2014-05-02, 19:06
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
JA gärna, rita en bild. Observera att du inte har koll på detta och jag avråder dig från att insistera. Så vart är internationellt vatten? Nej visa oss var istället för patetiska inlägg.
Det blåa på kartan i den tidigare postade länken
Citat:
Jag konstaterar att du och andra har inte refererat till något som har med internationellt vatten att göra. Jag tillägger också att du just nu tramsar för att hitta en utväg. Min läsförståelse är det inget fel på.
Jag tramsar inte på något sätt. Man kan förutom att du har svåra problem med läsförståelsen även konstatera att du har grava bekymmer med att tolka bilder. Vet inte vad som återstår för att få dig förstå? Be nån av dina vänner, ifall du har några, att skriva ut mina inlägg samt bilden på hormez-sundet, tejpa fast den på ett klappträ och SLÅ in det i huvudet på dig kanske?
Citat:
Hans länk säger inget om internationellt vatten och du borde fortsätta med din ritning.
DET BLÅA PÅ KARTAN I DEN TIDIGARE POSTADE LÄNKEN ÄR INTERNATIONELLT VATTEN.
Citera
2014-05-02, 20:02
Medlem
Citat:

Det är just liknande brister ( grundläggande) som leder till en rad taktiska missförstånd.
Kan du och din vän istället för att sprida missvisande information VISA tråden vart internationellt vatten ligger någonstans?

Det svåra i det hela är att få dig att förstå så enkla saker som en karta.

Citat:
Jag vill också tillägga att jag inte alls tolkar era inlägg som den svenska försvarsmaktens kvalitéer. Jag har läst utförliga arbeten av svenska militärer av både den äldre och yngre generationen.

Det betvivlar jag starkt då du inte ens verkar klara att läsa och förstå en pekbok.
Citera
2014-05-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Ordbajs.Sjöblockader är erkända enligt folkrätten.Transporter kan visst förhindras från att nå fientlig hamn.

Nä fortfarande samma problem för dig. Dvs att du fortfarande inte fattar att ett lan man inte har förklarat krig emot inte är Fiende. Iran hade ingen förklarat krig mot vare sig USA eller Kuwait.
Därmed hade man fortfarande noll rätt att ge sig på deras fartyg

Citat:
Irak gjorde sig skyldig till mer "riktiga" krigsbrott.Du vänder upp och ner på saker.
Så för att nån annan gjorde fel så ger det dig samma rätt. Man brukar kunna få en 3-4 åring att förstå att det resonemanget inte håller.

I internationella sanhang gäller samma sak. Det ger inte dig rätt att begå krigsbrott oavsett vad andra gör.

Citat:
Vi diskuterar "troliga" krigsscenarier och inte evinnerliga diskussioner om rätt och fel.Väx upp någon gång!

Mogna ord från treåringen.
Jag pratar om verkliga krigssituationer som har inträffat pga att Iran bröt mot Internationell rätt. Praying Mantis är som sagt ett tydligt kvitto på vad det kostade då
Citera
2014-05-02, 21:23
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:
Vad vill du säga? Vänligen förtydliga. Vad står det där?

Kan du inte läsa en enkel text på engelska eller kolla på kartan så tänker jag faktiskt inte förklara det för dig. DU är en vuxen människa som nog är kunnig på språket och förmodlingen inte blind.

Läs och förstå.
Citera
2014-05-02, 23:09
Medlem
Fjolssons avatar
Citat:
Jag kollar på kartan och läst texten. Kan du istället, herr Orakel ,vänligen berätta för oss vad du vill ha sagt? Nej ni tramsar. Vänligen visa oss internationella vatten sluta trolla..

Suck..... Jag börjar tro att du varken kan engelska språket, eller har ögon att se med.

Texten om UNCLOS (United Nation Convention Law Of the Sea) säger att innan VK2 brukade nationer säga att 3nm från vår kust är vårat vatten, efter VK2 blev det 12 NM, USA tog till sig 12NM 1988.

I sundet blir det då lite knepigt eftersom både Iran och Oman har område som överlappar den tunnaste delen av sundet. Skulle Iran stänga sundet har de precis deklarerat krig mot nationen Oman, vilket då ger USA, och andra nationer som har en flotta, automatisk möjlighet att förklara krig med Iran eftersom all farled som tidigare sagts i tråden leder ut till öppna hav, samt så har tidigare överenskommelser i internationella avtal gett fartyg rätt att passera utan att en annan nation ska kunna agera, förutom i den ekonomiska zonen, mer i UNCLOS om du vill läsa.

Jag tar med denna enkla test som förklarar hur det fungerar lite mer om de 12 NM överlappar, dock på engelska så du får nog översätta det i google translate.

States have long enjoyed the right to navigate through international straits under the customary international law of the sea. That customary right became threatened after World War II when several straits states claimed territorial seas of 12 nm or greater. To address these competing rights, a compromise was reached during UNCLOS III that recognized claims to a 12 nm territorial sea but preserved the long-standing customary right of passage through international straits.

Nu har jag förklarat det så pass enkelt som det möjligen går.
Citera
2014-05-03, 13:45
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Knappast, men om du tror att judarna inte har bra koll på Iran så är du naiv.
Tvärtom tror jag att Israel tillhandahåller värdefull information,läs igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Om Iran har varit dumma nog att dragit sig in i en väpnad konflikt med USA, varför skulle man DESSUTOM starta konflikter med sina grannar och ge USA än större möjlighet till att få internationellt politiskt stöd och troligtvis utrymme för uppmarschplatser i Irans närområde? Det verkar ju rent idiotiskt. Eller är det kanske en del av den av IR5 nämnda assymmetriska strategi/doktrinen Iran har?
Just i tidsaspekten ligger mycket som mulla-väktaren och Co ständigt upprepat.Ekonomiska problem kan leda till mycket farligare omständigheter i alla avseenden.
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, helt rätt. Med förtydligandet att "extremt liten" i det här fallet betyder att chansen är såpass liten att ingen sund militär taktiker eller strateg ens skulle överväga det som annat än ett skämt.
Hur stor är chansen att USA sabbar mer än vad de kan fixa,och hur stor är chansen att det fungerar utan att amerikaner ska behöva langa bensin på gatorna?Iran har worst-case scenario i åtanke,shia-mullorna kommer att göra allt som står i deras makt för att slå tillbaka.Räkna inte med några högt rationella människor.
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Så för att nån annan gjorde fel så ger det dig samma rätt. Man brukar kunna få en 3-4 åring att förstå att det resonemanget inte håller.
Den bedömningen är av ringa betydelse i krigssituationer.Den här sortens bestraffning kan vara proportionerlig mot irakiskt ingripande.Hoppas vi slipper tråkigare tillmälen i framtiden.
Senast redigerad av Bahram 2014-05-03 kl. 13:50.
Citera
2014-05-03, 14:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Hur stor är chansen att USA sabbar mer än vad de kan fixa,

Väldigt liten, om du menar rent militärt. De har med råge förmågan att genomföra det vi diskuterar.

Citat:
och hur stor är chansen att det fungerar utan att amerikaner ska behöva langa bensin på gatorna?

Nästan 100%. USA har stigit upp som en nettoexportör av olja de senaste åren. På sin höjd handlar det om lite rejälare och tillfälliga prisökningar. Iran har inte förmågan att få USA att stanna, det är att grovt överskatta den iranska kontrollen över världens oljeflöden.

Citat:
Iran har worst-case scenario i åtanke,shia-mullorna kommer att göra allt som står i deras makt för att slå tillbaka.Räkna inte med några högt rationella människor.

Det skulle nog aldrig militära ledare tillåta. Skulle de ändå få igenom angreppsförsök på amerikanska hangarfartygsgrupper så vore det snarast en tillgång för USA, som då får chansen att decimera dem enklare än om de måste leta upp dem fartyg för fartyg, speed boat grupp för speed boat grupp, robotbatteri för robotbatteri o.s.v.

Ingen sund militär taktiker eller strateg skulle göra något sådant.
Citera
2014-05-03, 14:11
Medlem
Citat:

Den bedömningen är av ringa betydelse i krigssituationer.Den här sortens bestraffning kan vara proportionerlig mot irakiskt ingripande.

För det första så rör inte frågan Irak överhuvudtaget idag heller.
Frågan rör det faktum att Iran anföll fartyg från icke krigförande nation i strid med internationell rätt samt det faktum att man fick välförtjänt stryk för det.
Citera
2014-05-03, 19:17
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Nästan 100%. USA har stigit upp som en nettoexportör av olja de senaste åren. På sin höjd handlar det om lite rejälare och tillfälliga prisökningar. Iran har inte förmågan att få USA att stanna, det är att grovt överskatta den iranska kontrollen över världens oljeflöden.
Det kommer råda en betydande höjdskräck efter minsta provokation.Jag uppskattar verkligen din optimism,men att USA inte klarar priserna förstår alla med lite insyn.
Citat:
Det skulle nog aldrig militära ledare tillåta. Skulle de ändå få igenom angreppsförsök på amerikanska hangarfartygsgrupper så vore det snarast en tillgång för USA, som då får chansen att decimera dem enklare än om de måste leta upp dem fartyg för fartyg, speed boat grupp för speed boat grupp, robotbatteri för robotbatteri o.s.v.

Ingen sund militär taktiker eller strateg skulle göra något sådant.
Sund? Om du tror shiitien är varianten av genomsnittlige sunniten på söder och dessutom sund .
Citera
2014-05-03, 19:22
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
För det första så rör inte frågan Irak överhuvudtaget idag heller.
Frågan rör det faktum att Iran anföll fartyg från icke krigförande nation i strid med internationell rätt samt det faktum att man fick välförtjänt stryk för det.
Proportionerlig mot irakiskt ingripande.(Kriterierna är inte detsamma under krig)
Senast redigerad av Bahram 2014-05-03 kl. 19:26.
Citera
2014-05-03, 19:27
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det kommer råda en betydande höjdskräck efter minsta provokation.Jag uppskattar verkligen din optimism,men att USA inte klarar priserna förstår alla med lite insyn.

Där ser man. Du får gärna redogöra för denna stora insyns som du har, men som jag uppenbarligen saknar. Gör det dock i rätt tråd.

Citat:
Sund? Om du tror shiitien är varianten av genomsnittlige sunniten på söder och dessutom sund .

Jag är tämligen övertygad om att Iran har en del officerare som tänker sunt, och det i både marinen, flygvapnet och armén. Frågan är om de får genomslag vad gäller den iranska krigföringen. Om så sker kan det bli lite trögt för jänkarna på sina håll.

Men om det inte sker, så är det mer eller mindre en Gudasänd present för jänkarna, då iranska massanfall, idiotiska speed boat och flygangrepp mot hangarfartygsstridsgrupper och liknande, återigen, är mycket lättare att sopa undan, än en nation som Iran som använder sina väpnade styrkor på ett sätt som konserverar de få kapabla system och enheter man har.

Kort sagt:

Idiotiska försök att ge sig på hangarfartygsstridsgrupper, som exempel, spelar USA rakt i händerna.
Citera
2014-05-03, 20:22
Medlem
Citat:
Proportionerlig mot irakiskt ingripande.(Kriterierna är inte detsamma under krig)

Irak har fortfarande ingenting med saken att göra.
Tankfartygen Iran angrep bar Amerikansk och Kuwaitisk flagg. De lastade i kuwait och angreps i internationellt vatten.

Kriteriena för vad som är internationellt vatten och krigförande part är exakt de samma hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in