Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tycker att tomaten ska vara där. Den fräschar upp lite, tillför lite kyla och friskhet. Om man bara har sallad och lök kan man ju nästan likagärna äta burgaren med bara bröd och sås.
Tomaten skulle kunna göra sitt till smaken om det inte handlade om den usla holländska/vattniga varianten. Får du tag i spanska direktimporterade så kan jag hålla med om att det är OK. Men hur ofta ser man den i butikerna?
Om du trots allt envisas med tomat så föreslår jag de halvt om halvt soltarkede varianterna. Det blir en helt annan dimension.
En möjlighet är att torka tomaten själv i ugn på moderat värme.
Du lägger orden i munnen på mig när du säger "Om man bara har sallad och lök". Det finns så mycket mer än bara sallad. De grönsaker/frukt som jag har i mina burgare kan vara:
- rödlök
- schalottenlök
- chili (färsk)
- ruccola
- vitlöksflakes
- spetspaprika
- bladpersilja
- isbergssallat
- huvudsallat
- pepparrot
- Karl Johan-svamp, skivad (!), champinjoner, shiitakesvamp, ostronskivling osv
- stjälkselleri
- jalapeño
- avokado
- saltgurka
- inlagd gurka/pickles/cornichons
- inlagda rödbetor
- kapris (dock har jag tröttnat)
- koriander (bara till gästerna
) - fänkål, färsk skivad
- färsk basilika
- färsk mynta
- äpplen (!)
- aubergine/squash
- färsk ingefära i tunna skivor
- oliver
- gräslök
- krasse
- kronärtskocksbottnar
- ananas
Bland annat. Förutom dessa grönsaker så har jag självklart hemmagjorda dressingar, salsor, såser, krämer, senap, tomatprodukter (ketchup, ajvar osv).
Vidare kan jag slänga in sardeller, bacon/pancetta, salami, chorizo, marquez, kabanossi, salsiccia, diverse lufttorkade/rökta skinkor, ost (mozzarella, ädelost, cheddar, gruyère, emmentaler, pecorino osv).
Sammanfattningsvis. Din insinuation att man blir så begränsad om man inte väljer tomat är ganska komisk

.
~Paul~