Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Jag kollar på kartan och läst texten. Kan du istället, herr Orakel ,vänligen berätta för oss vad du vill ha sagt? Nej ni tramsar. Vänligen visa oss internationella vatten sluta trolla..
Suck.....

Jag börjar tro att du varken kan engelska språket, eller har ögon att se med.
Texten om UNCLOS (United Nation Convention Law Of the Sea) säger att innan VK2 brukade nationer säga att 3nm från vår kust är vårat vatten, efter VK2 blev det 12 NM, USA tog till sig 12NM 1988.
I sundet blir det då lite knepigt eftersom både Iran och Oman har område som överlappar den tunnaste delen av sundet. Skulle Iran stänga sundet har de precis deklarerat krig mot nationen Oman, vilket då ger USA, och andra nationer som har en flotta, automatisk möjlighet att förklara krig med Iran eftersom all farled som tidigare sagts i tråden leder ut till öppna hav, samt så har tidigare överenskommelser i internationella avtal gett fartyg rätt att passera utan att en annan nation ska kunna agera, förutom i den ekonomiska zonen, mer i UNCLOS om du vill läsa.
Jag tar med denna enkla test som förklarar hur det fungerar lite mer om de 12 NM överlappar, dock på engelska så du får nog översätta det i google translate.
States have long enjoyed the right to navigate through international straits under the customary international law of the sea. That customary right became threatened after World War II when several straits states claimed territorial seas of 12 nm or greater. To address these competing rights, a compromise was reached during UNCLOS III that recognized claims to a 12 nm territorial sea but preserved the long-standing customary right of passage through international straits.
Nu har jag förklarat det så pass enkelt som det möjligen går.