Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Med tanke på din låga förståelse för såväl militär taktik som strategi, för att inte tala om militär teknik, så är du nog inte rätt person att sitta och lägga dig ut om andras militära utbildningsgrad.
Dock kan jag motsäga dig på den punkten, och det med allra största bestämdhet, då jag (till skillnad från dig) råkar VETA att en hel del skribenter här sitter på väldigt god militär utbildning. I alla avseenden avsevärt bättre än den du uppenbarligen kan stoltsera med.
Att tro att Iran har skuggan av en chans mot USA motsäger varje form av militär bildning, och det med besked.
Nej, du är ju inte det.
Jag är verkligen imponerad av dina grabbar här i tråden. Vart har du hittat dessa?
Allvarligt talat T-80U, jag förstår verkligen inte varför du insisterar på det här med hangarfartyget. Jag tror du med flit ställer till det här i tråden. För att diskutera teknikaliteter krävs det att man vet vad man pratar om T-80U. Dina grabbar vet inte grundläggande regler,strategier,taktiker och dessutom är oerhört fanatiska människor. Jag tror faktiskt inte, eller jag hoppas verkligen inte att dessa är resultatet av den svenska försvarsmaktens utbildningar. Nu menar jag allvar, om så är fallet bör svenskar vara oroliga för landets försvar.
Jag hinner inte just nu men jag kommer under dagen att skriva ett inlägg där jag förklarar omständigheterna under ett krig. Hangarfartyget kan sänkas men du försöker få hangarfartyget i ett vakkum av utvalda omständigheter. Det är där felet ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wishie
Jösses i himlen, titta vem som just levererade ett helt stenbrott i glashuset

Vi ska nog kolla på glashuset lite närmare, det finns tid oroa dig inte..
Citat:
Ursprungligen postat av
Wishie
Iran har som alla andra nationer rätt till 12 nautiska mil som territorialvatten, alltså dryga 22 km från kusten. Inom den zonen, trots det att det räknas som Irans sjöterritorium, har utländska fartyg RÄTT till "oskadlig genomfart". Texten har ändrats lite de senaste åren men avståndet till kusten och andemeningen i rätten till fri genomfart har funnits med sedan långt tillbaka.
Kuwait var vid tillfället ej krigsförande part kan väl tilläggas, innan protesterna från IRIgänget ramlar in.
Var det något annat du ville ha förklarat?
Vad som diskuterades med mace2442 tidigare gällde en fråga om INTERNATIONELLA VATTEN och inte TERRITORIALVATTEN och dina svaga förklaringar om det. Så mace var ute och cyklade och nu försöker alla andra okunniga hjälpa till med att täcka över saker.
Gällande dina påståenden om Kuwait var god läs vidare..
Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Grundprincipen är därtill att även om ett sund är smalare än 24 nautiska mil
så skall det räknas som en internationell farled om någon annan nation
behöver nyttja dessa vatten för att nå världshaven.
Således så finns det internationella farleder genom Öresund och Bälten,
Bosporen och Dardanellerna, Finska viken, Hormuzsundet m.fl. sund.
Även Donua och Mekongfloderna är f.ö. internationella farleder.

Ormen på hugget?
Du får inte förväxla
internationellt farled med
internationellt vatten.Internationell farled är inte internationellt vatten. I en internationell farled
ber du om att passera därmed håller du dig till korridorerna,
precis som luftkorridorer. Under ett krigstillstånd (state of war), har Iran rätten att hindra civila och tom sänka fartyg med
vitala leveranser till fienden, och olja är ytterst viktigt för USA:s militär och ekonomi. Ett sådant fartyg förlorar sin status som civil.
* För varje gång ett fartyg har avsikt att passera sundet , måste fartyget identifiera sig för
Sepah-station (IRGC) och be om att passera.