2014-05-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Som sagt, adoption är inte alltid bra men det är alltid bättre än att döda det barn som annars skulle adopteras. Jag har inte sett programmet du nämner men antar att det liknar det som gick för kanske 10-15 år sedan (adopterat barn från Sverige, söker sina rötter, stöter på patrull men återförenas alltid med någon släkting i slutet av programmet). Det är precis det jag kan referera till. Det visar problem med adoption men också att det oftast fungerar hyfsat bra och i slutänden är alla nöjda över att ett barn fick en chans till liv även om deras uppväxt givetvis präglats av en rotlöshet. Jag tror ingen i nämnd tv-show skulle gå ut och säga att de ångrar sitt beslut - utom möjligen då föräldrarna som lämnade bort sitt barn utan kontakt med värdfamiljen men då skulle de antagligen, och ja jag lägger ord i deras mun, inte hellre utfört en abort.

Du tar upp denna tv-show som ett argument för din syn men tror du verkligen att någon deltagare där snarare skulle förespråkat abort framför adoption?

Av samma anledning som att det absolut vanligaste motargumentet i diskussioner mot abort är frågan vad jag som abortmotståndare anser om extremfall som incest och våldtäkt. Det finns vissa argument som alltid kommer upp eftersom de antas vara de starkaste, åtminstone känslomässigt. Inget direkt konstigt med det. Men du ser det igen i inlägget under detta som jag citerar. Att abortmotstånd automatisk skulle betyda skyldighet till någon form av halvt surrogatmödrarskap. Befängt givetvis.

Angående det du säger om anledningar till sen abort fann jag dessa siffror för år 2010:

"*Under 2010 genomfördes 37 693 aborter, vilket är 20,9 aborter per 1000 kvinnor.

*Flest aborter genomförs hos kvinnor i åldersgruppen 20-24 år.

*Gotland är den del i landet där det genomförs flest aborter per 1000 invånare.

*Det föddes omkring 6 barn per 1000 kvinnor i åldern 15-19 år.

*Under 2010 valde 78% av alla gravida kvinnor under 20 år att genomföra en abort.

*Andelen aborter före 9:e graviditetsveckan utgjorde drygt 78% av alla aborter 2010.

*De huvudsakliga anledningarna vid ansökan av sen abort (efter vecka 18) var sociala problem (47%), samt fosterskader eller kromosomavvikelser (51%)".

Dock nämner det inte hur många av dessa som fick avslag, om någon alls, vid ansökan om sen abort. Det verkar alltså vara ungefär lika fördelat mellan fosterskador och sociala problem (varav det sistnämnda är på tok för vagt för att vi egentligen ska kunna bedöma vad det innebär).

Det är givetvis en definitionsfråga men jag anser inte att ett foster kan likställas med en annan del av av en kvinnas kropp. Om en kvinna väljer att operera bort sina bröst, utan medicinsk anledning, har jag inget emot det så länge hon står för kostnaden. Jag tycker visserligen det är underligt och kanske sjukligt att göra det men det är hennes val. Ett foster är dock både en del av en kvinnas kropp och helt uppenbarligen något som också är separat. Det är inte en utan två individer i en kropp även om den ena under ganska lång tid är helt beroende av den andra. Vad som iaf är uppenbart både för dig och för mig är att fostret finns där och utvecklas för att kunna skiljas från mamman och få en egen existens utanför moderns kropp.

Jag vill tillägga att jag också vill se stärkta regler vad gäller det ansvar fadern har vid en befruktning och framåt. Givetvis ska en man inte kunna skvätta runt sina spermier hursomhelst utan att stå till ansvar för vad han har gjort. Jag anser inte att vi kan skapa regler eftersom folk slarvar med skydd av diverse slag. Återigen, rättigheter är fint men vi behöver också skyldigheter.

Nej. Jag anser inte kategoriskt att foster är mer värda än fullvuxna kvinnor. Däremot anser jag att den kvinna som blivit gravid (samt mannen som befruktat henne), i de allra flesta fall, har ett ansvar och en skyldighet att föda och ta hand om sitt eget barn. Detta eftersom det är hennes barn som tillkommit pga handlingar både fadern och modern utfört.

Jag anser givetvis inte att det är varje kvinnas skyldighet att ta ansvar för vad andra kvinnor gjort med sina kroppar. Det skulle vara befängt. Däremot är du skyldig och ansvarig inför dina egna handlingar och borde också agera efter det.

Siffrorna från socialstyrelsens register 2010 stämmer inte och därför stoppades detta register av myndigheten själva då de insåg att för många felkällor fanns -Statistiken återupptogs igen i full skala slutet på året 13-början 14.
Främsta kritiken var att enskilda individer ej kan ses och räknas i registret.
Dock kan man om man tittar på dem se att de flesta mycket unga som blivit gravida gör abort , men att 78 % av graviditeter i åldern under 20 år slutar med abort innebär ju att man för att bedöma detta måste veta 78 % av vad?-Av hur många personer??
De flesta i den åldern har ungdomsmottagning och preventivmedel -oftast -så hur många individer är det?
Det går aldrig att se i detta gamla register där tom samma abort kan ha inrapporterats från flera håll samtidigt.

Jag anser givetvis inte att det är varje kvinnas skyldighet att ta ansvar för vad andra kvinnor gjort med sina kroppar. Det skulle vara befängt. Däremot är du skyldig och ansvarig inför dina egna handlingar och borde också agera efter det.[/quote]

Och detta ansvar" ska således gälla kvinnor som blivit ofrivilligt gravida enbart?
Eller ska det även praktiseras inom alla andra områden i sjukvård??
Idrottsskador-ta konsekvensen du har spelat hockey

Leversjukdomar-du tog en drink för ofta på helgerna med en genetiskt svag lever-Skyll dej själv!

Har KOL-ingen syrgas du har rökt dej till din sjukdom??

SMS under bilkörning-Nej ingen ambulans skyll dig själv!

För mej blir detta ett befängt tänkande, som leder till väldigt underliga ställningstagenden i vård och all hälso och sjukvård.
Citera
2014-05-02, 12:32
Bannlyst
Risken finns att kvinnor inte kommer adoptera bort sina barn. Folk resonerar som så att det som är mitt är mitt, och att det är pinsamt att inte kunna ta hand om sitt barn.

Tusentals barn skulle växa upp där dom är oönskade, hos föräldrar som egentligen inte vill ha dom.
Citera
2014-05-02, 13:23
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Förmodligen inte.

Så om en kvinna, som är gravid, avlider i en bilolycka och även fostret dör så kommer inte detta till himlen? Så gud bryr sig alltså inte om de ofödda?
Citera
2014-05-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hjärtlös mot oskyldiga embryon? Kom igen. Jag är vegan eftersom jag ger djuren rätt till sitt liv.
Är du vegan/vegetarian? Annars ska du nog knipa igen vad det gäller hjärtlöshet. Ett fullvuxet djur har ett betydligt större känsloregister är ett emryo.
Hur vet du det? Det kan mycket väl vara så att djuret endast är ett gäng biologiska processer, som inte har något medvetande.

Och du har fortfarande inte förstått att en människa är en människa direkt när endast tid behöver adderas för att det ska bli precis som du och jag.

Du har gjort din egen version av vad du kallar "liv" (i detta fallet så repeterar du bara vad som beslutades år 1938 i abortlagstiftningen, innan dess så hade DU haft fel enligt lagen), och sedan agerar du efter det.
Citera
2014-05-02, 16:20
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Du har gjort din egen version av vad du kallar "liv" (i detta fallet så repeterar du bara vad som beslutades år 1938 i abortlagstiftningen, innan dess så hade DU haft fel enligt lagen), och sedan agerar du efter det.

Inser du inte att du själv utgår och agerar ifrån din egen definition?
Citera
2014-05-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Jag bortser från allt religiöst trams.Jag är icke religiös och det för du faktiskt acceptera.Jag är inte intresserad av sådan propaganda. Dessutom tror du inte på evolutionsteorin , vilket är medeltida struntprat och som att vidhålla att jorden är platt.De kristna jag känner har åtminstone passerat det stadiet.
Du kommer inte kunna att bortse från det i all evighet, alla kommer förr eller senare att få reda på vem som har rätt. Och det finns inget som kan testas enligt en vetenskaplig metod som styrker evolution.

Jag kan komma på ett experiment som bevisar att jorden är rund:
Lyft med ett flygplan och håll rak kurs så kommer du tillbaka till samma plats efter en viss tid.

Så, nu kan du väl ge mig ett experiment som kan bevisa evolution? (Och snälla bespara mig trams som att apor och människor har 5 fingrar osv, det kan vilken 5 åring som helst fantisera ihop en förklaring på)

De "kristna" du känner är isåfall förmodligen namnkristna, dvs. de är som medlemmar i vilken social förening som helst. De har ett sken av gudsfruktan men de förnekar dess kraft som det står i sista versen i detta stycket (ville bara förtydliga, självfallet kan man vara troende även om man tror på Evolution, endast omvändelse från synd och tro på Jesus Kristus behövs för att bli frälst, men Bibeln lär INTE ut evolution, så Bibeltrogna är de defintivt inte:

1. Men detta ska du veta, att i de
sista dagarna, skall det komma
mycket svåra tider.
2. Ty människorna skall då vara egenkära,
giriga, skrytsamma, högfärdiga,
hädiska, olydiga mot sina föräldrar,
otacksamma, ogudaktiga,
3. kärlekslösa, oförsonliga, förtalare,
oåterhållsamma, obehärskade, de
skall hata det goda,
4. förrädiska, besinningslösa, uppblåsta,
de skall älska njutning mer än
Gud.
5. De skall ha ett sken av gudsfruktan,
men förneka dess kraft. Vänd dig
bort från sådana.

Andra Timoteusbrevet 3:1-5

Citat:
Det handlar inte om vad gud vill utan vad som står i svensk lag, vilka riktlinjer jag ska hålla mig till enligt Socialstyrelsen.
Vad beträffar skador ,genetiska avvikelser, kromosomavvikelser mm vet du överhuvudtaget inget om min åsikt i den frågan.Jag har nämligen aldrig skrivit om den utan om fakta.
Som jag tidigare förklarat är jag för abort av många skäl.Det innebär blad annat att individen bestämmer tom vecka 18-Jag kan tycka" vad jag vill men jag är skyldig att ge vård på ett etiskt och kunskapsmässigt, vetenskapligt beprövat sätt till alla vårdtagare.
Oavsett jag jag "tycker".
Så ifall det stått i svensk lag att "Judar/afrikaner ska aborteras eftersom de är en lägre ras som inte utvecklat samma medvetande som vita (alltså i relation till anledningen till att man låter abortera ofödda människor i dagens samhälle)" eller "Zigenare/Judar är inte människor därför kan de sättas i koncentrationsläger", så hade du hållt med om detta? Ser du inte vilket haltande argument det är att förlita sig på människors föränderliga lagar vad gäller bestämmelser om vad som är liv och inte liv ?
Citat:
Din definition av liv är tveksam , liv är när man autonomt klarar sig utanför livmodern om dock med både respirator och all annan intensivvård.
Ett embryo är en cellklump med möjlighet till liv.
Och som vi redan diskuterat så är det mycket möjligt och till och med troligt att någon snart kan överleva helt och hållet utanför moderns kropp från befruktning, och vad ska du göra då med din definition på när man kan utföra abort eller inte?

Citat:
Ditt argument om "lösaktiga kvinnor" har inget med saken att göra. Om män själva, höll reda på sin sperma blev det inga oönskade barn.
Dessutom har du helt fel i dina påståenden att vidlyftigt sexliv med många partners leder till många aborter..
Självfallet så är ju effekten ännu bättre ifall män ser till att inte förföra kvinnor (vilket jag även sade i föregående post). Så avhållsamhet leder till fler aborter än ett "vidlyftigt" sexliv, hur menar du då?

Citat:
Hälften eller flera av de som önskar abort lever redan i ett äktenskap, eller långvarit samboförhållande och har flera barn.
Så du menar att sex ska endast utövas 4 gånger under en livstid? Hur absurd kan man bli????
Lycka till med det roliga sexlivet.
Minimera samlagen då kvinnan är som mest fertil, avbrutet samlag och använd kondom vid de tillfällena möjligtvis. Alternativt ena partnern steriliserar sig. Det här låter orimligt för dig, men det är bara för att du inte har någon fruktan inför Gud, och du bryr dig helt enkelt inte. Men som tidigare sagts så kommer du precis som alla andra människor att få dryfta dessa sakerna med Gud, och då kan du prata om hur du var tvungen att döda ett ofött barn för att du älskade sex så mycket. Han kommer INTE vara förstående, Han kommer att fördöma dig till den eviga eldsjön (inte bara för alla aborter, utan för alla gånger du brutit mot Hans lagar), men det finns chans att bli benådad:
Omvänd dig från dina synder och tro på att Jesus Kristus korsfästes och dog, att Han sedan begravdes, och på tredje dagen återuppstod, så kommer du få alla dina synder förlåtna och få spendera evigheten med Gud i himlen.
Citat:
Eller tycker du att jag ska ha 12 barn och vara utsliten vid 29 som kvinnorna 1919 som levde utan något val och utan självbestämmande rätt ens över sin egen kropp?
Enda anledningen att vi har ett civiliserat samhälle där kvinnan är värdefull är för att vi är ett historiskt protestantiskt kristet land, när katolska kyrkan styrde (som INTE är kristna, de är avgudadyrkare som dyrkar påven och jungfru maria bland annat) så var inte kvinnan värd något alls. Kvinnan var ett kreatur under medeltiden. Det var först när Bibeln predikades och människor kunde läsa den för sig själva, som den protestantiska reformationen gav kvinnan en ärofylld position i samhället. (de katolska prästerna var de enda som kunde läsa Bibeln som var skriven på latin, och det var förbjudet för vanliga människor att äga och läsa Bibeln på sitt eget språk så man kunde förstå den)

Katolska kyrkan utnyttjade folkets rädsla för Gud till att få dem att göra en massa obibliska saker, men sedan när folket fick Bibeln i sina egna händer så fick de se vad Gud verkligen sade (innan dess så litade de prästen när han sa att gud ville att de skulle ge sina pengar till påven t.ex.).

7. På samma sätt skall ni män med
förstånd leva tillsammans med dem
och visa ära till hustrun, som är det
svagare kärlet, eftersom ni båda är
medarvingar till livets nåd, så att era
böner inte blir förhindrade.

Första Petrusbrevet 3:7

18. Ni hustrur, underordna er era
män, för så bör det vara i Herren.
19. Ni män, älska era hustrur och var
inte bittra emot dem.

Kolosserbrevet 3:18-19

Citat:
Självklart ska vi ha kvar nuvarande abortlagstiftning, om inte annat för att konsekvenserna av abortförbud, som ledde fram till lagens tillkomst är förfärliga.

Min enda kommentar om videon förutom att den är amerikansk antiabortpropaganda är att modern till denn akvinna önskade abort ,den utfördes dåligt och hon blev tvungen att föda ändå.Att dottern de facto får reda på detta senare säger ju en del om oönskade barn.De är sällan lyckat med såndant.Likväl som adoption inte är en "lyckligt slut på sagan historia.
"Dåligt", "tvungen", det är ord som får en synnerligen morbid klang när du använder dem för att beskriva den här kvinnans chans till liv. Helt otroligt!

Den här kvinnan blev adopterad, och hon blev älskad!! Har du ens kollat på videon? Hela syftet med videon är ju att visa att hon är värd något, att hon är älskad, att hon uträttar saker och att hon har drömmar. Du är verkligen iskall alltså.
Senast redigerad av Erks 2014-05-02 kl. 16:57.
Citera
2014-05-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om det är rätt att prioritera fostret framför kvinnan som fostret är beroende av, så måste det vara rätt att tvinga en kvinna att, genom operation, ta över ett annat foster som annars skulle dött. Och ställer man upp det så så blir det tydligare varför mamman har rätt till sin egen kropp.
Men det är inte hennes egen kropp. De delar ju inte blod och de har inte samma DNA.
Citera
2014-05-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Så om en kvinna, som är gravid, avlider i en bilolycka och även fostret dör så kommer inte detta till himlen? Så gud bryr sig alltså inte om de ofödda?
Ingen människa förtjänar att komma till himlen. Alla har syndat, och alla kommer att synda. Men att beröva barnet förmågan att få höra Guds evangelium om Jesus Kristus och därmed få möjligheten att komma till himlen är mammans ansvar vid en abort.
Citera
2014-05-02, 16:44
Medlem
Citat:
Men det är inte hennes egen kropp. De delar ju inte blod och de har inte samma DNA.
Delar inte blod? Vad pratar du om -Hur tror du Rh immunisering går till?
Citera
2014-05-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Inser du inte att du själv utgår och agerar ifrån din egen definition?
Det gör jag faktiskt inte, jag baserar vad jag tror på gällande abort från Bibeln. Skaparen av universum som aldrig ändrar sin karaktär, som för evigt är helig och rättfärdig säger att abort är fel. Du baserar din aborttro på vad människors föränderliga natur beslutat sig för just för tillfället.
Citera
2014-05-02, 16:52
Medlem
Citat:
Delar inte blod? Vad pratar du om -Hur tror du Rh immunisering går till?
De delar inte blod, de har en överförsel av näringsämnen, men det finns inget sammanhängande kärlsystem mellan mamman och barnet.

Syncytietrofoblaster utgör en cellulär vägg mellan fostrets blod och mammans blod utanpå de embryonala placenta villi som fostret skickar in i moderns livmoder.

Återigen, det finns inget sammanhängande kärlsystem mellan barnet och modern.
Citera
2014-05-02, 16:55
Medlem
Fossilens avatar
På frågan angående om jag hade velat bli aborterad eller inte:

Det spelar ingen roll. Jag skulle inte ha haft något medvetande vid den tidpunkten och skulle därför inte kunna bry mig. Helt irrelevant frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in