageri som jag vet att en av stans restauranger köper sina hb-bröd från. Oerhört bra och ser ut som krovbrödsbagarns ungefär.
Har länge funderat på varför det funnits sånt litet sortiment hamburgerbröd så ska bli kul att testa det nya även om jag är övernöjd med bageriets.
Citera
2014-05-14, 21:50
Medlem
zerxezs avatar
Testade Garants färdiga hamburgare (80% kött, 4st för 39.90 på Willys) med potatismjöl å grejer i. Smakade milsvida bättre än fryspuckarna, fortfarande inte den klockrena smak å konsistensen men tillräckligt goda för att köra på när man e lat imo
Citera
2014-05-14, 21:51
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Använder du riktigt hög temperatur då? Jag kör max. Sedan har jag ingen riktig fläkt, utan endast en sådan där rund ventil ovanför spisen.

Nu har jag även testat Brooklyn-brödet. Tyckte det var riktigt bra, absolut det bästa hamburgerbrödet som går att få tag på om man inte bor nära något bageri som har hamburgerbröd. Hembakat är förstås godare, men kommer köra med det här fler gånger när man inte har några hembakta i frysen. Blev hamburgare kryddade med salt och peppar, perfekt grillade på kontaktgrillen. Till det Brooklyn-brödet med en stor klick Heinz majonnäs (mycket god!), dijonsenap, strimlad isbergssallad, en skiva ost och en klick Texas Longhorn jalapeñoketchup.

Vad kostar en sån kontaktgrill?
Citera
2014-05-14, 21:57
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vad kostar en sån kontaktgrill?
Ca 800:- gav jag. Hade tidigare en Philips, den var dock värdelös då grillplattorna (trots att de var nonstick) blev helt igensatta efter bara ett par gånger. Omöjliga att rengöra. Köpte sedan en:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matlagning/smorgasgrill/tefal-comfortgrill/166640.3399/

Den är riktigt bra, riktiga grillplattor som leder värmen jättebra, och någon magisk beläggning som gör att allt släpper med lite diskmedel och vatten. T.o.m. bränt socker från vissa kryddblandningar släpper utan några problem.
Citera
2014-05-14, 22:28
Medlem
christerys avatar
Citat:

Nja, inte glöder det om grilljärnet direkt och så har jag en riktig fläkt åxå.

Gasen i botten på spisen så blir det bränt på ytan och rått i mitten. Gör nog kanske lite för tjocka älgpuckar.
Citera
2014-05-15, 00:13
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ca 800:- gav jag. Hade tidigare en Philips, den var dock värdelös då grillplattorna (trots att de var nonstick) blev helt igensatta efter bara ett par gånger. Omöjliga att rengöra. Köpte sedan en:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matlagning/smorgasgrill/tefal-comfortgrill/166640.3399/

Den är riktigt bra, riktiga grillplattor som leder värmen jättebra, och någon magisk beläggning som gör att allt släpper med lite diskmedel och vatten. T.o.m. bränt socker från vissa kryddblandningar släpper utan några problem.

ser nice ut. behöver man ha matfett/olja på en sån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in