2008-01-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Driftkostnad minskar med modernare motorer, radar mm mm.

Värme och radarsignatur är inte så mycket högre än för Gripen.

Tror inte det finns planerat motorbyte till F-16 så gripen kommer alltid ha en billigare drivskostnad än F-16 hur du än försöker blanda ihop korten . Samma sak med radarsignaturen...hur kan den förändras bara genom att byta upp sig till nyare radar ?
Citera
2008-01-17, 12:36
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Tror inte det finns planerat motorbyte till F-16 så gripen kommer alltid ha en billigare drivskostnad än F-16 hur du än försöker blanda ihop korten . Samma sak med radarsignaturen...hur kan den förändras bara genom att byta upp sig till nyare radar ?
Radarplattan är en stor radarreflekterande del i alla stridsflygplan, men F16:s radarsignatur kommer nog inte i närheten av Gripens.
Citera
2008-01-17, 12:36
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Radarsignaturen miskar om man byter ut radarn mot en AESA.
Jag nämnde radarn i samband med driftkostnad, en modern AESA radar kräver mindre underhåll än en tradionell.
F-16I använder modernare motorer än på de flesta andra F-16 i världen.
Citera
2008-01-17, 12:43
Medlem
Men det innebär alltså att gripens RCS också borde kunna minska vid en framtida uppgradering till AESA-radar
Citera
2008-01-17, 12:49
Medlem
Citat:
Radarsignaturen miskar om man byter ut radarn mot en AESA.
Jag nämnde radarn i samband med driftkostnad, en modern AESA radar kräver mindre underhåll än en tradionell.
F-16I använder modernare motorer än på de flesta andra F-16 i världen.

Så du menar att radarn är en större del av driftkostnaden ?
Hur många av världens F-16 flotta är av I modell och aven om den är billigare kommer den ändå inte kunna matcha Gripen .Och hur ska en uppgraderad radar minska flygplanets hela radarsignatur ?

Nu blandar du och ger rätt friskt....
Citera
2008-01-17, 13:05
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Så du menar att radarn är en större del av driftkostnaden ?
Hur många av världens F-16 flotta är av I modell och aven om den är billigare kommer den ändå inte kunna matcha Gripen .Och hur ska en uppgraderad radar minska flygplanets hela radarsignatur ?

Nu blandar du och ger rätt friskt....
Det var du som tog upp minskad RCS i samband med AESA, det jag skrev var att det minskade driftkostnaden ( har aldrig sagt att det är den större kostnadsminskningen.....)

Israel använder F100-PW-229 som har en hel teknik från motorerna i F-22 och F-35.
Citera
2008-01-17, 13:24
Medlem
Citat:
Det var du som tog upp minskad RCS i samband med AESA, det jag skrev var att det minskade driftkostnaden ( har aldrig sagt att det är den större kostnadsminskningen.....)

Israel använder F100-PW-229 som har en hel teknik från motorerna i F-22 och F-35.

Jag tog inte upp radarn som minskad driftkostnad det va du själv , jag undrade var i du hade belägg för det du skrev.

Citat:
Driftkostnad minskar med modernare motorer, radar mm mm.

Värme och radarsignatur är inte så mycket högre än för Gripen.

Gripen har en driftskost på ca: 2000$ i timmen F-16 har en på närmre 4500$
Citera
2008-01-17, 13:31
Medlem
humperdicks avatar
Är det någon som vet status på Gripen NG förresten, ska dom inte ha en flygande testrigg uppe snart?
Citera
2008-01-17, 13:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag tog inte upp radarn som minskad driftkostnad det va du själv , jag undrade var i du hade belägg för det du skrev.

Gripen har en driftskost på ca: 2000$ i timmen F-16 har en på närmre 4500$
Ja, det stämmer - för driftkostnaderna minskar med en modernare AESA-radar, precis som med en modernare motor baserad på modernare teknik.

Du skrev: "
Och hur ska en uppgraderad radar minska flygplanets hela radarsignatur ?". Vilket jag aldrig påstått, men den minskar RCS framifrån ( där den redan är låg).
Citera
2008-01-17, 13:49
Medlem
Angående lägre driftskostnad för AESA-radar

Citat:
As solid state devices, AESA radars have vastly simpler mechanical designs. They require no complex hydraulics for antenna movement nor hinge appendages. The AESA radar occupies less space than typical radar, because of its lesser infrastructure requirements and of course its absent range of motion. With these improvements, maintenance crews are far less severely taxed, and the radar is much more reliable.

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Electronically_Scanned_Array
Citera
2008-01-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Är det någon som vet status på Gripen NG förresten, ska dom inte ha en flygande testrigg uppe snart?

Citera
2008-01-17, 14:17
Medlem
Humperdick: På tal om test.

Gripen avfyrar IRIS-T air-to-air missile

http://www.air-attack.com/news/news_article/2957/Gripen-fires-IRIS-T-air-to-air-missile.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in