2014-05-05, 10:33
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
MB hade en Sony Ericson Aino med en minneskapacitet på 55 MB. Löjligt lite jämfört med your average smartphone. Men tillräckligt för att lagra tusentals och åter tusentals SMS, om man inte fyller telefonen med bilder och liknande. Förmodligen kan det ändå vara så att han inte hade jättemycket utrymme, åtminstone inte om han ville undvika en seg telefon. Att garanterat skriva över all ev. komprometterande information genom att skicka/motta 100 SMS på några dar är dock ett scenario vi torde kunna förpassa till sagovärlden.

Personligen tror jag att Berg raderade efter hand som normalt beteende, det gällde nog både SMS:en till från VB och andra. Sen är jag inte naiv - jag är ganska säker på att han utfört nån slags panikradering av det sista när han fick höra att hon var försvunnen. Det är lite konstigt att han inte fick fler frågor om det.

Och eftersom du ofta har svar på det mesta så kanske du kan svara på varför det var omöjligt för polisen att återskapa de sista SMSen?
Hur kommer det sig att bara några dagar gamla SMS inte går att återskapa?
Det var närmare 90 SMS.
Det gick dock att återskapa SMS som hade med jobbet att göra.
Citera
2014-05-05, 10:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kollade filmen och luckan till ödehuset ser rätt sliten ut.
Den måste ha varit öppen ganska länge.

https://www.youtube.com/watch?v=mFGXziUYzBo

Hade ingen aning om att det gick att köra så nära heller.

Fönstret hade minst varit trasigt sedan KJ fick moppe så 22 - 15 = 7 år
Citera
2014-05-05, 10:41
Medlem
Citat:
Och eftersom du ofta har svar på det mesta så kanske du kan svara på varför det var omöjligt för polisen att återskapa de sista SMSen?
Det var närmare 90 SMS.
Om du orkade läsa förundersökningen så finns frågan besvarad i den tekniska undersökningen. "Vid Erase flyttas data till ny plats eller har raderats och kretsens logik återställer hela området vilket innebär att all data raderas permanent och fullständigt. Erase är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt".
Det är ju inte så svårt om man läser
Jag kan absolut ingenting om den tekniska konstruktionen av mobiler men jag utgår från att de konstruerats för att användas och inte för att spara data åt polisen. Jag gissar dock att det finns vissa paralleller med datorvärlden, om jag raderar en fil på datorn så raderar jag bara sökvägen och den ursprungliga filen finns kvar tills den blir överskriven. Ny filer skrivs in i de "tomma" utrymmena. Efter ett tags raderna och nya filer blir hårddisken fragmenterad och bör defragmenteras. Jag kan som sagt inget om mobiler men gissar att "Erase" funktionen innehåller någon form av radering/defragmentering när man raderar en större mängd data.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-05-05 kl. 10:54.
Citera
2014-05-05, 10:47
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Om du orkade läsa förundersökningen så finns frågan besvarad i den tekniska undersökningen. Vid radering av ett flertal meddelanden så startas automatisk en erase-funktion som raderar det frigjorda utrymmet permanent och enligt bedömningen har så skett. Permanent raderat = inte möjligt att återskapa.

Jo men om du läser vad jag just skrev så syftar jag till de SMS som skickats efter den automatisk erase-funktionen
Citera
2014-05-05, 10:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
MB hade en Sony Ericson Aino med en minneskapacitet på 55 MB. Löjligt lite jämfört med your average smartphone. Men tillräckligt för att lagra tusentals och åter tusentals SMS, om man inte fyller telefonen med bilder och liknande. Förmodligen kan det ändå vara så att han inte hade jättemycket utrymme, åtminstone inte om han ville undvika en seg telefon. Att garanterat skriva över all ev. komprometterande information genom att skicka/motta 100 SMS på några dar är dock ett scenario vi torde kunna förpassa till sagovärlden.

Personligen tror jag att Berg raderade efter hand som normalt beteende, det gällde nog både SMS:en till från VB och andra. Sen är jag inte naiv - jag är ganska säker på att han utfört nån slags panikradering av det sista när han fick höra att hon var försvunnen. Det är lite konstigt att han inte fick fler frågor om det.
55 MB är totala minnet, varav det mesta är kodminne som användaren inte har någon nytta av. Det säger inte ett dugg om kapacitetet att ta emot SMS.
Citera
2014-05-05, 10:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det var närmare 90 SMS.

Det vet jag inte och det är heller inte poängen. Poängen är att teorierna om att han haft tillgång till en metod som utfört en "idiotsäker" radering av vissa SMS - så idiotsäker att han lugnt kan behålla en telefon som kan få honom ditsatt för mord - saknar verklighetsunderlag. Det blir bara de vanliga spekulationerna på tämligen lös grund från er alternativteoretiker. Märk väl än en gång att detta inte utesluter att han panikraderat i början av veckan (Jävla skit - jag vill inte bli inblandad i det här, tänk om mina sexkontakter med henne avslöjas) med en funktion som ändå visat sig effektiv när det gäller att på ett hyggligt enkelt sätt få fram raderade SMS.

Den stora mängden träffar på strängar talar för att man i ett läge där han varit huvudmisstänkt hade kunnat rekonstruera betydligt mer med de mer komplicerade metoder som IBAS föreslog.
Citera
2014-05-05, 10:52
Medlem
Citat:
Det var närmare 90 SMS.

Om detta vet jag intet, MEN antar att en telefon fungerar som en dator.

Har man dåligt lagringsutrymme och deletar filer (SMS) då och då, skapas "lediga" utrymmen lite här och där. Apparaten blir väldig seg både när den skall lagra eller ta fram information. Normalt raderar man då onödiga filer och kör en defrag som "packar" informationen på ett mer ordnat sätt.
Citera
2014-05-05, 10:57
Medlem
Citat:
Jo men om du läser vad jag just skrev så syftar jag till de SMS som skickats efter den automatisk erase-funktionen
Om du läser allt i FUP så ser du att de är återskapade..

"Jag har läst igenom de SMS som återskapats. Slutrapporten överenstämmer med
förhandsbeskedet.
De SMS som återskapats handlar om Micaels roll i karateklubben och hans arbete.
Det finns SMS som handlar om vilken typ av kniv som är bäst när man filèar fisk.
Det har inte återskapapts något SMS mellan Micael Berg och Vatchareeya Bangsuan.
De återskapade SMS:en har inget intresse i utredningen."
Citera
2014-05-05, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Som vanligt är det de självutnämnda experterna som vet bäst. Enligt Ibas bedömningen har användaren raderat flertal SMS m.m. och därefter har mobilen, inte användaren, startat en erase-funktion som raderar SMS m.m. permanent. Det finns inga som helst märkligheter förutom för er med MB-polariserade glasögon. Ni ser ett misstänkt beteende hos MB angående hans handhavande med mobilen men funderar inte över varför KJ SELEKTIVT raderade sina meddelanden med VB
IBAS, sid 952: "Mycket talar för att telefonen kört Erase och återställt dessa delar". IBAS påstår alltså inte att mobilen har startat en erase-funktion.
Citera
2014-05-05, 11:04
Medlem
Citat:
Sen är jag inte naiv - jag är ganska säker på att han utfört nån slags panikradering av det sista när han fick höra att hon var försvunnen. Det är lite konstigt att han inte fick fler frågor om det.
Med risk att föda alternativteoretikerna så stupar det på att jätteraderingen var utförd senast den 5 maj och då visste nog MB inte att VB var försvunnen och att man inte därefter har hittat några meddelanden att återskapa mellan VB och MB.
Tillägg: Låter det stå kvar för att skämmas men har läst för snabbt. Det är samtalshistoriken som har raderats och inget annat.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-05-05 kl. 11:22.
Citera
2014-05-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
IBAS, sid 952: "Mycket talar för att telefonen kört Erase och återställt dessa delar". IBAS påstår alltså inte att mobilen har startat en erase-funktion.
"Det är IBAS uppfattning att detta har skett".
Citera
2014-05-05, 11:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det vet jag inte och det är heller inte poängen. Poängen är att teorierna om att han haft tillgång till en metod som utfört en "idiotsäker" radering av vissa SMS - så idiotsäker att han lugnt kan behålla en telefon som kan få honom ditsatt för mord - saknar verklighetsunderlag. Det blir bara de vanliga spekulationerna på tämligen lös grund från er alternativteoretiker. Märk väl än en gång att detta inte utesluter att han panikraderat i början av veckan (Jävla skit - jag vill inte bli inblandad i det här, tänk om mina sexkontakter med henne avslöjas) med en funktion som ändå visat sig effektiv när det gäller att på ett hyggligt enkelt sätt få fram raderade SMS.

Den stora mängden träffar på strängar talar för att man i ett läge där han varit huvudmisstänkt hade kunnat rekonstruera betydligt mer med de mer komplicerade metoder som IBAS föreslog.
MB raderade successivt SMS för att mobilen inte skulle bli full.
Citat:
Angående MB:s SMS-raderingar så fanns enligt FUP:en bara drygt 170 SMS totalt bevarade vid telefontömningen (FUP s 917). Det betyder att av de drygt 4500 SMS han skickade eller mottog totalt under mätperioden så återstod alltså inte ens 4%

Här ser vi alltså raka motsatsen mot analysen av KJ:s telefontrafik: Det kan mycket tydligt beläggas att Bergs normala beteende var att regelmässigt radera SMS efter hand gällande alla eller åtminstone merparten av sina kontakter. Att han smusslat med VB ("Jan Erik Wass") och tömt de SMS:en fortlöpande kan vi nog utgå ifrån - det hade varit en onödig risk att ha en lång konversationslista på den kontakten med märkliga SMS som någon kunde råka se. Dessutom verkar ju det som skickats varit i huvudsak nonsens och mer eller mindre påträngande kontaktförsök från VB:s sida. Det finns således ingen grund att hävda att hans sätt att hantera telefonen skulle vara ett indicium på att han är inblandad i VB:s försvinnande och död.
Han hade 170 SMS när mobilen undersöktes. Vad tror du händer om man skriver 100 SMS till en nästan full mobil med 170 SMS? Den blir överfull. Det finns all anledning att tro att MB gjorde det efter att VB:s SMS hade raderats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in