2014-04-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldengel
Ja, jag har ett max utmätningsbelopp. Det händer de månaderna där jag tjäner mindre än full utmättningsbelopp + förbehållsbelopp. Då drar de fullt till KFM och jag får resten. Det som är problemet är att de helt enkelt inte bryr sig, och det verkar inte som om jag har någon möjlighet att komma åt dessa pengar. Det är efter lönebryt, pengarna är borta. Minst sagt jävligt stressande.

Om du får mindre lön någon månad så skall dragningen till Kronkalle minskas. Du har alltid rätt till ditt existensminimum. får du lön som understiger existensminimum så får kronis inte ett öre...
Citera
2014-05-01, 14:23
Medlem
Skuld hos kronofogden men ingen betalningsanmärkning, frågor.

Hej!

Min bror har en skuld till kronofogden på drygt 300 kr, men samtidigt står det att han har 0 betalningsanmärkningar.

Har bett han betala in den snarast btw. Men det jag undrar är om han ska hyra lägenhet vilket kan bli aktuellt snart, där står det i reglerna att man inte får ha betalningsanmärkning, då räknas inte det från kronofogden in eller?
Citera
2014-05-01, 14:33
Medlem
sgeddingagglis avatar
Jag antar skulden är ganska sprillans ny och inte kommit till nåt avgörande än. Alltså, det har kommit in en ansökan från nån fordringsägare och KFM har skickat ett brev till din bror om att antingen betala nu direkt eller överklaga. Innan betalningsanmärkningen kommer måste KFM ta ställning till om stämningsansökan är riktig eller inte.

Så för din brors del handlar det om nåt mellan timmar och dagar innan det är kört för ett bra tag framöver med krediter och skaffa bostad.
Citera
2014-05-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Jag antar skulden är ganska sprillans ny och inte kommit till nåt avgörande än. Alltså, det har kommit in en ansökan från nån fordringsägare och KFM har skickat ett brev till din bror om att antingen betala nu direkt eller överklaga. Innan betalningsanmärkningen kommer måste KFM ta ställning till om stämningsansökan är riktig eller inte.

Så för din brors del handlar det om nåt mellan timmar och dagar innan det är kört för ett bra tag framöver med krediter och skaffa bostad.

Han har haft den ganska länge, typ 2 år
Tror det är från brottsofferfonden men är inte säker.

Är hemma hos han nu och letade fram papper som han hade fått i vintras av kronofogden ang en Utredningsrapport och det står;

"Utredningen avslutad, gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar för täckande av skulden"

Tog en kreditupplysning i vintras, 0 betalningsanmärkningar, detsamma visade det nyss. Men en skuld hos kronofogden med 320 kr. Ska be han ta tummen ur röven och betala på en gång, så jävla dumt om man skiter i det och inte kan få lägenhet pga 300kr......
Citera
2014-05-01, 15:13
Medlem
Ja och så undrar jag en annan sak, brorsan frågade om jag kunde gå ner till deras kontor imorgon och betala in hans skuld eftersom han jobbar och inte har tid, går det?
Citera
2014-05-04, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Säg att jag är inneboende hos nån och allt jag äger är bara mina kläder och inget annat. Beslagtar de sakerna som tillhör ägaren som jag är inneboende hos?

Jag är faktiskt också nyfiken på hur detta funkar, bump!
Citera
2014-05-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Jag är faktiskt också nyfiken på hur detta funkar, bump!
Självklart inte, dom kan inte ta saker som inte du äger
Citera
2014-05-04, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Självklart inte, dom kan inte ta saker som inte du äger

Fast hur bevisar man vem som äger vad? Om man t.ex. har kvittot, räcker det med att visa upp det när de kommer för att de inte ska ta ägarens TV eller dator? Vad händer om man inte har kvitto?
Citera
2014-05-04, 18:52
Medlem
CsSs avatar
Hej,

Skulden kan vara belags med sekretess, därför ni inte ser den?

Saxat från KFM:

"Det är bara en skuld som finns för indrivning hos Kronofogden som kan få sekretess. Förutsättningarna för att uppgifterna om en sådan skuld ska omfattas av sekretess är:

Att någon tidigare skuld inte registrerats de senaste två åren.
Att du har betalat skuldbeloppet, inklusive ränta, eventuell dröjsmålsavgift och grundavgift, alternativt att målet har återkallats av fordringsägaren.
Att du inte får någon ny skuld under de följande två åren efter det att en skuld sekretessbelagts.
Det krävs att samtliga ovanstående förutsättningar är uppfyllda för att uppgifterna ska skyddas av sekretess. Om någon av förutsättningarna inte uppfylls är uppgifterna alltså offentliga för allmänheten.

Det går inte att ansöka om sekretess. Skulden blir automatiskt sekretessmarkerad hos Kronofogden om förutsättningarna är uppfyllda."

Du kan gå ner på närmsta kontor och betala skulden:

"Du kan även betala direkt på något av våra kontor. Kontrollera om det finns en bemannad reception och hur öppettiderna ser ut. Om det inte finns någon bemannad reception måste du ringa och avtala en tid."
Citera
2014-05-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Fast hur bevisar man vem som äger vad? Om man t.ex. har kvittot, räcker det med att visa upp det när de kommer för att de inte ska ta ägarens TV eller dator? Vad händer om man inte har kvitto?

Du måste se till att du har ett ordentligt skrivet inneboendekontrakt, Har du inte det så kan Kalle kolla i hela bostaden och där utmäta det som har något värde. SEDAN är det upp till ägaren av godset att visa att man äger det med hjälp av kvitton etc... Har man inget kontrakt skrivet så kan det bli så att Kronis räknar er som sambon och vill ha redan på din "partners" inkomst.

"Om du bor ihop med någon som har skulder hos Kronofogden tar du inte över någon av den personens skulder. De kan dock ändå påverka din ekonomi eftersom din inkomst och dina kostnader ju är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din makes eller sambos lön ingår därför dina uppgifter i beräkningen. "

Man skall ALDRIG ha en inneboende som finns hos kronkalle utan vattentätt kontrakt...

Kronkalle tar inga Tv apparater överhuvudtaget (om det inte är en supervärsting)....
Citera
2014-05-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Hej,

Skulden kan vara belags med sekretess, därför ni inte ser den?

Man såg ju själva skulden och beloppet typ "skuldsaldo till kfm ....kr" "betalningsanmärkningar 0".
Konstigt!
Citera
2014-05-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlasterJaxx
Man såg ju själva skulden och beloppet typ "skuldsaldo till kfm ....kr" "betalningsanmärkningar 0".
Konstigt!

Nejdå, det är inte konstigt alls..

"anmärkningen" är när skulden uppkommer, i brottsofferfondsfallet är det när den restförs, anmärkningen ligger sedan i 3 år.
Skulden är ett allmänt mål och ligger kvar hos KFM för indrivning upp till 5 år då den preskiberas, och syns då under skuldsaldo.
Under tidsspannet då 3 år passerat men ännu inte 5 så syns alltså inte någon anmärkning, men den syns som skuldsaldo.

Den försvinner ur kreditupplysningarnas skuldsaldohistorik efter 2 år.

LG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in