Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-09, 20:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men visst skulle detta funka.
Pannkaka i traditionell mening, kan man nog glömma.
Det funkar såtillvida att "det blir något" av det hela.

Men precis som du säger så blir det ingen pannkaka. Som jag redan har sagt. Det blir panad av det hela. Jättegott på en fläskschnitzel men inte lika gott med sylt och grädde .

~Paul~
Citera
2014-05-09, 21:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har börjat uppskatta råsocker med och mer. Tycker faktiskt det är godare än den vita produkten. Det bör väl gå att ersätta strösocker med råsocker i vad som helst? Finns det något som ni tycker blir speciellt bra med råsocker och eller/tvärtom?
Perfekt till Creme Caramel och Creme Brulee. Funkar också till Irish Coffee, Tarte Tatin, kolasås, bakad banan, samt diverse småkakor, mjuka tårtor och glazer.

~Paul~
Citera
2014-05-09, 21:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur gör man på bästa sätt vitlökskrutonger? Jag tänkte mig att pensla på lite olja på något gott bröd (surdeg? levain?) och gnida in lite vitlök och sedan..? Ska man skära dem i tärningar innan man rostar dem i ugnen eller efteråt? Jag gillar ganska små krutonger, typ kuber som är en halv cm stora ungefär. Känns som att det är svårt att skära så små krutonger av både färskt och rostat bröd?
Finns olika tekniker, allt från att riva vitlök och blanda med rumstempererat smör, till att gnida in det i smör/olja rostade brödet och därefter skära i tärningar, till att pensla brödet med ister, riva på lite vitlök och halstra hastigt i panna.

Egentligen är det som vanligt bara fantasin som sätter gränserna.

Personligen föredrar jag det italienska sättet att behandla krutonger, dvs att rosta brödet och därefter dela på en klyfta, samt gnida in brödet med den.

Ytterligare en variant är den som funkar i samband med soppor. Man smälter smör i pannan, saltar och pepprar lätt över det samt lägger i brödskivan. Denna vänds omedelbart så att båda sidorna får en jämn indränkning av smöret. Därefter rostas skivorna tills de börjar bli gyllene.

I det läget pressar man vitlök över brödet och drar ut det med en kniv för att få en jämn täckning. Sedan vänder man snabbt på brödet så att vitlöken får känna på pannans värme. Det viktiga är att inte dröja för länge med att ta upp brödet. Vitlöken har en tendens att brännas fort! Släng inte på för mycket vitlök. Det renderar en tung och frän smak.

~Paul~
Citera
2014-05-09, 21:11
Medlem
Vad heter den där amerikanska formen av klyftpotatis som är så god? Jag hade ett recept tidigare men det har försvunnit. Hoppas ni vet vad jag menar; jag kan inte beskriva det så mycket mer. Det är klyftpotatis men på ett amerikanskt vis.
Citera
2014-05-09, 21:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Vad heter den där amerikanska formen av klyftpotatis som är så god? Jag hade ett recept tidigare men det har försvunnit. Hoppas ni vet vad jag menar; jag kan inte beskriva det så mycket mer. Det är klyftpotatis men på ett amerikanskt vis.

Home fries?
Citera
2014-05-09, 21:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det funkar såtillvida att "det blir något" av det hela.

Men precis som du säger så blir det ingen pannkaka. Som jag redan har sagt. Det blir panad av det hela. Jättegott på en fläskschnitzel men inte lika gott med sylt och grädde .

~Paul~
Kanske med andra saker.
Men svårt att svara på, utan att ha testat.
Sen beror det på vilket ströbröd man har, så det skiljer en del mellan de olika ströbröden.

Har gjort pannkakor på majsmjöl, för en glutenallergiker.
Som blev rätt bra.
Citera
2014-05-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Home fries?
Nej, inte det jag menade. Det där tycks bara vara stekt potatis med en jävla massa kryddor. Vad jag talar om är något som (jag skäms att säga att) jag år för första gången på McDonalds för c:a tio år sedan och som var klyftpotatis fast väldigt frasig utan att vara friterad så vitt jag förstår. Jag hade ett recept, som sagt. Det verkar inte vara okänt i USA utan tvärtom vanligt.
Citera
2014-05-09, 21:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Nej, inte det jag menade. Det där tycks bara vara stekt potatis med en jävla massa kryddor. Vad jag talar om är något som (jag skäms att säga att) jag år för första gången på McDonalds för c:a tio år sedan och som var klyftpotatis fast väldigt frasig utan att vara friterad så vitt jag förstår. Jag hade ett recept, som sagt. Det verkar inte vara okänt i USA utan tvärtom vanligt.
Vet vad du menar, men jag tror inte de heter något speciellt. Här är ett recept som borde kunna ge dig ungefär det du är ute efter:
http://www.food.com/recipe/spice-crumb-coated-wedge-baked-potatoes-49549
Citera
2014-05-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vet vad du menar, men jag tror inte de heter något speciellt. Här är ett recept som borde kunna ge dig ungefär det du är ute efter:
http://www.food.com/recipe/spice-crumb-coated-wedge-baked-potatoes-49549
Tackar, det där börjar helt klart närma sig det jag menar, även om det ännu inte är helt där. De klyftpotatis jag talar om hade ett inövat namn som det bara var att googla på för att få fram en hel massa recept. Men det där som du länkade till ser helt klart ut som det recept jag hade, även om det även förekom filmjölk i mitt recept.

Men jag ska inte tjata mer om det här. Jag är hjälpt av din länk och det får jag nöja mig med.
Citera
2014-05-09, 23:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tackar, det där börjar helt klart närma sig det jag menar, även om det ännu inte är helt där. De klyftpotatis jag talar om hade ett inövat namn som det bara var att googla på för att få fram en hel massa recept. Men det där som du länkade till ser helt klart ut som det recept jag hade, även om det även förekom filmjölk i mitt recept.

Men jag ska inte tjata mer om det här. Jag är hjälpt av din länk och det får jag nöja mig med.

Men nu blev jag intresserad... vad finns det egentligen för speciell, men vanlig, klyftpotatis?

homemade potato wedges
roasted potatoe wedges
fried potato wedges
crispy potato wedges
baked potato wedges
deep fried potato wedges
spicy potato wedges
potato wedges in oven

Har den ett generellt namn förutom dessa så vetefan...
Råa potatisklyftor är väl det som inte är med..
Citera
2014-05-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men nu blev jag intresserad... vad finns det egentligen för speciell, men vanlig, klyftpotatis?

homemade potato wedges
roasted potatoe wedges
fried potato wedges
crispy potato wedges
baked potato wedges
deep fried potato wedges
spicy potato wedges
potato wedges in oven

Har den ett generellt namn förutom dessa så vetefan...
Råa potatisklyftor är väl det som inte är med..

Jag tror det hette "farm potatoes" eller "farmers potatoes" eller "farm fries" eller "farmers fries" eller liknande. Men jag tror det var ungefär så här: Förkoka klyftorna. Gör en kryddblandning med kryddor du gillar. Rikligt med salt. Blanda kryddblandningen med ströbröd. Efter att du låtit klyftorna svalna, doppa i filmjölk och kryddblandningen. Grilla i ugn (kanske med smör också). Ät och njut.

Det är i alla fall det jag håller på med just nu.
Citera
2014-05-10, 16:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Ska chansa och testa då
Vad hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto