2014-05-14, 21:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Liten update via Keypub

SAAB demade sin Giraffe 4A... med GaN-baserad radar... med leverans till en hemlig köpare redan 2016! Vi snackar tid från demo till leverans på under 2 år! Det är rätt unikt för den här typen av system i försvarsindustrin. http://aviationweek.com/blog/thats-what-i-call-confidence

Tror de blir först med att dema GaN-baserad AESA-radar i en färdig produkt. Självklart finns även en version som opererar i X-bandet, oklart om den är klar för demo.

Tror inte man får så många kronor tillbaks om man satsar på att det är Sydkorea som är kunden..

Man skall dock veta att de hållit på ett bra tag med dessa produkter nu även om GaN-modulerna ännu inte funnits tillgängliga i produktion. Så man har inte behövt hasta fram en produkt utan jobbat med den i lugn och ro. Råkar veta att det mesta av utvecklingen var klar redan för några år sen men att antennmodulerna inte riktigt var mogna då.
Citera
2014-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Dom skall godkänna finansieringen av köpet, inte själva köpet i sig. Och ja, det är så en riktig demokrati fungerar. Schweiz är världens mest demokratiska land. Där är det folket som bestämmer vem som skall bli medborgare, hur många utlänningar som skall tas emot eller hur köp av stridsflygplan skall finansieras.
Nja riktigt så är det väl inte, för om det blir nej så stoppas affären helt och SAAB kommer inte att gå vidare med Schweiz.
Citera
2014-05-14, 21:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Nja riktigt så är det väl inte, för om det blir nej så stoppas affären helt och SAAB kommer inte att gå vidare med Schweiz.

Det är Schweiz som avgör om de går vidare på något sätt eller ej. Blir det nej så är inte Saab bundna vid något avtal t.ex. när det gäller investeringar och motköp. Schweiziska flygvapnet kan välja att gå vidare men då med ett nytt avtal som inte kräver folkomröstning dvs inom den normala försvarsbudgeten.
Citera
2014-05-14, 21:35
Bannlyst
Citat:
Nej. Om det blir ett NEJ så kommer troligen Schweiz att köpa ett mindre antal och leasa resterade så att allt ryms inom den godkända budgeten men Gripen blir det för dom oavsett.
Citera
2014-05-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Nej. Om det blir ett NEJ så kommer troligen Schweiz att köpa ett mindre antal och leasa resterade så att allt ryms inom den godkända budgeten men Gripen blir det för dom oavsett.
Inte om man läser den här artikeln:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3826285.ece

" Om det blir nej nu på söndag, den 18 maj, fimpas ett miljardprojekt. Det finns ingen reservplan. Ueli Maurer, den schweiziske försvarsministern, har avfärdat tanken på att fortsätta vid ett nej."

Men motköpsaffärerna ska tydligen genomföras oavsett beslut.

Sen kanske man inte vill säga att det finns en plan b inför valet för att locka nej-sidan.
Citera
2014-05-14, 21:58
Bannlyst
Citat:
Inte om man läser den här artikeln:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3826285.ece

" Om det blir nej nu på söndag, den 18 maj, fimpas ett miljardprojekt. Det finns ingen reservplan. Ueli Maurer, den schweiziske försvarsministern, har avfärdat tanken på att fortsätta vid ett nej."

Men motköpsaffärerna ska tydligen genomföras oavsett beslut.

Sen kanske man inte vill säga att det finns en plan b inför valet för att locka nej-sidan.
Det är fel enligt vad jag har hört, dom har en budget men 22 st Gripen spräcker den därav allt snack. Dvs om militären håller sig inom budget behövs inget godkännade från regeringen eller folket.
Citera
2014-05-14, 22:08
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Det hade räckt med ett grovt överslag tex nja 700 km i 1600 km/h kan bli tufft om man ska hinna göra något där eller nej det är omöjligt elller det ska inte vara något problem.

Man behöver inte svara på frågor i syfte att visa att man kan, man svarar man enkelt utan långa utläggningar, sådana är helt okey om vi börjar gå på djupet i frågan men inte som ett första svar.

Hade du svarat du som ovan också om tant Agda hade frågat?
F414 har en stfc på ca 0,8 så det är ju bara att räkna på vad 80% av max dragkraft kostar i bränsleåtgång.
Citera
2014-05-14, 22:09
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Det hade räckt med ett grovt överslag tex nja 700 km i 1600 km/h kan bli tufft om man ska hinna göra något där eller nej det är omöjligt elller det ska inte vara något problem.

Man behöver inte svara på frågor i syfte att visa att man kan, man svarar man enkelt utan långa utläggningar, sådana är helt okey om vi börjar gå på djupet i frågan men inte som ett första svar.

Hade du svarat du som ovan också om tant Agda hade frågat?

Förlåt om du tog illa upp av mina långa utläggningar, det var inte mina intentioner att visa att jag kan mer än dig. Jag tycker överlag att detta är ett diskussionsforum, och inte möjligtvis ett chattforum, då inläggen och förklaringarna får tillåtas vara lite längre.

Jag förstod att du inte var införstådd i flygning ur denna synvinkel, och försökte lägga det på en nivå som enkelt förklararar problematiken i din frågeställning. Men om något var oklart kan du alltid fråga vidare om det - då kunskapen och viljan är stark här på V&M forumet att diskutera dylika ämnen. Återigen får du ursäkta om svaret kom över huvudet på dig.
Citera
2014-05-14, 22:10
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tror inte man får så många kronor tillbaks om man satsar på att det är Sydkorea som är kunden..

Man skall dock veta att de hållit på ett bra tag med dessa produkter nu även om GaN-modulerna ännu inte funnits tillgängliga i produktion. Så man har inte behövt hasta fram en produkt utan jobbat med den i lugn och ro. Råkar veta att det mesta av utvecklingen var klar redan för några år sen men att antennmodulerna inte riktigt var mogna då.
Spelar ingen roll. SAAB har en beprövad plattform och blir först att leverera GaN-baserade radarsystem, precis som man var först med luftburen AESA.

Ordern är principiellt viktig och jag tror att Koreanerna är med på att de eventuellt kan få en produkt med barnsjukdomar, men att de å andra sidan får världens mest moderna radarsystem väldigt billigt.

Oavsett vilket så har SAAB 2 år på sig att fixa saker som de kan dra nytta av i Gripen E.
Citera
2014-05-14, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Förlåt om du tog illa upp av mina långa utläggningar, det var inte mina intentioner att visa att jag kan mer än dig. Jag tycker överlag att detta är ett diskussionsforum, och inte möjligtvis ett chattforum, då inläggen och förklaringarna får tillåtas vara lite längre.

Jag förstod att du inte var införstådd i flygning ur denna synvinkel, och försökte lägga det på en nivå som enkelt förklararar problematiken i din frågeställning. Men om något var oklart kan du alltid fråga vidare om det - då kunskapen och viljan är stark här på V&M forumet att diskutera dylika ämnen. Återigen får du ursäkta om svaret kom över huvudet på dig.

Tack för svaret, jättebra svarat!

Ja, kan Gripen åka så långt ( ett överslag för amatör) i så hög fart och ändå hinna göra något innan den måste vända?

Jag hajar att om den skulle åka i 7-800 km/h så kommer den rätt långt men i 1600 km/h!
Citera
2014-05-14, 22:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
F414 har en stfc på ca 0,8 så det är ju bara att räkna på vad 80% av max dragkraft kostar i bränsleåtgång.
Dessa exotiska förkortningar... Jag fick googla på stfc ihop med aero engine och kom fram till att du måste menat Thrust specific fuel consumption (lite omkastad bokstavsordning) där talet 0,8 torde avse förbrukningen mätt i festliga lb/(lbf·h), pund/pundtimma där det första pundet avser massa och det andra kraft. Hm, det går ju att räkna om om man gräver fram en handfull andra data men jag avvaktar om någon kommer med ett lite enklare svar.

Gripens bränsleförbrukning i liter eller kg per minut (eller km men det är ju enkelt att omvandla) vid en häftig exempelhastighet på en häftig exempelhöjd hade varit kul att veta. Vad sägs om mach 1,5 eller 2 eller vad ni nu kan ha siffror för på optimal flyghöjd för hastigheten? Välj själv vilken yttre last och bränslemängd planet ska ha, bara det blir en siffra så är jag nöjd.
Citera
2014-05-14, 23:14
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Tack för svaret, jättebra svarat!

Ja, kan Gripen åka så långt ( ett överslag för amatör) i så hög fart och ändå hinna göra något innan den måste vända?

Jag hajar att om den skulle åka i 7-800 km/h så kommer den rätt långt men i 1600 km/h!

Om vi tänker såhär, flygplanets transporträckvidd är 300 mil (fulltankad + tre extratankar) i farter som rör sig runt 1 000 km/h (på hög höjd), alltså en tid i luften på 3 timmar. Mellan Arlanda och Vilnius är det 70 mil (140 mil t/r). För att få upp JAS 39 Gripen i överljud med en större yttre last som dessa tre extratankar är, kräver det definitivt nyttjande och bibehållen EBK - då är bränslet slut på 15-20 minuter.

Från det att du står på banan och drar igång EBK, har du 20 minuter att ta dig till Litauen och tillbaka (bara dit resan kräver mer än 25 minuter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in