2014-05-05, 11:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det är inget antagande när KJ själv uppger det och hans uppgifter bekräftas av SMS-kontakterna mellan honom och VB.

Vilka sms dem emellan bekräftar att han var den sista personen som såg VB i livet?

EDIT;Dessutom så kan KJ gjort ett antagande. Glöm inte vad domstolen har sagt om KJ utsagor. I princip menar man att KJ pladder och pupande bör tas med en stor portion salt då KJ är en säregen person.
Senast redigerad av OY 2014-05-05 kl. 12:05.
Citera
2014-05-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka sms dem emellan bekräftar att han var den sista personen som såg VB i livet?

Inget.
Citera
2014-05-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
SMS som inte var intressant för utredningen. (syftar på sms från övriga personer som återskapats)
"Det har inte återskapapts något SMS mellan Micael Berg och Vatchareeya Bangsuan." - fup

Det ringer ingen klocka hos dig?
Citera
2014-05-05, 12:08
Medlem
Citat:
Med risk att föda alternativteoretikerna så stupar det på att jätteraderingen var utförd senast den 5 maj och då visste nog MB inte att VB var försvunnen och att man inte därefter har hittat några meddelanden att återskapa mellan VB och MB.

Tillägg: Låter det stå kvar för att skämmas men har läst för snabbt. Det är samtalshistoriken som har raderats och inget annat.

Heder åt dig!
Citera
2014-05-05, 12:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
/.../ Följande är material från den första häktningsförhandlingen 27 maj, 2013.

http://postimg.org/gallery/82wu5ad2/
Citat:
Han tvättar inte militärkläderna eftersom tvättmedelslukten kan avslöja honom då han är ute i skogen.
Men Uno rådde han inte på.
Citera
2014-05-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Du är verkligen obetalbar. Så du vet alltså bättre än hundföraren hur det ser ut när hunden markerar?
Jag utgår ifrån att blodet som fanns i skuffen hade inte kommit från någon skada som VB hade haft och orsakat blodstänket där.
Om det hade funnits lik i skuffen hade blodspåret kommit från liket.
När den här likspårhunden Uno kommit in i garaget hade den omedelbart känt vittringen på cadaverine lukten inne i garaget, där det också var vindstilla.
Nu är det två bilar innan som hunden Uno genomsoker skuffen på, som jag inte kan se något motiv till, det var KJ:s bil som skulle undersokas, det är orsaken jag kallar det for show.
Även när hundforaren och Uno finns i närheten av KJ:s bil och bagageluckan där det fanns blod på listen, reagerar inte hunden Uno for blodet vid listen och då är det inte blod från en avliden person.
En sådan hund som Uno hade reagerat direkt och markerat blodet, därfor den är tränad for att markera blod med cadaverine lukt som kommer från avliden person.
Det är samma sak när Uno hoppar in i skuffen den borde gått direkt på blodet vid listen på vänster sida.
Slutsatsen är: Blodet i skuffen kommer inte från VB efter att hon avlidit.
Eftersom jag anser blodet har inte kommit dit av någon skada som VB tidigare haft, är blodet ditplanterat.
De har sannolikt tagit blod från VB innan dodsogonblicket och då avger inte blodet cadaverine lukten.
Om blodet var planterat i skuffen har det inte funnits något lik där.
Sedan kan jag inte forstå varfor inte plastpåsen som hade blodfläckar och handsken som var besudlad med blod att de fläckarna inte kollades med två hundar som hade kunnat ge en säker indikation om blodet kom från en levande eller avliden person, om det hade gjorts hade det funnits inga tvivel.
Det gjordes en sådan test med blodfläcken på taperullen, som visade att blodet kom från VB när hon levde.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-05 kl. 12:40.
Citera
2014-05-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom det inte fanns spår av fibrer i såren kan vi utgå från att VB hade bar överkropp vid mordet. Det är få som går med bar överkropp utonhus i början på maj i Boden. Så mordet bör ha skett i ett tempererat utrymme. Bristen på spår i KJ:s lägenhet bör rimligtvis utesluta den.

Vad har du för källa på att det måste finnas fibrer i såren om hon hade klädesplagg på sig vid sticken, du utgår från att så måste det vara, hänvisa gärna till källan.
Citera
2014-05-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den största showen i det här fallet är du tycker jag. Ståuppkomiker tror jag är ett jobb som du hade nått framgång med.
Därfor jag anser det var show är därfor det var två andra bilar som undersoktes skuffen på, med fotografer och journalister. Jag anser det var KJ:s bil som skulle undersokas och ingen annan bil, jag kan inte se något motiv att undersoka de här två andra bilarna.
Citera
2014-05-05, 12:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad har du för källa på att det måste finnas fibrer i såren om hon hade klädesplagg på sig vid sticken, du utgår från att så måste det vara, hänvisa gärna till källan.
Som sagt, jag utgår från det.
Citera
2014-05-05, 12:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Med risk att föda alternativteoretikerna så stupar det på att jätteraderingen var utförd senast den 5 maj och då visste nog MB inte att VB var försvunnen och att man inte därefter har hittat några meddelanden att återskapa mellan VB och MB.
Tillägg: Låter det stå kvar för att skämmas men har läst för snabbt. Det är samtalshistoriken som har raderats och inget annat.
Man bör också observera att VB (med täcknamnet JEW) fortfarande fanns inlagd som mottagare i MB:s mobil - medan VB var 100% utraderad i KJ:s.
Citera
2014-05-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Finns inget stöd i lagrummet för att häkta personer eller utföra husrannsakan för att undvika "massor av spekulationer".

Det låter lite väl Stasi hoppas jag du inser ?
Om det finns stod i lagutrymmet kan vara en sak, men det häktas personer som det sedan visar sig att de är oskyldiga, de får väl någon liten hacka for det obehaget.
Vid palme mordet exempelvis var det massor av människor som blev häktade som det visade sig vara oskyldiga.
CP blev häktad och domd till livstid, som visade sig vara oskyldig. Jag hade själv en bekant Victor Gunnarsson som blev häktade och det gjordes husrannsakan hos honom, genom att en person ville hämnas mot honom blev han anmäld, han satt inne en månad och var helt oskyldig. Sedan var det hela sjok med kurder som åkte in men blev naturligtvis släppta därfor de var oskyldiga.
Jag anser det fanns orsak att häkta både MB och KJ och gora husrannsakan med bilar hos dem, därfor efter några dagar efter hennes forsvinnande kunde inses att något allvarligt hade inträffat for henne.
Eftersom VB hade besokt KJ den dagen hon forsvann och MB hade ett forhållande med VB borde de insett att de är intressanta for utredningen.
Nu häktades KJ efter 3-4 veckor och jag kan inte se att det fanns mer på honom än det var strax efter VB:s forsvinnande. Man kan säga KJ häktades när kroppsdelarna hittades och man borjade att soka bevis mot honom.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-05 kl. 13:24.
Citera
2014-05-05, 13:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Därfor jag anser det var show är därfor det var två andra bilar som undersoktes skuffen på, med fotografer och journalister. Jag anser det var KJ:s bil som skulle undersokas och ingen annan bil, jag kan inte se något motiv att undersoka de här två andra bilarna.

Skälet till de två bilarna är att påvisa att hunden inte har gjort en felmarkering om den påvisar likdoft i den misstänktes bil. Man kan inte utesluta att de andra två kunde innehålla likdoft av någon anledning, dock hade man ingen anledning att misstänka det. Hade Uno markerat även i något av de andra fordonen hade markeringen i KJ bil varit mindre värd.

Hundens hjärna bearbetar doftintrycken, den är en jägare och kortfattat handlar det om att där det finns högst koncentration av en specifik doft, där eller i närheten finns också bytesdjuret. Det bygger på att tid och miljöfaktorer tillsammans ger en utspädning av doftmolekylerna. Det är den här förmågan som vi utnyttjar hos hunden, särskilt vid spårning/sök.

Ingen eller lite doft från listen men mer eller mest på mattan kan också berätta något. Kanske levde VB när hon lämpades över listen ner i bagageutrymmet, eller så lastades en död och sparsamt blodig kropp ganska omgående efter dödsögonblicket, likdoften hade ännu inte börjat att produceras.

Vi kan inte veta, men några alternativ är troligare än andra om man faktiskt försöker förstå varför spåren ser ut som de gör tycker jag.

KJ säger att han plockade upp VB på kvällen(natten?) Det kan stämma med att han dödade eller skadade henne och sedan lastade omgående, spåren säger mig att det är en möjlig förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in