2009-11-29, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag såg ett program när Leif Mannerström lagade hamburgare. Då blandade han tomattärningar med ketchup, efter han tagit bort kärnhuset så klart.

Ganska fiffigt tycker jag!
Tycker du verkligen att det är fiffigt? Personligen så anser jag att man lika gärna kan hoppa över den vattniga tomaten och använda endast ketchup. Det enda som tomaten tillför är ju bara vatten. Vem vill ha utspädd ketchup?

~Paul~
Citera
2009-11-29, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tycker du verkligen att det är fiffigt?

Ja, jag tyckte det var fiffigt!

Maestro Mannerström visade återigen vilken kreativ inspiratör han är!

Citera
2009-11-29, 22:15
Medlem
wääuus avatar
Jag tycker att tomaten ska vara där. Den fräschar upp lite, tillför lite kyla och friskhet. Om man bara har sallad och lök kan man ju nästan likagärna äta burgaren med bara bröd och sås.
Citera
2009-11-29, 22:57
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Ja, jag tyckte det var fiffigt!

Maestro Mannerström visade återigen vilken kreativ inspiratör han är!

Han kanske hade bättre tomater än de röda vattenklumpar man köper på Ica maxi!?
Citera
2009-11-29, 23:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag tycker att tomaten ska vara där. Den fräschar upp lite, tillför lite kyla och friskhet. Om man bara har sallad och lök kan man ju nästan likagärna äta burgaren med bara bröd och sås.
Tomaten skulle kunna göra sitt till smaken om det inte handlade om den usla holländska/vattniga varianten. Får du tag i spanska direktimporterade så kan jag hålla med om att det är OK. Men hur ofta ser man den i butikerna?

Om du trots allt envisas med tomat så föreslår jag de halvt om halvt soltarkede varianterna. Det blir en helt annan dimension.

En möjlighet är att torka tomaten själv i ugn på moderat värme.

Du lägger orden i munnen på mig när du säger "Om man bara har sallad och lök". Det finns så mycket mer än bara sallad. De grönsaker/frukt som jag har i mina burgare kan vara:
  • rödlök
  • schalottenlök
  • chili (färsk)
  • ruccola
  • vitlöksflakes
  • spetspaprika
  • bladpersilja
  • isbergssallat
  • huvudsallat
  • pepparrot
  • Karl Johan-svamp, skivad (!), champinjoner, shiitakesvamp, ostronskivling osv
  • stjälkselleri
  • jalapeño
  • avokado
  • saltgurka
  • inlagd gurka/pickles/cornichons
  • inlagda rödbetor
  • kapris (dock har jag tröttnat)
  • koriander (bara till gästerna )
  • fänkål, färsk skivad
  • färsk basilika
  • färsk mynta
  • äpplen (!)
  • aubergine/squash
  • färsk ingefära i tunna skivor
  • oliver
  • gräslök
  • krasse
  • kronärtskocksbottnar
  • ananas
Bland annat. Förutom dessa grönsaker så har jag självklart hemmagjorda dressingar, salsor, såser, krämer, senap, tomatprodukter (ketchup, ajvar osv).

Vidare kan jag slänga in sardeller, bacon/pancetta, salami, chorizo, marquez, kabanossi, salsiccia, diverse lufttorkade/rökta skinkor, ost (mozzarella, ädelost, cheddar, gruyère, emmentaler, pecorino osv).

Sammanfattningsvis. Din insinuation att man blir så begränsad om man inte väljer tomat är ganska komisk .

~Paul~
Citera
2009-11-29, 23:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Han kanske hade bättre tomater än de röda vattenklumpar man köper på Ica maxi!?
Fömodligen .

~Paul~
Citera
2009-11-29, 23:25
Medlem
Aakes avatar
Jag slänger alltid väck tomatskivorna Donken envisas med att stoppa in i hamburgarna och lägger i några färska lökringar i stället. Jag brukar också skippa det översta brödet och lägga på ett stekt ägg med halvflytande gula istället. Åsså lite tabasco på. Ätes med kniv och gaffel. Mums.
Citera
2009-11-29, 23:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jag slänger alltid väck tomatskivorna Donken envisas med att stoppa in i hamburgarna och lägger i några färska lökringar i stället. Jag brukar också skippa det översta brödet och lägga på ett stekt ägg med halvflytande gula istället. Åsså lite tabasco på. Ätes med kniv och gaffel. Mums.
Ägg ja, det glömde jag i mitt inlägg. Brukar också smälla på dem. Har du testat sådär lagom pocherat ägg så att gulan sakta sipprar ut? .

En annan variant är att mosa hela ägget och göra en smet. Den kan förutom ägget bestå av lök i olika former, kapris, sardeller, ost i olika former, och t o m kaviar.

~Paul~
Citera
2009-11-30, 00:13
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ägg ja, det glömde jag i mitt inlägg. Brukar också smälla på dem. Har du testat sådär lagom pocherat ägg så att gulan sakta sipprar ut? .

En annan variant är att mosa hela ägget och göra en smet. Den kan förutom ägget bestå av lök i olika former, kapris, sardeller, ost i olika former, och t o m kaviar.

~Paul~

Har aldrig provat att pochera ägg men det kan jag ju ändra på framöver.

Mosat ägg med diverse tillbehör som du nämner föredrar jag på mörkt bröd men kapris går fetbort bort.

Raka sardeller till ägg brukar jag köra en liten stund i mikron i hushållspapper så att de blir torrare och ännu mer smakrika.
Citera
2009-11-30, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Har aldrig provat att pochera ägg men det kan jag ju ändra på framöver.

Mosat ägg med diverse tillbehör som du nämner föredrar jag på mörkt bröd men kapris går fetbort bort.

Raka sardeller till ägg brukar jag köra en liten stund i mikron i hushållspapper så att de blir torrare och ännu mer smakrika.
Har också tröttnat på kapris. Föråt mig på dem en gång och därefter har jag haft svårt för dem.

Jag har svårt att få raka sardeller på min lokala ICA. Jag är dessutom lat för att åka till en annan butik så jag brukar rulla ut de insnurrade och ta bort kaprisen.

~Paul~
Citera
2009-11-30, 09:08
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Jag tycker aldrig man får till det, dels för att man alltid glömmer att rosta bröden, och dels för att jag aldrig hittar en majjo som slår BK´s!
Citera
2009-11-30, 09:11
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d_h
Själv brukar jag steka mina grillkryddade hamburgare i min välskötta grillpanna i gjutgärn, när jag vänt dessa lägger jag på en skiva Port Salut som får smälta medans de blir klara. Jag steker även bröden så de blir lagomt krispiga, tillsammans med ett par skivor bacon som placeras ovanpå osten så snart de blivit knaperstekta.

Som tillbehör har jag som dressing två delar lättmajonnäs och en del dijonsenap (utsökt!), en lökblanding bestående av en rödlök samt en vitlöksklyfta, strimlad isbergssallad och eventuellt en tomatskiva. Den bästa hamburgaren i universum.

Här har man ju killen med konceptet fy fan vad hungrig jag blev nu...säkert tryckt tio groteska mackor inatt men den här pärlan från 2006 kom och slog undan benen på mig! Gah!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in