2014-05-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Dra inte in gud i de här!

Gud gav människan den fria viljan, han får skylla sig själv.
"Han får skylla sig själv"?

Är det vad du kommer tänka dig när du står framför Honom efter detta livet?
Citera
2014-05-01, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag anser precis som du om aborter. Det ar mord.

Men det finns en sak som ar lite oklart:

Innebar denna manifestation av jesus kristus att gud inte stoppade kuken i Maria och att detta betyder "utan synd"?
Utan synd betyder att Jesus Kristus inte begick en enda synd i hela sitt liv, varken i tanke, ord eller gärning.

Och Bibeln är tydlig med att Josef (Marias man) inte rörde vid henne innan Jesus var född.

(Matteus 1:25)
Citera
2014-05-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Jag är barnmorska, bland annat, har arbetat i prematur intensiv vård i flera år.Tror min kunskapsnivå i frågeställningen kuvös är relativt god.
Konstgjord moderkaka finns inte på kartan och sannorlikt inte forskningspengar för en sådan ide heller.
Och de orden har inte yttrats förut? Att något skulle vara omöjligt, och sedan har någon "gjort det omöjliga"?

Jag tycker det låter som att du försöker rättfärdiga vad du har varit delaktig i.

Jesus Kristus kan förlåta dina synder ifall du omvänder dig från dina synder (bland annat mord av ofödda, men även utomäktenskapligt sex, lögner, osv.) och sedan tror på Hans evangelium (vad jag beskrev i ursprungsposten).
Citera
2014-05-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Svara på frågan i stället.

Varför fortsätter du att kalla foster för barn? Tycker du att det ger dina argument större tyngd?

Får jag fråga, är du kvinna? Om inte, håll käften.

Idiotisk jämförelse.

Du kanske tror att barnmorskors huvudsyssla är att abortera? Kanske skulle läsa på lite?

Du är riktigt obehaglig. Är du religiös?

I USA har brottsfallen legat på en jämn, ökande statistik så länge man har mätt den. På nittiotalet sjönk statistiken betydligt, väldigt många av de förväntade brotten uteblev.
Varför? Abort legaliserades 1973. Det betydde att stora kullar av oönskade barn aldrig växte upp. De barn som annars skulle kommit till världen oönskade, kanske oälskade, barn som blev problem för att deras föräldrar inte hade möjlighet att ta hand om dem på bästa sätt. Barn som växer upp under sådana förhållanden blir ofta brottslingar.
Nu kan föräldrar välja om de vill ha barn eller inte. Och de som föds är planerade, önskade, och kommer in i en familj som har tid och pengar för att ta emot dem på bästa sätt.
Brottsnivån sjunker och väldigt många människor som skulle blivit drabbade blir det aldrig.
För att svara på nedersta paragrafen, du är alltså FÖR ett slags dödsstraff där man dödar alla barn av en viss kategori "för säkerhets skull"?

Ytterligare så skulle jag vilja fråga dig ifall du är emot dödstraff av människor som faktiskt har utfört ett brott som t.ex. mord?
Citera
2014-05-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Fråga en nazist om 100 argument för att döda judar så kan ni nog hålla på ett tag.
Vor trevligt om du svarade på sakfrågan -dvs jag upprepar-Tycker du att spiral är ett ok preventivmedel? Än alla de floskler du kommer med nu.

Att Sverige bör vara utgångspunkt för en diskussion ,beror dels på att vi bor där.Dels på att länder som USA har en propagandamaskin till Antiabortrörelse som redan kör med de naziztiska förslag du är rädd för ska hända här i abortfrågan.Där mördas läkare och personal på abortkliniker med motivet att ändamålet helgar saken, bomber slängs in.ska vi ha det så här tycker du??.
Propaganda filmer med bilder på dödfödda, missfall mm förstoras ,har felaktiga för att inte säga lögnaktiga undertexter, osv osv
Citera
2014-05-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Vart drar du egentligen gränsen vad är ett liv är?
Hur kommer det sig att du kan vara så säker angående definitionen "liv"?

Varför är det så att ni troende som är så säkra över vad ett liv är inte kan framställa en vetenskaplig handling angående ämnet?
Ni är ju väldigt säkra på vart gränsen går, men ni kan endast presentera en luddig bild.

Exempelvis utifrån denna post så verkar det som du inte ser någon större skillnad utifrån ett embryo och ett barn som faktiskt andas, tänker och känner.
Den enda skillnaden jag ser är tid. Precis som du räknar med att du med tiden kommer att kunna utföra något i ditt liv (något mål som du arbetar mot) så kommer det barnet som ännu inte överlever utan modern för tillfället att kunna uträtta saker i framtiden. Jag drar gränsen vid befruktning. Det är nu en cell som med tid, kommer ge upphov till en levande människa precis som du och jag. Vad menar du med att framställa en vetenskaplig handling? Något som kan publiceras i "Science" eller "Nature" som säger att en befruktad äggcell som ju är en människa (minus 20 veckor enligt rådande abortlag) som ifall den får leva kommer födas efter 40 veckor? Detta trodde jag var allmänt känt redan?
Citat:
Hur förklarar du att själva embryot är ett liv?
Borde inte spermien som faktiskt simma till livmodern vara ett liv de med?
Vad motsäger, enligt dina argument?

Är du isf emot utlösningar också? Borde utlösningar vara olagliga?

Jag är väldigt intresserad hur du tänker mer invecklat.
Var snäll och övertala mig istället för att presentera argument som faktiskt saknar en ordentlig poäng. "Det är så, för du säger då" måste du väl själv ändå förstå att det råder en viss omogenhet kring såna enkla slutsatser?
Kommer spermien att bli en människa av sig själv utan något annat? Hur förklarar du att DU är ett liv? Ge mig svar på det, så ska du se att allt det som du räknar som liv hos dig själv kommer innefatta det ofödda barnet med endast den extra ingrediensen tid tillagd.
Citat:
Eller är det så radikalt (radikalt i min mening) att majoriteten av ni som är katoliker helt avsäger vetenskapliga och logiska slutsatser?

En annan fråga som egentligen inte tillhör ämnet som jag undrar över.
Varför är det så att du som katolik helt förnekar andra religioner, även fast personer inom andra religioner har liknande upplevelser som dig själv?
Är det inte rätt korkat att du som troende inte ens försöker dig förstå andra religioner?
- Jag har exempelvis själv stött på många katoliker som inte för fem öre förstår sig på vad buddhism går ut på. Även fast dom läst om buddism. För mig verkar det som att många av er är låsta i era egna synsätt och varken vill eller kan förstå något annat.
Jag är absolut INTE katolik, katoliker har mördat fler människor genom världshistorian (inkvisitionen och alla krig de legat/ligger bakom) än någon annan religion eller enskild stat har gjort. Jag är protestant (dvs. jag protesterar mot Katolska kyrkan), och genom att vara protestant så är jag fördömd som kättare av den Katolska kyrkan (som de fastslagit i t.ex. "Det tridentiska kyrkomötet" och som de aldrig tagit tillbaka).

Katolska kyrkan omtalas i Bibeln som "den stora Skökan" som sitter på 7 berg (Rom är som bekant byggd på 7 berg. Detta sägs i Uppenbarelseboken (sista boken i Bibeln) kapitel 17.
Citat:
Vad var det egentligen som fick dig att tro på gud?
Rent spontant känns det som att du är troende bara för någon sa till dig att "gud finns"("det är bara så, för det är så"). Du argumenterar själv så, då borde du ju även tänka så?
Nåja, ska inte vara en taskmört. Inväntar istället ditt svar ivrigt.

Det första som fick mig att tro på Gud var när jag fick reda på att Evolutionsteorin är en lögn, det finns inte ett enda bevis för den. Det finns inget sätt att bevisa den, eftersom det bara är spekulationer, det finns inget sätt att säkerställa att saker faktiskt har skett som de har skett i evolutionsteorin. Det är en TRO. Det är inte som när man kan testa gravitationen, då kan man bara släppa en sten mot marken, sen VET man att gravitationen är på riktigt.

Även Kristendomen är en TRO, men det finns MER bevis för Kristendomen än det finns för Evolution.
Citera
2014-05-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du som är sån auktoritet då, har du trender för hur länge provrörsbefruktning kan odla foster, och hur tidigt förtidigt födda barn kan räddas? Hur stort är gapet däremellan och hur utvecklas det?...

Foster i provrör?
Finns inte -befruktade embryon-ja = 8 celler ,kan förvaras i frys max 5 år -alltså växer ej "odlas ej.

Av de aborter vi har idag är en stor del aborter till följd av den utvecklade mödravården och den scanning vi har tillgång till i Sverige
Downs syndrom , Akrani, Pataus syndrom , Duchenne , mfl av dessa som nu är numera möjliga att se .Tidigt. Ett test -Vilket erbjuds som standard till de flesta gravida. Och om positivt i 98 % leder till abort.
De flesta aborter görs före v 12 med läkemedel.

Foster har inte ett utvecklat ett fungerande nervsystem före v 20 ,(kom ihåg detta är endast halva graviditets tiden) ( tack och lov sker merparten kring v 12) och det finns en anledning till att man behöver tillåtelse av socialstyrelsen i så sena aborter.

Abort är tillåten till v 18.

De absolut tidigaste som man i Sverige lyckats rädda någon är ett barn fött i v 22-23.Dock med svåra komplikationer.

Vad är alternativen ?

Är du även emot preventivmedel?
Citera
2014-05-01, 15:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
För att svara på nedersta paragrafen, du är alltså FÖR ett slags dödsstraff där man dödar alla barn av en viss kategori "för säkerhets skull"?
Nej? Varför skulle jag det? Står det någonstans att jag vill döda barn?
Jag pekar på de positiva konsekvenserna av fri abort, de positiva konsekvenserna av att själv kunna välja när man vill ha barn.

Citat:
Ytterligare så skulle jag vilja fråga dig ifall du är emot dödstraff av människor som faktiskt har utfört ett brott som t.ex. mord?

Jag tycker att i ett fall som överlagt mord, utan förmildrade omständigheter, ska förövaren ges ett val mellan dödsstraff och livstids fängelse.
Citera
2014-05-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Foster i provrör?
Finns inte -befruktade embryon-ja = 8 celler ,kan förvaras i frys max 5 år -alltså växer ej "odlas ej.

Av de aborter vi har idag är en stor del aborter till följd av den utvecklade mödravården och den scanning vi har tillgång till i Sverige
Downs syndrom , Akrani, Pataus syndrom , Duchenne , mfl av dessa som nu är numera möjliga att se .Tidigt. Ett test -Vilket erbjuds som standard till de flesta gravida. Och om positivt i 98 % leder till abort.
De flesta aborter görs före v 12 med läkemedel.

Foster har inte ett utvecklat ett fungerande nervsystem före v 20 ,(kom ihåg detta är endast halva graviditets tiden) ( tack och lov sker merparten kring v 12) och det finns en anledning till att man behöver tillåtelse av socialstyrelsen i så sena aborter.

Abort är tillåten till v 18.

De absolut tidigaste som man i Sverige lyckats rädda någon är ett barn fött i v 22-23.Dock med svåra komplikationer.

Vad är alternativen ?

Är du även emot preventivmedel?
Ett liv är alltid ett liv, vare sig du anser att det är mindre värt eller inte. Och antalet celler du består av är oväsentligt, den enda cellen som är produkten av att spermien och ägget slås kommer födas efter 40 veckor. Det är bara en fråga om tid, ser du inte detta?

Det handlar mindre om vad jag tycker än vad Gud tycker.

Israel brukade offra sina barn (oönskade förstås, annars hade de ju behållts) genom att bränna dem till sina avgudar under GT:s tid. Detta är ju vad vi gör, vi har njutningens gud (alltså sex) som vi offrar oönskade barn till. Dessa gudar som Israel offrade till, var gudar som till skillnad från Jehova (alltså samma Gud som vi kristna tillber genom Hans Son Jesus Kristus) tillät dem att ha omoraliskt sex, och som dessutom ville att folk skulle offra barn till dem. Det passade Israelerna som handen i handsken, precis som aborter passar ogudaktiga lösaktiga kvinnor (självfallet är män att skylla på till stor del också, som förför kvinnor på löpande band i dagens samhälle) som handen i handsken idag.

35 And they built the high places of Baal, which are in the valley of the son of Hinnom, to cause their sons and their daughters to pass through the fire unto Molech; which I commanded them not, neither came it into my mind, that they should do this abomination, to cause Judah to sin.
Jeremia 32:35

Du försöker rättfärdiga mord genom att säga att det inte är mord, eftersom det år 1938 fastslogs att det inte längre var mord! Något som var mord 1938 är inte mord idag. Men det är fortfarande mord inför Gud.

Jag är emot aborter av Downs syndromare osv., men dessa är ju inte ens den största delen av alla aborter, den största delen av alla aborter kommer från lösaktiga kvinnor som inte vill stå för vad de varit delaktiga i, utan hellre dödar ett oskyldigt barn som har all potential att växa upp och bli precis som du och jag än att behöva ta ansvar för det.

Och ifall jag är emot preventivmedel? Det bästa preventivmedlet är att hålla sig borta tills du hittar din man/fru. Vilket självfallet är otänkbart i vårt degenererade samhälle. Men det finns faktiskt grenar av mänskligheten som fortfarande använder sig av en avhållsam uppvaktning, och väntar med sex tills de är gifta.

Ifall du är intresserad av att veta hur det går till så kan du kolla denna videon:
http://www.youtube.com/watch?v=Odyp3sNiIKo

9. Vet ni då inte att de orättfärdiga
inte skall ärva Guds rike? Låt inte lura
er. Varken otuktiga eller avgudadyrkare
eller äktenskapsbrytare eller
de som utövar homosexualitet eller
de som låter sig utnyttjas för sådant,
10. eller tjuvar eller giriga eller drinkare
eller hädare eller rövare skall
ärva Guds rike.

Första Korintierbrevet 6:9-10

8. Men de fega, otrogna och avskyvärda,
och mördare, otuktiga, trollkarlar,
avgudadyrkare och alla lögnare,
de skall få sin del i den sjö som
brinner med eld och svavel, som är
den andra döden.

Uppenbarelseboken 21:8

Och jag undrar vad du har för kommentar om den kvinnan i videon i ursprungsposten, var det dåligt att hon överlevde? Var det ett misslyckande att hon överlevde?

.
Citera
2014-05-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej? Varför skulle jag det? Står det någonstans att jag vill döda barn?
Jag pekar på de positiva konsekvenserna av fri abort, de positiva konsekvenserna av att själv kunna välja när man vill ha barn.

Jag tycker att i ett fall som överlagt mord, utan förmildrade omständigheter, ska förövaren ges ett val mellan dödsstraff och livstids fängelse.
Du säger att det är positivt att så många som möjligt som RISKERAR att bli brottslingar dödas innan de föds. Sedan vill du ge valmöjligheten till sådana som faktiskt begått överlagt mord ifall de vill leva eller dö?

De har ju faktiskt chans att rymma/frisläppas av någon anledning som regimskifte/krig osv. Hur kan du vara så hjärtlös mot oskyldiga, men så mild mot någon som definitivt är skyldig?
Citera
2014-05-01, 19:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ett liv är alltid ett liv, vare sig du anser att det är mindre värt eller inte. Och antalet celler du består av är oväsentligt, den enda cellen som är produkten av att spermien och ägget slås kommer födas efter 40 veckor. Det är bara en fråga om tid, ser du inte detta?

Det handlar mindre om vad jag tycker än vad Gud tycker.

Israel brukade offra sina barn (oönskade förstås, annars hade de ju behållts) genom att bränna dem till sina avgudar under GT:s tid. Detta är ju vad vi gör, vi har njutningens gud (alltså sex) som vi offrar oönskade barn till. Dessa gudar som Israel offrade till, var gudar som till skillnad från Jehova (alltså samma Gud som vi kristna tillber genom Hans Son Jesus Kristus) tillät dem att ha omoraliskt sex, och som dessutom ville att folk skulle offra barn till dem. Det passade Israelerna som handen i handsken, precis som aborter passar ogudaktiga lösaktiga kvinnor (självfallet är män att skylla på till stor del också, som förför kvinnor på löpande band i dagens samhälle) som handen i handsken idag.

35 And they built the high places of Baal, which are in the valley of the son of Hinnom, to cause their sons and their daughters to pass through the fire unto Molech; which I commanded them not, neither came it into my mind, that they should do this abomination, to cause Judah to sin.
Jeremia 32:35

Du försöker rättfärdiga mord genom att säga att det inte är mord, eftersom det år 1938 fastslogs att det inte längre var mord! Något som var mord 1938 är inte mord idag. Men det är fortfarande mord inför Gud.

Jag är emot aborter av Downs syndromare osv., men dessa är ju inte ens den största delen av alla aborter, den största delen av alla aborter kommer från lösaktiga kvinnor som inte vill stå för vad de varit delaktiga i, utan hellre dödar ett oskyldigt barn som har all potential att växa upp och bli precis som du och jag än att behöva ta ansvar för det.

Och ifall jag är emot preventivmedel? Det bästa preventivmedlet är att hålla sig borta tills du hittar din man/fru. Vilket självfallet är otänkbart i vårt degenererade samhälle. Men det finns faktiskt grenar av mänskligheten som fortfarande använder sig av en avhållsam uppvaktning, och väntar med sex tills de är gifta.

Ifall du är intresserad av att veta hur det går till så kan du kolla denna videon:
http://www.youtube.com/watch?v=Odyp3sNiIKo

9. Vet ni då inte att de orättfärdiga
inte skall ärva Guds rike? Låt inte lura
er. Varken otuktiga eller avgudadyrkare
eller äktenskapsbrytare eller
de som utövar homosexualitet eller
de som låter sig utnyttjas för sådant,
10. eller tjuvar eller giriga eller drinkare
eller hädare eller rövare skall
ärva Guds rike.

Första Korintierbrevet 6:9-10

8. Men de fega, otrogna och avskyvärda,
och mördare, otuktiga, trollkarlar,
avgudadyrkare och alla lögnare,
de skall få sin del i den sjö som
brinner med eld och svavel, som är
den andra döden.

Uppenbarelseboken 21:8

Och jag undrar vad du har för kommentar om den kvinnan i videon i ursprungsposten, var det dåligt att hon överlevde? Var det ett misslyckande att hon överlevde?

.

Ditt argument mot abort är alltså att du läst det i en bok.
Citera
2014-05-01, 19:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du säger att det är positivt att så många som möjligt som RISKERAR att bli brottslingar dödas innan de föds. Sedan vill du ge valmöjligheten till sådana som faktiskt begått överlagt mord ifall de vill leva eller dö?

De har ju faktiskt chans att rymma/frisläppas av någon anledning som regimskifte/krig osv. Hur kan du vara så hjärtlös mot oskyldiga, men så mild mot någon som definitivt är skyldig?

Hjärtlös mot oskyldiga embryon? Kom igen. Jag är vegan eftersom jag ger djuren rätt till sitt liv.
Är du vegan/vegetarian? Annars ska du nog knipa igen vad det gäller hjärtlöshet. Ett fullvuxet djur har ett betydligt större känsloregister är ett emryo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in