Jag måste erkänna att jag tycker synd om B. För första gången någonsin. Förutsatt att detta är sant förstås.
Jag hade inte velat vara hon nu. Det vill jag ju inte annars heller, men det här är ju en hemsk situation! Att abortera ett önskat barn, det vore ju en mardröm. Usch...
Jag vet inte hur eller ens om Hepatit C smittar från mor till barn under graviditeten, tänkte bara tillägga att HIV faktiskt INTE smittar det ofödda barnet, åtminstone inte medan det ligger i magen. Om barnet smittas så sker detta under själva förlossningen, då barnet kommer i kontakt med moderns slemhinnor, blod, sekret, etc.
Därför utförs oftast/alltid ett planerat kejsarsnitt i de fall man vet att den blivande modern är HIV-positiv. På så sätt kan man helt undvika att barnet utsätts för smittan (risken blir iaf väsentligt mindre då man har kontroll över exakt vad barnet kommer i kontakt med vid födseln).
Vet som sagt inte om detta även gäller för Hepatit C.
Tänkte bara passa på att sprida lite kunskap om HIV.
Var på någon föreläsning med skolan där någon HIV-positiv kvinna som "tog tillvara på varje dag" skulle lära oss allt om sjukdomen och motverka fördomar. Hon hade två småbarn som hon fått typ 5-10 år efter hon fick diagnosen (inget av barnen hade HIV).