2014-05-05, 13:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man bör också observera att VB (med täcknamnet JEW) fortfarande fanns inlagd som mottagare i MB:s mobil - medan VB var 100% utraderad i KJ:s.

Jo, att radera alla sms som har med VB och alias att göra skulle öka misstankegraden mot MB sjufalt. Det räknade nog Berg med och lämnade lite "ofarligt" kvar ..
Citera
2014-05-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Med din förvirrade logik innebär ju detta att KJ i samma andetag erkände att det var han som dödade Vatchareeya Bangsuan .. Kamma dig !
Vore skönt om du vore läskunnig. Den sista "bekräftade" kontakten innan hon försvann. Hon kan självfallet ha träffat på ytterligare personer efter besöket hos KJ men det är inte "bekräftat".
Citera
2014-05-05, 13:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Vore skönt om du vore läskunnig. Den sista "bekräftade" kontakten innan hon försvann. Hon kan självfallet ha träffat på ytterligare personer efter besöket hos KJ men det är inte "bekräftat".

Citat:
Det är inget antagande när KJ själv uppger det och hans uppgifter bekräftas av SMS-kontakterna mellan honom och VB.

Vilka sms bekräftar att KJ var den som såg VB sist i livet, frågan är obesvarad av dig.
Citera
2014-05-05, 13:42
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Tycker detta var en intressant diskussion: (min fetstil)

Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Och eftersom du ofta har svar på det mesta så kanske du kan svara på varför det var omöjligt för polisen att återskapa de sista SMSen?
Hur kommer det sig att bara några dagar gamla SMS inte går att återskapa?
Det var närmare 90 SMS.
Det gick dock att återskapa SMS som hade med jobbet att göra.
(jag antar du menar 90 sms som skickades mellan Vatchareeya och MB perioden 30/4 - 8/5?)

Citat:
Jag tycker inte att du ska säga till mig att läsa fup.
Raderingen har skett mellan från 2012 Maj 05 - 2013 april 30

Citat:
Ser du inte vad jag försöker säga.
Ibas ser att det finns ledigt utrymme i Ainon men inte ett endaste spår av SMS från VB.
MBs mobil beslagtogs 2013-05-08 FUP 250

Så varför finns det ledigt utrymme i den och allt till och från VB är borta men andra raderade SMS har gått att återskapa?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
MB raderade successivt SMS för att mobilen inte skulle bli full.

Han hade 170 SMS när mobilen undersöktes. Vad tror du händer om man skriver 100 SMS till en nästan full mobil med 170 SMS? Den blir överfull. Det finns all anledning att tro att MB gjorde det efter att VB:s SMS hade raderats.

Citat:
Men det är exakt det jag menar.
Vad har hänt med just dessa SMS (de till och från VB) när man lyckats återskapa andra?
Om det finns utrymme på mobilen och en stor radering utfördes 30/4 då borde det finnas yta kvar som trots att SMSen är raderade borde ha legat kvar och vara möjliga att återskapa.
Alltså, var är de 90 sms som skickades efter 30/4? Det fanns ju uppenbarligen lagringsutrymme i telefonen.
Citera
2014-05-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka sms bekräftar att KJ var den som såg VB sist i livet, frågan är obesvarad av dig.
Beklagar om jag är otydlig. KJ berättar att han umgåtts med VB under kvällen och att hon promenerat iväg vid 21.30 tiden. Nu har vissa kufar påstått att Kj hittat på att de umgåtts för att förvirra polisen (men de är nog de inte ensamma om att bli förvirrade). Jag var bara övertydlig med att VB och KJ stämt träff via SMS. Summering. Det är bekräftat att KJ och VB umgicks på kvällen. Det saknas bekräftelse på att VB därefter träffat någon annan än KJ.
Citera
2014-05-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ser du inte vad jag försöker säga.
Ibas ser att det finns ledigt utrymme i Ainon men inte ett endaste spår av SMS från VB.
MBs mobil beslagtogs 2013-05-08 FUP 250

Så varför finns det ledigt utrymme i den och allt till och från VB är borta men andra raderade SMS har gått att återskapa?
Problemet är väl att vi inte vet när mobilen körde ett Erase mode? Sen, även utan Erase mode, så torde raderade SMS slumpvis skrivas över av nya SMS. MB har haft all anledning att fortlöpande radera kontakt från VB för att dölja dessa från frun så gissningsvis raderades SMS från VB redan samma kväll han fick dessa och då är det fyra dygn med nya SMS mellan kvällen den 4/5 och den 8/5, då mobilen togs omhand.
Citera
2014-05-05, 13:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Beklagar om jag är otydlig. KJ berättar att han umgåtts med VB under kvällen och att hon promenerat iväg vid 21.30 tiden. Nu har vissa kufar påstått att Kj hittat på att de umgåtts för att förvirra polisen (men de är nog de inte ensamma om att bli förvirrade). Jag var bara övertydlig med att VB och KJ stämt träff via SMS. Summering. Det är bekräftat att KJ och VB umgicks på kvällen. Det saknas bekräftelse på att VB därefter träffat någon annan än KJ.

Okej, men det finns ingenting som bekräftar att KJ har rätt när han påstår att han är den siste som såg VB i livet, det är vad frågan handlar om oavsett om KJ utsaga stämmer, vilket jag tror att den gör.

Domstolen har en uppfattning om värdet på KJ pladder och pupande, det bör betyda att vad KJ säger i den här frågan är av litet värde, det som betyder något och som bör ha en inverkan på bedömningen i skuldfrågan är det som kan bevisas. KJ vittnesmål är inga bevis, här köper man och förkastar efter behag, det rimmar illa med domstolens egen bedömning av värdet av vad KJ har sagt.
Citera
2014-05-05, 13:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
När vi pratar om bevisning tycker jag att vi ska använda oss av de faktauppgifter som finns i Fup.
Ja, faktauppgifter men även uppgifter från vittnen och gm:s egna göranden och låtanden; kort sagt allt som kan säga oss något om brottet. En alltför stark fixering vid det tekniska bevismaterialet kan vara förödande vid t.ex. bevisplantering, på samma sätt som långsökta bortförklaringar utan annat stöd än den egna fantasin inte på minsta vis för brottsfallet närmare sin lösning.
Citat:
Kontakt-DNA på VB:s vrist. Man har inte kunnat fastslå att det är KJ:s DNA
Nej, men med stor sannolikhet är det KJ:s DNA – och detta understöds också av KJ:s uppenbart påhittade sexhistoria.
Citat:
Ang. Larmsamtalet 17.09 talar mycket för att det var en felringning med tanke på att det i Fup anges att VB haft sms kontakt efter denna tidpunkt.
Med tanke på sakernas fortsatta utveckling är det snarare sannolikt att larmsamtalet måste sättas i förbindelse med mordet. Det efterföljande sms:andet från VB till MB kan tyda på att KJ temporärt retirerat och försökt skämta bort det som hänt, t.ex. att han kopplat ett strypgrepp på VB, alt. rispat henne så att hon blev tvungen att låna lite tejp av honom.
Citat:
Nattligt besök hos brodern är inget bevis. Ej heller en diarré, försvunnen yxkniv, anatomiskt intresse etc.
Det är omständigheter som måste beaktas. Betr. den försvunna kniven anser jag att denna måste värderas som ett starkt indicium på att den har används vid brottet. Flera vittnen har sett kniven långt efter det att KJ bedyrat att hans tryckförbandade, blodiga hund bitit sönder kniven, repat bladet, osv, och att han därför förpassat kniven till metallåtervinningen.

Ett annat indicium är skadebilden på VB: Huggens/stickens placering vittnar om en gm som temporärt slagit ut henne med ett hårt slag i huvudet, ev. satt handklovar på henne, klätt av henne och sedan på ett tvångsmässigt sätt utdelat sina hugg/stick. Jag tror inte att dessa hugg är utdelade i särskilt snabb takt. Flera är inte alls så djupa som de skulle ha varit vid t.ex. ett raseriutbrott. De synes mer vara att betrakta som väl avvägda ”experimenthugg”, alt. att gm haft några konstifika tankar vad gäller fram- resp. baksida. VB har inte kunnat röra sig nämnvärt när gm tilldelat henne huggen i ryggen vilket ytterligare förstärker att KJ agerat med berått mod och efter egna ritningar.

Mordredskapet har inte kunnat återfinnas – ens på Google, eller i polisens verktygssortiment. Inte ett enda verktyg tycks stämma överens med de konstifika skadorna. En skölp ligger närmast till hands men är ändå inte det rätta verktyget. Det tyder på att vapnet är egentillverkat, och man kan heller inte helt utesluta att två vapen använts.

Kvarstående likstelhet (om än ringa) utesluter inte ett mer utdraget förlopp där VB kan ha varit vid liv längre tid än vad som antagits.
Citera
2014-05-05, 14:05
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Problemet är väl att vi inte vet när mobilen körde ett Erase mode? Sen, även utan Erase mode, raderade SMS slumpvis skrivas över av nya SMS. MB har haft all anledning att fortlöpande radera kontakt från VB för att dölja dessa från frun så gissningsvis raderades SMS från VB redan samma kväll han fick dessa och då är det fyra dygn med nya SMS mellan kvällen den 4/5 och den 8/5, då mobilen togs omhand.

Även om dom är raderade så ligger dom kvar tills de att dom skrivs över av nya. Om MB har ledigt utrymme i mobilen så kommer nya SMS att läggas där och de gammla finns kvar fram tills att det nya utrymmet är använt.

Det har fortfarande inte gått fram till dig att man lyckats återskapa andra gamla SMS?
Tror du att det slumpat sig så att allt som är till och från VB (ca 80% av MBs alla smskontakter, obs har ej fup så 80% är taget ur luften) har mirakulöst skrivits över men sms som har med jobb och fiskeknivar dom har man lyckats återskapa.
bland annat ett SMS där MB vill vara ledig en måndag. Observera att mobilen togs 8/5 så smset är troligast inte skrivet efter mån 6/5.

MrFold kanske har koll på hur stor sannolikheten är på just detta, att gamla och obetydliga sms om fiske, knivar, ledighet och träning har gått att återskapa men inte ett endaste litet sms från eller till VB. Fold ha nu i åtanke att MB endast sparar viktiga sms så som tider, inköpslistor, mm borde det inte då ha slumpat sig så att "80%" av de återskapade smsen borde ha varit till eller från VB?
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-05 kl. 14:19.
Citera
2014-05-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hunden markerade kanske på den starkaste koncentrationen av doftmolekyler, det var kanske på mattan om kropp eller delar av den har legat där en längre tid? Kanske levde VB när hon baxades in i bagageutrymmet, därför ingen likdoft från blodet? Hur som helst så kan vi inte veta exakt hur doftmolekylerna har rört sig i bagageutrymmet. Kanske var mattan fuktig och band molekylerna till mattan bättre än vad en torr list gjorde?

Det intressanta är att det fanns likdoft knuten till KJ bil och bagageutrymme men inte i någon av de andra undersökta fordonen. Det räcker med den vetskapen, resten är ett jobb för tekniker att ta sig an. Hur hamnade likdoften i bilen? Tyvärr finns det inget svar på den frågan, inga tekniska fynd har bringat klarhet.

Häng inte upp dig på att hunden var kopplad, det är fullständigt normalt och ingenting som påverkar hunden när den arbetar, tvärtom. Kopplad i kombination med en annan signal kan vara ett besked till hunden att det är arbetstid.
Jag vet inte vad du har for erfarenhet av hundar, men jag har själv en spårhund en mycket bra sådan, är ingen liksok hund eller liknande.
När jag har hunden kopplad foljer den mig som en skugga och jag kan naturligtvis styra hunden när den är kopplad.
När jag losgor den från kopplet soker den intensivt, då får den signalen att den skall soka.
Därfor har jag svårt att forstå det här soket med hunden Uno när den är kopplad och skall soka, jag anser då skall hunden vara losgjord från kopplet.
Sedan måste man ha klart for sig att en hund kan markera fel och den kan inte alls markera, en hunds markering är aldrig något bevis, men kan leda till bevis. Hunden kan ses som ett mycket bra hjälpmedel ingenting annat.
Att det fanns bevis att lik forvarats i KJ:s bil skuff finns inget bevis for det, utan kan ses som ett önsketänkande.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-05 kl. 14:25.
Citera
2014-05-05, 14:22
Medlem
Citat:

Vill inte vara petig, men hon lämnade väl KJ kl 21.00?
Citera
2014-05-05, 14:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Man hade personen som varit den som bevisligen hade sett VB sist i livet.
Man hade de första telefonlistorna från telefonbolagen som visar rörelser, och icke rörelser, samt kontakter och icke-kontakter, där det bl.a. framgår att KJ efter VB försvunnit plötsligt förflyttar sig utan mobil och att han inte kontaktat VB efter hon försvunnit.
Man hade uppgifter från MP om ett udda beteende hos KJ.
Man hade uppgift om att KJ själv kontrollerat Gula Huset kort tid innan benen hittades.

På MB hade man en person som brukar sätta på henne ibland och inte inledningsvis ville berätta om det (och som vissa av er alternativteoretiker tycker det räcker för såväl skälig misstanke som en fällande dom tydligen).

Vad som borde gå och få fram numera, om det inte redan finns i tråden, är dels protokollet från den första häktningsförhandlingen, även den sekretessbelagda delen, samt häktningspromemorian. Av dessa handlingar framgår vad åklagaren lade fram vid häktningsförhandlingen och som uppenbarligen tingsrätten ansåg utgöra sannolika skäl.

Vad ni alternativteoretiker fortfarande inte insett är att trots era ihärdiga försök så finns det fortfarande inget mer att lägga MB till last än att han haft en utomäktenskaplig förbindelse men bevisläget mot KJ har stärkts fortlöpande. Ni ser kanske inte skogen för alla träd som står i vägen.

Det finns besvärande omständigheter för KJ och med dessa som grund anhålls och häktas KJ. Förfarande är brukligt för att leta ytterligare bevisning. Om man hade letat vidare och inte hittat blod i skuffen, hundar som markerat, konstiga motsägelser i vittnesuppgifter, datorer som letat efter hundanatomi, ex-flickvänner som berättat om strypgrepp etc. hade KJ säkerligen släppts och aldrig åtalats. Bevisningen som inhämtas efter häktningen bekräftar och stärker misstankarna. Så fungerar i princip alla brottsutredningar och det som avviker i denna utredningen är att man osedvanligt noga har utrett ytterligare en persons förehavanden men det tycks snarast för vissa av er gett bränsle på er planteringsbrasa.

Citat:
Det är inget antagande när KJ själv uppger det och hans uppgifter bekräftas av SMS-kontakterna mellan honom och VB.

Citat:

Försök att läsa (fetat) och förstå vad du själv har skrivit, din skruvade tomtegubbe .. Och hur menar du att KJ bevisat detta ? Att han sagt att han var den sista som såg Vatchareeya i livet och det räcker som bevis, menar du ? Vad mera bevisar KJ i sina påståenden, tycker du ? Att han hade oralsex med VB ? Hur har han bevisat detta ? Att han drog i sig sex starkpilsner på kort tid och inte fick köra VB hem ? Bevisat ? Med ditt påstående hade ju KJ på stående fot erkänt att han dödat Vatchareeya ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in