2014-05-01, 19:13
Moderator
T-80Us avatar
Men, nu återgår vi till hangarfartygen här, och jag själv, Bahram, IR5, mace2442 och andra intresserade får vända sig till den relevanta tråd som redan finns i V&M.

/Mod
Citera
2014-05-01, 19:48
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Yrandet och sagorna står du för.

Jag talar om för dig var du hittar fakta om Internationellt vatten.
Trots det klarar du inte att ta till dig det.
Ordbajs.Sjöblockader är erkända enligt folkrätten.Transporter kan visst förhindras från att nå fientlig hamn.

Citat:
Jag visar dig vad sateliterna förmådde för 30 år sen.
Det vill du inte heller ta till dig.

Jag talar om för dig var du hittar fakta om vad som utgör krigsbrott, inte heller det klarar du att ta till dig.
Irak gjorde sig skyldig till mer "riktiga" krigsbrott.Du vänder upp och ner på saker.
Citat:
Mulla-väktaren har inte haft rätt i en enda fråga så här långt och du håller på att etbalera dig på samma nivå.

Vill du bli tagen seriöst så läs och förstå både Genevekonventionen och FN:s havsrättskonvention så blir det lite enklare för dig.
Vi diskuterar "troliga" krigsscenarier och inte evinnerliga diskussioner om rätt och fel.Väx upp någon gång!
Citera
2014-05-01, 19:50
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Svårt att svara på. Vi talar alltså om totalt krig här, där USAs mål är att störta den iranska regimen och i grunden slå deras väpnade styrkor? Ska de ockupera landet också, eller räcker det med de två första punkterna?

EDIT:

Om det bara är att slå den iranska försvarsmakten och störta regimen som är målet, så skulle jag säga att det skulle ta dem någonstans mellan 2 och 4 månader. De tog Irak på 3 veckor, och eftersom den iranska regimens väpnade styrkor är fler och i vissa fall både bättre beväpnade och bättre utbildade, så får vi nog lägga till en del tid. 2-4 månader verkar rimligt.

Dessutom får nog USA och eventuella allierade räkna med lite större förluster. Ett tjog stridsvagnar, ett antal stridsflygplan, kanske någon fregatt eller jagare... Lite sådant kommer nog att bli fullständigt utslagna, ta dessa beräkningar gånger 2 eller 3, så har du antalet allvarligt skadade fordon, flygplan och fartyg. Manskapsmässigt... Oerhört svårt att svara på, men upp till 2500/3000 man i döda skulle jag tippa på, och den siffran gånger 3-4 i skadade.

EDIT 2: Talar vi däremot om att USAs mål är att hålla sundet öppet, och krossa iranska försök att stänga det, så skulle man klara det tämligen galant på mycket kort tid.
Tack för ditt svar.Finns det inga som helst chanser att Iran lyckas träffa hangarfartyget utanför Hormuz-sundet.
Citera
2014-05-01, 20:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Tack för ditt svar.Finns det inga som helst chanser att Iran lyckas träffa hangarfartyget utanför Hormuz-sundet.

Jodå, det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Men med tanke på vad Iran förfogar över för sjöstyrkor, flygstyrkor och robottyper (samt viktigt här: radarsystem och eldledningssystem för sagda robotar) så är chansen extremt liten att de lyckas göra något åt ett hangarfartyg eller två som ligger ett antal hundra km från deras egna kuster.

De lär också ha fullt upp med att försvara sig mot amerikanskt strategiskt och taktiskt bombflyg, och särskilt mycket tid eller resurser lär inte finnas för att genomföra några självmordsangrepp ute på öppet hav mot amerikanska strategiska mål.

Dessutom får man ju göra beräkningar utefter var ens styrkor gör mest nytta som militär befälhavare (och ja IR5, det är samma sak i den iranska försvarsmakten). Det är knappast försvarbart för det iranska överkommandot att riskera stora delar eller alla sina kompetentare förband och/eller robotar på att skada eller sänka ett fartyg som har liten bäring på utgången av kriget.

Naturligtvis kommer fokus istället att ligga på att försöka använda dessa vapensystem och styrkor mot amerikanska invasionsförband och mer närliggande fartyg, som t.ex. transportfartyg och deras eskorter.
Citera
2014-05-01, 20:04
Medlem
Citat:
Men snälla rara Bahram.

Vilket land som helst i världen som besitter tillräckligt mycket sprängmedel, vilket som helst, klarar av att rent tekniskt sänka ett hangarfartyg.

Om du tänker efter ett ögonblick så tror jag nog att du förstår att det inte är det det hela handlar om här, utan om huruvida Iran kan kraftsamla en sådan enorm slagstyrka som skulle krävas för att sänka ett operativt hangarfartyg med sin eskort, utan att USA får nys om detta i förväg, vilket är extremt osannolikt.

Vidare är det naturligtvis också så att om hotbilden höjs, så kommer man inte segla runt i områden där hangarfartyget löper stor risk att utsättas för skada, utan man kommer naturligtvis att hålla sig på avstånd.

Seriöst, det här är inte ett dugg svårt, utan väldigt basalt.

Sverige kan sänka ett hangarfartyg, det enda som krävs är att vi dumpar typ all dynamit vi hittar i landet i någon hamn för att sedan bjuda in ett hangarfartyg dit.

Diskussionen har flippat sen länge, under inga normala förhållanden kan Iran sänka ett hangarfartyg. Till detta räknar vi bort överraskningsanfall i fredstid, terrorhandling i inhemsk hamn osv.
Citera
2014-05-01, 21:11
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Sverige kan sänka ett hangarfartyg, det enda som krävs är att vi dumpar typ all dynamit vi hittar i landet i någon hamn för att sedan bjuda in ett hangarfartyg dit.

Diskussionen har flippat sen länge, under inga normala förhållanden kan Iran sänka ett hangarfartyg. Till detta räknar vi bort överraskningsanfall i fredstid, terrorhandling i inhemsk hamn osv.
Skulle till och med påstå att det är otroligt att Iran lyckas sänka ett hangarfartyg i fredstid, då jag inte tror att man hade lyckats hålla en sådan operation hemlig for CIA och Mossad.
Citera
2014-05-01, 21:54
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag föreslår att du först förklarar det där med internationella vatten, sen kan vi komma in på annat.

Iran har som alla andra nationer rätt till 12 nautiska mil som territorialvatten, alltså dryga 22 km från kusten. Inom den zonen, trots det att det räknas som Irans sjöterritorium, har utländska fartyg RÄTT till "oskadlig genomfart". Texten har ändrats lite de senaste åren men avståndet till kusten och andemeningen i rätten till fri genomfart har funnits med sedan långt tillbaka.
Kuwait var vid tillfället ej krigsförande part kan väl tilläggas, innan protesterna från IRIgänget ramlar in.
Var det något annat du ville ha förklarat?
Citera
2014-05-01, 22:11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Iran har som alla andra nationer rätt till 12 nautiska mil som territorialvatten, alltså dryga 22 km från kusten. Inom den zonen, trots det att det räknas som Irans sjöterritorium, har utländska fartyg RÄTT till "oskadlig genomfart". Texten har ändrats lite de senaste åren men avståndet till kusten och andemeningen i rätten till fri genomfart har funnits med sedan långt tillbaka.
Kuwait var vid tillfället ej krigsförande part kan väl tilläggas, innan protesterna från IRIgänget ramlar in.

Grundprincipen är därtill att även om ett sund är smalare än 24 nautiska mil
så skall det räknas som en internationell farled om någon annan nation
behöver nyttja dessa vatten för att nå världshaven.

Således så finns det internationella farleder genom Öresund och Bälten,
Bosporen och Dardanellerna, Finska viken, Hormuzsundet m.fl. sund.

Även Donua och Mekongfloderna är f.ö. internationella farleder.
Citera
2014-05-01, 22:23
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt så KAN Iran sänka hangarfartyget men chansen är extremt liten.?

?

Vad händer med oljan?Ponera att Iran attackerar oljefälten.Vad händer?
Hormuz-sundets blockage kan upphävas säger vi,men hur kan USA skydda oljefälten?

Om Iran har varit dumma nog att dragit sig in i en väpnad konflikt med USA, varför skulle man DESSUTOM starta konflikter med sina grannar och ge USA än större möjlighet till att få internationellt politiskt stöd och troligtvis utrymme för uppmarschplatser i Irans närområde? Det verkar ju rent idiotiskt. Eller är det kanske en del av den av IR5 nämnda assymmetriska strategi/doktrinen Iran har?

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Tackar för tillägget
Senast redigerad av Wishie 2014-05-01 kl. 22:34.
Citera
2014-05-01, 22:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt så KAN Iran sänka hangarfartyget men chansen är extremt liten.?

Ja, helt rätt. Med förtydligandet att "extremt liten" i det här fallet betyder att chansen är såpass liten att ingen sund militär taktiker eller strateg ens skulle överväga det som annat än ett skämt.

Citat:
Vad händer med oljan?Ponera att Iran attackerar oljefälten.Vad händer?
Hormuz-sundets blockage kan upphävas säger vi,men hur kan USA skydda oljefälten?

Det här är nog en fråga för den andra tråden.
Citera
2014-05-02, 02:53
Medlem
Citat:
Med tanke på din låga förståelse för såväl militär taktik som strategi, för att inte tala om militär teknik, så är du nog inte rätt person att sitta och lägga dig ut om andras militära utbildningsgrad.

Dock kan jag motsäga dig på den punkten, och det med allra största bestämdhet, då jag (till skillnad från dig) råkar VETA att en hel del skribenter här sitter på väldigt god militär utbildning. I alla avseenden avsevärt bättre än den du uppenbarligen kan stoltsera med.

Att tro att Iran har skuggan av en chans mot USA motsäger varje form av militär bildning, och det med besked.

Nej, du är ju inte det.

Jag är verkligen imponerad av dina grabbar här i tråden. Vart har du hittat dessa?

Allvarligt talat T-80U, jag förstår verkligen inte varför du insisterar på det här med hangarfartyget. Jag tror du med flit ställer till det här i tråden. För att diskutera teknikaliteter krävs det att man vet vad man pratar om T-80U. Dina grabbar vet inte grundläggande regler,strategier,taktiker och dessutom är oerhört fanatiska människor. Jag tror faktiskt inte, eller jag hoppas verkligen inte att dessa är resultatet av den svenska försvarsmaktens utbildningar. Nu menar jag allvar, om så är fallet bör svenskar vara oroliga för landets försvar.

Jag hinner inte just nu men jag kommer under dagen att skriva ett inlägg där jag förklarar omständigheterna under ett krig. Hangarfartyget kan sänkas men du försöker få hangarfartyget i ett vakkum av utvalda omständigheter. Det är där felet ligger.

Citat:
Jösses i himlen, titta vem som just levererade ett helt stenbrott i glashuset
Vi ska nog kolla på glashuset lite närmare, det finns tid oroa dig inte..

Citat:

Vad som diskuterades med mace2442 tidigare gällde en fråga om INTERNATIONELLA VATTEN och inte TERRITORIALVATTEN och dina svaga förklaringar om det. Så mace var ute och cyklade och nu försöker alla andra okunniga hjälpa till med att täcka över saker.
Gällande dina påståenden om Kuwait var god läs vidare..

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Ormen på hugget?

Du får inte förväxla internationellt farled med internationellt vatten.Internationell farled är inte internationellt vatten. I en internationell farled ber du om att passera därmed håller du dig till korridorerna,precis som luftkorridorer. Under ett krigstillstånd (state of war), har Iran rätten att hindra civila och tom sänka fartyg med vitala leveranser till fienden, och olja är ytterst viktigt för USA:s militär och ekonomi. Ett sådant fartyg förlorar sin status som civil.

* För varje gång ett fartyg har avsikt att passera sundet , måste fartyget identifiera sig för Sepah-station (IRGC) och be om att passera.
Senast redigerad av IR5 2014-05-02 kl. 03:38.
Citera
2014-05-02, 10:14
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Vi ska nog kolla på glashuset lite närmare, det finns tid oroa dig inte..
Kul, ser fram emot din redovisning av din militära utbildning och erfarenhet. Om den är lika välunderbyggd som din uppenbara kunskap om olika vapensystem så antar jag att det blir ett väldigt kort inlägg.
Citat:
Vad som diskuterades med mace2442 tidigare gällde en fråga om INTERNATIONELLA VATTEN och inte TERRITORIALVATTEN och dina svaga förklaringar om det. Så mace var ute och cyklade och nu försöker alla andra okunniga hjälpa till med att täcka över saker.
Och utanför TERRITORIALVATTEN finns INTERNATIONELLA VATTEN din ignorante mupp. Du har kanske missuppfattat det med ekonomiska zoner osv men det var inte det som var tapeten, eller hur? Angående fri passage klistrar jag in lite istället, mest för jag tycker det är smått meningslöst att diskutera med nån som är totalt världsfrånvänd.

Transit passage is a concept of the Law of the Sea which allows a vessel or aircraft the freedom of navigation or overflight solely for the purpose of continuous and expeditious transit of a strait between one part of the high seas or exclusive economic zone and another.
Transit passage exists throughout the entire strait and not just the area overlapped by the territorial sea of the coastal nations. The ships and aircraft of all nations, including warships, auxiliaries, and military aircraft, enjoy the right of unimpeded transit passage in such straits and their approaches. Submarines are free to transit international straits submerged, since that is their normal mode of operation. The legal regime of transit passage exists in the most important straits for the international trade exchange and security (Strait of Gibraltar, Dover Strait, Strait of Hormuz, Bab-el-Mandeb, Strait of Malacca).
Senast redigerad av Wishie 2014-05-02 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in